Status
Stängd för vidare inlägg.
Noella är piggare igen och rör sig mycket bättre! Både travat och galopperat lite i hagen! Varken jag eller veterinären hittar något fel och inget är fel på proverna vi tagit.
Just nu avvaktar vi lite för att se vad som händer!
Fortfarande pigg och alert och äter och dricker med god aptit.
Funderar på att börja "greja" lite med henne igen.
När börjar ni testa träns, bett och andra grejer?
Ska se om jag hittar ett täcke som passar och prova att lägga på.
Har ju inte direkt gjort något med henne än!
 
Jag har inte skrivit något här på länge eftersom jag inte gör något med min ettåring. Men igår fick hon gå promenad på banan och det är nog första gången jag tar ut henne från hagen ensam! Hon skötte sig superbra och nu ska hon få sova inne en period så då blir det mer ledträning!
Dajmen är efter Dylan N och fullblodsmamma.
 
Noella är piggare igen och rör sig mycket bättre! Både travat och galopperat lite i hagen! Varken jag eller veterinären hittar något fel och inget är fel på proverna vi tagit.
Just nu avvaktar vi lite för att se vad som händer!
Fortfarande pigg och alert och äter och dricker med god aptit.
Funderar på att börja "greja" lite med henne igen.
När börjar ni testa träns, bett och andra grejer?
Ska se om jag hittar ett täcke som passar och prova att lägga på.
Har ju inte direkt gjort något med henne än!

Skönt att ni inte hittat något fel och att hästen verkar piggare.

Min åring har haft bett och sele i somras när hon tömkördes några gånger. Ska ta tag i det igen nu har jag tänkt, bara jag får fatt i någon medhjälpare. Täcke har hon inte haft men schabrak och täckesgjord. I övrigt har jag inte gjort särskilt mycket med henne.
 
Noella är piggare igen och rör sig mycket bättre! Både travat och galopperat lite i hagen! Varken jag eller veterinären hittar något fel och inget är fel på proverna vi tagit.
Just nu avvaktar vi lite för att se vad som händer!
Fortfarande pigg och alert och äter och dricker med god aptit.
Funderar på att börja "greja" lite med henne igen.
När börjar ni testa träns, bett och andra grejer?
Ska se om jag hittar ett täcke som passar och prova att lägga på.
Har ju inte direkt gjort något med henne än!

Fager tränar på avancerade saker som att stå uppställd i stallgången, gå på promenad och ha täcke på sig :P Att ha täcke på sig är ingen fara, men att sätta på det är lika läskigt varje gång...

Eftersom han är lite skygg så tar vi det lugnt med övriga aktiviteter som träns och annat. Jag vill låta honom bli helt trygg i det vi håller på med innan vi introducerar nästa sak.
 
Min 1åring tränar jag inte direkt men har blivit mycket hanterings-tränad pga vård. Transport har han åkt några gånger i sommar mellan betena. Sista gången gick han på utan att tveka :)
Uppbindning tränade vi dagligen i våras då jag binder upp och fodrar alla hästarna i ligghallen innan jag ska rida. Han står fint 2-3h när hovslagaren varit ute, med en tupplur när det blev tråkigt :p
Nu har hästarna en hudinfektion så vi tränar att spolas och tvättas. Filt på medans han torkar och här om dagen fick han regntäcke på i hagen när det öste ner. (Nytvättade pälsen håller inte tätt lika bra.)
Han fick tom klippas på undersidan av halsen för att komma åt att tvätta de utsatta ställena bättre.
Han sköter sig exemplariskt, än så länge precis det psyke jag sökte när jag köpte honom.:love: Allt går bra så länge han har sin stabila fjord-farbror vid sin sida.
 
Fager har fått lite mugg på sitt vita bakben så nu tränar vi även på att spola ben. Vi har en ganska spolspilta som är ganska läskig att gå in i (tycker även många vuxna hästar) så han var lite tveksam men gick in efter lite övertalning.

Att tvätta muggen var ingen fara, men att spola benen var läskigt! Men han är jätteduktig, för även om han är upprörd så accepterar han läget och står still. Ska göra samma sak idag så hoppas vi muggen ger med sig!

Det är inte särskilt lerigt i hagen, förutom precis vid fodringsplatsen. De ska lägga in grus där, men vet inte när. Så det är iaf skönt att de inte är superleriga om benen, mest hovarna som är skitiga.
 
Noella är piggare igen och rör sig mycket bättre! Både travat och galopperat lite i hagen! Varken jag eller veterinären hittar något fel och inget är fel på proverna vi tagit.
Just nu avvaktar vi lite för att se vad som händer!
Fortfarande pigg och alert och äter och dricker med god aptit.
Funderar på att börja "greja" lite med henne igen.
När börjar ni testa träns, bett och andra grejer?
Ska se om jag hittar ett täcke som passar och prova att lägga på.
Har ju inte direkt gjort något med henne än!

Hur går det för er?
 
Hur stora är era åringar nu? Min har vuxit som tusan under sommarhalvåret och är nu ca 157 fram, 159 bak:o Hennes mamma var inte i den här höjden förran som 3-åring:p
 
@Mirtai , Noella är sitt vanliga jag igen och vi har ingen aning om vad det var med henne! Veterinären ska kolla på henne igen när vi ändå ska vaccinera dem nu i oktober, men blir ju mer en allmän koll eftersom vi inte vet vad vi ska leta efter.
Kan bara hoppas att det inte kommer tillbaka!

Annars har vi inte gjort så mycket. Har lasttränat några gånger och även försökt att få henne i trav när vi leder. Känns som man vill lära henne det ifall hon blir dålig igen. Så man lättare kan visa henne för veterinären och att det går smidigt att lasta ifall man behöver åka iväg!

Hur många centimeter har era växt över sommaren?
Flera stycken bekanta har kommenterat till mig att Noella har vuxit så mycket under sommaren men när jag mäter henne är det bara 3-4 cm. Jag tycker inte att det är så mycket, men det kanske det är?
 
Idag fick Noella ha ett schabrak på sig med en täckesgjord. Hon brydde sig inte över huvud taget, trots att jag viftade med det lite och drog det fram och tillbaka på henne.
Gick även en runda på åkrarna med longerlina på henne, gick jättebra, men hon blev lite rädd för ensilagebalarna som låg kvar. Brallade till några gånger men jag lät henne springa lite i linan, nästan så man kunde tro att hon varit longerad tidigare! Tur man har en cool åring!:D
 
@Habina: Om någon var tveksam till om det finns arab i welshar så bevisade hon iaf att det finns! :D Söt som socker :love:

Bäst i nedre filmen är när hon försöker på fart på less fjorda :laugh:

Hon fick faktiskt fart på honom så småningom, men i början tyckte han inte att det fanns nån mening att busa. ;) Hon får ofta sådana där tokryck och alla de andra står och tittar på med uppgivna miner...
 
Nu har Noella haft träns och bett på sig för första gången!
Gick väldigt smidigt, bara att tränsa, hon tog bettet så snällt!:)
Såg lite fundersam ut men sen åt hon hö och brydde sig inte över huvud taget!:banana:
Får se om det går lika smidigt nästa gång!
Får ställa in tränset lite bättre och fixa ett lite kortare bett bara.;)
Nu har jag även anmält henne till löshoppning, är nästa helg. Blir väll mest bommar för att se hur hon reagerar.
22788710_1894806580536450_8528395425870657295_n.jpg

22687548_1894806787203096_8872302997642041969_n.jpg
 
Min har börjat fälla päls som att det nästan vore vår. Kontaktade veterinär och fick tips om något vitamin-mineraltillskott som jag skaffade och har börjat ge. Ska ge det i någraveckor tills burken är slut och återkomma om ingen förbättring skett. Någon som varit med om liknande, kanske med vuxna hästar?

Annars rullar det mesta på, bettet ligger fint i munnen men tömkörningen måste jag skärpa mig med känner jag.
 
Idag har vi löshoppat :) Eller, att säga att han hoppat var väl att ta i. Han har sprungit över bommar på marken :rofl:

Han fick vara med för att får springa av sig lite nu när det är halt och äckligt i hagarna. Skötte sig riktigt bra!
 
Kanske har fått svar på varför Noella rörde sig konstigt. Hovslagaren hittade hovbölder på 3 ben när hon verkades förra veckan!:(
Trots att det inte syntes något förra verkningen och trots att veterinären tryckte rejält med tången på alla hovar. Blir galen på träliga hovbölder som är så svåra att hitta ibland!:rage:
Fått skära upp en del och fylla ut, och att hon har fått skor för att motverka att det kommer in mer skit.
Enda positiva är att hon stod som ett ljus vid skoningen utan någon som helst reaktion. Väldigt bra psyke tyckte hovis.:D
Får väll vara glad att hon är så himla cool i alla fall!
På söndag väntar ridhus för första gången och "löshoppning"!:banana:
 
Idag var det då dags för löshoppning för första gången! Även första gången i ridhus.
Noella är ju bara så himla cool! Kunde lasta själv genom att bara skicka in henne i transporten, stod sen lugnt hela vägen, inga tjafs när jag lastade ur. Var liiiite läskigt att gå in i ridhuset men var inga problem när jag gick in.
Gick några varv över bommarna som var lite läskigt första gången, släppte henne sen lös och förstod inte riktigt första varvet. Sen upptäckte hon hur kul det var att få springa runt och hoppa. :D Rejsade rejält ett par gånger innan hon tog det lugnare de sista gångerna.
Eftersom vi var sista ekipage hjälpte vi till att plocka in. Noella gick snällt bredvid mig när jag bar bommar och hinderstöd. Sen var det bara att lasta, lika smidigt som innan och åka hem!
Tyvärr hade jag ingen med som kunde filma, men fick några kort efter i alla fall!
Jag kan inte annat än att älska min härliga lilla häst!:love:
23231291_1911445035539271_7084417452365239424_n.jpg

23231358_1911445255539249_1643375611083510284_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp