foderhäck?

A

AlterPride

Hoppa sjag placerar den rätt annars är de fritt fram att flytta på den.

Vad har ni för foderhäckar?

vi funderar på en sån här
Men jag är livrädd att hästarna ska få in nått ben där i mellan :crazy:
Men de står ju att de är lämpligt till häst, så de borde ju vara de.
Men vad har ni?
Vad rekomenderar ni?
 
Sv: foderhäck?

Hej!

Jag har köpt en liknande häck som på bilden men min är från Kellfri. Där har man även möjlighet att köpa precis samma häck fast med plåt som täcker hela bågarna så det inte finns något mellanrum där hästarna kan fastna! Det viktigaste är ju att dom äter vid marknivå och detta ska inte vara några problem med denna häck. Samma företag säljer även en dyrare variant som är endast till häst (som jag fattat det) men då äter hästarna på en höjd av kanske 70 cm iaf, inte bra..

Men prova att kolla på Kellfri.se så hittar du den häcken som liknar den du visar på bilden! Jag är helnöjd.
 
Sv: foderhäck?

Tack för tipset! :bow:
Precis sådär vill ja ha.
Och de är ju helt klart värt dom där 300 kr extra
 
Sv: foderhäck?

Vi ska göra egna nu vid uppstartet.
Vi använder då lastpallar/träpallar som vi ställer på varandra. På så sätt hålls hösilaget luftigt och fukt kan inte stängas in i det. Dessa ställer vi sen under taket utanför ligghallen(längs kortsidorna) så att hösilaget hålls torrt.
 
Sv: foderhäck?

tintilar skrev:
Vi ska göra egna nu vid uppstartet.
Vi använder då lastpallar/träpallar som vi ställer på varandra. På så sätt hålls hösilaget luftigt och fukt kan inte stängas in i det. Dessa ställer vi sen under taket utanför ligghallen(längs kortsidorna) så att hösilaget hålls torrt.

Kan du förklara lite mer ingående, jag har funderat på att tillverka någon form av foderhäck av lastpallar men inte kommit på hur? Hur har su gjort med väggar? Hur många pallar använder du för att göra själva botten? Lägger du på en hel rundbal eller löst ensilage? Vore tacksam för mer info. PM:a om du vill. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: foderhäck?

Vi har inte gjort dom än så jag är inte riktigt 100 på hur vi ska gå tillväga. Kan hända att dom börjat med några i stallet - ska dit om en halvtimme för o släppa hästarna i lösdriften så jag kan titta.

Återkommer! :)
 
Sv: foderhäck?

Vi har gjort egna också i trä *ler* ser ut nästan som de runda fast våra har ju blivit fyrkantiga av naturliga själv *ler* ... funkade skit bra hela vinter och klart mycket billigare
 
Sv: foderhäck?

Kan man få se lite bilder på hemmagjorda foderhäckar.

Undrar hur det blir om hästen skull få för sig att trampa på pallen.
Kan de fastna då?
Kan pallen gå söder och spikar sticka ut?
Har ni galler runt pallarna?

Såg på ett ställe att de bara hade ställt in rundbalarna med plasten
kvar och öppnat i toppen på den. Sen klädde de av plasten efter
hand som hästarna åt. Inget att stå på i botten, rakt på backen
bara.

Det man undrar är bara hur blir det med hästens ät ställning då.
De äter ju bäst från marken.
 
Sv: foderhäck?

De hade inte börjat på foderhäckarna än och jag fick inte tag på "mannen i huset".
Det jag vet är att vi ska använda oss av ca 2-3 pallar på varann så att vatten kan rinna igenom hösilaget och samtidigt hålls det luftigt under. Kanterna vet jag dock ej hur vi ska bygga. Antar att de använder plankor och gör en liten kant. Efter som att ytan blir ganska stor så behövs antagligen inte heller en allt för hög kant. Häcken ska vi ställa på utsidan av ligghallen till en början. Fungerar det så kommer vi nämligen slippa lägga tak på eftersom att vi då kan ta tillvara på ligghallens tak som sticker ut en bit från väggen.

Detta är hur jag uppfattat det, men de har säkert en del nya ideer som gör det hela bättre.

Jag är också lite kinkig för att hästarna ska fastna med benen, därför vill känns det bra med den här lösningen efter som att den minskar risk att hästen fastnar om den ställer ner hoven i den.
 
Sv: foderhäck?

Om du öppnar toppen på en rundbal och det börjar regna så samlas det ju vatten i botten av plasten. Fukt och hösliage är ingen bra kombination och leder till att hösliaget blir dåligt.

Därför är det viktigt att man ser till att det kommer luft underifrån. Däremot, om hästarna får i sig en hel bal på en dag, så hinner ju hösilaget inte bli dåligt. Men vi vill ha luft underifrån för säkerhets skull och kommer heller inte ställa ut en hel bal till en början.

Ska fota våra häckar så fort de blivit klara. Förhoppningsvis i helgen. Annars kan jag höra med killarna hur de löst det och göra en snygg ritning. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Cs218
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 202
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 397
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp