Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att min lilla tjej var skadad när jag hämtade henne hade ni bett om en viss återbetalning eller lite hjälp på veterinärkostnader?
Jag tycker det är jobbigt och orkar inte bry mig. Men min sambo tycker jag ska ta det med säljaren.

Jag hoppas att hon kommer hålla i framtiden och min tanke är ej att sälja henne, men antar att priset kommer bli nedsatt pga att hon haft en gaffelbandsskada.
 
Var o hälsade på min underbara tjej i måndags :heart Hon växer som bara den men är lite väl tunn för tillfället men nu när gräset satt fart så lär hon ta sig (är avmaskad). Fortfarande väldigt social o trevlig :love:
19225824_10154910233327672_9203317317880434665_n.jpg

19225845_10154910233567672_580193689236620991_n.jpg

19274821_10154910235417672_428218205831959460_n.jpg

19225343_10154910236642672_1934247542510699329_n.jpg

Och en bild från i morse som stallägaren skickade, hon verkar ha sovit gott i natt :D:love:
19420744_10154918054432672_2357313539452323943_n.jpg
 
Med tanke på att min lilla tjej var skadad när jag hämtade henne hade ni bett om en viss återbetalning eller lite hjälp på veterinärkostnader?
Jag tycker det är jobbigt och orkar inte bry mig. Men min sambo tycker jag ska ta det med säljaren.

Jag hoppas att hon kommer hålla i framtiden och min tanke är ej att sälja henne, men antar att priset kommer bli nedsatt pga att hon haft en gaffelbandsskada.
Jag tror det kan vara lite svårt i efterhand, men vet ju väldigt få detaljer. För antinge så har du köpt henne innan du hämtade henne och då var hon din hos uppfödaren och skadade sig medan du ägde henne. Eller så skadade hon sig innan du hämtade+köpte henne och då var du antagligen medveten när du kom dit och skulle köpa+hämta henne att hon var skadad och har därför accepterat det vid köpet.
Men det är mer juridiskt vad jag som lekman tror. Sedan kan man ju göra deals till din fördel ändå för att säljaren vill att du ska vara nöjd kund typ.
 
Jag tror det kan vara lite svårt i efterhand, men vet ju väldigt få detaljer. För antinge så har du köpt henne innan du hämtade henne och då var hon din hos uppfödaren och skadade sig medan du ägde henne. Eller så skadade hon sig innan du hämtade+köpte henne och då var du antagligen medveten när du kom dit och skulle köpa+hämta henne att hon var skadad och har därför accepterat det vid köpet.
Men det är mer juridiskt vad jag som lekman tror. Sedan kan man ju göra deals till din fördel ändå för att säljaren vill att du ska vara nöjd kund typ.
Har kollat med hästjurist och så som det har varit så har jag rätten till reducerat pris eller liknande, jag la handpenning och betalade fullt efter hämtning, jag besiktigade dock henne aldrig då veterinären som var ute på skadan satte diagnosen lymfganit och hjärta mm var bra så då kände jag att det inte behövdes och att lymfganit inte är något jätteproblem trots allt. Men samtidigt när man "känner" uppfödaren och kommer träffa henne relativt ofta så känns det lite "pinsamt" tycker jag och spec nu när en utav hennes hästar stått på klinik länge pga olycka och kostat en slant....
 
Har kollat med hästjurist och så som det har varit så har jag rätten till reducerat pris eller liknande, jag la handpenning och betalade fullt efter hämtning, jag besiktigade dock henne aldrig då veterinären som var ute på skadan satte diagnosen lymfganit och hjärta mm var bra så då kände jag att det inte behövdes och att lymfganit inte är något jätteproblem trots allt. Men samtidigt när man "känner" uppfödaren och kommer träffa henne relativt ofta så känns det lite "pinsamt" tycker jag och spec nu när en utav hennes hästar stått på klinik länge pga olycka och kostat en slant....
Aha då kan det nog vara aktuellt :) Prova först att bara skicka förslag skriftligen (för att ha papper på allt och innan man börjar dra in advokater som kostar multum).
En varning bara; bara för att du har rätten enligt dig, advokater och de flesta normalt funtade människor betyder inte att du kommer vinna det i en rättstvist. /500.000kr fattigare efter förlorad rättstvist om köp av häst.
 
Aha då kan det nog vara aktuellt :) Prova först att bara skicka förslag skriftligen (för att ha papper på allt och innan man börjar dra in advokater som kostar multum).
En varning bara; bara för att du har rätten enligt dig, advokater och de flesta normalt funtade människor betyder inte att du kommer vinna det i en rättstvist. /500.000kr fattigare efter förlorad rättstvist om köp av häst.
Sällar mig till klubben,drygt 200 000kr fattigare trots att jag gjorde allt rätt.
 
Aha då kan det nog vara aktuellt :) Prova först att bara skicka förslag skriftligen (för att ha papper på allt och innan man börjar dra in advokater som kostar multum).
En varning bara; bara för att du har rätten enligt dig, advokater och de flesta normalt funtade människor betyder inte att du kommer vinna det i en rättstvist. /500.000kr fattigare efter förlorad rättstvist om köp av häst.
Uscha fy det lät inget roligt alls :nailbiting:

Nä skulle aldrig driva det om man säger så utan jag funderar på om jag ens ska kunna med och lägga fram det som ett förslag till säljaren, men vill inte verka snål eller så och att det ska bli snack från alla håll och kanter....
 
Uscha fy det lät inget roligt alls :nailbiting:

Nä skulle aldrig driva det om man säger så utan jag funderar på om jag ens ska kunna med och lägga fram det som ett förslag till säljaren, men vill inte verka snål eller så och att det ska bli snack från alla håll och kanter....

För mig skulle det spela roll vad hästen köpts för, är den av det billigare slaget hade jag inte tjafsat om småpengar.
 
Hej, en fråga! Jag har en valack född 2016, jag köpte han för ungefär 1mån sen helt ohanterad. Jag kan nu gå fram till han i hagen sätta på grimma och gå ut. Han får kraft utanför hagen samtidigt som
Vi borstar. Inga problem, supertrevlig. Problemet uppstår dock när han är utan grimma. Släpper jag han i hagen, eller inte sätter på han grimman på en gång när jag kommer in så ryggar han, låter mig inte komma fram och klappa eller liknande. Har suttit på huk i hagen och väntat men han är inte ett dugg intresserad. Har jag med mig godis eller hö tar han en tugg och ryggar sedan. Hur, på bästa sett får jag han att bli mer social, att inte rygga när jag försöker klappa honom? Han beter sig inte som att han är rädd utan mer han bryr sig inte.
 
Jag lämnar tråden i stor sorg. Min vackra guldhäst springer numera på de evigt gröna ängarna.
Det hände så plötsligt, från en stund till en annan fanns han inte kvar längre. Veterinären gissade på aortaruptur. Han hittades livlös i hagen av stallägaren, som bara någon timme tidigare sett honom stå med sina kompisar precis som vanligt. När jag kom dit var det bara ett skal som låg där stelt på marken. Allt som var han var redan borta.
Det gör så ont. Jag fick inte ens säga hejdå och tacka honom för allt bra han tillfört i mitt liv. Inte se hans busiga blick en sista gång :cry:.

Han skulle ju bli min nya stjärna. Min själsfrände på fyra ben, som kändes rätt ända in i hjärtat direkt när jag såg annonsbilden. Den häst jag drömt om i 15 år och nu äntligen fått möjlighet att köpa. Den enda som kunde vända en dålig dag till en bra genom att bara existera.
Nu är alla planer och lycka borta med honom. Det blir ingen tömkörning som ska tas upp i höst, ingen inkörning nästa år, ingen inridning att se fram emot framöver med skräckblandad förtjusning. Inga mysiga skogspromenader med en ständig följeslagare, ingen blick som säger "SÅG du vad duktig jag var?!" efter att ha lyft en hov på kommando, ingen bästa vän som frivilligt lämnar flocken för att komma fram till mig och följa med ut på nya äventyr. Fy fan vad det gör ont.

Tack för allt Wally. Tack för den tid vi fick ihop, för alla skratt du gett mig och för alla gånger du funnits där och varit min klippa när allting känts värdelöst. Tack för allt du lärt mig och för allt jag fick lära dig. För evigt saknad.
18010706_1549443685075153_4312555541700686117_n.jpg
 
Beklagar @cili :cry::heart Vet hur det är att förlora en häst på det sättet, förlorade min gamla tävlingshäst o då avelssto så, ena stunden lyckligt betandes o några timmar sedan låg hon död vid grinden... Fruktansvärt att uppleva...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp