Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jobbigt med så mycket attityd... Igor knöt jag fast i morsan å sen gick vi. Då kunde han böka bäst han ville men hade inget att säga till om. Det låter väl som en idé att skicka iväg henne över sommaren med andra hästar, det är oftast den bästa uppfostran!


Kl
Angående sommaren så har jag ett toppenfint hingstbete som jag ska ragga lite hästar till. Det är ett av jobbets stora beten, ett helt underbart läge med massor av backar och med skog och åker i olika partier. Rinnande vatten från en kallkälla men ska kolla med en som bor intill om man kan få dra slang till en vattenkopp istället. :) Finns garanterat mat för tio hästar hela sommaren, tänkte göra annons om ettåriga hingstar samt äldre valacker, vill gärna ha en blandad åldersgrupp. Helst nån som är 10 eller äldre också. Börjat bli lite nervös för att ro hela grejen och ansvara för staket osv. Hoppas verkligen inte det kommen nån rymmare! :nailbiting: Det är ju som sagt en gammal kohage, välskött men med rätt låga stolpar. Jag ska sätta en extra vit tråd längst upp runt hela hagen men hoppas det inte blir för lågt. :o

Vad heter närmaste ort? Har en bekant med ettårshingst som letar bete. :)
 
Min hårtuss stannar i sitt nuvarande stall även över sommaren. Det blir dock bete i större hagar, och dom kommer få sällskap av några fler hästar. Just nu går han med en annan ettåring och två pensionärer.

Det är så mycket roligare att fota honom nu när vädret är bättre. Men själv är han mest intresserad av att stå med huvudet i höbalen...
xida_4415.jpg
 
Var o hälsade på min fina tjej i helgen, inte sett henne på 1,5 månad pga tillökning i familjen. Hon har det så himla bra på lösdriften där hon går o växer så de knakar. Hon går i en blandad stoflock med bl.a. ett till jämngammalt stoföl.
17264355_10154608520692672_6801580204325374127_n.jpg

17155668_10154608520782672_5161810501479293910_n.jpg


Bästa kompisarna, en 3-åring o ett jämngammalt stoföl
17201428_10154608520392672_2626799135629269908_n.jpg


Äldsta stoet har blivit som en extramamma till Flingan
17201209_10154608520917672_4099522416190544583_n.jpg
 
Idag fick lilla guldhästen röra på benen på ridbanan. Han var dock inte så sugen på det som han brukar, vilket jag antar beror på att han växer så han fick mest strosa runt. Några bilder blev det i alla fall:
xida_5128.jpg

xida_5137.jpg

Mest av allt ville han bara stå och mysa (och tigga godis). Här med husse, som inte aaaalls är hästintresserad enligt egen utsago - men som idag råkade erkänna att det var roligt när vi var iväg på turridning, och sen frågade om det inte var hans tur att styra hästen snart
xida_5164.jpg
 
Min märr ska somna in nu på onsdag å jag funderar på vad som är bäst lösning med föl/åringen. Min stallägare tycker att jag ska ha med mig fölet så att hon får se och sedan släppa ut henne i lösdriften igen. Personligen skulle jag helst stoppa in föl/åringen i box med sällskap o sedan släppa ut henne som ingenting i hagen och bara vara med henne som tröst. Till saken hör ju att hon ogärna umgås med andra hästar än stoet och är hemskt människoorienterad.
Nirma (föl/åringen) är alltså inte avvand utan bara tränat lite grand på att vara ifrån morsan o de bor på lösdrift.
 
Min märr ska somna in nu på onsdag å jag funderar på vad som är bäst lösning med föl/åringen. Min stallägare tycker att jag ska ha med mig fölet så att hon får se och sedan släppa ut henne i lösdriften igen. Personligen skulle jag helst stoppa in föl/åringen i box med sällskap o sedan släppa ut henne som ingenting i hagen och bara vara med henne som tröst. Till saken hör ju att hon ogärna umgås med andra hästar än stoet och är hemskt människoorienterad.
Nirma (föl/åringen) är alltså inte avvand utan bara tränat lite grand på att vara ifrån morsan o de bor på lösdrift.

Så gjorde jag med mina tvååringar när de miste sin flockledare. Det stod på box och mumsade foder. Sedan tog det två dagar av letande innan de accepterade att han var borta.
 
Imorse ville inte Storm äta. Klart irriterad, så det var bara att promenera och promenera. När hon hade piggat på sig efter 45 min fick hon gå ut och dia, medan jag gjorde klart i stallet. Förmodligen hann hon bajsa då, för sedan var hon inne i boxen (samt ute på promenad) i fem timmar innan hon bajsade. Hann bli väldigt orolig, men allt verkar bra nu.

För säkerhets skull ska hon och Sunny få sova inne några nätter, så jag har lite mer koll på avföringen.

I såna här lägen är det skönt med en glad liten ponny att promenera med. Hon är så himla obrydd över allt vi möter på. :love:
 
När min 5 månaders miste sin mamma fick han stå inne när hon togs bort.. lite lätt drogad och det var ju mamma med. Fick gå i sin vanliga hage tillsammans med dom han gått med hela sommaren sen fick han stå på box nattetid med sin äldre lekkamrat som skulle börja vänja av från sin mamma.. Han sprang och skrek och letade i 2 dagar sen var det bra.
 
Nirma (föl/åringen) är alltså inte avvand utan bara tränat lite grand på att vara ifrån morsan o de bor på lösdrift.

När jag hämtade mitt föl var hon inte helt avvand. Stoet följde med till transporten, vi lastade fölet och åkte. Väl hemma fick den stå inne med en ny kompis tills jag organiserat hagen och sedan fick de gå ut. Funkade fint. Det borde ju bli ungefär samma sak om du gör som du tänkt? Annars tycker jag nog att det inte är helt fel att låta fölet vara med vid avlivning och upptäcka att stoet är borta, det borde ju egentligen bli mest naturligt. Så länge allt går lugnt till.

Jag har smygläst lite i tråden och tänkte vid tillfälle presentera mitt sto f. 2016. Måste bara organisera detta med bilder :)
 
Min märr ska somna in nu på onsdag å jag funderar på vad som är bäst lösning med föl/åringen. Min stallägare tycker att jag ska ha med mig fölet så att hon får se och sedan släppa ut henne i lösdriften igen. Personligen skulle jag helst stoppa in föl/åringen i box med sällskap o sedan släppa ut henne som ingenting i hagen och bara vara med henne som tröst. Till saken hör ju att hon ogärna umgås med andra hästar än stoet och är hemskt människoorienterad.
Nirma (föl/åringen) är alltså inte avvand utan bara tränat lite grand på att vara ifrån morsan o de bor på lösdrift.

Nu var mitt sto visserligen vuxen när vi fick lov att ta bort hennes mamma (de hade dock stått ihop i stort sett hela hennes liv) men vi tog ut mamman, veterinären sprutade och när allt var över tog vi ut dottern och lät henne lukta på mamman. Hon bara accepterade att hon var borta och ropade aldrig ens efter henne trots att vi inte hade någon annnan häst som sällskap till henne på ett par dagar. Jag vet inte hur mycket de förstår men i det här fallet kändes det som att vi gjorde rätt när vi lät henne se att mamma var "borta."
 
Då ska vi se om jag kan göra en liten presentation av min häst (en av dem i alla fall).
32937475353_ae4128ed4a_n.jpg

Ett quartersto född i juni 2016. Bild från januari när hon varit hos mig ungefär i en månad, jag köpte när hon var en vecka gammal. Hon har någon slags reining-stam, EE: Frostys Chic O'Lena UE: Glory Dun It. Är inte så hemma på det här med stam så det kanske finns något mer intressant också :p Jag hade två kriterium när jag sökte föl, quarter och snälla ögon.

Hittills har vi stått på box/hagvila pga en sårskada som fick sys. Positivt var att den satt på ett enligt veterinären, "bra" ställe. I övrigt har vi övat på att stå uppbunden, gå fint i snöre, bli verkad, bli skickad genom grind och dörrar och lite sådant grundläggande. Ska ta tag i lite lastning också vid tillfälle när jag har släpet kopplat. Skulle vilja köra in henne också, får väl se hur det går :D
 
Då ska vi se om jag kan göra en liten presentation av min häst (en av dem i alla fall).
32937475353_ae4128ed4a_n.jpg

Ett quartersto född i juni 2016. Bild från januari när hon varit hos mig ungefär i en månad, jag köpte när hon var en vecka gammal. Hon har någon slags reining-stam, EE: Frostys Chic O'Lena UE: Är inte så hemma på det här med stam så det kanske finns något mer intressant också :p Jag hade två kriterium när jag sökte föl, quarter och snälla ögon.

Hittills har vi stått på box/hagvila pga en sårskada som fick sys. Positivt var att den satt på ett enligt veterinären, "bra" ställe. I övrigt har vi övat på att stå uppbunden, gå fint i snöre, bli verkad, bli skickad genom grind och dörrar och lite sådant grundläggande. Ska ta tag i lite lastning också vid tillfälle när jag har släpet kopplat. Skulle vilja köra in henne också, får väl se hur det går :D
Hej :)
Din häst har en bra cutting/ reiningstam på pappans sida där bl.a. Smart Little Lena finns ( hall of fame hingst )
http://www.allbreedpedigree.com/frostys+chic+olena
På mammans sida är det riktigt bra reiningstam då hon är en direkt dotter till Hollywood Dun It :up:
http://www.allbreedpedigree.com/glory+dun+it
Vem har fött upp din häst? :)
 


Wally växer som ogräs. Han har fått komma ut på promenad i skogen med husse, vilket innebär en del avstickare från stigarna. Men i övrigt har han mest gått i hagen och ätit hö den senaste tiden. Hade velat börja jobba med klickerträning, men jag har åkt på en rejäl nackspärr som inte vill ge med sig, så jag hann bara introducera klickern innan det fick bli ett avbrott. Men det spelar ingen roll, han mår fint i sin hage och klicker lär vi ha tid för senare också, har ju planerat att behålla honom tills han blir gammal och grå ;)
Det är himla skönt med en så ung häst, som man utan minsta dåligt samvete kan lämna i hagen en vecka (med tillsyn då förstås). Ingen tidspress eller måsten, inga tävlingar att försöka toppa formen till eller viktiga träningsupplägg.

Inatt drömde jag att jag bestämt mig för att sitta in honom nästa vecka, och vaknade helt förskräckt över vad sjutton jag höll på med :D.
 
Hej :)
Din häst har en bra cutting/ reiningstam på pappans sida där bl.a. Smart Little Lena finns ( hall of fame hingst )
http://www.allbreedpedigree.com/frostys+chic+olena
På mammans sida är det riktigt bra reiningstam då hon är en direkt dotter till Hollywood Dun It :up:
http://www.allbreedpedigree.com/glory+dun+it
Vem har fött upp din häst? :)

Ja där ser man :D Har sett flera i mina ögon trevliga hästar som haft samma pappa samt ett helsyskon. De har alla snälla ögon så därför vågade jag köpa den här, opraktiskt färg bara. Ser framför mig hur jag i framtiden får sälla mig till alla de som står i kö till duschspiltan på tävlingar :cool: Jag har importerat henne, skickar ett pm @quarter4ever
 
Alltså min lilla Solstorm! :love: Ikväll blev det veckans promenad och vi hamnade på hemväg vid min transport. Tänkte ett ögonblick att jag kanske skulle lasta... Så vi roade oss med att öppna dörrar och luckor tillsammans, tydligen var det jättekul. :p Sedan gick jag in i transporten och Storm kom traskandes efter mig. :love: Hon har alltså aldrig ens varit på rampen tidigare. Min coola ponny som tar allt här i livet med en klackspark. :laugh:

Sedan ryggade hon lugnt ut ett steg i taget. :heartheart:heart Om några veckor hoppas jag kunna åka iväg till ridbana med henne, men jag är lite osäker på hur sjutton jag ska göra med frambommen, som även i lägsta läget sitter för högt. :crazy:
 
Sedan ryggade hon lugnt ut ett steg i taget. :heartheart:heart Om några veckor hoppas jag kunna åka iväg till ridbana med henne, men jag är lite osäker på hur sjutton jag ska göra med frambommen, som även i lägsta läget sitter för högt. :crazy:

Jag har funderat på samma sak, min kommer ju dock att växa så höjden passar med tiden. Men din blir väl inte så stor som vuxen? När jag hämtade och hon åkte lös hade jag en stor skiva längst fram, kan du göra någon sådan lösning till ditt släp? Det räcker ju med att den täcker den spilta hästen står i tänker jag.
 
Jag har funderat på samma sak, min kommer ju dock att växa så höjden passar med tiden. Men din blir väl inte så stor som vuxen? När jag hämtade och hon åkte lös hade jag en stor skiva längst fram, kan du göra någon sådan lösning till ditt släp? Det räcker ju med att den täcker den spilta hästen står i tänker jag.

Ja, men då gäller det att skivan sitter fast... Har funderat lite på att lägga spånbalar framför, men jag är tveksam till om de sitter fast tillräckligt bra.

Hennes mamma är 115 cm, har ännu inte åkt någonstans med henne, men jag tror faktiskt inte hon heller kan ha bommen på lägsta utan att kunna krypa under...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp