Fodertips?

MiniLi

Trådstartare
Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra på foder här så hoppas på mkt svar :)

Vi har tre hundar:
Rhodesian Ridgeback, kastrerad tik, 6 år, sällskapshund
Australian Shepherd, kastrerad tik, 6 år, tränas och tävlas aktivt
Australian Shepherd, hane, 1 år, ska bli tränings och tävlingshund

Alla tre äter idag Taste of the Wild high prairie, lite olika mängder. Jag har länge varit jättenöjd med fodret men nu funderar vi på att byta för att 1) ridgebacken börjar bli svår att hålla i hull och 2) den vuxna aussien har haft problem med trampdynorna upprepat.

Jag vill i första hand ha ett spannmålsfritt foder och det ska helst gå att beställa via internet med hemleverans.
Helst vill jag ju att de ska kunna äta samma foder men jag vet inte om det längre är så realistiskt, men det är ett önskemål i alla fall att hitta något som kan passa alla tre. Alternativt om de kan äta delvis samma vissa mål (ger ofta mat ute på gräsmattan, går ju inte att dela upp olika då)
Torrfoder är förstahandsvalet om möjligt, vi har inte så mycket frysutrymme till övers så att det skulle räcka till färskfoder för tre hundar utan att vi skulle få handla småmängder hela tiden = dyrt och bökigt.

Tips och tankar?
Vad kan det vara som saknas för aussien som får tassproblem? Vad bör jag öka för att ridgebacken ska hålla hullet bättre utan att behöva stora mängder?
 
Vad är det för problem med trampdynorna? Jag tror inte heller att det är realistiskt att hundarna ska stå på samma foder. Generellt så har mina hundar haft lättare att hålla hull på foder med ris eller säd i. Standardt kanske skulle funka för er? Finns i olika sorter för olika hundar på Animail.
 
Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra på foder här så hoppas på mkt svar :)

Vi har tre hundar:
Rhodesian Ridgeback, kastrerad tik, 6 år, sällskapshund
Australian Shepherd, kastrerad tik, 6 år, tränas och tävlas aktivt
Australian Shepherd, hane, 1 år, ska bli tränings och tävlingshund

Alla tre äter idag Taste of the Wild high prairie, lite olika mängder. Jag har länge varit jättenöjd med fodret men nu funderar vi på att byta för att 1) ridgebacken börjar bli svår att hålla i hull och 2) den vuxna aussien har haft problem med trampdynorna upprepat.

Jag vill i första hand ha ett spannmålsfritt foder och det ska helst gå att beställa via internet med hemleverans.
Helst vill jag ju att de ska kunna äta samma foder men jag vet inte om det längre är så realistiskt, men det är ett önskemål i alla fall att hitta något som kan passa alla tre. Alternativt om de kan äta delvis samma vissa mål (ger ofta mat ute på gräsmattan, går ju inte att dela upp olika då)
Torrfoder är förstahandsvalet om möjligt, vi har inte så mycket frysutrymme till övers så att det skulle räcka till färskfoder för tre hundar utan att vi skulle få handla småmängder hela tiden = dyrt och bökigt.

Tips och tankar?
Vad kan det vara som saknas för aussien som får tassproblem? Vad bör jag öka för att ridgebacken ska hålla hullet bättre utan att behöva stora mängder?

Jag har haft svårt att hålla hull på min hund, bytte från Acana till four friends för aktiva hundar (power heter det) som har högre halter fett och protein. Köpte även till deras "köttkorvar/färskfoder" att toppa med, men min har kanske inte alltid den bästa aptiten. Nu äter hon bara torrfodret då hon verkar tycka det smakar fint (Y) det märks skillnad på fodret, detta torrfoder är mer "fettigt" än något annat torrfoder jag innan använt. Hon la på sig super bra, men har inte gått upp för mycket och håller nu sig fin i hullet och hennes päls är finare än någonsin!
Dessutom bra pris på det och spannmålsfritt såklart :)
 
Jag har haft svårt att hålla hull på min hund, bytte från Acana till four friends för aktiva hundar (power heter det) som har högre halter fett och protein. Köpte även till deras "köttkorvar/färskfoder" att toppa med, men min har kanske inte alltid den bästa aptiten. Nu äter hon bara torrfodret då hon verkar tycka det smakar fint (Y) det märks skillnad på fodret, detta torrfoder är mer "fettigt" än något annat torrfoder jag innan använt. Hon la på sig super bra, men har inte gått upp för mycket och håller nu sig fin i hullet och hennes päls är finare än någonsin!
Dessutom bra pris på det och spannmålsfritt såklart :)
Four friends fick samtliga hundar diaree av härhemma. Till och med de med järnmagar.. :confused: Vet verkligen inte vad det kan bero på?
 
Vad är det för problem med trampdynorna? Jag tror inte heller att det är realistiskt att hundarna ska stå på samma foder. Generellt så har mina hundar haft lättare att hålla hull på foder med ris eller säd i. Standardt kanske skulle funka för er? Finns i olika sorter för olika hundar på Animail.
De senaste åren har hon jättelätt fått sprickor och sår i trampdynorna, främst på våren.

Jag har gett Standardt tidigare men tyckte inte det var så bra då.. Och gillar egentligen inte riset..
 
Four friends fick samtliga hundar diaree av härhemma. Till och med de med järnmagar.. :confused: Vet verkligen inte vad det kan bero på?
Jadu jag har inte hört om någon av mina vänners hundar som fått problem :) Så det är väl helt olika. Min är numera super fin i magen (blev dålig ett tag men det var pga min inneboende tydligen hade gett henne något trots att jag sagt att man absolut aldrig får ge henne något "gott")
 
Jag har haft svårt att hålla hull på min hund, bytte från Acana till four friends för aktiva hundar (power heter det) som har högre halter fett och protein. Köpte även till deras "köttkorvar/färskfoder" att toppa med, men min har kanske inte alltid den bästa aptiten. Nu äter hon bara torrfodret då hon verkar tycka det smakar fint (Y) det märks skillnad på fodret, detta torrfoder är mer "fettigt" än något annat torrfoder jag innan använt. Hon la på sig super bra, men har inte gått upp för mycket och håller nu sig fin i hullet och hennes päls är finare än någonsin!
Dessutom bra pris på det och spannmålsfritt såklart :)
De flesta sorter verkar innehålla ris så det är ju inte spannmålsfritt. Och potatis, vet inte vad jag tycker om det. Har det i bakhuvudet dock!
 
De senaste åren har hon jättelätt fått sprickor och sår i trampdynorna, främst på våren.

Jag har gett Standardt tidigare men tyckte inte det var så bra då.. Och gillar egentligen inte riset..
Saknas det inte omega 3/6-fetter för henne? Ett laxfoder kanske? Jag har goda erfarenheter av Arions laxfoder men det innehåller ris.
 
Eller testa att tillsätta laxolja i fodret, om hunden i övrigt funkar bra på det (den med såriga trampdynor alltså)? Och bara byta åt hunden som har svårt med hullet. Har tyvärr inga tips på foder, har ingen koll alls på torrfoder. Men tror också det kan bli svårt att hitta ett som alla hundarna fungerar optimalt på.
 
Eller testa att tillsätta laxolja i fodret, om hunden i övrigt funkar bra på det (den med såriga trampdynor alltså)? Och bara byta åt hunden som har svårt med hullet. Har tyvärr inga tips på foder, har ingen koll alls på torrfoder. Men tror också det kan bli svårt att hitta ett som alla hundarna fungerar optimalt på.
Jag tycker fiskolja luktar så himla illa och det brukar väl också bli dåligt ganska fort?
När vi ändå behöver byta till den andra tänkte jag iaf överväga om det kan funka med samma till alla tre. Tidigare har iaf de två vuxna funkat bra att ha på samma foder, bara att man fått justera mängderna.
 
Tittar just nu på Acana och Orijen, verkar vara många som tycker att de håller högre kvalitet än TOTW. Så många olika sorter dock, jag blir förvirrad ;)
Acana är ungefär i samma prisklass som TOTW och Orijen lite dyrare, men det är såklart inget som kommer avgöra.

Någon som har koll på sorterna och kan hjälpa till med vilka som kan vara bra på olika sätt?
Orijen har också frystorkat foder - vad är det bra för?

Kollade på Ziwi Peak också men det var ju extremt dyrt.
 
Jag tycker fiskolja luktar så himla illa och det brukar väl också bli dåligt ganska fort?
När vi ändå behöver byta till den andra tänkte jag iaf överväga om det kan funka med samma till alla tre. Tidigare har iaf de två vuxna funkat bra att ha på samma foder, bara att man fått justera mängderna.

Det där med lukten är väl en vanesak. :) Jag förvarar min laxolja i frysen, den fryser inte helt så det är bara att pressa ut en matsked per dag direkt på fodret och ge. Blir inte dåligt heller, tror min har bäst före-datumet ett år efter tillverkning eller något liknande.
 
Finns ju även lax/fiskolja med pump som inte luktar så mycket. Och solrosolja är också en sån olja som är bra att ge, eller vetegroddsolja, men solrosolja är mycket billigare.
 
Nutam har spannmålsfria alternativ och har hemleverans med DHL. Var ingen hög kostnad man skulle handla för för att hemkörningen ska vara gratis. Brukar bara ta 2-4 dagar efter beställing för att få hem det.
Vi bytte till Nutram för ca 5 mån sen till våra schäfrar och är jättenöjda. Fina pälsar, skiter mindre och är fina i kropp och hull.
 
Finns ju även lax/fiskolja med pump som inte luktar så mycket. Och solrosolja är också en sån olja som är bra att ge, eller vetegroddsolja, men solrosolja är mycket billigare.

Jag ger kapslar med essentiella fettsyror då jag precis som du inte står ut med att hundarna ska lukta fiskrens i skägget. Har även provat Viacutan (som är likandne fast på pump) men det luktar också äckligt. Linfröolja luktar inte lika illa men då mina har skägg så blir de flottiga ändå.t
Så därav ger jag nu enbart kapslar och det funkar jättebra! Köper oftast på Ica Maxi (de för människor) då hundprodukterna är så fasansfullt dyra för exakt samma sak.

Har du kollat på Purizon? Spannmålsfritt, tillverkas i Tyskland (dvs mycket kortare transporter än TOTW/Acana/Orijen) och är billigare. Jag ger själv samma foder som du men kommer beställa en säck av Purizons nya med hjort och kanin. Har gett Purizon tidigare och varit nöjd. Leverans direkt till dörren på bara några daga :)
 
Kommer följa tråden, har liknande problem här för tillfället.

Förut gav vi enbart Doggy Professional Extra Aktiv. 10-åringen blir mer och mer bekväm och började lägga på sig gubbhull, har fällt rätt mycket ända sedan han kastrerades. 3-åringen var i bra hull och kanonfin päls, vi har kallat honom för "lilla sälen" för att han haft så tät och blank päls.

För ett par månader sedan började vi ge Fodax Ideal ett mål och Simpsons med kyckling det andra. Färskfoder har jag länge tänkt testa men vill fortsätta med torrfoder deltid för enkelhetens skull och var nyfiken på att prova något spannmålsfritt.

Nu har den äldre blivit slankare och bättre i pälsen men den yngre blivit dassig och fäller mängder... :banghead: Båda är dock jättefina i magen.

Jag har faktiskt redan beställt hem laxolja för att testa till 3-åringen, får se hur det funkar.
 
Vi kör Purizon efter tips här. Hundarna älskar det och är fina i päls och hull, dock är det ju väldigt energirikt så jag kan inte ge så mycket som det står på påsen. Har tidigare gett Lamm/lax fodret men provar det rena fiskfodret den här gången.

Jag kompletterar med Standarts laxolja och tycker inte att den luktar så farligt men flaskan blir kletig efter ett tag. Purizons lamm/lax foder har en bra balans av omega 3 och 6 men jag ger ju hälften BARF så ger oljan ett par gånger i veckan för att komplettera den delen.
 
Kollade Purizon men jag tar helst inte foder m potatis om det finns annat att välja på.

Jag beställde hem Orijens fiskfoder nu, kändes som det bästa alternativet även om det är lite dyrt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldsta tik bli 10 år i februari, hon är kastrerad, väger runt 6kg och brukar normalt äta lite allt möjligt i torrfoderväg men nu...
Svar
8
· Visningar
725
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 479
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 001
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp