Foderhäst eller vad?

Abel

Trådstartare
Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa?

Vi vill gärna att hästen står kvar i vår lösdrift som är billig och väldigt lättskött, har alla faciliteter och ligger i ett populärt område, dvs normalt omöjligt att få boxplats så nära stan med dessa möjligheter. Vi hjälper gärna till om de behöver resa bort eller vara lediga någon dag, mot att vi kan få samma hjälp med vår ponny någon gång ibland. Vi fixar avmaskning, vaccination och hovslagare, men ser gärna att fodervärden betalar vad det kostar. De slipper istället jaga hovslagare, passa tiden när hen kommer eller hålla koll på resten.

Ponnyn har gått SM i hoppning och är därtill välutbildad i dressyren. Fantastiskt trevlig häst och verkligen alla kan rida den, även den erfarne tycker att ponnyn är kul för att den då gärna tänder till och busar om den får, men helt gröna nybörjare klarar att trava och galoppera den ute om de så vill. Stor och viktbärande. Vi tycker mycket om denna häst, men ingen av oss har användning av den.

Vi har idag medryttare som betalar ca 150-200kr per gång, men det fungerar sådär. De vill inte riktigt ta ansvar för hästen eller skötseln utan tycker att eftersom de betalar så borde de få göra vad de vill vilket resulterar i att hästen rids inne alla dagar och hoppas hälften av dagarna om vi inte säger ifrån. Viss skötsel kan de tänka sig att hjälpa till med, men den ena verkar tro att det är hon som förbättrar hästen fast hon är nybörjare och hästen utbildar henne och därmed bara behöver göra det viktigaste varannan gång hon rider. De får tävla hästen, men även här tycker de att vi borde tillhandahålla transport och egentligen även närvara för att stötta. Hästen kostar oss ändå ca 2500kr i månaden som det är fast vi inte använder den och en dag lär den behöva veterinär som vi då står för... Ser helst att den max rids 5-6 gånger/vecka för att må bra.

Vi vill alltså inte tjäna pengar på hästen utan kan vi få ha lite kontroll kvar över den för att ge den det bästa livet utan att det kostar oss massor så skulle vi vara glada.
Är det en utopi eller går det att få?

(Man får ju bara höra att medryttare borde få betalt eftersom de hjälper till att rida och sköta hästen, men i så fall får vår ponny hellre skrota i hagen. Denna mentalitet har vi aldrig sett eller hört på storhästen vi har, där är det lätt att hitta bra medryttare som utbildar, sköter och betalar för hästen. Varför?)
 
Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa?

Vi vill gärna att hästen står kvar i vår lösdrift som är billig och väldigt lättskött, har alla faciliteter och ligger i ett populärt område, dvs normalt omöjligt att få boxplats så nära stan med dessa möjligheter. Vi hjälper gärna till om de behöver resa bort eller vara lediga någon dag, mot att vi kan få samma hjälp med vår ponny någon gång ibland. Vi fixar avmaskning, vaccination och hovslagare, men ser gärna att fodervärden betalar vad det kostar. De slipper istället jaga hovslagare, passa tiden när hen kommer eller hålla koll på resten.

Ponnyn har gått SM i hoppning och är därtill välutbildad i dressyren. Fantastiskt trevlig häst och verkligen alla kan rida den, även den erfarne tycker att ponnyn är kul för att den då gärna tänder till och busar om den får, men helt gröna nybörjare klarar att trava och galoppera den ute om de så vill. Stor och viktbärande. Vi tycker mycket om denna häst, men ingen av oss har användning av den.

Vi har idag medryttare som betalar ca 150-200kr per gång, men det fungerar sådär. De vill inte riktigt ta ansvar för hästen eller skötseln utan tycker att eftersom de betalar så borde de få göra vad de vill vilket resulterar i att hästen rids inne alla dagar och hoppas hälften av dagarna om vi inte säger ifrån. Viss skötsel kan de tänka sig att hjälpa till med, men den ena verkar tro att det är hon som förbättrar hästen fast hon är nybörjare och hästen utbildar henne och därmed bara behöver göra det viktigaste varannan gång hon rider. De får tävla hästen, men även här tycker de att vi borde tillhandahålla transport och egentligen även närvara för att stötta. Hästen kostar oss ändå ca 2500kr i månaden som det är fast vi inte använder den och en dag lär den behöva veterinär som vi då står för... Ser helst att den max rids 5-6 gånger/vecka för att må bra.

Vi vill alltså inte tjäna pengar på hästen utan kan vi få ha lite kontroll kvar över den för att ge den det bästa livet utan att det kostar oss massor så skulle vi vara glada.
Är det en utopi eller går det att få?

(Man får ju bara höra att medryttare borde få betalt eftersom de hjälper till att rida och sköta hästen, men i så fall får vår ponny hellre skrota i hagen. Denna mentalitet har vi aldrig sett eller hört på storhästen vi har, där är det lätt att hitta bra medryttare som utbildar, sköter och betalar för hästen. Varför?)
Det är skillnad på fodervärd och medryttare, en fodervärd tycker inte jag bör behöva betala en summa utöver vad hästen kostar i månaden att äga. Det är nog väldigt svårt att hitta någon som vill betala för att få ha hästen på foder.

Medryttare dock så kan ni ju ha dom krav ni vill på, passar inte medryttarna som är nu så leta efter nya. Skriv i annonsen vad som gäller och anpassa priset efter efterfrågan helt enkelt.
 
Om någon är fodervärd och står för hästens kostnader så får vanligen denne även bestämma över hästen. Visst kan man avtala om vissa delar i ett fodervärdskontrakt, t ex är det en äldre häst kanske den inte tål att tränas och tävlas som en yngre häst, men jag tror det blir svårt att hitta någon som vill betala för hästens kostnader, men ändå inte få bestämma i det stora hela över hästen. Min åsikt är att man får släppa kontrollen när man har hästen ute på foder. Hälsa på ibland, och om man tycker att hästen missköts lägga sig i och ev. bryta kontraktet är en annan sak.
 
Jag har precis lånat ut min välutbildade 17 åring till en kompis för att hennes dotter ska få en fin läromästare.
De har hästen hemma hos sig, jag står för försäkringen, allt annat betalar de.
 
När jag har medryttare/halvfodervärd eller vad man nu vill kallar det har jag alltid räknat ut vad hästen kostar per dag. I ert fall alltså 2500 per månad x12 delat med 365. Medryttaren betalar då ett pris för de dagar hen rider som en grundöverrenskommelse. En helfodervärd skulle ju då betala hela kostnaden för hästen, medan jag tar ansvar för hästen och fixar skoningar, lägger upp foderstat osv och ger hjälp i form av träningsupplägg, ridtips och lektioner.

Så har jag haft det med min ponny (också läromästare) och en familj och det var verkligen toppen för alla. Jag fick hjälp ekonomiskt och att ponnyn hölls igång (hade inte energi eller tid att rida själv), de fick "egen" häst men inte det jobbiga ansvaret, de fick gratis hjälp och jag fick behålla kontroll över min ögonsten. Vi hjälptes åt med ponnyns skötsel om någon fick förhinder, likaså tog de ofta hand om min stora häst om jag inte kunde någon dag.

Självklart kan man ställa krav på fodervärdarna att de rider på ett sätt som passar hästen! Det är ju en del i hästlivet, att även skritta i skogen eller vissa dagar inte rida alls. Om jag har haft medryttare som rider 2 dagar har jag alltid sagt en dag på bana, en dag i skogen (med viss flexibilitet givetvis). Däremot får man ju se till att medryttaren inte få ta alla "trista" pass och tex alltid rider promenadpass dagen efter man har tränat hårt själv (såvida hen inte vill det alltså). Jag tycker att med kommunikation, givande och tagande och framför allt hitta folk som sätter hästen i centrum går det att hitta mycket bra lösningar för alla.
 
Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa?

Vi vill gärna att hästen står kvar i vår lösdrift som är billig och väldigt lättskött, har alla faciliteter och ligger i ett populärt område, dvs normalt omöjligt att få boxplats så nära stan med dessa möjligheter. Vi hjälper gärna till om de behöver resa bort eller vara lediga någon dag, mot att vi kan få samma hjälp med vår ponny någon gång ibland. Vi fixar avmaskning, vaccination och hovslagare, men ser gärna att fodervärden betalar vad det kostar. De slipper istället jaga hovslagare, passa tiden när hen kommer eller hålla koll på resten.

Ponnyn har gått SM i hoppning och är därtill välutbildad i dressyren. Fantastiskt trevlig häst och verkligen alla kan rida den, även den erfarne tycker att ponnyn är kul för att den då gärna tänder till och busar om den får, men helt gröna nybörjare klarar att trava och galoppera den ute om de så vill. Stor och viktbärande. Vi tycker mycket om denna häst, men ingen av oss har användning av den.

Vi har idag medryttare som betalar ca 150-200kr per gång, men det fungerar sådär. De vill inte riktigt ta ansvar för hästen eller skötseln utan tycker att eftersom de betalar så borde de få göra vad de vill vilket resulterar i att hästen rids inne alla dagar och hoppas hälften av dagarna om vi inte säger ifrån. Viss skötsel kan de tänka sig att hjälpa till med, men den ena verkar tro att det är hon som förbättrar hästen fast hon är nybörjare och hästen utbildar henne och därmed bara behöver göra det viktigaste varannan gång hon rider. De får tävla hästen, men även här tycker de att vi borde tillhandahålla transport och egentligen även närvara för att stötta. Hästen kostar oss ändå ca 2500kr i månaden som det är fast vi inte använder den och en dag lär den behöva veterinär som vi då står för... Ser helst att den max rids 5-6 gånger/vecka för att må bra.

Vi vill alltså inte tjäna pengar på hästen utan kan vi få ha lite kontroll kvar över den för att ge den det bästa livet utan att det kostar oss massor så skulle vi vara glada.
Är det en utopi eller går det att få?

(Man får ju bara höra att medryttare borde få betalt eftersom de hjälper till att rida och sköta hästen, men i så fall får vår ponny hellre skrota i hagen. Denna mentalitet har vi aldrig sett eller hört på storhästen vi har, där är det lätt att hitta bra medryttare som utbildar, sköter och betalar för hästen. Varför?)

Normalt fodervärdsavtal, där fodervärden står för alla kostnader?
 
Jag är medryttare på häst som bara jag rider så jag har honom som "min". Jag får bestämma det mesta. Han står på ägarens gård på lösdrift.
Jag betalar 1000:-/mån då täcker det hovslagare plus lite mat.
Innan har jag enbart betalat hovslagare (eftersom det var jag som slet på skorna och han hade ju inte skotts om jag inte ridit) men så funderade de på att sälja hästen så då bidrar jag mer till honom så han får vara kvar.
 
Leta efter ny medryttare. Det låter inte som en medryttare som är rolig att ha.
Fast vadå de betalar en hutlös engångssumma per gång som medryttare. Hade också förväntat mig att slippa jobb för det priset.
Frågan är dock om det är stockholm ellee göteborg detta gäller ?
 
Fast vadå de betalar en hutlös engångssumma per gång som medryttare. Hade också förväntat mig att slippa jobb för det priset.
Frågan är dock om det är stockholm ellee göteborg detta gäller ?

Ja, jag håller med dig. Jag hade aldrig gått med på det. Jag kallar inte det att vara medryttare utan att hyra häst då och då.

Men oavsett så borde TS byta eftersom TS inte är nöjd.
 
Det vanligaste vid fodervärdsavtal är att fodervärden står för alla löpande kostnader för hästen och ägaren står för försäkringen. Fodervärden betalar alltså ingen "hyra" för hästen.
 
Lånar man ut på foder är det vanliga att fodervärden står för alla kostnader utom försäkring (man bör betala den själv för att vara säker på att den betalas och inte råka stå där sen med en oförsäkrad häst som kanske skadar sig eller inte går att nyförsäkra.)

Ska man ha medryttare kan man lägga upp det på massa olika sätt, beroende på hästens kunskaper och hur anläggningen ser ut. Håller dock med vad andra skrivit att om man tar flera hundra per ridtillfälle är det inte så konstigt om hyrarna inte vill göra massa stallsysslor på det.

Tror det löser sig bäst för er om ni hittar en medryttare eller fodervärd som har samma tänk som ni när det gäller ridning/hästhantering (svårt, jag vet.) eller säljer hästen. Att försöka hyra ut den för att det skulle ge er mer kontroll över hur den används låter bakvänt, betalar folk pengar brukar det ju snarare vara för det omvända, att till exempel hyra ridskolehäst under sommaren, dvs få utbildad trevlig häst att ha helt som sin egen, eller hyra sto för att betäcka. Har svårt att se att många skulle vilja betala för att hyra en ponny som dessutom måste stå kvar där den står och man förväntas hjälpa till med ägarens andra häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 385
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 373
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp