Bukefalos 28 år!

Förstå grovfoderanalys

placebo

Trådstartare
Hej undrar om någon kan hjälpa mig förstå grovfoderanalyser. Har letet runt lite överallt men inte hittat allt riktigt.

Har förstått att hästar behöver 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och antalet kg räknar man ut genom att kolla på hur mycket procent ts fodret innehåller.
Sen om energi och protein. Vilken kvot ska hästar ha där? samt vilken typ av häst passar till ett foder med högre respektive lägre kvot och varför?
Har förstått att man ska dela proteinet med energin för att få fram kvoten. Men i en analys får man ju värdena dels per kg foder och även per kg ts vilken ska man då använda att räkna med?
Sen om mineralerna har jag ännu inte fattat någonting av vad som är bra eller dåligt.
Försöker att sätta mig in i det hä med analys men måste säga att jag blir en anings förvirrad, därför så många frågor. Hoppas någon orkar svara och hjälpa mig med mina undringar.
Tack på förhand!
 
Sv: Förstå grovfoderanalys

Det spelar egentligen ingen roll om du räknar kvot per kg foder eller torrsubstans, för kvoten är densamma.

Hästarna ska inte ha någon "kvot" alls, utan de ska ha sitt behov täckt. Kvoten kan hjälpa till att räkna ut hur bra grovfodret är, om det räcker som enda foder. Ligger kvoten på 6 så behövs inget annat för att täcka hästens behov, om hästen orkar äta så mycket att den håller hullet och orkar med sitt arbete.
En högre kvot funkar för nästan alla hästar, men det är främst växande och digivande hästar som verkligen behöver det - för att man ska slippa komplettera med så mycket kraftfoder.
En lägre kvot är svårare, är det bara lite lägre så är det lätt att komplettera upp med vanligt kraftfoder, men ligger det väldigt lågt blir det dyrt att komplettera med proteinkoncentrat och sånt.
Dock kan det vara så att t.ex en topp-presterande galoppör kan ligga lågt i kvot i totalfoderstaten, då man kan behöva plussa på energi till den medan det inte behövs mer proteiner för att behovet är täckt. Men det är nog överkurs för de flesta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 074
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp