förlossningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Vad bör man veta om den?

Alla frågar mig om jag är nervös, då säger jag att jag försöker att inte tänka så mycket på den För då blir jag nervös.

Men tydligen så ska man ha satt sig in i detta endå, om inte annat för att veta vad som händer med ens kropp. Så vad bör man veta?
 
Sv: förlossningen

Jag rekomendera att läsa boken "att föda utan smärta" visserligen är den skriven på ett gammaldags språk men den lyfter verkligen fram allt som händer i kroppen och att det faktiskt går att föda utan smärta (om man inte har några fysiska hinder). Finns tom bilder på kvinnor i boken som ligger och föder med ett leende på läpparna :D
Jag hade stor nytta av den och bland annat det alla säger att man ska krysta men de i boken skriver att det ska man inte alls för kroppen sköter detta utmärkt själv, som ett ex kan jag ta den kvinna som låg i koma och födde ett barn helt utan att själv vara vid medvetandet... kroppen sköte det helt själv (visades på tv4 för någon månad sedan).

Jag krystade inte ett dugg under min förlossning trots att de sa att jag skulle göra det... jag andades mig bara igenom krystvärken och det gick jättebra.. Jag själv tror att många förväxlar känslan av att vilja krysta när det är kroppen själv som kryster... Ett annat bra råd är att försöka ta det lungt och s.a.s. tänja på slidöppningen genom att låta barnet åka tillbaka lite under krystvärkarna precis när den ligger i öppningen. Svårt att förklara men läs boken.
 
Sv: förlossningen

Tack för ditt svar! Det finns inga böcker i ämnet UTAN bilder?
 
Sv: förlossningen

Att föda av Gudrun Abascal är utan bilder,
toppenläsning tyckte jag :)
 
Sv: förlossningen

Oilka former av bedövning är bra att veta om före - när du väl får frågan mitt uppe i alltihop så är det bra att veta vad dom paratar om. Tex kan lustgasen vara lite knepig att använda - jag tyckte iochförsig att lustgasen var värre än allt det andra och under första förlossningen var jag dum nog och litade inte på vad kroppen sa för alla hade sagt att lustgas var sååå bra - äckligaste fyllan jag haft.
Att andas m värkarna funkade skitbra för mig och sterila kvaddar - superbra.

Det är ju inte roligt att föda barn men det är helt igenom en positiv upplevelse
 
Sv: förlossningen

Det går inte att förbereda sig.

Andningen och avslappningen är superviktigt att träna.

Skriv gärna ner hur du har tänkt dig, och förbered dig på vilka bedövningar du kan tänka dig om det inte går så lätt/snabbt som man alltid hoppas.
 
Sv: förlossningen

Jag tycker även att det är viktigt att tänka på utifall att det inte går som man har tänkt sig, läs på även om kejsarsnitt och sugklocka bara för att veta vad det handlar om. Läs även på om förlossningens olika faser, då är det lättare att hantera, det tyckte jag ialla fall.

Och som sagt läs på om smärtlindring, men lita även till personalen på förlossningen, till mig kom de in med en stor boll som det kändes jättefåningt att sitta på men efter en stund insåg jag hur skönt det var...

Jag vågar inte rekomendera någon smärtlindring för det är så olika från person till person, själv klarade jag inte av att bada under elins förlossning, medans denna gång så ville jag knappt gå upp ur badkaret... Jag gillade även lustgasen men skulle aldrig palla med strerila kvaddlar... :crazy:

Men lita även på din kropp och vad du känner och försök förmedla det till personalen.
 
förlossningsplan?

Har ni alla skrivit ett brev och gett till BM underförlossning där det står hur ni vill ha det? Jag hade hoppast att min sambo ska vara min "röst" om jag inte fixar det själv!

Det här med andningen, min väninna säger bara "andas som vanligt". Ska man andas anorlunda? Här går man inte på profylax kurser, eller man göra det för femtusen/sextusen spänn.... (p.p)!! Säger inte BM till om man ska andas på annat sätt?
 
Sv: förlossningen

För mig fungerade det väldigt bra att andas in genom näsan och ut genom munnen, just för att jag koncentrerade mig på att andas och slappnade av under värkarna, när det sedan blev värre så "flåsade" jag mig igenom värkarna, andades in genom näsan och sen blåste ut genom munnen lite stötvis om du förstår hur jag menar... Det hjälpte mig ialla fall...

Ang brev så skrev min BM ner lite i min journal vid slutet av graviditen och nu sista gången fick man även ett papper med frågor som de ville att man skulle fundera på och skriva ett svar om det var något speciellt. Nu vid andra förlossningen så skrev jag att jag ville om möjligt få upp barnet på magen och få ha barnet hud mot hud ett bra tag. Det fick jag denna gång och även om de var tvunga att gå ut med honom och suga bort lite slem så förklarade BM hela tiden och så fort de kom tillbaka fick jag honom på magen igen trots att läkaren höll på och sydde ihop mig... ;) Så Fredrik hann med att amma redan efter en halvtimme vilket var en väldig skillnad mot när jag fick elin. Men där blev det akutsnitt så det skillde sig en hel del...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1. Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad...
2
Svar
22
· Visningar
1 313
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 402
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 907
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
670
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp