Fodermärke?

niikon92

Trådstartare
Vilket fodermärke kör du på?
Varför?

Jag använder Krafft. Dels för att det finns hos min ridsportsbutik, dels för att det är ett stort välkänt märke och dem har alla fodersorter i sitt sortiment, i alla fall allt jag behöver.

Min äter pellets, varierar mellan Grund, Rider, Groov 125. Müslin ser ju jäkligt god ut, men den tycker jag kostar för mycket, särskilt när hästen älskar sin pellets :)

Jag kompletterar även med vitaminer & mineral (vid lägre kraftfodergiva), lucern (vintertid) och vid behov något tillskott :)

// Niikon92
 
Vilket fodermärke kör du på?
Varför?

Jag använder Krafft. Dels för att det finns hos min ridsportsbutik, dels för att det är ett stort välkänt märke och dem har alla fodersorter i sitt sortiment, i alla fall allt jag behöver.

Min äter pellets, varierar mellan Grund, Rider, Groov 125. Müslin ser ju jäkligt god ut, men den tycker jag kostar för mycket, särskilt när hästen älskar sin pellets :)

Jag kompletterar även med vitaminer & mineral (vid lägre kraftfodergiva), lucern (vintertid) och vid behov något tillskott :)

// Niikon92
Jag använder det foder min häst behöver i förhållande till sitt grovfoder, helst inget kraftfoder alls. Under året har hon fått lusern, som köpts antingen från granngården (Krafft) eller citygross. När hon behövde proteinkoncentrat valde jag granngården eget märke, eftersom det var det som kompletterade just detta grovfoder bäst.
 
Här uppe finns tyvärr bara Krafft och Granngården att välja på. Jag fodrar alltid mitt foder blött och då jag ger hästarna lösa ute i hagen så skall det gärna vara ganska koncentrerat, så det tar kort tid för dem att äta (= jag behöver inte stå där och vakta så länge). Beroende på vad grovfodret innehåller blir det sojamjöl, betfor och linfröolja i första hand.

Nu när jag har en tunn ettåring blev jag pålurad Krafft Sport som förvisso var ganska energitätt, men så sjukt dyrt så det blir inga fler säckar. :crazy:
 
Vill ge rena foderråvaror men har funderat lite på Granngårdens betfibermix.

Men nä, det blir nog fortsatt Speedi Beet, linfrökaka och havre från en lokal odlare och linfröolja från Gunnarshög. Behövs mer energi (händer nog aldrig, vi har två lättfödda i stallet) är det bara att öka på och behövs mer protein lägger vi till lusern i första hand, är det katastrofvärden så troligtvis potatisprotein.
 
Har använt Iformfoder, ett mycket bra foder som hästarna gillar, prisvärt och fram tills nu passat med vårt grovfoder.
 
Använder det som kompletterar grovfodret.
I vintras var det krafft muskel och kraffts vita mineraler.
Sedan kompletterade jag med havre sista månaden för att få upp energin lite efter ökad motion.

Nu i sommar får han lite krubbskrammel när han kommer in och det är kraffts blåa müsli samt kraffts gröna mineraler som blev över från i höstas.
 
Jag ger det som passar analysen bäst. Dock endast muslifoder då min häst är liste kräsen när det kommer till pellets.
 
Hur jag tänker...
1. Passa grovfodret
2. Pellets med låg stärkelse (kolikhäst + sorterar bort allt som inte är gott, fodra med müsli blir dyrt)

Sen vill jag helst att fodret ska vara producerat i Sverige.
Hästen får nu Brogaarden Lucern Hack som krubbskrammel em och kväll, sen uppblött pellets (Hippo Bas Basic) för att blanda i mineraltillskott när jag är i stallet.

Har nog provat de flesta märkena (ibland i endast i provpåsar).
 
Jag använder mig av kvarnby (fodrar enbart med lusern just nu och hoppas kunna fortsätta med det) och det av enkelhetens skull. Beställer hem för ett helt år och får bättre pris då.
 
Vi fodrar med Granngårdens pellets original och havre till 3 åringen för att hon ska bli lite piggare då hon är satan i gatan lat när de inte passar Madame :grin: ( travhäst ) Dom andra två får mest krubbskammel då de klarar sig väldigt bra på hösilage på vintern.Sen får de mineraler granngårdens eller kraffts beroende på vad som passar bäst dock är inte inte jätte glada i Granngårdens mineraler smakar väl inte tillräckligt gott helt enkelt.
 
jag kompletterar mitt grovfoder med lucern, sojaprotein, betfor och ev olja om det skulle behövas. Får Pavos Slobber mash med jämna mellanrum under vintern. Ger även stöpta linfrö då också
 
@niikon92

Jag fodrade med Krafft innan jag hittade Dodson&Horell och när jag skaffar häst igen kommer jag att fortsätta fodra med D&H, helt oslagbart! :love:

Gav även betfor, linfröolja, fodersalt samt lite olika tillskott, vissa ifrån D&H men även ifrån andra märken, men det är så olika från häst och tillfälle så det skulle kunna bli en lång lista med massa olika märken! :)
 
@niikon92

Jag fodrade med Krafft innan jag hittade Dodson&Horell och när jag skaffar häst igen kommer jag att fortsätta fodra med D&H, helt oslagbart! :love:

Gav även betfor, linfröolja, fodersalt samt lite olika tillskott, vissa ifrån D&H men även ifrån andra märken, men det är så olika från häst och tillfälle så det skulle kunna bli en lång lista med massa olika märken! :)

Vad är det du tycker är bättre med D&H? :) Har ingen kolla på deras foder... :P
 
@niikon92

Samma effekt som jag fick av 3-4kg krafft fick jag av 1-2kg D&H! Hästen som i sig var väldigt maffig blev som en krallig hingst på bara ett par veckor! (ett sto vill tilläggas) Givetvis skall grunden vara ett fullgott hö samt en varierad träning (klättring samt mycket ut i skog & mark samt rätt form) men detta fodret är verkligen "det lilla extra"! :love:
 
Jag räknar foderstat utifrån grovfoderanalysen (finns gratisprogram på nätet att räkna i) och hästens behov. Hittills har det blivit foder från Granngården, en bas-musli och mineralpellets samt lusernhack. Tycker att det är prisvärt foder som innehåller det som behövs för att komplettera hösilaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 626
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Granngården har börjat med ett eget pelletsfoder och jag undrar om någon har provat detta? Jag har kört med KRAFFTs sortiment med...
Svar
11
· Visningar
7 320
Senast: Jempa
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp