Fodervärd åt stallägaren

Tack för alla svar, men jag vet inte om jag känner mig så mycket klokare nu. ;)

Jag känner varken stallägare eller häst så jag har ingen aning om hur det skulle funka, men om det skulle funka känner jag att jag skulle kunna lära mig massvis. Jag tror att jag kommer att höra mig för lite mer.

Medryttare hade kanske varit intressant om jag hade utgått från hästen. Men nu var det egentligen hästköp som jag var intresserad av, så det är snarare mer än mindre ansvar jag är intresserad av.

Tack alla!

Några menade medryttare som prov för att känna på ägaren så att säga. Som en provperiod innan fodervärdsskap. Inte för att ha mindre ansvar.
 
Jag har provat. Det funkade inte. Stallägaren hade redan haft hästen utlånad på foder en omgång tidigare, betydligt längre bort geografiskt, och vi tyckte allihop att den bästa lösningen för alla var att jag tog ponnyn på foder. Vi kom bra överens innan, och jag stod redan i stallet med min andra häst.

Ägaren la sig i allting. Allt från foderval till hovslagare, och framför allt hur hästen reds. Jag är ganska negativt inställd till att proppa i lättfödda (och energiska) ponnyer kilovis med kraftfoder, ägaren var precis tvärtom. Dessutom har jag hoppskräck, och det var jag väldigt ärlig med redan innan. Efter ungefär ett halvår, när jag hade fäst mig vid hästen, började det bli ett enormt problem. Tydligen. Vi kämpade på ett år, men insåg sen att vi skulle bli ovänner på riktigt om vi fortsatte. Människan lånade till och med ut hästen utan att fråga mig till andra.

Jag köpte sen min nuvarande häst av samma person. Stod kvar i stallet ytterligare ett år. Var som natt och dag. Hen la sig aldrig i någonting med den hästen jag köpte.
 
Stallägaren på en anläggning där jag har kollat på stallplats har frågat om jag vill vara fodervärd åt en av hans hästar. Jag hade egentligen planerat att köpa häst, men eftersom det var rätt många år sedan jag gjorde annat än red på ridskola så tänker jag att det kanske vore en bra start innan jag köper egen. Jag vet inte mycket om hästen mer än att den är stor, är efter fin dressyrhingst och är välutbildad, så det kanske inte blir aktuellt alls :p Men jag undrar vad er erfarenhet är av att vara fodervärd åt en häst där ägaren ständigt kommer att vara närvarande? Har det känts som att ni har frihet att ta hand om hästen som er egen eller har ägaren velat vara involverad i allt? Visserligen är alla olika, men det hade varit toppen med lite nya infallsvinklar innan jag pratar mer med dem.
Plus-minus-lista men nog tycker jag som om du letar problem. Testa och var positiv, det blir kanske toppen. "Lev och låt leva"
 
Plus-minus-lista men nog tycker jag som om du letar problem. Testa och var positiv, det blir kanske toppen. "Lev och låt leva"

Fast man kommer inte ifrån att det blir annorlunda om ägaren finns på plats hela tiden. Det ska till mycket flyt för att inte fodervärden ska känna sig överkörd. Det är skillnad om man är medryttare, för då är man ju oftast inte i stallet samtidigt som ägaren.

Jag har testat och jag har även haft foderhäst där ägaren inte befunnit sig på samma ställe. Det är en enorm skillnad. TS har all anledning att oroa sig för att det kan bli struligt. Sen beror det självklart på hur ägaren är.
 
@Kiwifrukt Japp, hästar mår bäst av att ha en ägare, det är min erfarenhet. Så det finns många parametrar men samtidigt så är det en smidig lösning om en inte har haft häst på ett litet tag. Det behöver ju inte bli tokigt utan det kan ju bli superlösning.

Att komma åt och få rida eller ens köpa en välutbildad häst med fin stam är svårt. Naturligtvis har dollarmultimiljardärer inte den problemsituationen. Utbildning och välriden häst är också en färskvara i viss mån.

Ägaren vill inte sälja, kanske eftersom ingen någonsin säljer en bra häst, och då får "köparen", "ryttaren", "fodervärden" anpassa sig till ägaren. Det kan bli väldigt bra eftersom ägaren skapar stabilitet och erfarenhet med just denna häst.
 
@Kiwifrukt Japp, hästar mår bäst av att ha en ägare, det är min erfarenhet. Så det finns många parametrar men samtidigt så är det en smidig lösning om en inte har haft häst på ett litet tag. Det behöver ju inte bli tokigt utan det kan ju bli superlösning.

Att komma åt och få rida eller ens köpa en välutbildad häst med fin stam är svårt. Naturligtvis har dollarmultimiljardärer inte den problemsituationen. Utbildning och välriden häst är också en färskvara i viss mån.

Ägaren vill inte sälja, kanske eftersom ingen någonsin säljer en bra häst, och då får "köparen", "ryttaren", "fodervärden" anpassa sig till ägaren. Det kan bli väldigt bra eftersom ägaren skapar stabilitet och erfarenhet med just denna häst.

Fast jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med det här? Ts är en vuxen individ som vill köpa en häst, om jag har fattat saken rätt i den här tråden och andra som ts startat i ämnet "köpa häst" så har hon ingen speciell önskan om att just köpa den här hästen. Hon vill ha en egen häst. Och tittar därför på potentiella stallplatser. Då har hon träffat en ägare som är intresserad av att lämna ut sin häst på foder.

Jag säger inget om att ägaren vill lägga sig i, för det hade jag också velat. Men en person som vill låna ut till någon i samma stall VILL ha koll, och KOMMER lägga sig i. Risken finns att TS blir besviken för att hon inte får ha hästen som sin egen. Det är det hon vill. Ts är inget barn som inte fattar vad det innebär att ha häst. Jag hade rått ts att köpa en egen häst istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 673
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp