Status
Stängd för vidare inlägg.
Även min har förvandlats från bedårande fölunge till luddig halv-mammut! :)

Flawi är fortsatt lika cool och står numera uppbunden i gången som vilken vuxen häst som helst när jag kommer ut en gång i veckan för ryktstund, trots att hon knappt blir hanterad däremellan. Testade att slänga på ett schabrak igår och det var inte heller några bekymmer, större problem har hon med att äta morot men hon är välvilligt inställd till att fortsätta träna på det ;)!

23244433_1021565494650538_2368607371982668600_n.jpg


Ja, här var det sannerligen inte mycket uppdateringar! Händer det inget med årets ungar? Jag bidrar väl med lite text iallafall.

Varje år vid den här tiden så blir jag lika förundrad över hur så söta och fina fölungar (iaf mina), kan förvandlas till nåt som bäst kan liknas vid en korsning mellan åsna och get.
Calle trivs fint i sin flock, han och extramamman har bildat par och de är så lika att man skulle kunna tro att de är mor och son.
Det är fint krut i maten för han har både skjutit iväg i höjden (igen) och utvecklat en riktig ballongmage. Nu är han en halv dm högre bak än fram och ser ut som den värsta rugguggla med päls både här och där. Har tagit in honom i stallet ett par gånger för att borsta och han sköter sig exemplariskt, det är inga problem att lämna kompisarna.
23119926_2198979013461098_770940445038440821_o.jpg
 
Min tjej Hagbys Valkyria fick dig en resa med mamma till Ultuna igår mamma hade ett sår på bakbenet som satt väldigt nära senan så Valkyria fick stå o behandlingshem och röntgen rum i totalt 3 timmar och sköte dig exemplariskt i slutet vsr hon lite otålig men fick pilla med grimmskaftet väl hemma igen åt hon hö som en tok och sov sen gott. Mamma är bandagerad och går på metacam och pencillin
 
Här händer det inte mycket mer än att killarna båda lever och nu går ihop. Vår fina sjukling växte ut och skulle förmodligen bli en väldigt fin häst, men tyvärr tycks DDSP'n vara kvar även om han inte hostar mycket nu och det bara kommer lite genom näsborrarna. Så vi är avvaktande på hur det blir. En vän pitchade att han får gå kvar tills han är tre och så tittar vi på om man kan genomföra en tie-back operation, men inte ens där är prognosen fantastisk.
Den andre är fortfarande väldigt fin, men kommer nog bli en mardröm att hantera som unghingst för sina ägare, grattis till dem ;) De tänkte ha kvar honom som hingst "om det funkar", så förmodligen blir det kastrering inom ett par år. De skall ju ha en tävlingshäst, det här med att han kan vara intressant som hingst var mer en eftertanke så jag är inte besviken. Med våra kontakter är det nog störst chans att sälja som hingstämne på auktion. Vet inte hur intressant mödernet skulle vara på en avelshingst utomlands heller. De vill ju bort lite från D, F, S och Jazz.. Hm.

Inte dagsfärsk, men var i värsta ful-fasen här med sprättiga framben och långa bakben.
21319215_476054302762816_5837601657953437257_o.jpg

Och vår lilla sjukling som började röra sig bättre och bättre men som nu fått ett vasst tramp i en hov och ett släng av lymfangit. :banghead:
21366667_476055036096076_3437126640219354181_o.jpg
 
Här händer det inte mycket mer än att killarna båda lever och nu går ihop. Vår fina sjukling växte ut och skulle förmodligen bli en väldigt fin häst, men tyvärr tycks DDSP'n vara kvar även om han inte hostar mycket nu och det bara kommer lite genom näsborrarna. Så vi är avvaktande på hur det blir. En vän pitchade att han får gå kvar tills han är tre och så tittar vi på om man kan genomföra en tie-back operation, men inte ens där är prognosen fantastisk.
Den andre är fortfarande väldigt fin, men kommer nog bli en mardröm att hantera som unghingst för sina ägare, grattis till dem ;) De tänkte ha kvar honom som hingst "om det funkar", så förmodligen blir det kastrering inom ett par år. De skall ju ha en tävlingshäst, det här med att han kan vara intressant som hingst var mer en eftertanke så jag är inte besviken. Med våra kontakter är det nog störst chans att sälja som hingstämne på auktion. Vet inte hur intressant mödernet skulle vara på en avelshingst utomlands heller. De vill ju bort lite från D, F, S och Jazz.. Hm.

Inte dagsfärsk, men var i värsta ful-fasen här med sprättiga framben och långa bakben.
21319215_476054302762816_5837601657953437257_o.jpg

Och vår lilla sjukling som började röra sig bättre och bättre men som nu fått ett vasst tramp i en hov och ett släng av lymfangit. :banghead:
21366667_476055036096076_3437126640219354181_o.jpg
Hög kvalitet på dina när de är i fulfas. Finns ju en anledning att min enbart förekommer på huvudbilder för tillfället. ;) Håller tummarna för sjuklingen.
 
Lilla F finns fortfarande inte på Blup. Trots att passet kom och betalades i september. :/ Finns era hästar med?
 
Det var så för något år sen för en av mina avkommor och det visade sig att dom hade glömt kryssa i en ruta i systemet.. ta kontakt med dom och fråga
 
Tage blir fyra månader idag och har varit med mamma på seminstation för 90-dagars kontroll. Han har blivit helt underbar att hantera, älskar att bli kliad och borstad, lyfter snällt på fötterna - både fram och bak - och tar på och av grimman utan problem. Han gick tom rakt på släpet både när vi skulle iväg och när vi skulle hem. Han som varit så in i bänken tjurig de andra gångerna! Hoppas att han fortsätter vara såhär. :heart
Han har varit lite lös i magen senaste dagarna, jag har gett honom rivna morötter och Quick fix och hoppas på att det ska gå över. Han har ingen feber och verkar inte allmänpåverkad, har pratat med två veterinärer och ett par vana uppfödare och de verkar inte oroliga, så då är inte jag det heller. :)
 
Lilla F finns fortfarande inte på Blup. Trots att passet kom och betalades i september. :/ Finns era hästar med?
Min finns med sen rätt länge. Jag skickade in i Augusti och fick passet typ 10 dagar senare och med på blup har hon varit sen i September nån gång
 
Lilla F finns fortfarande inte på Blup. Trots att passet kom och betalades i september. :/ Finns era hästar med?
Min har funnits med länge. Passet gick i rekordfart, 2 arbetsdagar, och Blup ett par veckor. Vet inte om jag hade flax eller om det berodde på att jag ringde kansliet i samma veva då de hade gjort en miss med id-handlingarna.
 
Är man tidig brukar det gå snabbare, jag antar att de har mycket på SLU nu och det är därför det tar längre tid innan de läggs in på Blup.
 
Är man tidig brukar det gå snabbare, jag antar att de har mycket på SLU nu och det är därför det tar längre tid innan de läggs in på Blup.
Vi var rätt tidiga men så fick de för sig att jag inte kunde vara uppfödare för att jag inte äger stoet. Men stoets ägare är ju också uppfödare, vi är två. Så jag vet inte varför det blev fel. Jag ska ringa dem idag och kolla.
 
Vi var rätt tidiga men så fick de för sig att jag inte kunde vara uppfödare för att jag inte äger stoet. Men stoets ägare är ju också uppfödare, vi är två. Så jag vet inte varför det blev fel. Jag ska ringa dem idag och kolla.

Ja, ring och kolla, har passet kommit så borde det bara vara svar från SLU de väntar på för att lägga in i blup men om det är något som blir lite krångligt kan det ju vara att DNA-proverna skickades in lite senare eller blivit missade.
 
Ja, ring och kolla, har passet kommit så borde det bara vara svar från SLU de väntar på för att lägga in i blup men om det är något som blir lite krångligt kan det ju vara att DNA-proverna skickades in lite senare eller blivit missade.
I sånna fall har de tappat bort dem, men just nu hade jag inte blivit förvånad för det är faktiskt extremt lite i vår kontakt med SWB som varit enkelt och smidigt i år.
 
Det var som ni trodde. Han hade trillat mellan två DNA-stolar men nu ska han vara på banan igen så i morgon ska han vara sökbar :love:

Har fått fina filmer på att han får umgås med det stoet som flirtade med honom i helgen. De kliar på varandra över staketet nu. I helgen ska de få umgås på riktigt. :)
 
Hög kvalitet på dina när de är i fulfas. Finns ju en anledning att min enbart förekommer på huvudbilder för tillfället. ;) Håller tummarna för sjuklingen.

Jag skall erkänna att vi är väldigt nöjda med den e. Feinrich som blev precis så fin som vi hoppats på. Den andra är det en blandning mellan stolthet, kärlek och vemod med. Vi dras mellan att ta bort honom nu, vilket innebär att vi måste köra honom till typ Skara och lämna honom där. Jag har gjort det förut och det var bland det värsta jag någonsin gjort, eftersom man inte får vara med och ge dem trygghet till slutet. Egentligen vill vi ge honom tid att växa upp och chansa på operationen, men då behöver vi en lösdrift (som är på gång) samt att få alla investerare i hästen med på att det är ekonomiskt självmord - men om det lyckas är han en underbar häst som nog skulle göra många ägare lyckliga. Så att han är fin nu känns nästan som ett nederlag i sig. Det känns nästan värre då vi idag var och tittade på hans syster som rör sig bättre än jag någonsin trodde. Ryttarinnan har idel lovord, trots att det är lite unghästknöl med henne och tycker vi är för kritiska och att det är en väldigt fin häst. Blä liksom, Sune är finare än systern var. :banghead:

Den andra är överallt och ingenstans. Hans mor har helt släppt det här med uppfostran och hetsäter dygnet runt trots att hon inte är dräktig. Vi har huvudbry med vad vi skall göra med hennes foder. Vi känner att vi skulle behöva ha tre olika grovfoder till dem, men vi har inte utrymmen att lagra allt det *suck*.

Idag skall de båda mätas i alla fall! Nya ägarna vill så gärna veta hur stor Sören är, och då kan vi ta Sune också när vi är igång.
 
Jag skall erkänna att vi är väldigt nöjda med den e. Feinrich som blev precis så fin som vi hoppats på. Den andra är det en blandning mellan stolthet, kärlek och vemod med. Vi dras mellan att ta bort honom nu, vilket innebär att vi måste köra honom till typ Skara och lämna honom där. Jag har gjort det förut och det var bland det värsta jag någonsin gjort, eftersom man inte får vara med och ge dem trygghet till slutet. Egentligen vill vi ge honom tid att växa upp och chansa på operationen, men då behöver vi en lösdrift (som är på gång) samt att få alla investerare i hästen med på att det är ekonomiskt självmord - men om det lyckas är han en underbar häst som nog skulle göra många ägare lyckliga. Så att han är fin nu känns nästan som ett nederlag i sig. Det känns nästan värre då vi idag var och tittade på hans syster som rör sig bättre än jag någonsin trodde. Ryttarinnan har idel lovord, trots att det är lite unghästknöl med henne och tycker vi är för kritiska och att det är en väldigt fin häst. Blä liksom, Sune är finare än systern var. :banghead:

Den andra är överallt och ingenstans. Hans mor har helt släppt det här med uppfostran och hetsäter dygnet runt trots att hon inte är dräktig. Vi har huvudbry med vad vi skall göra med hennes foder. Vi känner att vi skulle behöva ha tre olika grovfoder till dem, men vi har inte utrymmen att lagra allt det *suck*.

Idag skall de båda mätas i alla fall! Nya ägarna vill så gärna veta hur stor Sören är, och då kan vi ta Sune också när vi är igång.
Men vilken skitsits ni hamnat i, så tråkigt alltihopa! :( Jag håller ändå tummarna för en mirakulös, positiv, vändning på det hela.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp