Status
Stängd för vidare inlägg.
Fager har nu haft träns för första gången. Gick hur bra som helst!

Har också bokat tid med equiterapeut, han har nog gått omkull och är lite spänd i rumpan så vill att han ska kollas.

Annars är det mest jättehalt! Hatar is! Vill ju inte sko honom, men kommer bli nödvändigt om det ska fortsätta såhär...
 
@Habina Vilken underbar hage! Och härlig trav på den lilla, verkar finnas "lite personlighet" där också... ;)

Jag har knappt kikat i den här tråden under senaste året. I slutet på september flyttades Olympia till en ny unghästflock. Så jäkla underbar personlighet. Bara åkt transport en gång innan, nån månad gammal, men gick på transporten utan problem med lite kraftfodermuta och stod som ett ljus den dryga timmen resan tog, ensam. :love:

Tokkär i hästen. Trots att hon inte tyckte det var nog spännande att vara i en hage med ett sto med föl (i ett dygn, tills flocken hon skulle gå med sen flyttades hem till gården från sommarhagen), utan passade på att ta sig in i hagen intill där det gick betydligt fler hästar under tiden vi var inne och fikade. Skithäst. :D

Men efter det har hon skött sig och gårdsägaren har också fallit för hennes charm, så det känns ju bra.

4t0e48.jpg


105sdco.jpg
 
@Hedinn jo det är en härlig hage med uppsalamått. Men likt förbannat står hästarna längst ned i leran och spanar hela dagarna. :arghh:

Nu är det dessutom ett månlandskap pga kylan och Storm är som en bomb... Borde eg skicka iväg henne på unghästkollo, men jag skulle sakna henne för mkt. :crazy:
 
@Hedinn jo det är en härlig hage med uppsalamått. Men likt förbannat står hästarna längst ned i leran och spanar hela dagarna. :arghh:

Nu är det dessutom ett månlandskap pga kylan och Storm är som en bomb... Borde eg skicka iväg henne på unghästkollo, men jag skulle sakna henne för mkt. :crazy:
Hahaha känner igen det där.

Och förstår oviljan att skicka bort. Min befinner sig ju jobbigt långt bort, därav att jag bara har ett par kassa mobilbilder på henne. Men jag räknar med att kunna ta igen den tiden sen, hon saknar ju knappast mig. :D
 
Hahaha känner igen det där.

Och förstår oviljan att skicka bort. Min befinner sig ju jobbigt långt bort, därav att jag bara har ett par kassa mobilbilder på henne. Men jag räknar med att kunna ta igen den tiden sen, hon saknar ju knappast mig. :D

Jag är väl mest rädd att Storm ska dissa mig totalt sedan. :rofl: Hon är en sån Stureplansbrat redan och då har inte ens hennes mamma flyttat än. :nailbiting:
 
Idag ska vi flytta alla hästarna till vår nya gård och det betyder att älvan ska åka ensam i transporten för första gången! Hoppas det går bra. Hon åkte jättemycket när hon var litet föl eftersom hon var så sjuk.
 
Hoppar in här med, då jag har en född 2016, hingstunge med KWPN TP på mammas sida och ponny hbl/welsh sek C på pappan. Han har vuxit något enormt nu efter sommaren och plötsligt känns det som om jag ligger efter med typ allt, men vi har longerat över bommar några gånger när energiöverskottet har gjort att koncentrationen varit låg, men annars fokuserar vi på att skritta för hand, över bommar, slalom mellan bommar, halt över resp mellan bommar, stå still medan matte lyfter och släpper bommar vid sidan, slalom mellan tunnor, flytta betongfyllda petflaskor mellan tunnor, allt i repgrimma. Väntar på loksele till shettisen och i hoppas att den ska funka också att lägga på och dra linor och så småningom svängel, annars har jag bröstselar också men tror han är mer mellan storlekarna där. Springa kan han så därför fokuserar vi mycket på arbete i skritt och förhoppningsvis kommer han att kunna gå med i skogen när shettisen drar ut stock om jag bara får tag på medhjälpare, för våra problem består i att det inte går att klona sig plus eländigt halkiga vintrar senaste åren. Långa viloperioder blir det också eftersom han är en av 6 hästar här, men just nu måste vi sysselsätta honom eftersom han kör bockrodeos i boxen vid insläpp ;).
 
Hoppar in här med, då jag har en född 2016, hingstunge med KWPN TP på mammas sida och ponny hbl/welsh sek C på pappan. Han har vuxit något enormt nu efter sommaren och plötsligt känns det som om jag ligger efter med typ allt, men vi har longerat över bommar några gånger när energiöverskottet har gjort att koncentrationen varit låg, men annars fokuserar vi på att skritta för hand, över bommar, slalom mellan bommar, halt över resp mellan bommar, stå still medan matte lyfter och släpper bommar vid sidan, slalom mellan tunnor, flytta betongfyllda petflaskor mellan tunnor, allt i repgrimma. Väntar på loksele till shettisen och i hoppas att den ska funka också att lägga på och dra linor och så småningom svängel, annars har jag bröstselar också men tror han är mer mellan storlekarna där. Springa kan han så därför fokuserar vi mycket på arbete i skritt och förhoppningsvis kommer han att kunna gå med i skogen när shettisen drar ut stock om jag bara får tag på medhjälpare, för våra problem består i att det inte går att klona sig plus eländigt halkiga vintrar senaste åren. Långa viloperioder blir det också eftersom han är en av 6 hästar här, men just nu måste vi sysselsätta honom eftersom han kör bockrodeos i boxen vid insläpp ;).

Har han någon att busa med i hagen? Det känns viktigare än "träning" och "aktivering". Går inte direkt att "ligga efter" med en 1-åring sålänge de sköter sig vid vardagshantering.
 
Hoppar in här med, då jag har en född 2016, hingstunge med KWPN TP på mammas sida och ponny hbl/welsh sek C på pappan. Han har vuxit något enormt nu efter sommaren och plötsligt känns det som om jag ligger efter med typ allt, men vi har longerat över bommar några gånger när energiöverskottet har gjort att koncentrationen varit låg, men annars fokuserar vi på att skritta för hand, över bommar, slalom mellan bommar, halt över resp mellan bommar, stå still medan matte lyfter och släpper bommar vid sidan, slalom mellan tunnor, flytta betongfyllda petflaskor mellan tunnor, allt i repgrimma. Väntar på loksele till shettisen och i hoppas att den ska funka också att lägga på och dra linor och så småningom svängel, annars har jag bröstselar också men tror han är mer mellan storlekarna där. Springa kan han så därför fokuserar vi mycket på arbete i skritt och förhoppningsvis kommer han att kunna gå med i skogen när shettisen drar ut stock om jag bara får tag på medhjälpare, för våra problem består i att det inte går att klona sig plus eländigt halkiga vintrar senaste åren. Långa viloperioder blir det också eftersom han är en av 6 hästar här, men just nu måste vi sysselsätta honom eftersom han kör bockrodeos i boxen vid insläpp ;).

Oj, då ligger vi extremt efter i såna fall. :p

Storm har gått en del promenader med mig, jag har longerat två gånger á 3 min för att checka av så hon kan röstkommandon. I övrigt har jag ingen brådska, hon måste få vara bebis också.

Till våren blir det mer promenader och löshoppning, till hösten åker hon på inkörning. Men nu har hon vintervila. :)
 
Min ögonsten är inte riktigt sig själv:( Hon äter, dricker, bajsar, har normal temp och puls, hittar inga svullnader någonstans och rör sig normalt. Men hon är liksom för lugn. Hon har normalt sett en väldigt hög energinivå och lever rövare ordentligt i boxen så fort det är dags för mat. Någon som varit med om något liknade? Ev är hon lite obalanserad i magen, bajsade löst igår morse. Vi har tagit bort allt kraftfoder förutom mash. Är på väg nu för att köpa pre- och probiotikatillskott.
 
Har han någon att busa med i hagen? Det känns viktigare än "träning" och "aktivering". Går inte direkt att "ligga efter" med en 1-åring sålänge de sköter sig vid vardagshantering.
Nja, nu låter det ju som att vi håller på som sjutton hela tiden, men i själva verket har vi gjort lite "jobb" före betet och sedan inget alls förrän nu när det frusit på i hagarna och jag helt enkelt gör det just FÖR att vardagshanteringen ska fungera :). Däremot sneglar jag på nivån för travare och galoppörer där man ju av tradition är mycket tidigare med "jobb" och tänker att så länge vi inte pratar om belastning på riktigt så är det bara en fördel att han knatar med och lär sig arbete. Såg ett föl härom dagen som är till salu efter nyår och det fölet var ute och gick på stallplan med loksele och draglinor (kallblod), tycker inte det är någon katastrof heller. Det handlar ju inte om några riktiga arbetspass utan mer hantering och miljöträning. I hagen har han sin 5-åriga pappa (numera kastrerad men den som kör igång saker mest) och en 17-årig shettisvalack, men båda yngre är alltså fullsprängda med energi när de kommer in, eftersom vi pendlar mellan +3 och regn till -10 och stenfruset inom loppet av ett dygn här just nu, suck. Längtar efter snö!
 
Min ögonsten är inte riktigt sig själv:( Hon äter, dricker, bajsar, har normal temp och puls, hittar inga svullnader någonstans och rör sig normalt. Men hon är liksom för lugn. Hon har normalt sett en väldigt hög energinivå och lever rövare ordentligt i boxen så fort det är dags för mat. Någon som varit med om något liknade? Ev är hon lite obalanserad i magen, bajsade löst igår morse. Vi har tagit bort allt kraftfoder förutom mash. Är på väg nu för att köpa pre- och probiotikatillskott.

Har du kollat tänderna? Min tvååring var väldigt lugn och åt dåligt förra hösten (alltså då han var åring), visade sig att han knäckt en tand...

Annars tycker jag att det går lite i perioder med hur mycket energi dom har i den åldern, dom kan bli rätt trötta om dom växer mycket, t.ex.
 
Nja, nu låter det ju som att vi håller på som sjutton hela tiden, men i själva verket har vi gjort lite "jobb" före betet och sedan inget alls förrän nu när det frusit på i hagarna och jag helt enkelt gör det just FÖR att vardagshanteringen ska fungera :). Däremot sneglar jag på nivån för travare och galoppörer där man ju av tradition är mycket tidigare med "jobb" och tänker att så länge vi inte pratar om belastning på riktigt så är det bara en fördel att han knatar med och lär sig arbete. Såg ett föl härom dagen som är till salu efter nyår och det fölet var ute och gick på stallplan med loksele och draglinor (kallblod), tycker inte det är någon katastrof heller. Det handlar ju inte om några riktiga arbetspass utan mer hantering och miljöträning. I hagen har han sin 5-åriga pappa (numera kastrerad men den som kör igång saker mest) och en 17-årig shettisvalack, men båda yngre är alltså fullsprängda med energi när de kommer in, eftersom vi pendlar mellan +3 och regn till -10 och stenfruset inom loppet av ett dygn här just nu, suck. Längtar efter snö!
Fast det kan ju bli för mycket psykiskt också, även om det inte är någon fysisk belastning. Väldigt lätt att överträna hästar rent psykiskt, åtminstone de där som är ständigt positiva till jobb och när det händer saker och inte säger ifrån. Så det är nog bra att ha i huvudet. :)

Min har inte ens blivit ledd i grimma och grimskaft än, hon kan vallas och följer andra hästar då hon behöver flyttas på, hantering vid vaccination och verkning och transportering fungerar ändå, så då ser jag ingen anledning till att krångla. Vuxen hinner hon bli ändå, jag anser att det är viktigare att hon får vara ung först. :)

Säger absolut inte att det är enda rätta sättet, alla har inte den möjligheten till hästhållning och alla hästar är inte lika enkla, allt jag säger är att man inte kan ligga efter med en unghäst. Jobba hinner man, huvudsaken är att hästen kan bete sig.

Sen kan jag väl personligen tycka att två hagkompisar är för lite för en unghäst, jag flyttade min för att jag tyckte sju var för lite (främst då ingen var jämngammal). Stora ytor och en lite större, bra flock är det optimala för att unghästen ska kunna göra av med energi. Jobb med en människa tror jag aldrig kan ersätta lek med jämngamla hästkompisar.
 
@Hedinn jag blir glad av att läsa ditt inlägg.

Jag har haft samma filosofi med mina - ingen av dom har "jobbat" mer än basic hantering förrän de är 2.5. De blygaste har också vallats in för sånt som behöver göras - typ verkning/vaccinering etc. Men som sagt - det handlar om förutsättningar.
 
Fast det kan ju bli för mycket psykiskt också, även om det inte är någon fysisk belastning. Väldigt lätt att överträna hästar rent psykiskt, åtminstone de där som är ständigt positiva till jobb och när det händer saker och inte säger ifrån. Så det är nog bra att ha i huvudet. :)

Min har inte ens blivit ledd i grimma och grimskaft än, hon kan vallas och följer andra hästar då hon behöver flyttas på, hantering vid vaccination och verkning och transportering fungerar ändå, så då ser jag ingen anledning till att krångla. Vuxen hinner hon bli ändå, jag anser att det är viktigare att hon får vara ung först. :)

Säger absolut inte att det är enda rätta sättet, alla har inte den möjligheten till hästhållning och alla hästar är inte lika enkla, allt jag säger är att man inte kan ligga efter med en unghäst. Jobba hinner man, huvudsaken är att hästen kan bete sig.

Sen kan jag väl personligen tycka att två hagkompisar är för lite för en unghäst, jag flyttade min för att jag tyckte sju var för lite (främst då ingen var jämngammal). Stora ytor och en lite större, bra flock är det optimala för att unghästen ska kunna göra av med energi. Jobb med en människa tror jag aldrig kan ersätta lek med jämngamla hästkompisar.

Nu fick jag dåligt samvete. ;)

Om försäljningen av hennes mamma inte blir av, så ska jag försöka hitta en lösdrift med jämnåriga kompisar till henne. Men det är knepigare med ston tycker jag... Hingstar är lättare att hitta.
 
Nu fick jag dåligt samvete. ;)

Om försäljningen av hennes mamma inte blir av, så ska jag försöka hitta en lösdrift med jämnåriga kompisar till henne. Men det är knepigare med ston tycker jag... Hingstar är lättare att hitta.
Är det så? Med islandshästar är det tvärtom, eftersom det är enklare att hålla ston. Vet nog ingen som bara har hingstflock utan det är antingen båda eller bara ston. Men så är det väl vanligare att man skickar iväg sina unghästar oavsett kön, inte bara hingstarna.

Dåligt samvete ska du inte ha oavsett, tänka till är bra, dåligt samvete hjälper ingen. :) Det finns ju andra vägar också om det är svårt att hitta flock, du kanske kan ha möjlighet att ta emot någon annans unghäst, t.ex? Måste ju finnas fler i din sits om det är svårt att hitta stoflockar till unghästar.
 
Jag kör också lite lagom. Min har haft träns, tömkörningsgjord, sett ridhuset med sina kompisar (går ju inte att springa så mkt i hagen nu så vi släppte dem, ojojoj vad lilla huvudet tänkte och funderade). Sen har han sådana problem med magen så han har lärt sig att bli tvättad i rumpan och sedan 2-3 gånger så kan han spolas med slang på bakben å i rumpan (frambenen blir det lite protester å jobbigt när man är själv med honom. Övat att ha filt på sig (mysigt tycker han), täcket "provocerade" jag lite med och "kastade" på och drog av, bryr sig inte!

Mest impad är jag över att han inte brydde sig ett dugg när hela slangen lossnade bakom honom å sprutade vatten åt alla håll hahaa... Inte precis bakrädd ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp