Fodervärd åt stallägaren

GoLightly

Trådstartare
Stallägaren på en anläggning där jag har kollat på stallplats har frågat om jag vill vara fodervärd åt en av hans hästar. Jag hade egentligen planerat att köpa häst, men eftersom det var rätt många år sedan jag gjorde annat än red på ridskola så tänker jag att det kanske vore en bra start innan jag köper egen. Jag vet inte mycket om hästen mer än att den är stor, är efter fin dressyrhingst och är välutbildad, så det kanske inte blir aktuellt alls :p Men jag undrar vad er erfarenhet är av att vara fodervärd åt en häst där ägaren ständigt kommer att vara närvarande? Har det känts som att ni har frihet att ta hand om hästen som er egen eller har ägaren velat vara involverad i allt? Visserligen är alla olika, men det hade varit toppen med lite nya infallsvinklar innan jag pratar mer med dem.
 
Stallägaren på en anläggning där jag har kollat på stallplats har frågat om jag vill vara fodervärd åt en av hans hästar. Jag hade egentligen planerat att köpa häst, men eftersom det var rätt många år sedan jag gjorde annat än red på ridskola så tänker jag att det kanske vore en bra start innan jag köper egen. Jag vet inte mycket om hästen mer än att den är stor, är efter fin dressyrhingst och är välutbildad, så det kanske inte blir aktuellt alls :p Men jag undrar vad er erfarenhet är av att vara fodervärd åt en häst där ägaren ständigt kommer att vara närvarande? Har det känts som att ni har frihet att ta hand om hästen som er egen eller har ägaren velat vara involverad i allt? Visserligen är alla olika, men det hade varit toppen med lite nya infallsvinklar innan jag pratar mer med dem.
Är det inte bättre att vara medryttare istället för fodervärd i så fall?
 
Det kan bli väldigt bra eller väldigt dåligt. Har du inte haft egen häst förr kan det nog vara ett bra sätt att lära sig mycket på, men ägaren kommer nog vara högst delaktig i ditt hästeri, med både för- och nackdelar.
 
Jag och min syster var fodervärdar åt en häst som stod kvar i ägarens stall. Det var inte roligt...
Ägaren hade väldigt bestämda åsikter om allt möjligt och lade sig i precis allt, skällde ut oss om vi hade ridit hästen svettig (hästen hade dålig kondis,men var inte sjuk på något vis och ägaren ville att han skulle komma igång och tränas ordentligt), klagade på att vi mockade på fel sätt osv. Vi sade upp fodervärdsavtalet efter ca 7 månader för att vi inte orkade mer.
 
Stallägaren på en anläggning där jag har kollat på stallplats har frågat om jag vill vara fodervärd åt en av hans hästar. Jag hade egentligen planerat att köpa häst, men eftersom det var rätt många år sedan jag gjorde annat än red på ridskola så tänker jag att det kanske vore en bra start innan jag köper egen. Jag vet inte mycket om hästen mer än att den är stor, är efter fin dressyrhingst och är välutbildad, så det kanske inte blir aktuellt alls :p Men jag undrar vad er erfarenhet är av att vara fodervärd åt en häst där ägaren ständigt kommer att vara närvarande? Har det känts som att ni har frihet att ta hand om hästen som er egen eller har ägaren velat vara involverad i allt? Visserligen är alla olika, men det hade varit toppen med lite nya infallsvinklar innan jag pratar mer med dem.
Inte en bra idé alls tycker jag.
 
Jag har människor i min umgängeskrets där det upplägget kunnat fungera klockrent, och människor där det utan minsta tvivel gått åt skogen. Därför hade jag troligast inte gett mig in i det upplägget med en hästägare som jag inte känner alls, utan att veta hur hen är osv.
 
H.H var stallägarens häst innan jag köpte honom julen 2016. Jag tyckte det fungerade bra :)
Sen var det givetvis så att man diskuterade och bollade och sådär, men absolut inga problem eller konstigheter!
 
Det beror nog på hur bra man trivs med hästägaren, hur mycket control freak hästägaren är, hur man själv fungerar och om man har samma syn på hästhållning och ridning. Kan bli bra, kan bli mindre bra.
 
Jag har bara goda erfarenheter av det. Tror att mycket beror på hur ägare resp fodervärd är som personer och lite på hästen.
För mig så var min första häst och det var en trygghet att ha ägaren att tillgå om det blev problem. Min ägare lade sig inte i saker om jag inte gjorde riktiga fel utan stöttade bara upp mig i det jag själv valde att göra.
 
Hos oss har det pckså funkat bra vad jag har hört. Beror nog mycket på ägarens sätt/kontrollbehov. Medryttare som början vore väl ingen som idé?
 
Stallägaren på en anläggning där jag har kollat på stallplats har frågat om jag vill vara fodervärd åt en av hans hästar. Jag hade egentligen planerat att köpa häst, men eftersom det var rätt många år sedan jag gjorde annat än red på ridskola så tänker jag att det kanske vore en bra start innan jag köper egen. Jag vet inte mycket om hästen mer än att den är stor, är efter fin dressyrhingst och är välutbildad, så det kanske inte blir aktuellt alls :p Men jag undrar vad er erfarenhet är av att vara fodervärd åt en häst där ägaren ständigt kommer att vara närvarande? Har det känts som att ni har frihet att ta hand om hästen som er egen eller har ägaren velat vara involverad i allt? Visserligen är alla olika, men det hade varit toppen med lite nya infallsvinklar innan jag pratar mer med dem.

Jag hade i första hand föreslagit att du kan vara medryttare, helt enkelt eftersom det brukar ingå betydligt mindre ansvar som medryttare än som fodervärd, men lika mycket kul.
 
Tack för alla svar, men jag vet inte om jag känner mig så mycket klokare nu. ;)

Jag känner varken stallägare eller häst så jag har ingen aning om hur det skulle funka, men om det skulle funka känner jag att jag skulle kunna lära mig massvis. Jag tror att jag kommer att höra mig för lite mer.

Medryttare hade kanske varit intressant om jag hade utgått från hästen. Men nu var det egentligen hästköp som jag var intresserad av, så det är snarare mer än mindre ansvar jag är intresserad av.

Tack alla!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp