Bukefalos 28 år!

Förmyndare?

magruder

Trådstartare
Är det någon på Buke som vet vad som krävs för att en människa ska sättas under förmyndare?

Jag har nyligen lärt känna en person som är i just en sån situation, men vill inte fråga vederbörande rakt ut vad orsaken är.

Denna person har en skaplig slant på sitt konto, men förmyndaren undanhåller hans veckobetalningar sedan ett antal veckor tillbaka. Får en förmyndare verkligen göra så?
 
Sv: Förmyndare?

Jag antar att du menar en god man (en förmyndare kan bara en minderårig person ha). Om man anser att denna personen missköter sig så borde man kunna ta kontakt med överförmyndaren som har koll på att förvaltare, förmyndare och "goda män" sköter sig. Orsakerna kan vara många till att man behöver en god man, men det är ju för att huvudmannen oförmögna att ta hand om sina pengar eller föra sin talan. Spelmissbruk, förvirrad, sjukdom osv.

Wikipedia
En person med god man kallas huvudman. En god man får inte gå emot huvudmannens vilja och denne har rätt att säga upp sin gode man, då förordnandet inte kan ske mot klientens vilja.

En god man är mest till för att hjälpa huvudmannen med sin ekonomi och kan inte styra och ställa så mycket som en förvaltare kan. Om personen du syftar på skulle visa sig ha en förvaltare (vilket inte är jättevanligt om personen utåt verkar "frisk"), ja, då suger det. En förvaltare kan utses utan personens samtycke och kan göra i princip vad den vill...
 
Sv: Förmyndare?

Tack snälla du för ditt svar, det rätade ut en del frågetecken.

Det ÄR förvaltare han har. Den här personen har jag lärt känna i år, tycker att det verkar vara en helt normal man, men det kan ju finnas t.ex. bakomliggande tidigare sjukdom som gjort att förvaltare utsetts. Jag vill inte fråga honom rakt på sak vad son ligger bakom.
 
Sv: Förmyndare?

förstår att man inte vill fråga rakt på. Men för att få en förvaltare måste man ha blivit utredd och en tingsrätt ska slå fast det (och utse förvaltare och hur stort ansvarsområden denne ska ha). Tingsrätten är också den som häver det.

Vad jag har förstått det som så kan inte förvaltaren styra över huvudmannens arbetsinkomst (lön helt enkelt), utan bara över andra inkomster, tidigare besparingar, arv osv.

Då detta är ett ganska stort ingrepp på den enskilde personen så krävs det en hel del för att man ska tillsätta en förvaltare. Och som sagt, om man inte tycker förvaltaren sköter sig är nog överförmyndaren rätt person att ta ett snack med. Om inte annat kan denne vart man ska vända sig.
 
Sv: Förmyndare?

Förvaltaruppdrag styrs av FB 11:7 (FB=föräldrabalken). Ett förvaltaruppdrag behöver inte gälla alla enskilda angelägenheter för en person. Det ska alltid anpassas till varje individs situation och hjälpbehov. Det kan vara begränsat till att t.ex. gälla en viss egendom enbart, lagen säger att det aldrig ska vara mer ingripande än nödvändigt.. Vad gäller disponibla inkomst så kan det vara så att man får förfoga över en viss del själv och en viss del får förvaltaren bestämma över. Så bara för att en person är satt under förvaltare så behöver det inte betyda att det gäller alla angelägenheter för personen. Vill du läsa mer om det så brukar det finns bra information på de flesta kommuners hemsidor, kolla efter överförmyndarenheternas hemsidor.
 
Sv: Förmyndare?

Vet du att det är sant att veckoutbetalningarna undanhålls? Pass opp lite om personen försöker få dig att bjuda eller låna ut pengar med hänvisning till detta.
 
Sv: Förmyndare?

Nej, jag vet inte om det är sant med de indragna pengarna. Men jag är en försiktig general vad beträffar pengar och lånar aldrig någonsin ut dylika.

Jag tycker att hela historien verkar mycket konstig, och nästa gång vi ses ska jag kasta ut en liten trevare.

Detta är en man som jag tycker mycket om som person, trivs i hans sällskap.
Min magkänsla säger: fortsätt att träffas men håll det neutralt. Och eftersom jag är så gammal - 70 år (han också) - litar jag på denna magkänsla.
/Maggan/
 
Sv: Förmyndare?

Jag är lite korkad så jag förstår inte.

Om mannen nu berättat att han har en förvaltare. Vad är det då som gör att det är svårt att med vänligt tonfall fråga "hur kommer det sig?"?

Jag tror ärligt talat att vi ofta krånglar till relationer genom att vara för försiktiga.
Men jag är också van att kunna ställa precis vilka frågor som helst och förväntar mig svar på det mesta.
 
Sv: Förmyndare?

Håller med här, det är ju inget problem att umgås med honom. Men börja inte rota i hans förvaltarskap, men risk för att bli inblandad i nått.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 213
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 462
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 592
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 810
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp