Fodervärd-ägare-försäkring

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en ponny på foder och i kontraktet står det att ägaren ska stå för försäkringen hela fodervärdstiden. Nu är det så att ägaren blev sjuk och ville ge ponnyn till mig, vi har bara haft kontakt via mail, vi skulle skriva papper på ägarbytet men ägaren skulle återkomma till mig efter att ha ordnat med annat. Det är flera månader sen.
Nu har ponnyn varit sjuk och behövt veterinärvård för första gången hos mig och jag får inte tag på ägaren, hen finns inte på sin gamla adress och jag vet inte ens om hen lever.
Finns det något sätt jag kan få reda på om ponnyn fortfarande är försäkrad nånstans och hur man gör med ägarskapet om vi inte har skrivit papper?
Kan jag teckna en försäkring på en ponny som jag inte äger på papper ifall det skulle vara så att hon nu är oförsäkrad?
 
Har du letat på hitta, eniro, googlat på ägarens namn? Har du personnumret så kan du söka på birhtday och även få hjälp från skattemyndigheten.
Om du inte vet vilket försäkringsbolag det handlar om får du nog bara ringa runt och hoppas på turen. Om du inte får tag i ägaren så ring och hör med dem iallafall. Du bör kunna teckna en försäkring själv om du förklarar läget. Jag försäkrade en häst jag hade på foder/lån utan problem. Det är visserligen några år sedan men det är värt att kolla upp.
Om du inte får tag i ägaren, kan du få tag i någon anhörig? Antingen att på den vägen få ordning på ägarskapet om ägaren är avliden eller få tag i ägaren.
 
Har du letat på hitta, eniro, googlat på ägarens namn? Har du personnumret så kan du söka på birhtday och även få hjälp från skattemyndigheten.
Om du inte vet vilket försäkringsbolag det handlar om får du nog bara ringa runt och hoppas på turen. Om du inte får tag i ägaren så ring och hör med dem iallafall. Du bör kunna teckna en försäkring själv om du förklarar läget. Jag försäkrade en häst jag hade på foder/lån utan problem. Det är visserligen några år sedan men det är värt att kolla upp.
Om du inte får tag i ägaren, kan du få tag i någon anhörig? Antingen att på den vägen få ordning på ägarskapet om ägaren är avliden eller få tag i ägaren.
Ja jag har försökt googla på alla möjliga platser. Har inte personnummer tyvärr. Bara namn, mail och gamla adressen.

Får prova ringa runt till försäkringsbolagen och fråga då kanske.
 
Ja jag har försökt googla på alla möjliga platser. Har inte personnummer tyvärr. Bara namn, mail och gamla adressen.

Får prova ringa runt till försäkringsbolagen och fråga då kanske.
Jag har inloggning till ett register som styrs av folkbokföringen, så om du vill att jag söker där, så kan du pm:a personens namn och adress till mig.
 
Du ska egentligen inte få ut uppgifter från försäkringsbolagen om dom följer reglerna. Dom får bara lämna ut uppgifter till den som tecknat försäkringen.
Men du kan utan vidare teckna en veterinärvårdsförsäkring på en foderhäst. Sedan kommer reglerna in igen och dom säger att du inte får teckna en livförsäkring på en häst du inte äger plus du inte har betalat något för hästen. Man får inte tjäna pengar på försäkringen så att säga så man får inte teckna en försäkring på högre belopp än vad men gett för hästen. Så för en gratis häst blir det inget. Sedan kan det bli så att man kan höja värdet på livdelen eller teckna en om hästen stiger i värde t ex genom utbildning.
Nu följer inte alla försäkringsbolag (eller rättare sagt alla handläggare) alltid reglerna så ibland kan få ut uppgifter man inte har rätt till. Sedan är det inte alla som tecknar försäkringar heller som följer reglerna och är 100% ärliga. Det gör att man ibland kan höra om folk som både fått upplysningar och fått försäkra fast de inte skulle ha fått det.
 
Du ska egentligen inte få ut uppgifter från försäkringsbolagen om dom följer reglerna. Dom får bara lämna ut uppgifter till den som tecknat försäkringen.
Men du kan utan vidare teckna en veterinärvårdsförsäkring på en foderhäst. Sedan kommer reglerna in igen och dom säger att du inte får teckna en livförsäkring på en häst du inte äger plus du inte har betalat något för hästen. Man får inte tjäna pengar på försäkringen så att säga så man får inte teckna en försäkring på högre belopp än vad men gett för hästen. Så för en gratis häst blir det inget. Sedan kan det bli så att man kan höja värdet på livdelen eller teckna en om hästen stiger i värde t ex genom utbildning.
Nu följer inte alla försäkringsbolag (eller rättare sagt alla handläggare) alltid reglerna så ibland kan få ut uppgifter man inte har rätt till. Sedan är det inte alla som tecknar försäkringar heller som följer reglerna och är 100% ärliga. Det gör att man ibland kan höra om folk som både fått upplysningar och fått försäkra fast de inte skulle ha fått det.

Jag hade en islandshäst på foder som jag fick livförsäkra hos folksam! Jag var ärlig med att jag var fodervärd.
 
Hur vanligt är namnet på ägaren? Tänker om det är hyfsat ovanligt (inte Anna Svensson och liknande) kanske du kan kolla på exempelvis ratsit? Förut kunde man i alla fall skriva in namnet på personen och kommun (om människan flyttat inom samma kommun), men det underlättar ju om det är ett ovanligt namn och du har åtminstone en ungefärlig ålder. Om du misstänker att människan faktiskt kan ha dött hade jag ringt ett försäkringsbolag och förklarat läget och hört om det är något du kan ordna i efterhand. Någonstans borde det ju dessutom finnas anhöriga till personen? Om du söker på den gamla adressen, kommer det upp fler personer där?
 
Det viktigaste i det här är väl ändå att kunna ha en veterinärvårdsförsäkring, och det tror jag fler bolag kan gå med på.

Folksam hade nån klausul att man måste ha både vetvård och livförsäkring när jag försäkrade mina hästar. De är försäkrade för minimibeloppet i liv, dvs 5000kr. Kanske därför flera i denna tråd rapporterat att just Folksam accepterat att livförsäkra även foderhästar? *spekulerar*
 
Har du fått tag på ägaren?
Om inte, skulle jag åkt till gamla adressen, bor någon annan där borde dom veta vem som bodde där innan och kanske var den personen är nu. Annars knacka dörr hos grannar mm
 
Har du fått tag på ägaren?
Om inte, skulle jag åkt till gamla adressen, bor någon annan där borde dom veta vem som bodde där innan och kanske var den personen är nu. Annars knacka dörr hos grannar mm

Igår kväll fick jag veta att ägaren är avliden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 650
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 700
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 453
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp