Foderlösning för shettis och storhäst

LillaMy84

Trådstartare
Försökte googla, men lyckas inte riktigt sätta ord på vad det är jag söker för att få upp nåt vettigt i resultatlistan.
Jag är alltså nyfiken på hur ni som har shettis och storhäst ihop löst fordringar ute i hagen :)
Gärna med bilder :)
 
Jag har d-ponny o shettis ihop, första året, och jag har beställt en automatisk grind. Sesame The gate. Tanken är att de ska kunna fodras automatiskt på lunchen.

Under sommaren har shettisen haft munkorg dagtid och på natten har båda fått gå i liten "svälthage" m lite hö och halm för att få i även shettisen lite bukfylla.
 
Försökte googla, men lyckas inte riktigt sätta ord på vad det är jag söker för att få upp nåt vettigt i resultatlistan.
Jag är alltså nyfiken på hur ni som har shettis och storhäst ihop löst fordringar ute i hagen :)
Gärna med bilder :)

Jag har en storhäst och en shettis. Jag fodrar 4 gånger om dagen med grovfoder, varav 3 gånger är i hagen. Jag lägger ut löst i olika högara i hagen. Storhästen ska käka 2 kg per mål och shettisen 1 kg. Alltså lägger jag ut 3 kg per mål. Under tiden tiden som storhästen mumsar i sig sina 2 kg så mumsar shettisen i sig sitt kg.

Alltså - de behöver lika lång ättid för att få i sig respektive grovfodergiva och eftersom shettisen har mindre mun hinner hon inte äta mer än vad hon behöver.

Kvällsfodringen sker inne på box och då är det mer individanpassat vad gäller ev. grovfoder och mineraler etc...

Sär har jag löst fodringen i hagen de senaste 10 åren och det funkar utmärkt.

/Lizzie
 
Potatislåda, har jag i vår stora vinterhage.
Den store kan äta ur lådan, shettisen når inte i,lådan är för hög.
Shettisen får sin hö på marken+ lite spill från stora hästen. Funkar kanonbra. Dom har båda fri tillgång till vetehalm men äter inte särskilt mycket av den.
 
Försökte googla, men lyckas inte riktigt sätta ord på vad det är jag söker för att få upp nåt vettigt i resultatlistan.
Jag är alltså nyfiken på hur ni som har shettis och storhäst ihop löst fordringar ute i hagen :)
Gärna med bilder :)
Foderhäck till de stora hästarna som shettisen inte når att äta ur, shettis fodras med creep feeding i egen foderhäck. De har begränsad fri tillgång i slow feeding nät.
 
Haha jag måste vara världssämst på att googla :p Potatislåda lät iaf smidigt, men var får man tag på en sån o hur ser en sån ut? Jag får bara upp recept på maträtter :p
Potatislåda, har jag i vår stora vinterhage.
Den store kan äta ur lådan, shettisen når inte i,lådan är för hög.
Shettisen får sin hö på marken+ lite spill från stora hästen. Funkar kanonbra. Dom har båda fri tillgång till vetehalm men äter inte särskilt mycket av den.
 
Fri tillgång till alla...
PICT1653.jpg
 
Jag önskar att det hade funkat här också, men dels hade mina ätit ihjäl sig och dels går det inte att komma åt med traktor på de ställen en bal skulle kunna stå :/
Har du provat?
Jag trodde också att mina skulle äta ihjäl sig, men faktum är att de äter mindre än jag trodde de skulle göra. De brukar tappa sitt beteshull från sommarbetet trots fri tillgång på bra hösilage hela vinterhalvåret.
De hetsäter lite första veckorna, sen har åtminstone mina insett att maten står kvar och de har ofta valt att peta i sig av det gamla gräset och dess rötter framför att stå och vräka i sig av hösilaget.

Har haft fri tillgång så här sedan 2006
 
Jag har haft ponny (dock inte shettis, men ungefär lika glupsk) som gått tillsammans med stora hästar, där ponnyn har varit av den där extremt lättfödda sorten som blir smällfet av att lukta på ett grässtrå, och de stora hästarna av en ras och typ som kan äta enorma mängder och fortfarande inte lägga på sig ett gram. Rätt värdelöst, men det finns inte så mycket att göra om man är installad och inte kan styra över vilka de övriga hästarna är.

Vi försökte lösa det med att ge en nivå på fodret i hagen som samtliga hästar kunde klara sig hyfsat på, och sen kompensera det åt vardera håll inne. Det vill säga att ponnyn fick så lite som möjligt och de stora hästarna maxdos. Inte helt optimalt, men bästa alternativet. Annars har jag sett folk som byggt någon form av högre foderbänk som shettisarna inte når upp till, där de stora hästarna får ha sin mat ifred. I och med att jag har en mindre D-ponny är det svårare att hålla henne borta från maten, men är det stora höjdskillnader borde det ju gå?
 
Vi hade hög foderhäck med täckt botten, där shettisen inte kom åt att äta fritt. Fullblodet åt ur toppen på häcken, och shettisen fick dels en egen hög (till frukost) och sedan under dagen fick han städa efter xx. Det blev lagom till honom, och dessutom bra foderhygien.

Viktigt då att ha ett bra, torrt ställe att äta på, så inte shettisen får dra grovfoder ur lera.
 
Vi har en pall med fyra pallkragar. Tjockis-shettisen når inte utan får nöja sig med spill och det spinkiga varmblodet får tillräckligt för att hålla hull. Shettisen är väl lagom nöjd med upplägget men det funkar :)
 
Jag har fri tillgång till mina (eg jag ger så mycket som de äter upp), även minishettisar har en botten och han kan absolut gå ifrån maten utan att ha länsat tallriken, har ofta lite mat kvar på morgonen. Inne får den lille 1-2 kg + står på halm, ute serveras som mest 6-7 kg uppdelat på flera mål. Liten får ofta beröm för att han är i så bra skick.
 
Senast ändrad:
Jag har problem åt andra hållet än andra i tråden, ponnyn behöver mer ät tid än hästarna så jag byggde en liten hage inte hagen med bara en över tråd så ponnyn under metern kommer in men inte dom stora.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 083
Senast: CFrisk
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 682
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp