Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som just hittat in i den här tråden står nu med åring på boxvila och med oviss framtid. Så snabbt saker kan vända. Förra helgen hittade jag honom på tre ben med vänster has mer än dubbelt så bred som den brukar vara, och ett sticksår. In på akutklinik och spola leden, och sedan blev han kvar där hela veckan fram tills i fredags. Något har penetrerat leden, och nu står han på metacam och något penicillin. Just nu feberfri men inte med så stor marginal som jag hade önskat, lite gallig has fortfarande men mycket mycket bättre än innan. Och hältan är så vitt vi kan se borta. Boxvila eller boxstor hage i fyra veckor, så får vi se sedan. I morgon får han sista injektionen penicillin, så det är bara att hålla tummarna att det inte blir sämre igen efter det.

Jag har dessutom kämpat med att få upp honom i vikt, och på dagarna på kliniken har han tappat allt igen. Men han är åtminstone hemma, pigg och glad. Jag klickertränar honom som lite aktivering, och även om han verkligen längtar efter att få gå ut och busa är han riktigt duktig för att aldrig ha stått på box förut. Vi har bara tränat korta stunder då han fått foder, men han tar det hela med ro. Idag fick han gå ut i en liten, liten hage också och var väldigt nöjd över att få beta gräs igen.

På kliniken var han också fantastiskt duktig. Nyfiken och lugn:

https://www.instagram.com/p/BXOCtrkAwJG/?taken-by=leeloandfriends (Det ville inte bli en bild, men tja. Här är länk till bild iallafall. :) )
 
Jag som just hittat in i den här tråden står nu med åring på boxvila och med oviss framtid. Så snabbt saker kan vända. Förra helgen hittade jag honom på tre ben med vänster has mer än dubbelt så bred som den brukar vara, och ett sticksår. In på akutklinik och spola leden, och sedan blev han kvar där hela veckan fram tills i fredags. Något har penetrerat leden, och nu står han på metacam och något penicillin. Just nu feberfri men inte med så stor marginal som jag hade önskat, lite gallig has fortfarande men mycket mycket bättre än innan. Och hältan är så vitt vi kan se borta. Boxvila eller boxstor hage i fyra veckor, så får vi se sedan. I morgon får han sista injektionen penicillin, så det är bara att hålla tummarna att det inte blir sämre igen efter det.

Jag har dessutom kämpat med att få upp honom i vikt, och på dagarna på kliniken har han tappat allt igen. Men han är åtminstone hemma, pigg och glad. Jag klickertränar honom som lite aktivering, och även om han verkligen längtar efter att få gå ut och busa är han riktigt duktig för att aldrig ha stått på box förut. Vi har bara tränat korta stunder då han fått foder, men han tar det hela med ro. Idag fick han gå ut i en liten, liten hage också och var väldigt nöjd över att få beta gräs igen.

På kliniken var han också fantastiskt duktig. Nyfiken och lugn:

https://www.instagram.com/p/BXOCtrkAwJG/?taken-by=leeloandfriends (Det ville inte bli en bild, men tja. Här är länk till bild iallafall. :) )

Håller tummarna att allt går bra!

Fager råkade ut för samma sak när han var 5 månader. Ett litet skrubbsår på en bakkota som penetrerade leden. Blev akutresa till Helsingborg, operation och så 10 dagars klinikvistelse. Han var oren i några månader efter det, men nu syns det ingenting alls!
 
Håller tummarna att allt går bra!

Fager råkade ut för samma sak när han var 5 månader. Ett litet skrubbsår på en bakkota som penetrerade leden. Blev akutresa till Helsingborg, operation och så 10 dagars klinikvistelse. Han var oren i några månader efter det, men nu syns det ingenting alls!

"Skönt" att höra ändå, även om jag så klart beklagar att din lille fick vara med om det vid så låg ålder. Hoppas det blir så för min lilla också, utan men. Zidh fick komma hem efter 5 dagar, och vad vi kan se syns ingen hälta nu. Såret var igår rosa och "fint" och såg ut att börja dra ihop sig, men han är fortfarande gallig runt hela hasleden. :( Fick sista dosen penicillin i tisdags och än har febern inte dykt upp igen, så jag hoppas det fortsätter åt rätt håll. Han får gå ut i en liten boxstor hage, och hans bästis får gå i en liten hage bredvid som sällskap. Så fint med stallkompisar som förstår, och som meckar med att se till att han alltid har en kompis hos sig vare sig han står inne eller ute.

Ska klura ut lite saker vi kan träna på som inte belastar dåligt, så han får lite stimulans och allt inte avstannar i hans utbildning pga detta. :)
 
"Skönt" att höra ändå, även om jag så klart beklagar att din lille fick vara med om det vid så låg ålder. Hoppas det blir så för min lilla också, utan men. Zidh fick komma hem efter 5 dagar, och vad vi kan se syns ingen hälta nu. Såret var igår rosa och "fint" och såg ut att börja dra ihop sig, men han är fortfarande gallig runt hela hasleden. :( Fick sista dosen penicillin i tisdags och än har febern inte dykt upp igen, så jag hoppas det fortsätter åt rätt håll. Han får gå ut i en liten boxstor hage, och hans bästis får gå i en liten hage bredvid som sällskap. Så fint med stallkompisar som förstår, och som meckar med att se till att han alltid har en kompis hos sig vare sig han står inne eller ute.

Ska klura ut lite saker vi kan träna på som inte belastar dåligt, så han får lite stimulans och allt inte avstannar i hans utbildning pga detta. :)

Fast en ettåring behöver ju ingen träning och utbildning?
 
Fast en ettåring behöver ju ingen träning och utbildning?

Nej det var dåligt formulerat, men i vardagen gör man ju smågrejer som förbereder inför senare. Vi hade precis innan skadan precis börjat träna på att börja gå framåt på smackljud tex, inför att kunna tömköras sedan. Han är väldigt social, gillar att stå i hagen och hålla koll när det händer grejer, han gillar att få tänka lite. Så att stå i box så mycket tid ger ju väldigt lite stimulans mot vad han är van vid. Precis som andra i tråden brukar vi ju pilla med smågrejer, lite korta promenader, lastträna, ha på tömkörningsgjord, såna saker. Korta stunder som ändå ger stimulans och förbereder för framtiden.
 
@galathea Tänkte på hans vikt som du kämpar med, vad äter han nu? Har man magert bete/hö med låga värden orkar de sällan äta nog så då brukar vi fokusera på att ge så koncentrerad energi som möjligt i krubban (men ändå hålla stärkelsen och sockret lågt) :)
 
Mitt lyckopiller är nu 155 fram och 157 bak och har vuxit i sin mammas täcken (135):o Hon har haft träns på sig 3 ggr och tar det med ro. Lasta och åka hem från betet gick också bra när jag väl förstod hur hon ville ha det, det gäller verkligen att vara uppmärksam på de små signalerna, så man inte skapar sig problem. Jag längtar såå tills jag får möjlighet att åka och löshoppa henne, hon är imponerande när hon hoppar sig fram genom vår kuperade hage:bump:
 
Kul @Grynet12 att det går så bra!
Noella har varit lite snorig och hostig till och från sen hon kom hem från sommarbetet.
Tycker även att hon rör sig lite "stelt" ibland.:(
Veterinären har kollat och lyssnat på henne men inget verkar konstigt så vi avvaktar lite.
Förkylningen är väll helt enkelt en vanlig förkylning som unghästar har lite lätt att få innan imunförsvaret är ok. Veterinären sa att en del unghästar kan röra sig lite konstigt när de växer. Typ växtvärk. Jag har faktiskt ingen aning hur det brukar vara.
Börjar kanske känna att det börjar bli dags att göra lite mer med henne, har bara gått några kortare promenader.
Brukar ni leda era unghästar i grimma eller kapson när ni börjar gå lite rundor med dem?
Vet ju inte riktigt hur hon uppför sig när man blir själv och inte är på hemmaplan!
Har inte börjat med träns, bett och täcke än men får väll prova snart, se hur hon reagerar!:)
Grannen har byggt ridhus i sommar som jag kommer kunna använda.:banana:
Tar ca 10-15 min att rida dit. Tänkte försöka gå dit med Noella ibland för att bli van att se andra saker. De kommer även ha lite löshoppning som jag ska anmäla henne till.
 
@Novalisa jag har Fager i grimma när vi går, och så longerlina. Tycker det är för tidigt med träns och grimma funkar bra.

Han är nu 150 cm, men högre bak så han är inne i en ordentlig växtfas.
 
Något är fel på Noella!:cry:
Rör sig jättekonstigt. Veterinären har varit ute och tagit prover, bla för borelia.
Kan bara hoppas att det visar något på proverna, annars får vi gå vidare och kolla upp henne på klinik så att det inte är en nervskada eller något!
Rör sig stappligt och ibland ser det ut som hon svajar till med baken.
Någon som har tankar och ideer om vad man ska kolla vidare på?
 
Något är fel på Noella!:cry:
Rör sig jättekonstigt. Veterinären har varit ute och tagit prover, bla för borelia.
Kan bara hoppas att det visar något på proverna, annars får vi gå vidare och kolla upp henne på klinik så att det inte är en nervskada eller något!
Rör sig stappligt och ibland ser det ut som hon svajar till med baken.
Någon som har tankar och ideer om vad man ska kolla vidare på?
Min märr fick nåt sånt för några år sedan. Trodde först korsförlamnimg eller dylikt då hon rörde sig precis så som du skrev. Dessutom febertopp på 40 grader och väldigt slö/allmänpåverkad. Erlichias var det första de tog prover för. Kunde Inte hitta nån synbar anledning till varför hon var så underlig.
Dagen efter hade hon fått en svullnad i skapet av samma storlek som en mindre vattenmelon. Förklaringen var troligtvis huggormsbett.
Hoppas på snar bättring.
 
Något är fel på Noella!:cry:
Rör sig jättekonstigt. Veterinären har varit ute och tagit prover, bla för borelia.
Kan bara hoppas att det visar något på proverna, annars får vi gå vidare och kolla upp henne på klinik så att det inte är en nervskada eller något!
Rör sig stappligt och ibland ser det ut som hon svajar till med baken.
Någon som har tankar och ideer om vad man ska kolla vidare på?
Slinger?
 
Något är fel på Noella!:cry:
Rör sig jättekonstigt. Veterinären har varit ute och tagit prover, bla för borelia.
Kan bara hoppas att det visar något på proverna, annars får vi gå vidare och kolla upp henne på klinik så att det inte är en nervskada eller något!
Rör sig stappligt och ibland ser det ut som hon svajar till med baken.
Någon som har tankar och ideer om vad man ska kolla vidare på?
Jag tänker också slinger.
 
@sassiball , @dobbis Var tvungen att googla slinger eftersom jag inte har så stor koll på hur det ser ut.
Verkar ju vara en del som tyvärr stämmer på Noella:cry: ,och just att det visar sig mellan ca 1-4 år!
Kan bara hålla tummarna att det är något annat som man kan bota.
Får väll svar på blodproverna nästa vecka!
 
Proverna på Noella var negativa!
Kommer åka med henne till ridhus så veterinären kan se henne lös i rörelse.
Har ju kuperade hagar här så vågar inte driva på henne i hagen.
Pratade med vet om slinger men hon tyckte inte hon hade de symtomen.
Hon kan ju backa vända runt och är rörlig i halsen.
Kommer även ta lite andra prover, kommer dock inte ihåg vad veterinären sa vilken sort, är väldigt rörigt i mitt huvud just nu! Ligger sjuk med förkylning och allmänt dassig!
 
Pärlan är inte i sin finaste fas nu, hoppas hon växer ikapp sig igen :angel:

21687097_10154989518324290_417964510708573581_o.jpg

21587203_10154989517944290_482074768238590182_o.jpg

21686962_10154989518844290_7721350313565305491_o.jpg

21753296_10154989518244290_7031042328224310768_o.jpg

21640888_10154989518669290_249268587265977350_o.jpg
 
Kan inte påstå att min dam e i någon vacker växtfas just nu... :D Lite trotsålder verkar hon kommit in i med då hon inte är allt för medgörlig när hovslagaren kommer på besök... Hoppas hon återgår till sitt snälla jag igen tids nog :heart
21317828_10155153024397672_3030127925432092897_n.jpg
 
Kan inte påstå att min dam e i någon vacker växtfas just nu... :D Lite trotsålder verkar hon kommit in i med då hon inte är allt för medgörlig när hovslagaren kommer på besök... Hoppas hon återgår till sitt snälla jag igen tids nog :heart
21317828_10155153024397672_3030127925432092897_n.jpg
Det finns fler som inte är snälla mot hovslagaren. Älvan testar gränser för fulla muggar nu. Hon har blivit en riktig mästare på att kolla hur strömmen är i staketet. Är den dålig knallar hon bara ut. Jäkla buse.
Tror hon kan vara lite över 150 cm nu. Men hon ligger ju långt back iom att hon var så sjuk som föl.

Draconis som jag sålde är så galet snygg. Går med en annan hingstkompis och lever livets glada dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp