Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis @smulan87 För jag har ju en häst hemma med nior på fölvisningen och jag har hellre en till med bättre huvud. Han är ju rätt söt i alla fall:
21231148_10159760938820497_3278507930824115409_n.jpg

Kattmys i stallgången före avfärd:
21230861_10159760938815497_1080055535012406748_n.jpg

21231078_10159760938850497_5033778252680021210_n.jpg
 
Så var vi hemma från visningen. Han har skött sig så fantastiskt bra att jag faktiskt blir lite rörd. Inget bekommer honom. Nästan lite för lite spänning. Han joggade runt och ville hellre gosa än visa upp sig.

Är extremt besviken på mig själv som inte sprang på mer men jag såg inte hur dassigt han travade då han befann sig i min döda vinkel hela tiden. Vi fick 70 %, vilket är det överlägset sämsta resultatet i hela mellansverige för gångartshästarna, och det tycker jag faktiskt är aningens snålare än vad jag skulle varit. Well well. Här är film från visningen. Kommentarerna kommer i slutet. För mig är han fortfarande finast.
Du är inte den förste som är missnöjd med en liknande bedömning. Och för det mesta har det heller ingen betydelse. Minns fortfarande hur missnöjd jag var efter att ha visat en treåring år 1994. Hästen fick riktigt kassa poäng och jag slängde rosetten minns jag. Sen blev den lille tjockisen en vacker svan till slut med riktigt fina gångarter som dressyrtanterna suktade efter.
Säger som föregående, var glad att allt gick bra, han har ett bra temperament, är riktigt fin! och nu har han varit iväg på lite social träning också.
 
Det börjar bli dags att plocka hem från betet känner jag. Jag vill gärna kunna arbeta lite med honom innan avvänjningen, och han börjar bli rätt brötig mot morsan såg jag igår. Han har fortfarande respekten kvar för mig men han är stor och väldigt mycket mer häst än de övriga två så det är inte ett alternativ att köra iväg honom "vind för våg" i oktober.

Skillnaden blev extra tydlig efter att ha kört ettårshingsten igår, som alltid varit mattes gullefjun nr 1, gudasnäll i allt. Han har gått på bete sen i april och inte sett en grimma i princip, trots det var det bara att gå och plocka in honom i släpet och sen åkte han som ett ljus i 10 mil, för att därefter traska ut lika lugnt på det nya stället. Blir väldigt spännande att se Calles reaktion i samma typ av situation sen...
 
Passar på att bildbomba lite mer:
21231761_10159764742615497_1885804579382322691_n.jpg

21271188_10159764745615497_4605903439010814391_n.jpg

21272372_10159764745605497_3387297252816625094_n.jpg

21193007_10159764745835497_2137597652373138424_n.jpg

21317771_10159764749940497_2464369853978882886_n.jpg

21230927_10159764750325497_1749864610942115939_n.jpg

Här får vi poängen, lite bister min på mig men Fölis var fin som vanligt:
21230829_10159764751035497_6146981471849325982_n.jpg

Jag tycker att han ser jättefin ut! :love: Av alla unghästbedömningar är ju det här ändå den oviktigaste, nästan mest miljöträning liksom. Det ska mycket till för att fölen ska vara i sin allra finaste fas, lagom pigga, lagom showiga & visa hela registret de få minuterna de är i ringen! Kul att han har så fint temperament, grattis till det :)
 
Det går i motvind för oss här. Vår ena fick en jobbig infektion tidigare i somras och man beslutade att sätta in katetrar i luftsäckarna för att få ut slem och kvarvarande vävnad. Nu misstänker de att han utvecklat DDST :( Så idag blir det att ringa SLU och höra sig för kring det.

Den andra blir bara finare, och är nu fullt betalt och skriven på sina nya ägare :) Nu hoppas vi han showar runt nere i Skåne och imponerar på folk så de vill köpa hans framtida syskon.
 
@Amanda_F Såg din video och tyckte även att hans muntliga omdöme var lite hårt. Jag upplevde inte den domaren så då hon var hos oss i våras, så jag är lite förvånad. Men det är bara en dag i livet och han är fin, samt har mer i sig än han visade där :)
 
@Amanda_F Såg din video och tyckte även att hans muntliga omdöme var lite hårt. Jag upplevde inte den domaren så då hon var hos oss i våras, så jag är lite förvånad. Men det är bara en dag i livet och han är fin, samt har mer i sig än han visade där :)
Tack, jag är egentligen mest förvirrad för det hon sa står inte på det skriftliga (för där står det nästan inget), däremot står det där att han är obalanserad och har en brant bål. Jag känner mig dock som en tigermamma som vill försvara sin unge med näbbar och klor. Jag förstår att man inte kan ge mycket mer än 7 på allmänt intryck om alla andra betyg är sju men om det är någon som vill se resultatlistan och bedömningsprotokollet så kan ni skicka PM på Facebook, så ska jag skicka den.
 
Det går i motvind för oss här. Vår ena fick en jobbig infektion tidigare i somras och man beslutade att sätta in katetrar i luftsäckarna för att få ut slem och kvarvarande vävnad. Nu misstänker de att han utvecklat DDST :( Så idag blir det att ringa SLU och höra sig för kring det.

Den andra blir bara finare, och är nu fullt betalt och skriven på sina nya ägare :) Nu hoppas vi han showar runt nere i Skåne och imponerar på folk så de vill köpa hans framtida syskon.
Gud vad tråkigt! Vad är DDST? Det är ett skit när de drar på sig infektioner, vet hur jag kämpade förra året hit och dit. Hoppas att det vänder för er.
 
Jag tycker att han ser jättefin ut! :love: Av alla unghästbedömningar är ju det här ändå den oviktigaste, nästan mest miljöträning liksom. Det ska mycket till för att fölen ska vara i sin allra finaste fas, lagom pigga, lagom showiga & visa hela registret de få minuterna de är i ringen! Kul att han har så fint temperament, grattis till det :)
Tack! Om vi någonsin gör om det får han gärna showa lite mer. Men han kan ev vara lite trött efter resan, det var ju ändå en liten bit. Men i övrigt var han klok och kändes som om han ville göra rätt. Fölungar är såååå fantastiska.
 
@cirkus jag skrev fel. Det var samma rad som det stod kryssrutan för djup bål på. Brant bog var ikryssat. (Eller mot brant bog, rutan till höger om mittkolumnen).
 
Gud vad tråkigt! Vad är DDST? Det är ett skit när de drar på sig infektioner, vet hur jag kämpade förra året hit och dit. Hoppas att det vänder för er.

Hoppsan, stavfel. DDSP skall det vara - Dorsal Displacement of the Soft Palate. Det innebär att den lilla tappen i strupen som reglerar mellan luft och matstrupe har slutat fungera som den ska. Yttre symptom är rosslande vid utandning, hosta med mat/mjölk genom näsborrarna och tung andning. Vi måste höra runt ifall det finns någon som är expert på den operation man kan genomföra om han nu visar sig ha det, samt vad det kostar. :down:
 
Hoppsan, stavfel. DDSP skall det vara - Dorsal Displacement of the Soft Palate. Det innebär att den lilla tappen i strupen som reglerar mellan luft och matstrupe har slutat fungera som den ska. Yttre symptom är rosslande vid utandning, hosta med mat/mjölk genom näsborrarna och tung andning. Vi måste höra runt ifall det finns någon som är expert på den operation man kan genomföra om han nu visar sig ha det, samt vad det kostar. :down:
Ah, undrar om jag inte vet en fölis som föddes med nåt liknande (tror det var nåt med gomseglet alt mjuka gommen iaf, medfödd missbildning, vi trodde den hade lunginflammation som nyfödd p.g.a ovanstående symptom). Han är enligt uppfödaren opererad för det efter mycket om och men med avgifter osv (travare) och är satt i träning. Oklart hur det gått för honom sen men om han blev satt i löpträning så borde prognosen för en ridhäst vara rätt god tänker jag? Men är som sagt väldigt obekant med diagnosen.
 
@DressageNerd Säger som Fritidsryttare att det låter som om att mjuka gommen faller ner? Nu vet jag inte om det är av väldigt hög grad sas på er fölis men annars är det en op med bra prognos och inte så lång konvalescens. Har en vän vars häst opererades för några år sen och den blev helt återställd :) (och vääääldigt mycket piggare när hon kunde andas riktigt :p)..
 
@DressageNerd Säger som Fritidsryttare att det låter som om att mjuka gommen faller ner? Nu vet jag inte om det är av väldigt hög grad sas på er fölis men annars är det en op med bra prognos och inte så lång konvalescens. Har en vän vars häst opererades för några år sen och den blev helt återställd :) (och vääääldigt mycket piggare när hon kunde andas riktigt :p)..

Och @Fritidsryttare precis, det är den mjuka gommen. Vi vet om 1,5 vecka hur det ligger till med honom. Enligt SLU är det ca. 80% chans för lyckat operationsresultat. Kostnaden är dock en faktor då det kostat mycket hittills och han objektivt sett är en amatörhäst som skall säljas. Synd bara då han är lite av ett kärleksbarn för mig. Vi hoppas dock att allt blir bra till slut. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
258
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp