Status
Stängd för vidare inlägg.
18403592_1456042154417504_4859016940266701811_n.jpg
18301958_1457702520918134_8246166407749153432_n.jpg

Bild från betessläppet i söndags. Min lilla tjej är omkring 140cm och är 10,5 månad.
 
Jättefin @Elinapril :love:

Pärlan är drygt 1 år nu och har inte mätt exakt men hon är minst 150 i alla fall, ser nästan lika stor ut som mamman... :cautious: Hade ju hoppats att hon inte skulle bli så stor, mamma är 162 och pappa 163 så något sånt hade jag hoppats på... Men tror hon blir större.
 
Idag lämna jag min lilla tjej på sommarbete. Där hon kommer leka med andra I hennes ålder. Hon skötte sig exemplariskt under transportresan. Sen tydde hon sig direkt till ett av de äldre stona i flocken de går i väldigt kuperade stora hagar så hon kommer säkert sätta fina muskler. Någon mer som lämnat på bete el ska?

Vi har snö på alla ängarna ännu så betet är några veckor bort. Funderar på att eventuellt erbjuda en vän som köpt ett föl i samma ålder som min att ha den här på bete ett tag under sommaren. Men så börjar jag tänka på smittor och annat, hur skulle ni göra?
 
Min blir ett år den 2 juni och är i dagsläget ca 135 i manken och ca 138 över korset. Enligt uppfödaren beräknades han bli 149-151, själv hoppas jag på någon cm till.
 
Igor blev ett år den 5e maj och mättes häromdagen direkt efter verkning till ca 142, hans kompis är ett par cm högre.

Igor är såld! :o :cry: :love: Han kommer bli äkta norrlänning! Han kommer gå kvar på bete över sommaren så det ska väl bli nån form av betessläpp framåt månadsskiftet. Än är det bara brunt och torrt överallt så det beror mest på hur fet behagar växa!

Ska försöka ta maskprov på dem också... Hur gör ni andra då? Köper ni såna där lådor från apoteket eller gör ni på annat sätt?
 
Storm och jag promenerade en sväng igår. Vi skulle gå över en liten träbro, men det var tydligen inte ok, hon hoppade över istället. ;) Försökte några gånger fram och tillbaka, men fick till sist rygga henne för att visa att det gick att gå på plankorna. :p

Sedan hittade hon en kartong och givetvis ska den söta lilla ponnyn döda kartongen med frambenen. :sneaky:

@Maja_Kandi jag har använt kollamasken, Storm nollade, men odling är satt för säkerhets skull. :)
 
Igor blev ett år den 5e maj och mättes häromdagen direkt efter verkning till ca 142, hans kompis är ett par cm högre.

Igor är såld! :o :cry: :love: Han kommer bli äkta norrlänning! Han kommer gå kvar på bete över sommaren så det ska väl bli nån form av betessläpp framåt månadsskiftet. Än är det bara brunt och torrt överallt så det beror mest på hur fet behagar växa!

Ska försöka ta maskprov på dem också... Hur gör ni andra då? Köper ni såna där lådor från apoteket eller gör ni på annat sätt?

Tagit egna påsar och lämnat till veterinären. Går jättesnabbt, vi lämnade in prov på hela stallet måndag fm och tisdag kväll fick jag in recept på maskmedel.
 
Storm fick titta på medan jag duschade hennes mammas framben idag. Det gick hyfsat, men när hon skulle få vatten på sig själv samt när vattnet lät lite för mkt, då tyckte hon att det var otäckt. Klart godkänt med att blöta ned framhovarna iaf. :) Det blir enklare efter flytten, då har jag en riktig spolspilta att ställa henne i.
 
Har läst och beundrat era söta små som blivit större ett tag, så dags att visa min :) Har en -16 sen några månader, ett islandsföl :D Är ca 10mån så har ett tag att lära mig att han inte kan vara fölis länge ;)
DSC_2564_zpsrc2fenqx.jpg

Blev plötsligt sommar o han har massa päls kvar, svettig o krullig i pälsen igår. Idag har vi redan 20grader i skuggan kl 9, stackarn lär smälta bort. Hur mycket har era fält?
 
Har läst och beundrat era söta små som blivit större ett tag, så dags att visa min :) Har en -16 sen några månader, ett islandsföl :D Är ca 10mån så har ett tag att lära mig att han inte kan vara fölis länge ;)
DSC_2564_zpsrc2fenqx.jpg

Blev plötsligt sommar o han har massa päls kvar, svettig o krullig i pälsen igår. Idag har vi redan 20grader i skuggan kl 9, stackarn lär smälta bort. Hur mycket har era fält?
Vilken lurvtuss! :D

Min har bara lite extra ludd kvar högst upp på benen och lite på magen, vilket bara syns när man tittar nära. Trots det var han svettig på bringan och bakom frambenen igår när jag kom till stallet, så då fick det bli premiär för tvättsvampen när han ändå skulle in och få flugspray på sig. Vi har redan jobbiga bromsar som är på hästarna :(
 
Har läst och beundrat era söta små som blivit större ett tag, så dags att visa min :) Har en -16 sen några månader, ett islandsföl :D Är ca 10mån så har ett tag att lära mig att han inte kan vara fölis länge ;)
DSC_2564_zpsrc2fenqx.jpg

Blev plötsligt sommar o han har massa päls kvar, svettig o krullig i pälsen igår. Idag har vi redan 20grader i skuggan kl 9, stackarn lär smälta bort. Hur mycket har era fält?

Storm ser ut som din. Med långa, långa strån på magen. :rofl:
 
Har fått tag på bete till Noella i sommar! Tyvärr inga 1-åriga, men 2-3 åriga ston. De blir 5 st som går ihop!
Hoppas det ska funka trots att de andra är äldre! Någon som har erfarenhet av hur det brukar funka? Har aldrig lämnat iväg tidigare!
Hon åker på lördag, ska bli lite spännande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp