Förslag om chip- eller frysmärkning

Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Intressant att det isåfall från årsskiftet o tre år fram skulle bli lagligt att ha hästar utan pass medans det idag är olagligt!
Det framgår inte om övergångsperioden för omärkta hästar med pass även den skulle bli tre år.
PL
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Gillade meningen om att de nuvarande passen skulle gälla, man behövde inte skaffa ett nytt...vilket ramaskri det skulle bli om alla skulle vara tvungna att skaffa ett pass igen!

Jag har chippat två tredjedelar av mina hästar och ska ta den sista med. Gör väl mer nytta än skada i vilket fall som helst?
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

jag tycker att det är bra att alla ska chip-märkas, jag har märkt mina.
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Näe, här kan man snacka om luddiga formuleringar!

Är glad att vi chippade i samband med id-märkningen - hade redan då på känn att det kunde vara bra att ha det gjort ...
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Jag skulle nog vilja se källan till det där.
Jag hittar det inte på jordbruksverkets Web.
Är det månne en Web-Anka?
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

*knapplån*

Eftersom det är lag på att märka hundar så är det väl troligt att det kommer på andra djurslag också. Jag tror det iaf. Mina märktes i samband med idkontrollen, skönt att vara "klar"...
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Aha, går genast och hämtar från köksbordet och sätter mig och läser.

Nu så har jag läst det.
Så det kan bli......
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Jag var inne och tittade på jordbruksverketssida i dag och då stod det. På första sidan.
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

Har frysmärkt häst så mig spelar det mindre roll, men det känns som en bra idé. Synd bara att det inte kan kontrolleras då jag vet en del som ännu inte har engagerat sig i pass ens... Unghäst dessutom...
 
Sv: Förslag om chip- eller frysmärkning

kl

Om jag, mot förmodan, får hem mina hästar så ska de märkas från top till tå. Men...vart vänder man sig om man vill frysmärka en shettis? Går det ens att göra idag? Och vad skulle det stå i sådana fall? Reg.nr. eller?

Tycker att chipmärkningen är rätt värdelös då den inte syns och kan vara svår att läsa av då någon väl kollar efter chip.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 893
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 487
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 575
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp