Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja givetvis, annars funkar det ju inte. Spånbalar blir för hala och hålls inte på plats är min erfarenhet. Bättre med hö- eller halmbalar.

Smidigt för dem att äta också. ;) Men tyvärr finns det inte småbalar i närheten. Jag får klura lite och se om jag kan få till det på nåt smart sätt.
 
Igår var hovis här och Storm fortsatte att vara småbråkig. :p Hon är ju så liten och söt, så det är inte så svårt att hålla fast henne och säga ifrån. Men hon blir helt vansinnig över att vi ska bestämma över hennes fötter! :rage:

Hovis tar det tack och lov med ro också, så med tiden lär hon lära sig att det inte fungerar att bråka. :cool: Fina hovar iaf och bra benställning, så det känns riktigt skönt.
 
Tog en promenad igår, tanken var att gå bort till gamla landsvägen och träna på att gå genom vatten. Hittade några vattenpölar på väg dit och de var bara roliga att plaska i. ;) Tyvärr hade det fortfarande inte tinat på gamla landsvägen, så det var för mkt is för små oskodda hovar, så vi fick vända hem igen.

Hon är rätt kaxig på hemväg... Lite kombination av att hon redan gått den vägen och att nosen pekar hemåt. Men samtidigt är hon så lätthanterlig så det gör inget när hon busar till det. Bästa hästen! :heart
 
Inspirerad av @Habina och hennes Ricky har jag testat att släppa min guldhäst lös när vi är ute i skogen. Han sköter sig i det närmaste perfekt, så nu har han fått gå lös vid flera tillfällen. Han har dock alltid grimskaftet hängande runt halsen så att vi ska kunna ta tag i honom om det dyker upp någon annan. Skulle han mot all förmodan dra hem så finns det inga bilvägar som behöver korsas, annars hade jag nog aldrig vågat testa :p

17807664_1536834849669370_2965207604403036251_o.jpg
 
Inspirerad av @Habina och hennes Ricky har jag testat att släppa min guldhäst lös när vi är ute i skogen. Han sköter sig i det närmaste perfekt, så nu har han fått gå lös vid flera tillfällen. Han har dock alltid grimskaftet hängande runt halsen så att vi ska kunna ta tag i honom om det dyker upp någon annan. Skulle han mot all förmodan dra hem så finns det inga bilvägar som behöver korsas, annars hade jag nog aldrig vågat testa :p

17807664_1536834849669370_2965207604403036251_o.jpg

Härligt! :D Jag vågar inte med Storm ännu, hon är liiiite för busig. ;)
 
17855274_1894738163885186_2463198106758069593_o.jpg
Denna tråden har inte jag varit så aktiv i på länge, mestadels då ungen är såld men häromdagen kom hingstflocken ut i sommarhagen. Lilleman växer och frodas med sina vänner och börjar släppa den sista fölpälsen. Vacker är han inte precis i den här åldern det uppvägs av att han är gudasnäll, han är mitt hjärtegull efter allt pyssel med honom i höstas.
Magen har successivt förbättrats under vintern. Det han behövde var tid, för nu är han helt återställd och som vilken unge som helst.

Han står lite roligt på bilden men det var den enda där han både såg någorlunda normal ut och hagkompisarna höll sig på behörigt avstånd.
 
Igår tänkte jag ta en tur med mitt föl/åring/vad man nu säger ner till renhagen men vi blev störda av en otäck plåt som slog i vinden samt en bil som kom smygande. Det var tillräckligt mycket att ta in tänkte jag så vi vände. Hon fick lite bråttom hem så bara för att passerade vi stallet åt andra hållet. Där stötte vi på lekande barn vilket hon inte sett förr. Jag föreslog barnens mamma att de kan leka utanför hästhagen så att lilla fröken vänjer sig :up:
 
Idag har vi övat på att lasta Noella! Försökte först själv med henne men hon blev lite osäker när det lät konstigt när hon satte hoven på rampen. Hämtade mamma som traskade rakt in och då kunde ju inte Noella vara sämre!;)
Lastade i och ur några gånger och sen funkade det att lasta henne själv. Stängde även någon gång bakom henne och hon brydde sig inte om det heller! Får se om det blir att provåka en kort runda nästa helg!
Blev lite skönhetsvård i stallgången också!:)
18057700_1690830487600728_3891838202611992980_n.jpg
 
Jag promenerade till ridbanan med Storm idag. Försökte hoppa ett plank, men hon förstod inte vitsen utan klev över. :p Gick över flera bommar och det var självklart på hennes vanliga vis. ;)

Träffade grannen inkl skällande hundar både på borta- och hemväg, men Storm ville mest bara leka med hundarna. :D
 
I helgen provlastade vi Noella ock körde en kort runda för första gången! Fick åka med trygga mamma bara för att inte stressa upp henne i onödan! Det gick jättebra och hon stod lugnt och tryggt, stod även snällt och väntade när vi fällde ner rampen!:D
Skönt att det funkar, måste köra henne om en vecka eftersom jag ska lämna hästarna hos en kompis när vi åker på semester! Åker till Kreta en vecka och så smidigt att kunna lämna bort hästarna då!
 
Lasttränade idag. Storm gick glatt fram till transporten, planterade framhovarna på lämmen och förklarade att hon minsann VISSTE hur det såg ut där inne och hon behövde inte alls gå in igen. :rofl:

Jag fick lägga på lite tryck i grimman och då gick hon så snällt in. Även om hon hävdade att det bara var för att jag var en jobbig matte och hotade med att bära in henne istället. :angel:

Stod lugnt där inne och ryggade sedan lugnt ut igen. Tyvärr ser det ut som att min transport inte kan sänka enbart ena sidans bom, utan bägge sänks, så det blir nog ingen regelrätt transportering förrän hon flyttar söderut om en månad. Då får hon åka lastbil tillsammans med sin mamma.
 
Idag lämna jag min lilla tjej på sommarbete. Där hon kommer leka med andra I hennes ålder. Hon skötte sig exemplariskt under transportresan. Sen tydde hon sig direkt till ett av de äldre stona i flocken de går i väldigt kuperade stora hagar så hon kommer säkert sätta fina muskler. Någon mer som lämnat på bete el ska?
 
Idag lämna jag min lilla tjej på sommarbete. Där hon kommer leka med andra I hennes ålder. Hon skötte sig exemplariskt under transportresan. Sen tydde hon sig direkt till ett av de äldre stona i flocken de går i väldigt kuperade stora hagar så hon kommer säkert sätta fina muskler. Någon mer som lämnat på bete el ska?
Min ska ut på bete den 1 juni. Han kommer gå ihop med den ettåring han delar lösdrift med nu, och två "medelålders" valacker som dom gått tråd-i-tråd med en period. Det känns skönt att veta att dom känner varandra rätt bra, men framförallt att han kommer få vika sig för de två andra valackerna. Nu är han lite väl stöddig, och kör både med sin jämnåriga kompis och den äldre valacken som går med dom på lösdriften, så det vore skönt om han togs ner på marken och kunde släppa sitt storhetsvansinne. Han sköter sig bra med mig, men har lite dålig respekt mot andra hästar/människor (främst min icke hästvana sambo) eftersom han aldrig stöter på motstånd från dom.

Jag vet att åtminstone den ena av valackerna aldrig skulle tillåta att en ettåring tog kommandot, så jag ser oerhört mycket fram emot den här sommaren :p . Tills dess går han mest och skräpar i hagen, nu har dom bra underlag där så han kan rasta sig själv där istället för att släppas på ridbanan. Fördelen av att ha haft mycket is och lervälling i hagen är dock att han är oerhört glatt inställd till ridbanan, och svänger självmant in där om man går förbi med för mycket slack på grimskaftet.
 
Idag lämna jag min lilla tjej på sommarbete. Där hon kommer leka med andra I hennes ålder. Hon skötte sig exemplariskt under transportresan. Sen tydde hon sig direkt till ett av de äldre stona i flocken de går i väldigt kuperade stora hagar så hon kommer säkert sätta fina muskler. Någon mer som lämnat på bete el ska?

Mina går ut på bete i månadsskiftet, sedan flyttar de 12 juni. Väl nere i söder kommer de gå ihop med en kompis hästar; ett sexårigt sto och en treårig valack. Har till 90 % bestämt mig för att det får räcka i år, tycker det blir nog tufft med flytt utan att byta lekkompisar också.
 
Idag lämna jag min lilla tjej på sommarbete. Där hon kommer leka med andra I hennes ålder. Hon skötte sig exemplariskt under transportresan. Sen tydde hon sig direkt till ett av de äldre stona i flocken de går i väldigt kuperade stora hagar så hon kommer säkert sätta fina muskler. Någon mer som lämnat på bete el ska?

Min ska släppas på bete när han kommer upp hit den 15 juni. Han får går tillsammans med en tvååring och en äldre valack
 
Stackars lilla Noella lyckades bli ormbiten i hagen i fredags!:(
Hela mulen svullnade upp och hon kunde inte äta! Ringde veterinären men det var bara att hålla koll och se så hon kunde andas. Blev lite oroligt men som tur var svullnade inte ena näsborren upp så hon fick luft!
Åt inte på nästan 2 dagar, så efter det var jag väldigt glad att hon fortfarande har mamma att snutta på!
Idag åker hästarna till en kompis och ska vara där 1 vecka medans jag och min sambo åker till Kreta. Ska bli skönt att komma till lite värme!:D
Ska bli så spännande att lämna Noella eftersom hon inte har varit någon annan stans innan. Får hoppa jag lyckas ta några fina kort!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp