Bukefalos 28 år!

För lång!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Concordia

Mitt självförtroende börjar falla :cry:

Jag är 1,70 lång och väger ca 60kg.

Jag rider en D-ponny på ca 1,43 i mankhöjd,
jag vet att jag är snäppet för lång för henne.
Men jag rider även ett varmblod ibland som är
1,53! Och nu känner jag mig för lång på henne
också :( Både ägaren till ponnyn och varmblodet
är väldigt korta så jag känner mig alltid extremt
lång!

Nån som har nåt tips på hur jag kan få bort den
jobbiga känslan av att alltid känna mig så extremt
lång? :confused:

Vore jätte glad för svar
 
Sv: För lång!

Börja med att fråga någon kunnig vad den personen tycker. Om fler än du tycker att du är för lång kanske det är dags att byta till en större häst. Det är inget man behöver känna sig dålig för, människor är olika långa helt enkelt, presis som att hästar är olika stora.
 
Sv: För lång!

jag tycker inte du är för lång. lite lång är du såklart, men inte så att det borde störa, om ponnyn är någorlunda välbyggd.

jag är 178 och har jättelånga ben, rider ibland min arab som är 147 och det ser inte alls tokigt ut. känner inte att jag är för stor för honom, trots att jag är van vid min häst som är lika hög som mig!

så det är nog mest psykisk...:)
 
Sv: För lång!

Jag lider av samma sak ungefär. Jag är 1.60 och rider en C-ponny som är 1.31 (precis över gränssen ;)) men han är ganska viktbärande. I för sig har jag ganska korta ben, men jag känner mig väldigt stor och lång på honom, men alla säger att det ser bra ut. Men det blir så att man tänker att man är det sen sitter den tanken kvar. Men man får försöka att trycka bort tankarna, det är lätt att säga men svårt att göra. :p
 
Sv: För lång!

Du är inte alls för lång, tycker jag. Jag är 172 och mina hästar är 149 och 152 cm, alldeles lagom. Fast nu så rider jag ju western förstås. I "forntiden" när jag höll på med hoppning vara alla hästar under 165 ponnyer... Himla skönt att den tiden är förbi, tycker jag!
 
Sv: För lång!

jag är 167 cm och har en finnhäst på 145.. jag känner mej ofta för lång på honom när man jämför med ryttarew som rider på stora halvblod osv, men jag väger absolut inte för mkt för honom och jag tävlar inte heller, dessutom rider mina syallkompisar på småa isisar så jag har "stoora" hästen :rofl:

det viktigaste är ju ändå att man inte väger för mycket!
 
Sv: För lång!

Jag är 1,73 m, väger 58 kg och rider mitt varmblod på 1,57. Helt utan problem. Hoppar mycket och allt funkar bra. Tycker bara det är svårt med allroundsadel mot hoppning, för stöden räcker inte alltid till i hoppningen, så att jag liksom "hamnar framför". Men det beror ju på också om man har lång överkropp eller långa ben. Jag tycker inte du verkar för lång. Jag red min c-ponny på 1,38 m tills för ett år sen och då var jag väl runt 1,68 m. Hon var viktbärande dock. Försök lägga undan de här tankarna och njut av tiden du kan rida henne. Onödigt att oroa sig över någonting man inte är säker på. Säger som flera andra också har sagt, är du jätteorolig så be en kunnig titta. Eller be någon ta ett kort så du kan se själv.
Lycka till!
 
Sv: För lång!

Jag är 169cm lång ligger oxå runt 60 kg och har en Welsh cob kille åt det lättare hållet på ca 150-152cm..
Så du borde absolut inte vara stor på varmblodet.

Bonus bild på killen och mig.
(Ignorera min hmm..:angel: otroligt vackra sits.. hehe)
19196410.jpg
 
Sv: För lång!

Är du verkligen för lång då?


Jag är 172 cm och min häst är 143, 2 cm. Jag känner mig inte lång på honom, såhär ser det ut:
16gfin.jpg


Men det beror ju på hur hästen bär upp ryttaren också.
Min kompis har en arab som också är runt 143 cm och henne känner jag mig jättestor på!
 
Sv: För lång!

Jag är ungefär lika stor som du (173/62), och har en islandshäst som är ungefär lika hög som din ponny (han kan nog t.o.m. vara någon cm lägre, han är aldrig ordentligt mätt). Och jag känner mig inte lång! Sen beror det givetvis på vad man vill göra med hästen - det känns inte helt optimalt att hoppa, till exempel (det HAR hänt att jag rivit hinder med mina ben, då på en något mindre islandshäst än den jag har nu....). Men att rida dressyr, rida i skogen och träna/tävla gångarter fungerar ypperligt.

Sedan är det ju också så att hästen inte på minsta vis tar skada av om man skulle råka vara lite "för lång", så länge man inte är för tung!
 
Sv: För lång!

Men jag rider även ett varmblod ibland som är
1,53! Och nu känner jag mig för lång på henne
också :( Både ägaren till ponnyn och varmblodet
är väldigt korta så jag känner mig alltid extremt
lång!

Nån som har nåt tips på hur jag kan få bort den
jobbiga känslan av att alltid känna mig så extremt
lång? :confused:


Hon är faktiskt 156 cm! :mad: ;)

Ja, bästa sättet är väl att visa upp senaste bilden på dej och varmblodet. :idea:

19488406.jpg


Alltså bevis på att du INTE är för lång... :)

Mvh
"en av kortisarna" :banana:
 
Sv: För lång!

Har du balansen tillsammans med hästen är det nog inte problem. En vän till mig är 175 o tävlar hoppningen med sin d-ponny som är 145. ;)
 
Sv: För lång!

ja du är ju inte för tung iaf. sen beror det ju mkt på om man har långa ben lr inte. har man långt överliv ser man längre ut och kommer lätt i obalans. Är "bättre" om man har lånag ben i sånna fall. Men tänk på att om man rider hästar som är för små kan man börja sitta konstigt för att man anpassar sig efter hästen.
Förra vintern red jag en maxad b- ponny och jag är 163 , men det var bara tillfälligt i ca. 2 månader, men jag kände endå att min sits försämrades, spec. händerna kom väldigt långt ner. Det var ett russ så den hade ganska kort hals.
Sen beror det ju på hur ofta man rider hästen, rider man den någon gång eller är det sin egen häst mm.
 
Sv: För lång!

Mitt självförtroende börjar falla :cry:

Jag är 1,70 lång och väger ca 60kg.

Jag rider en D-ponny på ca 1,43 i mankhöjd,
jag vet att jag är snäppet för lång för henne.
Men jag rider även ett varmblod ibland som är
1,53! Och nu känner jag mig för lång på henne
också :( Både ägaren till ponnyn och varmblodet
är väldigt korta så jag känner mig alltid extremt
lång!

Nån som har nåt tips på hur jag kan få bort den
jobbiga känslan av att alltid känna mig så extremt
lång? :confused:

Vore jätte glad för svar

Men! Jag är med 170 cm lång.. såååå evinenrligt långa är vi inte faktiskt! :)

På mamsens ponny, som är i ungefär samma storlek som den ponnyn du rider;
DSC02301.jpg


Och min egen donna som är 155;
flisaojag9.jpg



Var A) nöjd med dig själv och B) du är inte så akutlång.. tänk på min stackars kusin som är 180nånting lång och tjej.. o0
 
Sv: För lång!

Jag tror verkligen inte att du är för lång för den största hästen och om jag förstod rätt var det en bild på er och det såg lagomt ut!
Lite svårare att säga med ponnyn, men fråga ägaren eller någon annan vad de tkr. ;)
Jag själv är 175 och min pålla är 155 cm. Det funkar utmärkt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 811
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp