Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fritidsryttare: Jädrar vad krallig han är! O_o :up:
Ja, jag vet! Hela ungen utstrålar typ "jag är hingst, och jag är störst bäst och vackrast, bara så du vet". :p Kan ju lägga in ett par jämförelsebilder på brorsan och Bravouren i samma ålder.
11235383_1226791300679879_4180538719363489737_n.jpg


14409609_1573110146047991_120356915242064105_o.jpg

19054972_1990305964328405_8547506933792363775_o.jpg

19055864_1990678914291110_3293500331224013237_o.jpg
Sista bilden är tagen i nedförsbacke och han står som en giraff, men där ser man halsen lite mer, och trollkalufsen.:D
Som små spetor i jämförelse som sagt. Ädel lär inte vara ett ord földomaren kommer använda så frekvent om Calle, är min gissning iaf. :o
 
Senast ändrad:
@Fritidsryttare Vår unghingst är nu nästan exakt 2 månader och rätt krallig han med. Lite halvrejäl till att börja med och dessutom rätt tjock för tillfället, har nacke som en PRE-hingst :rofl: Brett mellan frambenen har han också och hjärtformad rumpa.
 
@Fritidsryttare Vår unghingst är nu nästan exakt 2 månader och rätt krallig han med. Lite halvrejäl till att börja med och dessutom rätt tjock för tillfället, har nacke som en PRE-hingst :rofl: Brett mellan frambenen har han också och hjärtformad rumpa.
Tror du att det kommer ändra sig med åldern på er, eller lär det bli en rejäl kille även som vuxen?

Pratade med en gammal erfaren uppfödare idag om Calle, hon sa att han lär ändra sig mycket här framöver, och även fast han är riktigt rejäl idag så behöver han inte bli det i slutändan, även om han nog aldrig kommer klassa in som ädel. ;)
Jag har märkt att ungarna till den här märren har en tendens att likna sin far väldigt mycket, utseendemässigt präglar hon dem knappt alls verkar det som.
Syskonen är inte det minsta lika varandra, däremot är Calle en kopia av sin far i samma ålder enligt hingstägaren, och Anton var väldigt lik Sir Oldenburg.

Kan ju vara nåt att ha i åtanke om det nånsin skulle bli aktuellt att välja hingst igen åt henne. Jag trodde att eftersom den förra ungen var förhållandevis ädel och lätt så skulle denna också bli det.. :o
 
Mammahäst har inte varit på min topplista idag. Hon vallar honom bort från mig så jag knappt kunde hälsa eller fota idag. Och man ser på bilderna att han är trött i benen och borde lägga sig och sova, men det verkar han bara göra inne...

Ni som haft många föl, är det här vanligt? Och går det över? Jag har aldrig varit med om det förr, men så har jag bara jobbat en säsong på stuteri...

Det är för övrigt lite svårt med alla långa ben. Men det går ju framåt, drygt ett kilo om dagen har jag hört. Fast det känns som mer?
19059810_10159318116200497_1918048586616815867_n.jpg

19029194_10159318116095497_6624176093921527900_n.jpg
 
Tror du att det kommer ändra sig med åldern på er, eller lär det bli en rejäl kille även som vuxen?

Pratade med en gammal erfaren uppfödare idag om Calle, hon sa att han lär ändra sig mycket här framöver, och även fast han är riktigt rejäl idag så behöver han inte bli det i slutändan, även om han nog aldrig kommer klassa in som ädel. ;)
Jag har märkt att ungarna till den här märren har en tendens att likna sin far väldigt mycket, utseendemässigt präglar hon dem knappt alls verkar det som.
Syskonen är inte det minsta lika varandra, däremot är Calle en kopia av sin far i samma ålder enligt hingstägaren, och Anton var väldigt lik Sir Oldenburg.

Kan ju vara nåt att ha i åtanke om det nånsin skulle bli aktuellt att välja hingst igen åt henne. Jag trodde att eftersom den förra ungen var förhållandevis ädel och lätt så skulle denna också bli det.. :o

En ultamodern häst typmässigt blir han aldrig, stoet är rejält med ordentliga ben. Men långbent blir han nog, och när han växer mer på höjden brukar vikten också bli mer i proportion till höjden :p
Jag hör lite till lägret som anser att för ädelt kan bli en fallgrop då de ofta har svårare med sin egen balans, samt att det finns mindre massa att hålla ihop de nya, stora och flashiga gångarterna med.

Han lättar nog upp sig med tiden. Dessutom gillar många lite maffigare hästar ;)
 
Mammahäst har inte varit på min topplista idag. Hon vallar honom bort från mig så jag knappt kunde hälsa eller fota idag. Och man ser på bilderna att han är trött i benen och borde lägga sig och sova, men det verkar han bara göra inne...

Ni som haft många föl, är det här vanligt? Och går det över? Jag har aldrig varit med om det förr, men så har jag bara jobbat en säsong på stuteri...

Det är för övrigt lite svårt med alla långa ben. Men det går ju framåt, drygt ett kilo om dagen har jag hört. Fast det känns som mer?
19059810_10159318116200497_1918048586616815867_n.jpg

19029194_10159318116095497_6624176093921527900_n.jpg
det är ett normalt beteende, att stoet vallar fölet bort från människan eller andra störningsmoment.
Låt dem vara, det ger sig när fölet själv börjar söka sig från mamman och blir nyfiket på sin omgivning.
 
det är ett normalt beteende, att stoet vallar fölet bort från människan eller andra störningsmoment.
Låt dem vara, det ger sig när fölet själv börjar söka sig från mamman och blir nyfiket på sin omgivning.
Bra, då gjorde jag rätt. Betraktade dem lite på avstånd men när hon inte ville ha morötter så gick jag. Kommer inte vara något problem i veckan då jag kommer jobba och först träffa dem i boxen på kvällarna. Men det skulle vara roligare att få gosa, för fölis vill det men får inte för sin mamma.
 
19054972_1990305964328405_8547506933792363775_o.jpg
Snart 11 veckor och ser ut att bli rejält byggd. De andra har sett ut som rena spetorna i jämförelse i samma ålder. Tanken är att visa honom i augusti om jag inte ligger på förlossningen då. Ska bli mycket spännande att få det exteriöra omdömet på honom. Jämfört med "gårdsfölen" som går i planare och mindre hagar så är den här extremt välmusklad, det är bara muskler på hela kroppen.

Milda makaroner vilket grovt föl! :eek: :D
En gång i tiden tyckte jag H.H såg grov ut som föl....Det var innan jag såg din Calle.... Och då är ju H.H ändå halv-tinker... :eek:

Fast det är väl mycket positivt för framtiden om Calle ska bli dressyrhäst. Kommer bli en snygg maffig Valegro som vuxen om han ser ut sådär redan som föl! :up:
 
Åååååh... Jag blir så ledsen :( Nu står jag på ruta ett igen, har annons ute om sällskap till mitt sto och föl men det finns ju ingenting...

Skulle få stå hos min veterinären men det har uppkommit problem där så får inte längre komma, vet ej vad som hänt..

Så som det ser ut nu så får dom helt enkelt gå ut på bete med dom andra två stona (två 9åringar).
Jag är så arg och less :(

Lilla herrn har börjat säga att det plötsligt är läskigt och gå nerför den lilla lilla backen precis innan hagöppningen så i morse stod vi och bråkade i någon minut... Inte lättaste när mamma häst snurrar runt för och käka massa gräs mitt i allt också :banghead:

Men tycker han är duktig att gå med trots allt, nu leder jag han med grimma runt kroppen, vet inte när man vågar börja leda normalt?
Men jävlar vad vi ska bråka när vi ska ta på/av grimman, han är tuff men jag vinner alltid!

Min hovis vill komma och kolla så allt ser bra ut nu också, han är trots all 1½ vecka nu, men vette fan hur det ska gå. Kommer ju aldrig gå :o

Första hingstfölet och jag har hört om dryga småhingstar och denna lär vara en sådan. Verkligen egen åsikt om det mesta, får han inte som han vill vänder han rumpan till, inte alltid han sparkar men oftast! :mad:
 
Går det att registrera fölet i nåt annat förbund än SWB, även om mamman är SWB med gröna papper? Hingsten är godkänd i Oldenburg och i SWB. Hur går man till väga i så fall?
 
Går det att registrera fölet i nåt annat förbund än SWB, även om mamman är SWB med gröna papper? Hingsten är godkänd i Oldenburg och i SWB. Hur går man till väga i så fall?
det går säkert om du vill det, jag vet inte hur
Däremot vet jag att om du reggar den i ett utländskt förbund så måste du tilläggsregistrera den som om det vore en import. Så den lär hamna i SWBs register i vilket fall som helst - så varför inte göra det först?
 
Det kan finnas flera anledningar till varför man vill byta avelsförbund, det är ingenting jag tänker gå ut med på ett offentligt forum men genuint intresserade är välkomna att höra av sig via PM i så fall.

Jag ville undersöka om möjligheten fanns och vilken väg man i så fall går, så jag tackar för svar @DressageNerd och @ameo
 
Det kan finnas flera anledningar till varför man vill byta avelsförbund, det är ingenting jag tänker gå ut med på ett offentligt forum men genuint intresserade är välkomna att höra av sig via PM i så fall.

Jag ville undersöka om möjligheten fanns och vilken väg man i så fall går, så jag tackar för svar @DressageNerd och @ameo

Du borde även kunna regga i AES om det blir knöligt med att få ut en OLD-inspektör i tid för att få "rätt" papper.
https://angloeuropeanstudbook.co.uk/register/information
 
@Fritidsryttare Det går att registrera den enkelt i Zangersheide även om det är en dressyrföl., men som sagt ska fölet vara kvar i Sverige får du ändå betala för tilläggsregistrering i SWB, i år kostar det 800 kronor + en extra ID-kontroll. Den kan inte delta i Breeders.
 
@Fritidsryttare Det går att registrera den enkelt i Zangersheide även om det är en dressyrföl., men som sagt ska fölet vara kvar i Sverige får du ändå betala för tilläggsregistrering i SWB, i år kostar det 800 kronor + en extra ID-kontroll. Den kan inte delta i Breeders.

ID-kontroll har inte behövts innan om den är gjord i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 223
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp