Foder till små kycklingar?

Itchie

Trådstartare
Uncle Google svek mig, så nu frågar jag, en nykläckt ;) kycklingägare, det allvetande Buke: Vad ska mina nio nya små vänner äta? De kläcktes i söndags och jag fick dem idag tillsammans med sin mamma. "Uppfödaren" har gett dem vetekross från ICA, är det ok, eller finns det bättre färdigfoder men som inte innehåller en massa skräp?
 
Sv: Foder till små kycklingar?

Du kan hårdkoka ägg hacka och ge dem. Havregryn, kokt ris, kokt fullkornsbulgur, finfördelat gräs. Jag brukar ta vanligt hönsfoder och krossa till finare mjöl åt dem i början.
 
Sv: Foder till små kycklingar?

Endast vetekross är inte tillräckligt. Dom behöver mer än så.
Vi gör som Bimm, tar vårt vanliga vegetabiliska hönsfoder och smular till det lite och ger dom. Tidigare körde vi med hårdkokt ägg, kanariefågelfrö mm, men det har visat sig vara onödigt.

Ska tillägga att våra kycklingar går ute efter någon vecka och kan då plocka i sig div kryp och växtbitar.

LIA
 
Sv: Foder till små kycklingar?

Tack för era svar!

Jag har köpt färdigfoder (veg.) för småkycklingar på Granngården som de har fri tillgång på. Dessutom får de vete-, korn- och rågkross samt hackade solrosfrön. De går också redan ute tillsammans med mamma i en rejäl f d kaninbur som flyttas varje dag, så de kan picka i sig lite gräs, maskrosblad och -frön och annat grönt som växer i gräsmattan.

Jag läste någonstans att höns/kycklingar kan äta burkmajs - men tål de det tillsatta saltet?
 
Sv: Foder till små kycklingar?

Jag läste någonstans att höns/kycklingar kan äta burkmajs - men tål de det tillsatta saltet?
Majs som sådant går nog bra, men salt ska man vara försiktig med.
Får dom tillgång till grönt på backen, snäckskal, sand plus veg fullfoder finns ingen anledning att laborera med majs. Matrester uppskattas dock!

LIA
 
Sv: Foder till små kycklingar?

Måste bara tillägga hur roligt det är med en ny djurart på gården (sedan tidigare fanns häst, hund, katt och marsvin; har även haft kaniner och får). När mamma Bodil (namnad efter min egen mor som är en riktig hönsmamma ;)) putsar fjädrarna sätter hela barnaskaran igång att göra detsamma :love:.
 
Sv: Foder till små kycklingar?

När vi har kläck fram kycklingar så har dom alltid fått kokt ägg å då ägg gulan dom första dagarna sen när dom har lärt sig äta d så har vi väntat 1 vecka innan vi har gett dom kycklingfoder men d e ner blandat i ett helt kokt ägg då sen har vi sakta gått över till rent kyckling foder men dom har ändå nån gång fått kokt ägg för dom älskar d :) Å d har alltid funkat för oss likaså när d har gällt kalkon,fasan å påfågel kycklingar som vi kläckt fram med kläckare :) Lycka till m kycklingarna d e så kul m kycklingar :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 745
Senast: gloiredor
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 016
Senast: MattiZ
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 015
Senast: isafore
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 012
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp