Bukefalos 28 år!

för liten för en maxad d-ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

feliciaoponnyn

hej jag är en tjej som ska få sin första ponny!:D
jag är ca 150 cm lång och väger ca 39 kg
jag har provridit en pony på 136 cm i manken, den var otroligt duktig i hoppning men i dressyren var den väll lite sådär, men samma ägare skulle samma dag få in två d-ponnyer som han rekommenderade att vi skulle komma och titta på, han ringde samma kväll och sa att vi skulle komma imorgon och titta på den ena av dem. men den var dock 147 cm i manken vilket kanske blir lite högt för mig eftersom jag är ganska liten , jag har ännu inte sett hästen men han sa att den var väldigt liten och nätt, men nu är frågan är den kanske för stor för mig? tacksam för hjälp! :D
 
Sv: för liten för en maxad d-ponny?

För liten tror jag inte att du är.. Hur gammal är du?
Eftersom jag antar att du kommer växa så kan det ju vara helt perfekt på en lite större ponny i och med att du kan rida den längre/flera år.
Det är ju i alla fall värt att provrida, helt omöjligt egentligen att säga när varken du eller vi vet hur ponnyn ser ut, eller hur du ser ut för den delen heller.

Lycka till! :)
 
Sv: för liten för en maxad d-ponny?

Jag tror inte den blir för stor, du får känna efter hur den känns att rida, sen kanske du kommer att växa till dig också så det kan va bra med en lite större ponny som du inte växer ur så fort. :laugh:
 
Sv: för liten för en maxad d-ponny?

Grattis!
Jag säger som sky-fly det är bra att den tål att du växer.
Det viktigast är att du väljer den du gillar och att den inte är för liten.:D
 
Sv: för liten för en maxad d-ponny?

Så länge du trivs med hästen och du klarar av att rida/hantera den utan problem så tycker jag inte att storleken spelar någon större roll. Jag talar av egen erfarenhet då jag själv är 168cm/52kg och har en stor välbyggd valack på 175 cm :)
 
Sv: för liten för en maxad d-ponny?

Om den är väluppfostard så du känner att du kan hantera den från marken så är det inga problem. Att rida en lite högre häst/ponny brukar vara ett mindre problem (förutsatt att den inte är helvild).

Vi köpte en D-ponny åt dottern, hon är i din längd och viktklass, fungerar jättebra:). Vår ponny är iofs 144 så inte maxad D men det spelar mindre roll. Hon ser absolut inte för liten ut på ponnyn, däremot att lägga på sadeln på ett tillfredställande sätt får hon stå på en pall. Hon använder också gärna pallen för att ta sig upp, annars måste hon länga ett läder varje gång. Men hur många vuxenryttare använder inte en pall för att sitta upp;)

Så ge det en chans och provrid många ponnysar:)
 
Sv: för liten för en maxad d-ponny?

nu så har jag provridit och det blev denna ponnyn :D
jag varken kände mi eller såg liten ut och det fungerar jättebra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
892
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp