Foderhäst utan försäkring?

blur

Trådstartare
Jag ska ev ha en häst på foder och har hittat en trevlig. Ägaren har endast livförsäkring så vetförsäkring får man stå för själv. Krävs det då att jag gör en besiktning för att ett bolag ska vilja ta sig an hästen? Den är 14-16 år. Vad kostar en sång besiktning? Kan ni se nå andra fördelar/nackdelar med detta sätt?

Hästen har aldrig behövt vetvård tidigare, är skogsmulle och kommer fortsätta som det, fast även med pass på banan och några hopp då och då.
 
Hör med
Jag ska ev ha en häst på foder och har hittat en trevlig. Ägaren har endast livförsäkring så vetförsäkring får man stå för själv. Krävs det då att jag gör en besiktning för att ett bolag ska vilja ta sig an hästen? Den är 14-16 år. Vad kostar en sång besiktning? Kan ni se nå andra fördelar/nackdelar med detta sätt?

Hästen har aldrig behövt vetvård tidigare, är skogsmulle och kommer fortsätta som det, fast även med pass på banan och några hopp då och då.
Hör med försäkringsbolaget men alla försäkringsbolag accepterar inte nyteckning av vanliga veterinärvårdsförsäkring på 16-åringar. Problemet med att inte veterinärvårdsbesiktiga även om bolaget inte kräver det är att man är i en sämre sits om bolaget nekar till ersättning pga att de anser att hästen hade problemet före tecknandet. Då kan du inte visa på att hästen faktiskt var frisk.

Du behöver också en veterinärbesiktning innan du ta hem hästen för att visa på hälsostatus (och en vid återlämnandet, gärna samma veterinär). Givetvis frivilligt men högst önskvärt för att undvika problem så gott det går.

Kostnaden varierar kraftigt men det handlar om från ca 1500-5000 beroende på utförare och omfattning. Med röntgen och andra undersökningar kan det bli mycket dyrare.
 
Om du inte har en väldigt tjock plånbok, så skulle jag aldrig våga ha en häst utan att ha veterinärvårdsförsäkring!
Tänk om hästen får en sårskada, jourtid tex. Det går hur lätt som helst att få STORA kostnader, när det gäller veterinärvård, även för mindre, icke livshotande skador. Även sjukdom som tex kolik eller fång kan medföra stora kostnader.
 
Utöver vad Vitsippan skrivit:
Det är inte din häst - du har alltså inte rätt att avbryta veterinärvården för att kostnaderna rinner iväg. För att hårdra det: Du betalar - hästägaren bestämmer.
 
Börja med att ta reda på hur gammal hästen är. Är den 14, 15 eller 16 år? Sedan hör du med det försäkringsbolag som hästen har sin livförsäkring i om dom vill ta den i en veterinärvårdsförsäkring och vad som krävs för det. Du kan och bör stå för veterinärvårds delen och du får inte stå för liv delen, det är bara ägaren till hästen som får ut ersättning från den delen.

När man tar en häst på foder så tar man på sig väldigt mycket mer ansvar och skyldigheter än om man köper en häst. Man har en ägare till hästen som bestämmer en hel saker. Så för din egen del bör du göra en veterinärbesiktning innan du hämtar hästen även om inte försäkringsbolaget kräver någon.
 
Jag skulle letat efter en annan häst om jag var du är oturen framme kan du få hur stora kostnader som helst. Även om du nu ordnar med veterinärvårdsförsäkring kan det bli reservationer. I så fall måste du komma överens med ägaren om vem som betalar vad. Blir hästen skadad i en kroppsdel som det finns reservation på kan du få stå för allt. Det kan bli så mycket att det är dyrare än att köpa en egen skogsmulle.
 
Utöver vad Vitsippan skrivit:
Det är inte din häst - du har alltså inte rätt att avbryta veterinärvården för att kostnaderna rinner iväg. För att hårdra det: Du betalar - hästägaren bestämmer.
Man bör helt klart avtala om vad som händer när hästen är skadad. Exempelvis ett maxbelopp på vad man kan tänka sig bekosta veterinärvård (förslagsvis endast självrisken) och resten får ägaren stå för eller välja att ta bort hästen.. En del har väldigt lätt att besluta om dyrbara behandlingar när det är någon annans plånbok som blir drabbad.
 
Jag ska ev ha en häst på foder och har hittat en trevlig. Ägaren har endast livförsäkring så vetförsäkring får man stå för själv. Krävs det då att jag gör en besiktning för att ett bolag ska vilja ta sig an hästen? Den är 14-16 år. Vad kostar en sång besiktning? Kan ni se nå andra fördelar/nackdelar med detta sätt?

Hästen har aldrig behövt vetvård tidigare, är skogsmulle och kommer fortsätta som det, fast även med pass på banan och några hopp då och då.


Imina ögon är det mkt märkligt att ägaren inte verkar bry sig om sin häst mer än vad den verkar.
Jag menar.. 1 du kan inte ha 2 som står på försäkringen på samma häst
2 om du nu väljer att inte betala någon försäkring och hästen skada sig så måste kanske ägaren avliva hästen för de kommer kosta så mkt att laga hästen.

Nä en seriös hästägare som lånar ut hästen står 100% på försäkringen.. sedan kan man skriva in i avtalet att fodervärden betalar självrisk och 20% på summan av vad totala skadan kostar om hästen skadar sig under fodervärdens tid. och bestäm ett maxbelopp på vad ni ska behöva betala,, typ max 10tusen sedan får ägaren stå för allt över de.

Så mitt råd är att tala om för hästägaren att ska du låna hästen så får den stå för hela försäkringen.. och vill inte ägaren detta så skulle jag leta vidare. För de kan bli dig mkt dyrt om du ingår avtal på detta vis
 
Så mitt råd är att tala om för hästägaren att ska du låna hästen så får den stå för hela försäkringen.. och vill inte ägaren detta så skulle jag leta vidare. För de kan bli dig mkt dyrt om du ingår avtal på detta vis

Jag tycker inte det finns någon anledning för utomstående att moralisera över hästägarens eventuella skäl att ha hästen oförsäkrad. Det är ett val var och en gör.

Problemet kan vara att hästens ålder inte medger att det tecknas någon försäkring, och då hade jag i TS ställe varit noga med att utforma kontraktet så TS inte blir sittande med veterinärvårdsräkningar på flera 100 000-tals kronor medan ägaren har makten att bestämma hur långt hästen ska vårdas.
 
Imina ögon är det mkt märkligt att ägaren inte verkar bry sig om sin häst mer än vad den verkar.
Jag menar.. 1 du kan inte ha 2 som står på försäkringen på samma häst
2 om du nu väljer att inte betala någon försäkring och hästen skada sig så måste kanske ägaren avliva hästen för de kommer kosta så mkt att laga hästen.

Nä en seriös hästägare som lånar ut hästen står 100% på försäkringen.. sedan kan man skriva in i avtalet att fodervärden betalar självrisk och 20% på summan av vad totala skadan kostar om hästen skadar sig under fodervärdens tid. och bestäm ett maxbelopp på vad ni ska behöva betala,, typ max 10tusen sedan får ägaren stå för allt över de.

Så mitt råd är att tala om för hästägaren att ska du låna hästen så får den stå för hela försäkringen.. och vill inte ägaren detta så skulle jag leta vidare. För de kan bli dig mkt dyrt om du ingår avtal på detta vis
Nu är du ute och reser lite.
1 du kan ha två som står för försäkringen, du kan försäkra samma häst flera gånger i samma bolag om det är så. Det är när det kommer till en eventuell utbetalning av försäkringen som bara en kan få pengar. Ägaren är den som får livvärdet om hästen döms ut, men en fodervärd kan stå för en veterinärvårdsförsäkring och få ut ersättning ifrån den.
Sedan är det så att inte helt sällan kräver en seriös hästägare att fodervärden betalar hela försäkringen, men står på själv. Detta är den rekommendation som försäkringsbolagen lämnar om man rådfrågar.
 
Nä en seriös hästägare som lånar ut hästen står 100% på försäkringen.. sedan kan man skriva in i avtalet att fodervärden betalar självrisk och 20% på summan av vad totala skadan kostar om hästen skadar sig under fodervärdens tid. och bestäm ett maxbelopp på vad ni ska behöva betala,, typ max 10tusen sedan får ägaren stå för allt över de.
Varför är det oseriöst att inte bekosta veterinärvårdförsäkring till hästen? Det finns många seriösa skäl att inte hålla hästen försäkrad. Bland annat att man har många hästar och då lönar det sig inte.

Sedan är du optimist när det gäller kostnaden. Är hästen försäkrad i 60.000 (det normala lägsta beloppet på försäkring) ger att om man utnyttjar försäkringen maximalt blir självrisken 12.000+ den fasta självrisken (varierar men mellan 1800 och 5000 är vanligt). Många väljer 120.000 i försäkring, då blir maxbeloppet 24.000+ självrisken.
 
Förutom reservationer för ved som försäkringsbolaget kan komma att hävda fanns när försäkringen tecknades blir det även karens på en nytecknad försäkring. Jag skulle vilja ha med att hästägaren står för i alla fall en del av kostnaderna i så fall.

Hästen kan tex insjukna i en smittosam sjukdom efter en kort tid hos fodervärden eller bli halt och visa sig ha spatt, lösa benbitar i leder, hovbroskförbening etc
 
Det är inte så lätt att hitta en passande foderhäst och om denna hästen känns rätt gör en ordentlig besiktning av den, undersök om den går att försäkra. Om den går igenom så gör ett ordentligt avtal ägaren om vem som står för vad.
Många har tyvärr en felaktig uppfattning om det här med försäking och hur det fungerar. Så bara för att en häst har en redan innan man tar den på finns inget som säger att den gäller för mer eller bättre än en som tecknats nu.
Det kan finnas reservationer i en befintlig försäkring som inte syns förrän man behöver använda den.
 
Svarar lite allmänt.

Ägaren har många skogsmullehästar som i princip aldrig varit sjuka eller skadade = förlorar på att ha veterinärvårdsförsäkring.
Är de lite halta får de vila ut det, det gör liksom ingenting då de inte används så aktivt.

Så vi bör alltså isf skriva ett maxtak för vad jag ska lägga ut på hästen, och om det finns några reservationer på besiktningen? Spatt, lösa benbitar etc ligger på ägaren och inte på mig, det är mer om hästen skulle skada sig när den är hos mig.
 
Jag lånade en avelshingst (shetland) för några år sedan, som inte var försäkrad pga sin ålder. Vi skrev då i vårt avtal att jag skulle stå för veterinärvårdskostnader upp till vad en normal självrisk kostar. Och vid en eventuell större skada skulle hästägaren då betala resten. Och vi specificerade ett maxbelopp för vad hästägaren skulle kunna tänka sig att betala (15000 kr) och skulle det beräknas kosta mer så ansåg ägaren att då fick det bli avlivning - vilket kan anses vara fullt rimligt för en 24-årig shetlandshingst.
 
Nä en seriös hästägare som lånar ut hästen står 100% på försäkringen..

Say what? Som hästägare kan jag ju då kontra med att en seriös fodervärd står för kostnaden för veterinärvårdsförsäkringen (som denne kommer att kunna ha nytta av att den finns om olyckan är framme...).

Vem som står för vad i ett fodervärdsskap är en avtalsfråga, och måste vara upp till var och en.

TS: Personligen hade jag inte velat ha en häst utan veterinärvårdsförsäkring, i synnerhet inte en som jag inte äger själv (som ägare kan jag ju välja att avliva om jag inte kan/vill betala för behandling).
 
I ett seriöst foderavtal med en seriös ägare, brukar ägaren alltid ha sin häst försäkrad och i avtalet ange vilken typ av och omfattning försäkringen på hästen har. Kontraktet brukar bara reglera om fodervärden eller ägaren står för försäkringspremien och eventuell egenandel i den befintliga försäkringen ...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 731
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej! Jag söker efter rådfrågning av erfarna hästmänniskor kring huruvida jag är redo att skaffa egen foderhäst eller ej. Jag är 13 år...
Svar
5
· Visningar
1 062
Senast: hovtassfot
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp