Fodertråd igen...

Sv: Fodertråd igen...

Ett nytt foder i Sverige är Canagan Free-Run Chicken. Grizzly Zoo har det.

Ingredienser:

Färsk kyckling(26%), torkad kyckling(25%), sötpotatis, ärtor, potatis, ärtprotein, kycklingfett(3,1%), torkade ägg(3,1%), kycklingssås(1,6%), laxolja(1,2%), mineraler, vitaminer, glukosamin(1000mg/kg), äååle, morot, spenat, psyllium, kamomill, pepparmint, ringblomma.

Fodret får bra betyg här:

http://www.whichdogfood.co.uk/dog-food-review.php?id=0666

Jag mejlade företaget och frågade varifrån ingredienserna till Canagan kommer. Så här svarade de:


"The Duck, Venison, Salmon, trout, Chicken are all sourced in the UK. The sweet potato, apple, spinach are from Asia but this can change depending on time of year. Cranberry is from USA.

If you need any more information please let me know.

Kind regards

Cheryl Caudery

Symply Pet Foods Ltd"

Canagan är ett dyrt, men drygt foder så det kanske inte blir så dyrt ändå eftersom man behöver ge mindre av det. Ett alternativ till Acana/Orijen när det är slutsålt.
 
Sv: Fodertråd igen...

Ett nytt foder i Sverige är Canagan Free-Run Chicken. Grizzly Zoo har det.

Ingredienser:

Färsk kyckling(26%), torkad kyckling(25%), sötpotatis, ärtor, potatis, ärtprotein, kycklingfett(3,1%), torkade ägg(3,1%), kycklingssås(1,6%), laxolja(1,2%), mineraler, vitaminer, glukosamin(1000mg/kg), äååle, morot, spenat, psyllium, kamomill, pepparmint, ringblomma.

Själv känner jag att ärtor är inget jag vill ha i hundfoder
 
Sv: Fodertråd igen...

Själv känner jag att ärtor är inget jag vill ha i hundfoder
Jag är inte så kunnig men försöker lära mig hela tiden så jag undrar om jag får fråga om varför? Går de bara "rakt igenom" ? Vad ska man egentligen titta på när man kollar innehållsförteckningarna? Tycker det många gånger är så långa innehållsförteckningar!
 
Sv: Fodertråd igen...

Jag är inte så kunnig men försöker lära mig hela tiden så jag undrar om jag får fråga om varför? Går de bara "rakt igenom" ? Vad ska man egentligen titta på när man kollar innehållsförteckningarna? Tycker det många gånger är så långa innehållsförteckningar!

Ja du - jag vill inte ha en massa onödigt i hundfoder. Ärtor är för mig en baljväxt och baljväxter är svårsmälta. ärtorna är visserligen mosade, pulveriserade osv - men ändå. Hundar har ingen nytta av ärtor och det är bara en billig utfyllnad. Likaså är jag inget för an massa örter av olika slag. örter tycker jag man ger vid behov, inte kontinuerligt.

Det är svårt med hundfoder och det gäller att hitta det som passar ens egna hund/hundar bäst. Jag själv ger färskfoder som mat, men ger torrofoder som belöningsgodis - men det hindrar inte att jag ändå vill ha vettigt innehåll. Jag vill inte ha en massa onödigheter och jag vill ha låg fiberhalt (inte en massa betfibrer).

Dom torrfoder som jag använt till belöning senaste året är Brit Care , James Wellbeloved med anka (dock för lite kött för att jag skulle vilja ge det jämt) och nu Four Friends sista månaden för att prova det. Brit Care och Four Friends har enligt mig bra innehåll även om jag ställer mig lite tveksam till aloe veran i Four Friends, men låter det stå åt sidan för tillfället då hundarna älskar det fodret som belöning och i övrigt mår bra av fodret.
 
Sv: Fodertråd igen...

Själv känner jag att ärtor är inget jag vill ha i hundfoder

Ärtor är rika på B-vitaminer, goda fibrer och innehåller viktiga mineraler. (Gå in på livsmedelsverket och sök på näringsinnehåll i ärter). Ärtor har lågt GI, vilket är bra för blodsockernivån. Ärtor finns med som en mindre del i många av de foder med toppbetyg som finns hos jämförsajter som dogfdoodadvisor.com dogfoodanalysis.com whichdogfood.co

Om man väljer torrfoder måste något binda en kula. I de spannmålsfria fodren är det potatis, sötpotatis, frukt och grönsaker som binder. I spannmålsfoder är det spannmål som ris, vete, havre, korn eller majs.

Det som är skadligt på lång sikt är ris i hundfoder. Ris är en arsenikmagnet eftersom ris står i vatten medan det växer och drar åt sig arsenik som finns i jorden. I jorden finns bekämpningsmedel som använts mot skadeinsekter samlat under många år. Vattnet är också ofta förorenat med gifter från industrier och i det vattnet står ris och växer.

Majs är extra utsatt för mögelgifter just nu och också en risk i hundfoder. Dessutom är majs blodsockerhöjande.

Örter, som finns i högre kvalitetsfoder, är källor till vitaminer och mineraler och många av dem bidrar till god matsmältning. Örter i hundfoder anses minska risken för magomvridning. Med örter behövs mindre mängd syntetiska vitaminer. De flesta vitaminer kommer från Kina som är ett mycket förorenat land och då föredrar jag att en del vitaminer finns i örter från t ex Kanada som i Acana/Orijens foder.
 
Sv: Fodertråd igen...

Livsmedelsverket är till för människor - baljväxter är inte hundar tillgodo. Framförallt inte när dom finns i större mängd i foder;)

Men som sagt - alla gör som dom själva vill, men jag ger inte ärtor till mina hundar.

Vad gäller arsenik är kan inte speciellt orolig. Inga större varningar har setts i media och ett hundliv är kort i jämförelse med människor. Majs vill jag inte ha av andra skäl.

Många av de örter som finns i hundfoder är t ex urindrivande (maskros och nässla) - varför ge det på daglig basis ? örter är bra, men inte att ge varje dag enligt mig och ska ges efter behov.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodertråd igen...

Livsmedelsverket är till för människor - baljväxter är inte hundar tillgodo. Framförallt inte när dom finns i större mängd i foder;)

Men som sagt - alla gör som dom själva vill, men jag ger inte ärtor till mina hundar.

Vad gäller arsenik är kan inte speciellt orolig. Inga större varningar har setts i media och ett hundliv är kort i jämförelse med människor. Majs vill jag inte ha av andra skäl.

Många av de örter som finns i hundfoder är t ex urindrivande (maskros och nässla) - varför ge det på daglig basis ? örter är bra, men inte att ge varje dag enligt mig och ska ges efter behov.

Livsmedelsverket har aktuella varningar på sin hemsida (jan-feb-2013) Barn under 6 år ska inte dricka risvälling alls. Övriga produkter med ris ska inte ätas jämt utan varieras med andra spannmål.

Läs under rubriken: "Arsenik finns främst i risprodukter"

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressru...d-vissa-tungmetaller-och-mineraler-i-barnmat/

“Ris kan väljas bort för att minska gift i barnmat
Efter Livsmedelsverkets varning om att det finns spår av giftiga ämnen och metaller i barnmat funderar barnmatsföretaget Semper på att utesluta ris i sina produkter. Om råvaror väljs bort eller väljs mer noggrant kan barnmaten bli hälsosammare.”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5420936

En studie visar att personer som åt en portion ris per dag hade 44 % högre nivåer av arsenik i urinen jämfört med dem som inte alls åt ris. Av dem som åt två eller fler portioner ris per dag var arseniknivåerna 70 % högre än för de som inte alls åt ris. Studien är på 3633 personer enl am FDA.
En hund som äter ris i sitt foder dagligen har sannolikt också mer arsenik i sin kropp jämfört med hundar som inte äter ris. Läs dogfoodadvisor och FDA:s hemsidor

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/


En barnläkare vid Boston Children´s Hospital avråder föräldrar att ge risflingor till barn. Det är en risk som hon anser inte vara värd att ta pga den höga halten arsenik.

Amerikanska hälsomyndigheter ger rådet att bara servera ris till barn en gång i veckan.
(Consumers Reports)

http://www.bostonglobe.com/lifestyl...ic-and-rice/8VkGh3K3TtXEaucIzPEHvJ/story.html

Se på mängden örter i tex Acanas foder. Det mäts i mg per kilo torrfoder. För att en hund ska komma upp i nivån av ett enda gram av en ört krävs att hunden äter fodret i flera veckor. Maskrosor är rika på c-vitaminer och bra för urinvägarna. Min tik älskar maskrosblad och äter dem hela tiden sommartid. Hon får i sig många gånger större mängd av maskrosor på en promenad än av sitt torrfoder under flera veckor. Jag tror att örterna egentligen är med mest för hundägarens skull. En lång ingredienslista imponerar på många hundägare.
 
Sv: Fodertråd igen...

Testade Brit Care Salmon & Potato. Tänkte att jag skulle kunna ha det som belöningsfoder då han äter VoH m lax till vardags och vi åker faktiskt väldigt sällan på så vis att jag inte kan ha färskfodret med, så han behöver ju inte äta torrfoder av den anledningen.
Men han verkar inte tåla det. Jag är inte 100% säker eftersom husse (klantarsle) lyckats tappa ner saker när han lagar mat som vovve hunnit äta upp. Men har gjort två försök, och det kändes ändå som att det var fodret och inte den lilla bit husse tappade ner när reaktionen blev så pass kraftig.
Vad tusan kan det då vara i som han inte tål? Han äter tål ju VoH och det är väl lax, kyckling, nöt o fläsk i det? Tyckte Brit hade en hyffsat kort innehållslista ändå.
Finns det hundar som helt enkelt inte KAN äta något torrfoder alls? Eller ska jag fortsätta försöka? Tips på vad jag borde prova härnäst isåfall?
 
Sv: Fodertråd igen...

Jamen du! Nu när du skriver det så det husse tappade ner första gången var ju potatis! För det var kraftigare reaktion då än nu oxå.
Då får jag kanske prova något utan potatis och spannmål. Ris tål han iofs men vill helst ha så "rent" som möjligt. Får kolla vidare!
 
Sv: Fodertråd igen...

Tyvärr hittar du inget torrfoder utan både ris och spannmål - något av det behövs för att kunna binda en kula.

Men leta på endast ris som kolhydrat - om du inte ska prova att gå över på enbart färskfoder - men välj då ett utan potatis i (finns i flera sorter tyvärr)
 
Sv: Fodertråd igen...

Ris ÄR ett spannmål och visst finns det foder utan det. Orijen innehåller varken potatis eller spannmål.
 
Sv: Fodertråd igen...

Åh då ska jag kolla om de har småpåsar av Orijen på animail. Jag vet ju att han tål ris så annars får jag väl prova ett med ris i. Det blir ju inte så stora mängder han ska äta av det när vi skall ha det som godis! Hade jag klarat av att göra hans godis själv så hade jag gjort det men nu hänger det på att husse vill göra det och han tycker tyvärr mest att jag är jobbig. Fast godis vill han ju ge. Suck!
 
Sv: Fodertråd igen...

Har du provat standardt? Innehåller ris som enda kolhydratkälla :) annars finns ju en massa märken som har rena köttgodis, som planet pet och ziwi peak. Ziwi peaks foder innehåller också bara animalier.
 
Sv: Fodertråd igen...

+ K9 Naturals, men det skall blandas med vatten och Taste of the Wild, samt Naturea.
Om ens miljösamvete klarar det.
Ziwi Peak är ett helfoder, kelp o persilja är inte animalier.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodertråd igen...

Har beställt hem standardt så har inte testat ännu..men det vore grymt om det fungerade, för det är ju bra pris på det! Köpte planet pet och om det var brit´s kycklinggodisar, men man får ju fanken betala rätt mycket för så himla lite..
 
Sv: Fodertråd igen...

Dessutom kommer allt kött i Planet Pet-produkterna från Kina. Nu vet jag inte om du bryr dig om sådant, men många gör det och många tillverkare har därför kött från länder med generellt mycket bättre djurhållning.
 
Sv: Fodertråd igen...

Tack för upplysningen. :bow: Var visst inte speciellt påläst där..då blir det inte att köpa något mer från det märket!
 
Sv: Fodertråd igen...

Ris ÄR ett spannmål och visst finns det foder utan det. Orijen innehåller varken potatis eller spannmål.

Jaså, har dom tagit bort potatisen alltså. Den innehöll en hel del potatis förut. Oavsett skulle jag inte ge orijen med den långa lista ingrediensen till en känslig hund innan man vet exakt vad den är känslig mot - men det är jag det.
 
Sv: Fodertråd igen...

Taste of the wild innehåller potatis. I alla fall fiskfodret. De andra har jag inte läst innehållsförteckningen på.

Ziwi peak har både helfoder och godis i sitt sortiment.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 435
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 386
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Jag har en hund som inte vill äta, jag tycker att jag har testat en massa olika foder och toppingar men ingenting duger. Tänkte därför...
2
Svar
33
· Visningar
1 853
Senast: Kivina
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 656
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp