Status
Stängd för vidare inlägg.
samt har det i min mening typiska fjordhästdraget - om jag blundar/viker undan huvudet/lutar bakåt så "tål" jag lite till. Med tål så menar jag att hon hellre står ut med en viftande Ikea-kasse i ansiktet än flyttar sig. Får jobba lite med vem som flyttar på vem.

Oj, aldrig stött på en fjordhäst som betett sig så. Mina (har haft tot fem stycken sedan 1993) har allihop varit känsliga och lyhörda för tryck. Då syftar jag alltså på mentalt tryck, att rent fysiskt röra vid dem har inte behövts. Men jag har iofs haft allihop från föl eller sex månaders ålder, så det kanske är skillnaden? :)
 
Äntligen lite minusgrader så hästarna fick gå i en ny hage utan lera och knutor:

26197987_10155253550814290_8690232054437771932_o.jpg

26198542_10155253550104290_3185357241865790358_o.jpg

26221180_10155253549334290_5026962633390613359_o.jpg

26240776_10155253551489290_2382054916629039489_o.jpg

26685973_10155253551209290_5939472966592702929_o.jpg

26233395_10155253551814290_3068465633495635611_o.jpg

26756661_10155253550589290_6307641116395551291_o.jpg

26685489_10155253551269290_612373253158995423_o.jpg

26231957_10155253549384290_3057501793021340646_o.jpg
 
Ni som tömkör, gör ni det i grimma eller har ni bett?

Här är det sjukt mycket snö så blir inte så mycket rörelse i hagen. Tycker mest de står och äter. Släppte honom i ridhuset för jag tänkte han skulle få springa av sig lite men det var måttligt intressant. Han ville hellre stå väldigt nära och bli kliad :love:
 
Ni som tömkör, gör ni det i grimma eller har ni bett?

Här är det sjukt mycket snö så blir inte så mycket rörelse i hagen. Tycker mest de står och äter. Släppte honom i ridhuset för jag tänkte han skulle få springa av sig lite men det var måttligt intressant. Han ville hellre stå väldigt nära och bli kliad :love:

Jag tömkör i grimma då jag inte vill ha bett i munnen på Storm förrän vargtänderna är tagna och de ska vi plocka bort till hösten är tanken. :)
 
Oj, aldrig stött på en fjordhäst som betett sig så. Mina (har haft tot fem stycken sedan 1993) har allihop varit känsliga och lyhörda för tryck. Då syftar jag alltså på mentalt tryck, att rent fysiskt röra vid dem har inte behövts. Men jag har iofs haft allihop från föl eller sex månaders ålder, så det kanske är skillnaden? :)

Jag tror att jag förklarar dåligt. Jag menar inte att de inte är lyhörda utan snarare är väldigt lyhörda men kollar läget för exakt hur lyhörda de förväntas vara. Upplever att det är normen för nästan alla fjordingar och finsk hästar. Nordsvenskar och svenska/norska kallblodstravare upplever jag däremot inte är så. Givetvis finns undantag. Jag är rätt säker på att jag någon mer gång kommer att exempelvis behöva veva runt med en höpåse för att påminna min unghäst om hur hon förväntas bete sig när jag serverar mat, då kan det tänkas att påsen kommer att röra henne. Det är ett uttryck för det jag menar. Förmodligen är detta också för luddigt förklarat men det kanske kastar något ljus över vad jag menar.
 
Ni som tömkör, gör ni det i grimma eller har ni bett?

Jag har bett. Provade med grimma och det blev alldeles för luddigt. En sidepull hade kunnat funka men det har jag ingen i rätt storlek. Jag har tänkt rida och tävla med bett så jag ser ingen nackdel med att använda det redan nu.
 
Jag tror att jag förklarar dåligt. Jag menar inte att de inte är lyhörda utan snarare är väldigt lyhörda men kollar läget för exakt hur lyhörda de förväntas vara. Upplever att det är normen för nästan alla fjordingar och finsk hästar. Nordsvenskar och svenska/norska kallblodstravare upplever jag däremot inte är så. Givetvis finns undantag. Jag är rätt säker på att jag någon mer gång kommer att exempelvis behöva veva runt med en höpåse för att påminna min unghäst om hur hon förväntas bete sig när jag serverar mat, då kan det tänkas att påsen kommer att röra henne. Det är ett uttryck för det jag menar. Förmodligen är detta också för luddigt förklarat men det kanske kastar något ljus över vad jag menar.

Nejdå, du förklarade inte luddigt. Jag har bara annan erfarenhet. :)

Vid fodring går tex mina hästar iväg när jag kommer med höpåsarna, de ställer sig där de vill få fodret serverat och så ger jag dem i turordning. Ibland när valacken är lite hungrig kan han tröttna på att jag är för länge hos stoet och sprider ut hö, så då kommer han gående och äter ihop med henne (mor och son). Storm får alltid foder sist, men står ändå kvar vid "sin" plats medan jag ger de andra.

Jag tror mycket beror på vem/vilka som hanterar hästarna och hur länge man varit konsekvent. I tex inackorderingsstall med flera olika som hanterar hästarna är det ju klart att det blir otydligare regler och hästarna ifrågasätter mer.
 
Nejdå, du förklarade inte luddigt. Jag har bara annan erfarenhet. :)

Vid fodring går tex mina hästar iväg när jag kommer med höpåsarna, de ställer sig där de vill få fodret serverat och så ger jag dem i turordning. Ibland när valacken är lite hungrig kan han tröttna på att jag är för länge hos stoet och sprider ut hö, så då kommer han gående och äter ihop med henne (mor och son). Storm får alltid foder sist, men står ändå kvar vid "sin" plats medan jag ger de andra.

Jag tror mycket beror på vem/vilka som hanterar hästarna och hur länge man varit konsekvent. I tex inackorderingsstall med flera olika som hanterar hästarna är det ju klart att det blir otydligare regler och hästarna ifrågasätter mer.

Okej.
 
Igår fick Noella prova på att bli longerad, mest för att hon skulle få springa av sig lite. Bara provat 1 gång innan så tycker hon skötte sig bra. Hagarna är så kuperade här och nu väldigt isiga så de rör sig inte så mycket i hagen.
 
:cry: blev infektion, penicillin har dock gjort nytta:)
De positiva kring detta är att jag fått ta tag i promenader. Lillisis har inge emot att gå själv trots att de andra står o skriker i hagen:love:
Hur lär ni era att trava vid hand? Min ser ut :confused: o bryr sig inte om jag försöker driva bakom ..
 
:cry: blev infektion, penicillin har dock gjort nytta:)
De positiva kring detta är att jag fått ta tag i promenader. Lillisis har inge emot att gå själv trots att de andra står o skriker i hagen:love:
Hur lär ni era att trava vid hand? Min ser ut :confused: o bryr sig inte om jag försöker driva bakom ..
Nej, vad trist! Hoppas det blir bra snabbt i alla fall och du slipper mer krångel.

Hur menar du att den inte bryr sig om att du driver bakom? Bryr han sig inte om drivningen eller är det bara vid hand det inte funkar? Om det är drivningen i sig skulle jag se till att få en ordentlig reaktion på den först, även om det är någon som håller i. Men jag föredrar att en unghäst "kastar" sig framåt vid drivning framför att den knappt reagerar alls. Hjälper och reaktioner går alltid lätt att dämpa sen när de förstår vad man vill, vilket i regel är betydligt bättre än att de blir tröga i reaktionerna och kräver stora hjälper.

Sen är ju placeringen viktig, strax bakom bogen brukar vara optimalt för att kunna driva hästen framåt, längre fram blir effekten lätt bromsande. Sen brukar det bli jojoeffekt ändå de första gångerna när man springer med hästen, eftersom de lätt tolkar det som att de ska stanna, så då gäller det att vara på med drivning omedelbart när hästen bromsar upp, för att vara tydlig med att det inte är vad man vill.

Så ja, lite full fart - broms - full fart - broms osv brukar det bli till en början, men de brukar fatta rätt snabbt (även om man kan få springa rätt snabbt de första gångerna hästen inte bromsar för att inte råka säga till hästen att den ska bromsa helt plötsligt :D). Alltid framåt först, när hästen fattar det kan man börja reglera tempot. :)
 
Nej, vad trist! Hoppas det blir bra snabbt i alla fall och du slipper mer krångel.

Hur menar du att den inte bryr sig om att du driver bakom? Bryr han sig inte om drivningen eller är det bara vid hand det inte funkar? Om det är drivningen i sig skulle jag se till att få en ordentlig reaktion på den först, även om det är någon som håller i. Men jag föredrar att en unghäst "kastar" sig framåt vid drivning framför att den knappt reagerar alls. Hjälper och reaktioner går alltid lätt att dämpa sen när de förstår vad man vill, vilket i regel är betydligt bättre än att de blir tröga i reaktionerna och kräver stora hjälper.

Sen är ju placeringen viktig, strax bakom bogen brukar vara optimalt för att kunna driva hästen framåt, längre fram blir effekten lätt bromsande. Sen brukar det bli jojoeffekt ändå de första gångerna när man springer med hästen, eftersom de lätt tolkar det som att de ska stanna, så då gäller det att vara på med drivning omedelbart när hästen bromsar upp, för att vara tydlig med att det inte är vad man vill.

Så ja, lite full fart - broms - full fart - broms osv brukar det bli till en början, men de brukar fatta rätt snabbt (även om man kan få springa rätt snabbt de första gångerna hästen inte bromsar för att inte råka säga till hästen att den ska bromsa helt plötsligt :D). Alltid framåt först, när hästen fattar det kan man börja reglera tempot. :)
Han fattade inte vad jag ville när jag försökte driva på vid hand. Blev förvirrad och väljer då att frysa.
Släppte honom lös på banan med en vuxen häst för att få honom att lättare fatta drivning till trav. Nu vet han vad jag vill men
har insett att jag måste tänka mer på min placering vid hand. Jo, jojoeffekt blir det nu så jag får träna flåset :laugh:
 
E0EF44B8-B320-4B22-A913-251B32F5CAC3.jpeg

Efter lite provande har jag äntligen hittat ett bett som Fager gillar!

Ett tredelat dynamic RS var det som han tyckte var bra så är väl bara att köpa :grin:

Dessutom verkar han inte gilla remontnosgrimman, så får fundera på ett annat träns. Var stor skillnad när han fick prova tränset på bilden

Inte billigt med kräsna djur :nailbiting:
 
Nu joniar jag Er tråd med min nya kompis som ska bli en trevlig ridhäst och även köras lite förhoppningsvis! Hon har ett fantastiskt psyske och verkar vara väldigt arbetsvillig. Hon är inte mycket hanterad utöver verkning som skett lite för sällan enligt mig och veterinär men ingen större fara där. Är inte helt van vid att människor borstar, kratsar hovar och hanterar men är snäll, försiktig, lagom känslig med lite nerv. Har inte så korta ben som bilderna visar, det var mycket snö vid ihopsläppet med de andra hästarna.
Pappa är en frieser och mamma är en irish cob. Hon ser mest ut som en skäckfärgad frieser men inte samma rörelser riktigt utan lite mer "ridhästmodell" även om det såklart är långt ifrån en swb. Inte riktigt det jag letade efter men hon var så trevlig så kunde inte låta bli.
Längtar tills snön är borta så vi kan börja "träna" lite.

26220840_10155472343153333_8228590820745640658_o.jpg


28336082_10155472343193333_1598639227066469458_o.jpg


28238553_10155472343253333_2072268372967118358_o.jpg


28337575_10155472343383333_5781699888609672211_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
170
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp