Status
Stängd för vidare inlägg.
Min har inte gjort någonting mer än blivit borstad och verkad sedan fölvisningen. Tvättat svansen en gång :p. Går ihop med ett 6mån hingstföl och hans mamma i hagen så inte helt optimalt men "ungdomarna" verkar göra av med tillräcklig energi ihop i alla fall.
 
Är det så? Med islandshästar är det tvärtom, eftersom det är enklare att hålla ston. Vet nog ingen som bara har hingstflock utan det är antingen båda eller bara ston. Men så är det väl vanligare att man skickar iväg sina unghästar oavsett kön, inte bara hingstarna.

Dåligt samvete ska du inte ha oavsett, tänka till är bra, dåligt samvete hjälper ingen. :) Det finns ju andra vägar också om det är svårt att hitta flock, du kanske kan ha möjlighet att ta emot någon annans unghäst, t.ex? Måste ju finnas fler i din sits om det är svårt att hitta stoflockar till unghästar.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta emot hästar, då jag är inackorderad. Hon har en fyraårig valack som hon leker mkt med, samt ett tioårigt sto (som mest tycker att hon är besvärlig).
 
@Hedinn jag blir glad av att läsa ditt inlägg.

Jag har haft samma filosofi med mina - ingen av dom har "jobbat" mer än basic hantering förrän de är 2.5. De blygaste har också vallats in för sånt som behöver göras - typ verkning/vaccinering etc. Men som sagt - det handlar om förutsättningar.

Min åring jobbar på social träning. Dvs bli ledd (ett måste eftersom han står i större stall med många olika som hanterar), stå i stallgången, bli borstad osv.

Sedan lägger vi in smågrejer, som att ha träns eller springa lös i ridhuset. Tränset har han haft två gånger nu utan några problem alls så nu får det vila tills det är dags att börja på riktigt nästa höst :)

För mig som bara har en häst känns det mycket värt att få pyssla med honom
 
Igår kväll åkte Storms mamma. Hon stod och tittade efter henne en stund, sedan fick hon foder och var nöjd. Men när fodret var slut ropade hon en hel del. Även i morse vid morgonfodringen gnäggade hon hoppfullt efter henne. Men hon trivs med mina fjordingar och kan äta ur samma hög som valacken, så hon verkade ändå nöjd.

Hon har varit självständig från dag 1, men det är kanske lättare att vara det när hon vet att mamma faktiskt finns i närheten. ;) Nu börjar det vuxna livet (även om hon vilar tills det blir bra underlag för promenader igen).
 
Igår kväll åkte Storms mamma. Hon stod och tittade efter henne en stund, sedan fick hon foder och var nöjd. Men när fodret var slut ropade hon en hel del. Även i morse vid morgonfodringen gnäggade hon hoppfullt efter henne. Men hon trivs med mina fjordingar och kan äta ur samma hög som valacken, så hon verkade ändå nöjd.

Hon har varit självständig från dag 1, men det är kanske lättare att vara det när hon vet att mamma faktiskt finns i närheten. ;) Nu börjar det vuxna livet (även om hon vilar tills det blir bra underlag för promenader igen).

Vad skönt att allt gått bra med både försäljning och separation :)
 
Vad skönt att allt gått bra med både försäljning och separation :)

Ja, idag "hjälpte" hon mig att mocka ligghallen. Varvat med att hävda att hon minsann förtjänade massor med extra foder. ;) Älskar hur kommunikativ och tydlig hon är, hoppas hon är lika tydlig om hon skulle få ont nån gång.

Sen var eg tanken att sälja även henne, men jag har insett att det inte går. Hon har på tok för stor plats i mitt hjärta. :love:
 
Ja, idag "hjälpte" hon mig att mocka ligghallen. Varvat med att hävda att hon minsann förtjänade massor med extra foder. ;) Älskar hur kommunikativ och tydlig hon är, hoppas hon är lika tydlig om hon skulle få ont nån gång.

Sen var eg tanken att sälja även henne, men jag har insett att det inte går. Hon har på tok för stor plats i mitt hjärta. :love:

Förstår det :love:
 
Tog in Fager från hagen idag då är han tjock i ett bakben. Tydlig "bulle" på gaffelbandet, på insidan. Lite värme och tydligt öm. Ingen hälta.

Just ömheten är svårbedömd, för han är en dramaqueen. Men resten känns ju sådär...

Ska ge det någon dag och hålla tummarna att det bara är en smäll. Annars blir det veterinär.
 
Var o hälsade på min tjej igår när hovslagaren skulle komma o verka henne. Hon har växt till sig fint i höst och rundat till kroppen igen vilket var skönt o se! Hon skötte sig näst intill exemplariskt denna gång, så länge hon får äta morötter går det bra :) :heart
Hon är fortfarande väldigt kelig o social men vi gör inget mer än leder till o från stallet när hovslagaren kommer, övrig tid går hon bara o e häst i lösdriften vilket hon ska få göra ett tag till innan det är dags o börja ta klivet in i vuxenlivet. Tycker de små kan få vara små så länge det går att hantera dem i det vardagliga som tex att leda, hovslagare, veterinär...

24909912_10155439277057672_6733820155599111169_n.jpg
 
Storm har tunnat ut lite och får komma in på box och äta extra kraftfoder. Coolaste ponnyn som står helt ensam och är lugn även när fodret är slut. :love:

Hon föredrar lusern framför pellets (krafft pluss protein) men äter ju såååå långsamt. Ibland tuggar hon på en pellets och spottar ut den för att den blivit blöt. :meh: Prinsessponny...

Hon får maxgiva 6 hg, får hoppas att det ger effekt snart. Läget är på intet vis alarmerande men nu börjar ju pälssättningen att kräva extra energi och protein.
 
Idag fick Noella prova täcke och sadel för första gången. Blev mest för att jag var uttråkad på glashala vägar och inte vågade rida ut, så hade lite tid att greja med Noella istället.
Fick lukta och undersöka täcket först men hon brydde sig inte. Bara att lägga på och spänna. Tog av och på det några gånger och lät det släpa över henne. Helcool!:bump:
Tänkte då att jag provar med sadeln också, brydde sig lika lite om den, tom när jag spände sadelgjorden.
Fina lilla häst!:love:
25445953_1963015353715572_3769772336599110940_n.jpg
 
Min lilla har testat löshoppning, fick springa med över några bommar på backen med farbror ponny som värmde upp. Ingen tvekan där inte :D Han testa även att stå och gå över bron(lastpallar) som ligger på banan helt självmant. Modig liten ponny :love:
 
Min lilla har testat löshoppning, fick springa med över några bommar på backen med farbror ponny som värmde upp. Ingen tvekan där inte :D Han testa även att stå och gå över bron(lastpallar) som ligger på banan helt självmant. Modig liten ponny :love:

Storm ”löshoppar” ibland när jag släpper alla på ridbanan för att de ska beta. Nästa år ska jag försöka få till det under lite mer ordnade former. Roligt att kunna ta farbrorn till hjälp. :D
 
Jag har tömkört min utan ledare nu några gånger. Leder henne försten stund och hakar sedan på tömmarna. Har haft medhjälpare med för säkerhets skull men hen har inte behövt göra något. Ett par gånger har vi också gått ner till renhagen och tittat på kalvarna, de var lite läskiga när de alla i samlad trupp kom fram till staketet (människor = mat!).
 
Lyckades tömköra min snurrpotta för första gången på nyårsafton! Hon var verkligen duktig, fick dock lov att longera x antal varv i snön först, hon har så galet mycket energi:p Hon har en väldigt lugn och ganska lat mamma och mormor så temperamentet på denna är högst oväntat:o
 
Lyckades tömköra min snurrpotta för första gången på nyårsafton! Hon var verkligen duktig, fick dock lov att longera x antal varv i snön först, hon har så galet mycket energi:p Hon har en väldigt lugn och ganska lat mamma och mormor så temperamentet på denna är högst oväntat:o

Min medhjälpare jag hade i somras när jag tömkörde första gångerna tyckte det var lite annorlunda med en quarter. Med travarna som hen kört in massor av har det varit mer av att styra och bromsa, med min är det lite tvärt om kan man säga :D Har för mig att jag läste om någon tidigare i tråden som tömkörde bort hemifrån för att den var så pigg på hemväg. Jag har gjort tvärt om för att ha lite styrfart åtminstone. I hagen kan det däremot gå vilt till.

På många sätt påminner min om fjordkorsningen jag hade som tonåring. Stannar och tittar först innan evt flykt, flyttar sig inte för fordon i första taget (skoter, fyrhjuling, traktor) samt har det i min mening typiska fjordhästdraget - om jag blundar/viker undan huvudet/lutar bakåt så "tål" jag lite till. Med tål så menar jag att hon hellre står ut med en viftande Ikea-kasse i ansiktet än flyttar sig. Får jobba lite med vem som flyttar på vem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp