Fodertråd igen...

igbest

Trådstartare
Om jag vill ha ett foder med kyckling som första ingrediens hur hittar jag det på enklast sätt, måste jag sitta och kolla varje foder för sig?
 
Sv: Fodertråd igen...

Vom og hundemat har ett foder som är 100% kyckling.

Gäller det torrfoder, well, då finns det nog inget som inte är spannmåls- eller potatisbaserat.
 
Sv: Fodertråd igen...

Vom og hundemat har ett foder som är 100% kyckling.

Gäller det torrfoder, well, då finns det nog inget som inte är spannmåls- eller potatisbaserat.

Jag skulle helst vilja ha ett torrfoder eftersom jag får slänga så mycket annars då hon inte äter ibland då man ställer fram maten. Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är spannmål i bara kyckling är den största/första ingrediensen.

Vi har ett par korvar vom og hundemat i frysen men som sagt var får jag slänga en hel del om hon inte är sugen. :(
 
Sv: Fodertråd igen...

Fast det finns nog inget torrfoder som har över 50% kyckling. Därför kan du inte kika på enbart första ingrediens, utan på helheten.
 
Sv: Fodertråd igen...

Jag skulle helst vilja ha ett torrfoder eftersom jag får slänga så mycket annars då hon inte äter ibland då man ställer fram maten. Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är spannmål i bara kyckling är den största/första ingrediensen.

Vi har ett par korvar vom og hundemat i frysen men som sagt var får jag slänga en hel del om hon inte är sugen. :(

Men det är just det, inga torrfoder innehåller mest kött. I de sällsynta fall där kött är första ingrediensen brukar det se ut ungefär såhär: "Kött, korn, vete, majs, havre, animaliskt protein, ris". Vad tror du att det är mest av, spannmål eller kött?

Är hunden i dåligt hull? Om hon är i ok hull så äter hon ju det hon behöver och det finns ingen anledning att försöka trycka i henne mer mat.
Annars, är hon kollad hos veterinär så att hon inte har problem med halsen/magen/tarmar, mask eller något annat som kan ställa till det?
 
Sv: Fodertråd igen...

Kingsmoor har ett kycklingfoder, men hur mycket kyckling som är i vet jag inte riktigt. Men det ska vara spannmålsfritt har jag för mig!
 
Sv: Fodertråd igen...

Jag har hittat ett foder som har 66% kyckling men det måste beställas på nätet.
Det viktiga är att det är kyckling sen så kan det vara ris, majs mm.
 
Sv: Fodertråd igen...

Jag läste i THG:sidan på fejjan att det eventuellt var en tjej som skulle börja sälja och kunde leverera till Tomtebo. Men har inte läst något mer efter det.
Jag kontaktade Kingsmoors kundtjänst och skulle få en smakprovspåse hemskickad men den har inte dykt upp ännu och ska jag beställa på nätet fanns kycklingen bara i stor säck. Så vi har inte provat än!
 
Sv: Fodertråd igen...

Jag läste i THG:sidan på fejjan att det eventuellt var en tjej som skulle börja sälja och kunde leverera till Tomtebo. Men har inte läst något mer efter det.
Jag kontaktade Kingsmoors kundtjänst och skulle få en smakprovspåse hemskickad men den har inte dykt upp ännu och ska jag beställa på nätet fanns kycklingen bara i stor säck. Så vi har inte provat än!

Okej, jag vill helst inte köpa stora påsar då lilla fröken inte tycker att det är gott om det börjar bli lite "gammalt". Men det kanske skulle kunna vara intressant om det finns i små påsar.
Sen så får jag se om det funkar med "vanlig" mat eller om hon måste äta veterinärfoder och är det så så får det bli så.
 
Sv: Fodertråd igen...

Nutra Nugget har foder med kyckling som första ingrediens. Jag använder själv Nutra Nugget till våra hundar och är nöjd med fodret. Fina pälsar, bra magar och fina i hullet.
 
Sv: Fodertråd igen...

Acana Wild Praire Dog är ett gott foder tycker min kräsna tik. Vi har det som godisfoder ofta. De första ingredienserna:

Kycklingmjöl, russetpotatis, benfri kyckling, benfri gös, sikmjöl, ärtor, kycklingfett, soltorkad alfalfa, kycklinglever, benfri sik, hela ägg, laxolja, sötpotatis,

Acanas spannmålsfria (som detta) får toppbetyg hos dogfoodadvisor.com m fl sajter. Läs också Acanas amerikanska hemsida för info om råvarorna. Fodret har kelaterade mineraler för bättre upptag och det hittar man bara i högre kvalitetsfoder. Probiotika och bär, frukt och ärter ger naturliga vitaminer. Orijen som har samma tillverkare har samma råvaror, men ännu mer kött och dyrare.

Applaws har också ett köttrikt kycklingfoder. De första ingredienserna:

Torkad kyckling 67%, färsk kyckling 8%, potatisstärkelse 8%, torkade ärtor 8%, kycklingfett 3% (källa till omega 6), betmassa, kycklingbuljong, hela torkade ägg, växtfibrer, mineraler, laxolja.

Det ser också bra ut på papperet, men jag har inte testat det. Jag föredrar Acanas foder som har egna råvarorna och som har allt från närområdet/regionen i Kanada. Applaws råvaror kommer från Thailand och Nya ZeeLand fick jag till svar när jag mejlade dem.

Olivers Adult medi har ett foder med kyckling, kalkon och anka. De första råvarorna ser ut så här:
Fjäderfämjöl, havre, kyckling (fersk/frossen), potatismjöl, kycklingfett, lax (fersk/frossen), kycklingbuljong (lever), ärtmjöl, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (laxolja)

Olivers har livsmedelskvalitet på råvarorna. De flesta råvarorna kommer från Danmark. Lamm från Danmark eller övriga Europa. Lätt att få tag på och beställs från Olivers egen hemsida. Jag skulle föredra Olivers franför Applaws pga råvarornas ursprung även om Applaws är köttrikare. Acana/Orijen är bäst men tyvärr slut då och då. Man får vara ute i god tid om man väljer det.

Kingsmore Pure Kyckling ser ut så här:
Kyckling, potatis, fett (kyckling), fisk, linfrö, raps, ärtor, sockerbetor, linfrön, ägg, jäst, vegetabilisk olja.

Danska råvaror och och verkar vara ett bra foder. Dock blir det inte lika köttrikt eftersom det är färsk kyckling i fodret, men färskt kött ger bättre upptag så det väger upp mycket. De andra har delvis färskt kött kombinerat med köttmjöl om jag kommer ihåg rätt. Hemfoder har just nu extrapris på Kingsmore. Det ser intressant ut och jag kommer att prova en liten påse som godis.
 
Sv: Fodertråd igen...

Tack för alla svar, nu har jag lite att gå igenom för att se vilket som finns att köpa här.

Jag har provat en sort av Brit och den ratade hon men det var den vanliga, ska kolla om de har Brit Carnilove också.

Applaws har jag varit inne på men där har jag inte hittat någon som har gett det fodret men det är kanske så pass nytt att ingen har hunnit skriva något om det.

Nutra Nuggets ska de ha på "min" djuraffär så det ska jag kolla upp.

Tack igen :)
 
Sv: Fodertråd igen...

FourFriends har ju kyckling som första ingrediens i alla (?) sina hundfoder. Hur det är i övrigt vet jag dock inte, har inte provat själv..
 
Sv: Fodertråd igen...

FourFriends har ju kyckling som första ingrediens i alla (?) sina hundfoder. Hur det är i övrigt vet jag dock inte, har inte provat själv..

Inte i alla deras foder, men i flera av dom (vanliha adulten t ex är det endast kyckling i). Vissa har lamm, kalkon eller anka.

Jag var väldigt skeptisk till detta foder först pga aloe veran i, men inser att mängden är så pytte att det inte är så mycket att bry sig om. Det råder delade meningar om aloe vera till djur och jag vet inte riktigt på vilket ben jag ska stå på längre vad gäller det.

Har nu däremot provat detta som belöningsgodis några veckor nu till mina och dom älskar det - fast jag ger den med anka och kalkon i:) Även en kompis har gått över från Eukanuba till Four Friends och hunden både älskar maten och har bättre i magen än på länge.

För övrigt ser den riktigt bra ut innehållsmässigt om man bortser från aloe veran.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en hund som inte vill äta, jag tycker att jag har testat en massa olika foder och toppingar men ingenting duger. Tänkte därför...
2
Svar
33
· Visningar
1 821
Senast: Kivina
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 557
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 957
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 253
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp