Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för era svar!

Okej där ser man, vilken tur jag frågade!
Jag har alltid kört fölet löst då jag kört (som när vi flyttade nu) och med mitt förra föl.

Men läste sen någon disk någonstans, här inne? Eller på facan där det stod att man inte får köra fölen lösa.
 
Igår bestämde sig min lille för att titta ut, äntligen :)
20800134_10154943644068067_3888685344007991685_n.jpg

photo.php
 
Man får inte binda upp föl i transporten. Ska se om jag hittar lagtexten, annars får gärna någon som har den tillgänglig länka.
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.

Från Jordbruksverkets transportföreskrifter.
 
Vi har det inte så kul. Nu är han ohalt i skritten men inte helt bra i övergången från galopp till trav. Alla kliar sig i huvudet och undrar vad det är. Men nu har vi bokat röntgen på tisdag för att utesluta det som syns på den, och få någon sorts klarhet i vad det skulle kunna vara. Gör så ont i hjärtat. Föl ska inte vara halta.
 
Vi har det inte så kul. Nu är han ohalt i skritten men inte helt bra i övergången från galopp till trav. Alla kliar sig i huvudet och undrar vad det är. Men nu har vi bokat röntgen på tisdag för att utesluta det som syns på den, och få någon sorts klarhet i vad det skulle kunna vara. Gör så ont i hjärtat. Föl ska inte vara halta.
Kram till dig. :heart Hoppas att det är ngt enkelt!
 
5 maj föddes vårt efterlängtade föl Alfavill :heart Han visades på premiering för ett par veckor sedan och är ett hingstämne :) Ska bli intressant att se om han lever upp till förväntningarna på Grevagården 2020 :) 5x8 = 40 poäng med kritiken Stor, högställd med en bra resning. Välansatt hals och ett välmusklat kors. Välmarkerade ledgångar och rättställd. God steglängd i skritt. Taktmässig trav med bra hasarbete. :)

Alfavill%203%20m%C3%A5nader.jpg
 
5 maj föddes vårt efterlängtade föl Alfavill :heart Han visades på premiering för ett par veckor sedan och är ett hingstämne :) Ska bli intressant att se om han lever upp till förväntningarna på Grevagården 2020 :) 5x8 = 40 poäng med kritiken Stor, högställd med en bra resning. Välansatt hals och ett välmusklat kors. Välmarkerade ledgångar och rättställd. God steglängd i skritt. Taktmässig trav med bra hasarbete. :)

Alfavill%203%20m%C3%A5nader.jpg
Superfin! Vi har inte riktigt tänkt så mkt på avvänjning mer än att vi tittar lite på lösdrifter för hingstungar från nyår typ. Han har ju en bästis som är lika gammal som honom som han ska få bo med efteråt så vi tänker nog att vi låter dem bo ihop, bredvid sina mammor innan vi flyttar dem.
 
@Ardennern
För de sålda av våra gäller att de går kvar hos mödrarna hela månaden då de är 6 månader, sedan vänjs de av i början av den sjunde, och innan den sjunde månaden är slut skall de hämtas (efter det börjar vi ta betalt för uppstallning).
De som bli kvar/skall sparas kan få gå med mödrarna lite längre tid, men står då i egen box på nätterna. Där beror det lite på, vi får se om stona vi har nu kommer vänja av dem självmant - Då de i regel är ombetäckta behöver de energin själva framåt den 9:e dräktighetsmånaden så då kommer de om fölen fortfarande diar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp