Status
Stängd för vidare inlägg.
5 maj föddes vårt efterlängtade föl Alfavill :heart Han visades på premiering för ett par veckor sedan och är ett hingstämne :) Ska bli intressant att se om han lever upp till förväntningarna på Grevagården 2020 :) 5x8 = 40 poäng med kritiken Stor, högställd med en bra resning. Välansatt hals och ett välmusklat kors. Välmarkerade ledgångar och rättställd. God steglängd i skritt. Taktmässig trav med bra hasarbete. :)

Alfavill%203%20m%C3%A5nader.jpg

Skitfin!! Det är allt något speciellt med kallblod.
 
5 maj föddes vårt efterlängtade föl Alfavill :heart Han visades på premiering för ett par veckor sedan och är ett hingstämne :) Ska bli intressant att se om han lever upp till förväntningarna på Grevagården 2020 :) 5x8 = 40 poäng med kritiken Stor, högställd med en bra resning. Välansatt hals och ett välmusklat kors. Välmarkerade ledgångar och rättställd. God steglängd i skritt. Taktmässig trav med bra hasarbete. :)

Alfavill%203%20m%C3%A5nader.jpg

Superfin, grattis till fina poäng & omdömen! :) Ang. avvänjning tycker jag det funkar bra att låta dem sova i box bredvid mamma (själv eller med fölkompis) ett tag men gå i samma hage på dagarna & därefter bara låta fölet dia en sväng på morgon/kväll och ha mamman i en annan hage om dagarna. Mitt föl går i flock med flera föl/ston så i hennes fall har hon ju en trygghet i de andra även när mamma byter hage. Jag kommer att avvänja när hon är runt 7 månader av praktiska skäl, det beror ju lite på vad man har för förutsättningar med allt runt omkring. En sak som känns viktig tycker jag är att fölet har lärt sig äta grov- & kraftfoder ordentligt innan avvänjning så att man kan fodra på över vintern :)
 
Är det någon som har erfarenhet av gårdsmönstring? Jag bestämde mig för att anmäla min fölunge mest på skoj eftersom att vi missat alla officiella bedömningar (spelar egentligen ingen roll eftersom att jag inte ska sälja). Jag har ingen aning om domaren är van att bedöma SWB eller vad man kan förvänta sig, men det har inte så stor betydelse eftersom att siffrorna inte publiceras. Det ska bli spännande hur som helst :)

Det verkar inte gå att bädda in bilder från instagram? Här kommer en länk:
https://www.instagram.com/p/BXvS_byg-Dj/?taken-by=flowequestrian

Min stjärna fortsätter att glänsa! Enkel med precis allt & har aldrig lagt ett öra bakåt eller kaxat. Hoppas innerligt att det håller i sig :)
 
Är det någon som har erfarenhet av gårdsmönstring? Jag bestämde mig för att anmäla min fölunge mest på skoj eftersom att vi missat alla officiella bedömningar (spelar egentligen ingen roll eftersom att jag inte ska sälja). Jag har ingen aning om domaren är van att bedöma SWB eller vad man kan förvänta sig, men det har inte så stor betydelse eftersom att siffrorna inte publiceras. Det ska bli spännande hur som helst :)

Det verkar inte gå att bädda in bilder från instagram? Här kommer en länk:
https://www.instagram.com/p/BXvS_byg-Dj/?taken-by=flowequestrian

Min stjärna fortsätter att glänsa! Enkel med precis allt & har aldrig lagt ett öra bakåt eller kaxat. Hoppas innerligt att det håller i sig :)
Har du provat att ringa de som har i Södermanland 2 sept? De kanske kan ta emot efteranmälningar? Annars blir det ju en inofficiell gårdsbesiktning, och det vet jag tyvärr inte så mkt om.
 
Är det någon som har erfarenhet av gårdsmönstring? Jag bestämde mig för att anmäla min fölunge mest på skoj eftersom att vi missat alla officiella bedömningar (spelar egentligen ingen roll eftersom att jag inte ska sälja). Jag har ingen aning om domaren är van att bedöma SWB eller vad man kan förvänta sig, men det har inte så stor betydelse eftersom att siffrorna inte publiceras. Det ska bli spännande hur som helst :)

Det verkar inte gå att bädda in bilder från instagram? Här kommer en länk:
https://www.instagram.com/p/BXvS_byg-Dj/?taken-by=flowequestrian

Min stjärna fortsätter att glänsa! Enkel med precis allt & har aldrig lagt ett öra bakåt eller kaxat. Hoppas innerligt att det håller i sig :)

Min förening har bara gårdsmönstring, vilken är som vilken visning som helst. Godkända domare och resultat som blir officiella.
 
Har du provat att ringa de som har i Södermanland 2 sept? De kanske kan ta emot efteranmälningar? Annars blir det ju en inofficiell gårdsbesiktning, och det vet jag tyvärr inte så mkt om.

Tack för tipset, stoet är nyinseminerat så jag vill inte åka med henne i onödan - annars hade det varit ett bra alternativ :) Det är samma förening som står för gårdsmönstringen!
 
Min förening har bara gårdsmönstring, vilken är som vilken visning som helst. Godkända domare och resultat som blir officiella.

Aha! Men då visas alla föl på en och samma gård väl? I detta fall är det en domare som åker runt till olika gårdar, hos mig är det t.ex bara mitt föl som visas. Jag är ganska säker på att siffrorna inte blir officiella/kvalbara till championat, så var det i alla fall när jag sist var i kontakt med denna typ av mönstring (5-6 år sedan).
 
Aha! Men då visas alla föl på en och samma gård väl? I detta fall är det en domare som åker runt till olika gårdar, hos mig är det t.ex bara mitt föl som visas. Jag är ganska säker på att siffrorna inte blir officiella/kvalbara till championat, så var det i alla fall när jag sist var i kontakt med denna typ av mönstring (5-6 år sedan).

Vi åker runt till några gårdar dit föl får åka från annat håll, vi åker inte hem till en gård för endast ett föl. Jag fattade inte på det du skrev att det bara var ditt föl som skulle tittas på, då är det säkert som du beskriver.
 
En lite undran... nu skickas ju pappren in på fölen som chippas och "döpas" man kan ju gå in och se om pappren har kommit in för registrering och då ser man även vad andra vill döpa sina föl till (jätte roligt) men vad händer med dom namnen som överstiger siffran 20 i bokstäver och mellanslag mm såg att någon hade 21 och en hade 29:eek: får man det namnet godkänt då eller? har ju själv fått ändra namn för att man inte fått in det på dessa 20 tecken... Hoppas ni förstår vad jag menar:wtf:
 
En lite undran... nu skickas ju pappren in på fölen som chippas och "döpas" man kan ju gå in och se om pappren har kommit in för registrering och då ser man även vad andra vill döpa sina föl till (jätte roligt) men vad händer med dom namnen som överstiger siffran 20 i bokstäver och mellanslag mm såg att någon hade 21 och en hade 29:eek: får man det namnet godkänt då eller? har ju själv fått ändra namn för att man inte fått in det på dessa 20 tecken... Hoppas ni förstår vad jag menar:wtf:
Var ser man det? Ska chippa imorgon, så det hade ju varit kul att veta! :)
 
Det är föl som är födda i å det är papper för att få sina pass. Och på halvblod en får det bara vara 20 tecken ...???????
 
På mobilen går man in på swb.ord - registrering -generell information - har mina handlingar kommit fram - tryck på den månaden du lämnat in pappren
 
Chippningen idag gick bra. Vi tog in båda stona tillsammans och markägaren hade flyttat de hästar som skrämde Tage i måndags, till en annan hage. Det andra fölet är lite äldre och mer hanterat, så han stod själv i grimma och grimskaft i gången.

Jag hade inga problem att få på Tage grimman, men han fattade inte riktigt konceptet med att bli ledd, så Leia fick följa med ut i gången. Väl där stod han fint. När det blev dags för sprutan m chippet, tog vi in honom i boxen igen, det var lättare att hålla honom stilla där. Han reagerade knappt på sprutan, trots att hon bankade till honom rejält. Han stod oxå exemplariskt stilla vid tagelprovet, trots att hon fick rycka flera gånger. Han har ju inte hunnit få så mycket svans än, så det var svårt för henne att få tag i tillräckligt med tagel m en gång.
 
Nu har vi haft fölmönstring hemma på gården. Min lilla, som är i växtfas vilket gör att hon är både trött & stelbent, blev bedömd med 81% trots att hon knappt travade (traven är hennes främsta gångart så det var lite synd). Blev dock speciellt glad för att hon äntligen visade lite galopp och blev belönad med 8,5 för den! :)

21078414_984735875000167_6891254855822446520_n.jpg
 
@flowequestrian hon ser superfin ut, verkligen! Hade ni en egen liten inofficell visning hemma? Hur gjorde ni då? Du får gärna skicka PM om du hellre vill.

Och jag har lyckats fixa så jag kan bädda in en av filmerna på F här. Så roligt för man kan ju verkligen se hur hans gamla mamma (19-år, tre föl..) ser ut. Pigg och glad är hon, men skulle ju behöva lite muskler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 247
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp