Bukefalos 28 år!

Första smakisen!

Ishtar

Trådstartare
På lördag fyller Valle 5 månader och det tänkte vi fira med att han ska få sin första smakis.
Men VAD ska han få tycker ni? Och diskutera gärna smakisämnet vidare. :laugh:

  • sötpotatis?
    [*]potatis?
  • palsternacka?
  • jordärtskocka?
 
Sv: Första smakisen!

Oscar's första smakis var morot & potatis (Koka & mixa själv) spädd med ersättning. Det gillade han direkt, söt & god smak av moroten. //Linda
 
Sv: Första smakisen!

Rasmus första smakis var potatis och palsternacka. Koka i mindre bitar och mixa. Späd med kokvattnet och blanda i lite fett.. Han gillade det!

Tänk på att morot och majs kan dom få ont i magen av så börja inte att ge det "rent" utan blanda ut det med tex potatis..
 
Sv: Första smakisen!

Jag röstar på sötpotatis. Min kotte gillade det mycket mer än vanlig potatispuré. Eller majs kanske, men jag fick aldrig till det i bra purékonsistens pga skalen. Men sött och gott var det!
 
Sv: Första smakisen!

Jag röstar på sötpotatis. Min kotte gillade det mycket mer än vanlig potatispuré. Eller majs kanske, men jag fick aldrig till det i bra purékonsistens pga skalen. Men sött och gott var det!

Om man gör egen majspuré ska man ju helst "pilla bort" skalet just pga att det inte blir bra när det är kvar.. (samma med ärtor) Speciellt i början då när dom kan tycka det är lite konstigt med bitar i maten.
 
Sv: Första smakisen!

Majs kommer jag nog köpa på burk när den ska smakas, vet inte om det finns ren men potatis- och majspuré finns ju. Tills han är gammal nog att acceptera lite små "gryn" av skalen för sen mixar jag det mesta själv. Har jag TÄNKT i alla fall, sen hur verkligheten blir det är väl en annan femma. :D

Om en dryg månad åker vi utomlands på semester, då kommer han vara lagom inkörd på puréer - så man kan mosa det som finns att köpa där menar jag. Vi kommer bo i lägenhet. Ingen mixer med men mkt går ju utmärkt att mosa med gaffel.

Ska man stå och trycka ur bröstmjölk direkt ur tutten eller hur har ni gjort?
Känns ju meckigt nog som det är med att koka, mosa osv (diskmässigt om inte annat) och att ovanpå det mecka med pump...nja... Jag tror det blir tutten rakt över mosskålen. :angel: ;)

Edit: nu menar jag alltså bröstmjölken som jag tänkt blanda ned i smakisarna
 
Senast ändrad:
Sv: Första smakisen!

Jag har "lärt mig" att man ska köra en grönsak i taget de allra första gångerna, och sen blanda in nytt med redan beprövade saker. De sa dom på BVC och i böckerna jag kikat i... Fast det måste ju vara ytterst ovanligt att magen inte tål potatis...
 
Sv: Första smakisen!

Min lilla fick som första mat potatis - och broccoli. Och fortfarande nu, om hon äter lite dåligt, är det bara blanda i broccoli så slinker det ner. Hon ÄLSKAR broccoli.
I början fick jag blanda broccoli i frukten för att hon skulle äta den :rofl:
 
Sv: Första smakisen!

Jag bara mjölkade ut lite för hand över maten. Har förövrigt inte använt pumpen knapt alls utan tyckt det varit smidigare överhuvetaget att handmjölka (blivit en jävel på det;)) Min lille påt fick potatis som första men det hatade han och äter fortfarande inte om man inte blandar i typ palsternacka. Palsternacka kan han nog äta ett kilo av:)
 
Sv: Första smakisen!

Jag röstar på sötpotatis! Sam har ratat potatis sen första stund men äter nästan allt annat! Jag hade fryst bröstmjölk sedan innan så jag blandade med det men märkte ingen skillnad så jag slutade rätt så fort att blanda ihop det. Men han var aldrig förtjust i puréer istället, nu äter han bara eget med händerna, små bitar. Men han var över året innan han började bli intresserad på riktigt.
 
Sv: Första smakisen!

Vi har börjat så smått med smakisar. Började med palsternacka, det var grimaser och det åkte ut fort igen. Efter ett par gånger började han smaka ltie på det, men då kom kväljningar istället. Sist spydde han upp allt igen. Men palsternackan går inte riktigt att få slät när man kör det i vitlökspressen, det blir "strån" i den. Tänkte byta till potatis för att se om det går bättre. :)
 
Sv: Första smakisen!

Rapporterar att det blev sötpotatis!
Med massor av bröstmjölk i så det blev riktigt löst. Premiär i lördags. Vi filmade det hela, lite grimaser och jag tror han svalde kanske sammanlagt ett kryddmått eller så. :D Men han smaskade iaf!
Bättre gick det på söndagen, då gapade han och smaskade ännu mer och fick i sig nån sked. På måndagen gick det ännu bättre och ytterligare lite till slank ned. Han verkade gilla smaken och den har ju jättefin orange färg också! :laugh:

Idag fick han jordärtskocka, det var inte lika gott. Många kväljningar men eftersom han gapade efter skeden så ville han väl ha i alla fall. 4 små bitar gjorde jag (=2 omgångar med vitlökspressen) och han fick i sig det mesta faktiskt! Nu har jag kokt ett par bitar till av sötpotatisen och blandat i så kanske det blir godare imorgon för honom.

Det är så roligt! :banana: Hittar inte sladden till kameran så jag kan tyvärr inte lägga ut filmen.
 
Sv: Första smakisen!

Här går det bra, började ju med palsternacka, men det var bara grimaser och kväljningar. Bytte då till potatis blandat med majs, och det är smaskigt! Han sitter och gapar efter skeden, och får i sig det mesta. :)

Vet inte vad jag ska hitta på till nästa gång, men funderar på att blanda palsternacka med potatis, det borde bli lite mildare i smaken? Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: Acto
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
334
Senast: VLMF
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 964
Senast: Habina
·
Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Eli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp