Foderfråga matrester

Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..

Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?

Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt ;) Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen :(

Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare :up:

Mina hundar kan få matrester om jag gjort för mycket till mig själv, men för lite för att det ska bli bra som måltid + matlåda. Inte för att de brukar tycka om min mat, men jag tror det är bra berikning för dem att få fundera lite kring ätbara ting.

Hundar ska absolut inte(!) leva på enbart matrester och flera av sakerna du nämner upp är olämpliga.

Vill du inte ge torrfodder (vilket jag har full förståelse för) så går det utmärkt att ge färskfoder (krossat/malet kött med de vitaminer osv som behövs, finns att köpa i fryst format). Du kan också läsa på om BARF ("biologiskt anpassad rå föda") och lära dig att blanda ihop bra hundmat av olika animalier.

Mina hundar äter väldigt varierat och mår utmärkt av det. De äter nästan enbart animalier (kött, organ, ätbara ben osv i en lämplig blandning) men kan ibland få färdiga färskfoder som innehåller någon form av vegetabilier. Genom att blanda ihop hundarnas mat själv så har jag stenkoll på vad de får i sig, kan välja att köpa bra ingredienser, kan individanpassa lätt och kan ge dem variation på alla möjliga olika sätt. Av den anledningen ser de det som väldigt tråkigt med människomat för det mesta. Min äldsta tik älskar dock ostbågar. Äter jag ostbågar får hon alltid några...
 
Vår(a) hund(ar) har alltid, i stort sett, fått smakbitar när vi ätit klart. Ofta har de fått diska en tallrik.
Matrester hamnar ofta i matskålen.
Likaså när marsvinen får så får hunden smaka, det måste vara rättvist :angel:.
 
Ja, absolut ger jag min hund matrester om det inte är direkt olämpligt, typ mycket kryddor, salt, lök eller liknande (Varför skulle det inte funka känner jag?!) Äter som huvudföda färskfoder eller egen hemkokt hundmat. Har en nödpåse med torrfoder ifall jag glömt tina av vanliga fodret, men känner mig högst tveksam till att det verkligen är nyttigt för hundar att äta enbart det. Som att jag själv skulle leva på måltidersättning och proteinpulver. Nja....
 
Mina har alltid fått nästan varje dag.

Lägger ofta ut lite stekt kött ur grytan till dom innan jag kryddar och lägger i grädde.
Samma med typ grönsaker, kokar lätt och lägger åt sidan innan jag kryddar eller blandar ihop.

Eller så kan man ju ta upp ett kycklingbröst och steka enbart för att man vill att hundarna ska få lördags godis...:angel: Vadå löjlig matte?
 
Mina får smaka på en del som jag äter. Dock sällan rester utan snarare så att de får smaka från tallriken direkt isåfall :angel:

Någon godis och chips kan få smakas ibland också. Gripa gillar dessutom cola :laugh: Skulle avskräcka henne när hon var liten och klättrade runt på mig när jag åt och well, det slutade med att hunden tyckte det var jäääättegott och tog glas med cola och gick iväg med ett par gånger när det stod lämnat framme på bordet efter den händelsen :cautious: Jag trodde kolsyran skulle vara äcklig. Men nädå. Knashund :D

Jag ger annars torrfoder och halvBARFar.
 
Vad roligt att flera skriver om sina marsvin :laugh: jag hade marsvin när jag var runt 10 och ärligt talat, hundar kan ju tigga men marsvin alltså. Dom skrek så fort dom hörde att man öppna kylskåpet och slutade inte förrän dom fått nåt :banghead::laugh: Till slut fick dom flytta ut i pannhuset :rofl: eller så skulle pappa göra sig av med dom :p

Intressant läsning dock, verkar som de flesta hundar får lite gottigott.

Min förra hund fick också men det bästa han visste var kattmat. Och katterna älskade hundens mat :cool: (båda torrfoder)
 
Jag lägger till att jag ofta ger hundarna rått kött när jag lagar mat. De får det jag putsar bort från kött och kyckling, lite rå färs, och så vidare. Men jag undviker att ge dem tillagad mat :)
 
Min är rätt känslig i magen så han får sällan matrester. Ibland kan han få om det är någon liten fettkant kvar när jag lagat kött eller liknande men inte mer än det och aldrig vid bordet. Eventuella smakbitar kommer efter att jag ätit, och då i matskålen.
 
Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..

Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?

Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt ;) Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen :(

Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare :up:

Min får en del matrester. Jag undviker så klart sånt som är giftigt. Kryddor är jag också försiktig med.
 
Jag ger aldrig matrester. Däremot kan jag kasta till Elvis en bit av ngn lämplig råvara när jag står och lagar mat. Han brukar tex alltid få yttersta delen av gurkan och kommer springandes om jag tar fram gurka ur kylen :D
 
Mina får smaka på en del som jag äter. Dock sällan rester utan snarare så att de får smaka från tallriken direkt isåfall :angel:

Någon godis och chips kan få smakas ibland också. Gripa gillar dessutom cola :laugh: Skulle avskräcka henne när hon var liten och klättrade runt på mig när jag åt och well, det slutade med att hunden tyckte det var jäääättegott och tog glas med cola och gick iväg med ett par gånger när det stod lämnat framme på bordet efter den händelsen :cautious: Jag trodde kolsyran skulle vara äcklig. Men nädå. Knashund :D

Jag ger annars torrfoder och halvBARFar.

Min katt råkade lapa i sig av en mjölkdrink en gång :o Jag trodde verkligen inte att hon skulle göra det när jag sträckte fram glaset, och blev så paff så hon hann få i sig några lap :o
 
Ja, absolut ger jag min hund matrester om det inte är direkt olämpligt, typ mycket kryddor, salt, lök eller liknande (Varför skulle det inte funka känner jag?!) Äter som huvudföda färskfoder eller egen hemkokt hundmat. Har en nödpåse med torrfoder ifall jag glömt tina av vanliga fodret, men känner mig högst tveksam till att det verkligen är nyttigt för hundar att äta enbart det. Som att jag själv skulle leva på måltidersättning och proteinpulver. Nja....
Ja jag är helt övertygad om att det är mer ohälsosamt och större risk för att det blir fel i näringsbalansen om man bara ger ett enda foder. Speciellt färdiga foder.
Enda gången det känns rimligt vore om hunden verkligen har ett riktigt hälsoproblem som motiverar det.

Det går liksom tvärt emot det som en gång gjorde hunden till hund.
Jag är inte alls förvånad att allergier och sånt ökar hos hundar om många tror att det bästa är att bara mata med torrfoder.
Jag såg något test där halterna av tex mineraler och sånt diffade rejält från uppgifterna på påsarna. Äter man bara det år in och år ut så är det nog inte så bra.
(Jag matar själv med torrfoder, och inte ens ett av de"bästa" märkena men inte bara torrfoder)

För att inte tala om att det verkar vara rätt trist för en hund att inte gå prova olika smaker och konsistenser.
 
Våra får matrester men vi har ju många hundar så det blir ju inte så mycket rester så det blir huvudfödan utan mer ett kompliment. Ger även rått kött när vi har lyxen att få slaktrester.

Maten idag är mer prosessad, innehåller mer tillsattser, besprutningar, antibiotika och växer i en näringsfattigare jord än förr så enbart matrester tror jag skulle bli en dålig kost. Lite som att leva på hamburgare hela livet.
Vad äter du själv?
 
Mina hundar får inte matrester alls. Som snacks gör det väl inget om man håller koll på hullet, men nej, inte som foder!
 
Vad äter du själv?

Jag är utbildad kock och noga med min kost. Här förekommer ex inga halvfabrikat, antibiotikafiskar eller kött från dålig djurhållning.
Vår kost är nog rätt allsidig bortsett från att jag inte kan äta fisk (allergisk).
Min son har ADHD och jag håller en kost låg på spannmål av den anledningen.

Vi har 4 schäfrar (uppfödning) och en Dvärgschnauzer. Mängden reser per hund blir dock rätt låg förutom när vi får slaktrester av vilt (mest vildsvin, testat)

Våra hundar äter Standardt. Resterna är ett kompliment.
 
Jag är utbildad kock och noga med min kost. Här förekommer ex inga halvfabrikat, antibiotikafiskar eller kött från dålig djurhållning.
Vår kost är nog rätt allsidig bortsett från att jag inte kan äta fisk (allergisk).
Min son har ADHD och jag håller en kost låg på spannmål av den anledningen.

Vi har 4 schäfrar (uppfödning) och en Dvärgschnauzer. Mängden reser per hund blir dock rätt låg förutom när vi får slaktrester av vilt (mest vildsvin, testat)

Våra hundar äter Standardt. Resterna är ett kompliment.
Ja jag tänker att dina matrester nog är rester av nyttig mat, även för hundarna.

På ditt inlägg så lät det som alternativen var högprocessad näringsfattig människomat eller färdig hundmat.
Det lät inte helt logiskt, speciellt eftersom torrfoder oftast är rejält processad.
 
Ja jag tänker att dina matrester nog är rester av nyttig mat, även för hundarna.

På ditt inlägg så lät det som alternativen var högprocessad näringsfattig människomat eller färdig hundmat.
Det lät inte helt logiskt, speciellt eftersom torrfoder oftast är rejält processad.

Tyvärr äter rätt stor del av befolkningen rätt kass mat. Mycket halvfabrikat med mycket socker, tillsattser, fett, antibiotika mm. Allt i jakten på billigt och enkelt.
 
Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?

Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..

Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?

Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt ;) Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen :(

Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare :up:


Våra får rester. Om inte annat så för att slippa slänga mat.

Nej de lever inte på matrester enbart, det är inte någon lämpligt diet i längden. Om inte annat så för att vi äter vegetariskt och mkt raw.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp