Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var ute hos Calle och pysslade lite med honom idag och han är verkligen gudasnäll. Har nästan glömt bort hans humör som nyfödd för nu är jag idel lovord över temperamentet. Provade att binda upp honom medan jag borstade, inga problem. Sen ville han gå på upptäcktsfärd i stallet trots att kompisen stod och vrålade efter honom, han släpade iväg mig till en höbale och ställde sig där och åt hö en stund. Vi tog en liten vända runt gårdsplan och sen släppte jag honom i ridhuset själv. Gullungen, han är mer lik sin mor än brorsan, sättet han är på är en kopia av Ebba, han lägger mulen mot axeln på exakt samma sätt när han vill gosa, osv osv. Vacker är han inte precis, tjock och lurvig, men snäll så det förslår. :)
23632167_2221826971176302_3474269718626338779_o.jpg
 
Ojoj, vad era bebisar blivit stora =D

Jag har haft så mycket för mig, mycket jobb och sena kvällar så jag har helt glömt bort buke måste jag erkänna.

Men här går allt bra, min lillskit blir 6mån den 2 december, han verkar äntligen växa mer på bredden och i hullet nu än höjden vilket jag är otroligt glad över!
En otroligt trevlig kille, men visst han kan testa gränserna ibland också och vid vissa tillfällen så har han börjat "kicka" vid utfodring av fölfoder han får vid sidan.

Vet inte alls vart det kommit ifrån om jag skall vara ärlig!

Mammahästen är tjock, lite för tjock faktiskt trots att hon ger di så jag motionerar henne sen en tid tillbaka också dels för den delen då.

Mazeen var för en tid sedan inte så mammig och det var perfekt tillfälle för och börja träna på och stanna i hagen medan man plocka ur mamma.
Men nu sen ett litet tag tillbaka så skriker han värre än värst efter henne, man får skämmas.
Men han är trots det otroligt lugn, han är trygg i flocken och speciellt med sin bästis isisstofölet. Kommer bli jobbigt och sära dom senare, dom skriker efter varandra när vi tar ut dom separat.

Gått runt lite på gården utan morsan, själv och med sin bästis.
Transporttränats, inte för att det känns som att det behövs, han kliver på direkt varje gång =D
Går att ha utbunden, älskar att bli borstad och att få stå i centrum.

Snäll att verka och lyfta fötterna på, kan ibland börja rycka lite men väldigt sällan och slutar i princip på direkten. Hovis älskar honom och tycker är han är superduktig!

Han kommer få gå kvar med mamma och flocken så länge det bara går och sen när det väl behövs separeras helt så finns det en grabbflock och få gå över till. Dock ligger den givetvis vägg i vägg med våran lösdrift, men hoppas det skall gå bra trots det.
Går att stänga av den närmsta delen till dom i värsta fall.

Så här går det undan, har tänkt jag ska mäta honom igen för det var ett tag sen nu men det har inte blivit av, får se när det händer :)
 
Någon fick ta ut distriktsveterinär för att ett visst föl växte fast i marken och vägrade gå framåt. En lugnande spruta senare var föl lastad och klar. Dessa djur! :mad::love:
 
Vi håller på att vänja av helt & hållet efter några veckor i separata nattboxar, till stoets stora förtret. Lillan är däremot är mer eller mindre helt obekymrad! Jag ska snart flytta henne till nya stället & funderar lite på hur jag ska göra i transporten. Har aldrig kört häst ensam i den här åldern (antingen lös tillsammans med mamman såklart, eller lite äldre, på sommaren när de fyllt 1 - lite mer hanterad/större & uppbunden i transporten). Känns som det naturliga alternativet är att köra henne lös, men eftersom att hon är van att stå uppbunden & är helt cool med det kanske det ändå är bättre (med mellanvägg som stöd)? Hur tänker ni?
Det optimala hade ju såklart varit att kunna flytta henne innan avvänjningen & köra med mamman alt. ha sällskap av annan kompis i transporten, men det är tyvärr inte ett alternativ...
 
Vi håller på att vänja av helt & hållet efter några veckor i separata nattboxar, till stoets stora förtret. Lillan är däremot är mer eller mindre helt obekymrad! Jag ska snart flytta henne till nya stället & funderar lite på hur jag ska göra i transporten. Har aldrig kört häst ensam i den här åldern (antingen lös tillsammans med mamman såklart, eller lite äldre, på sommaren när de fyllt 1 - lite mer hanterad/större & uppbunden i transporten). Känns som det naturliga alternativet är att köra henne lös, men eftersom att hon är van att stå uppbunden & är helt cool med det kanske det ändå är bättre (med mellanvägg som stöd)? Hur tänker ni?
Det optimala hade ju såklart varit att kunna flytta henne innan avvänjningen & köra med mamman alt. ha sällskap av annan kompis i transporten, men det är tyvärr inte ett alternativ...
Jag kör alltid mina föl i den åldern lösa, har möjlighet att köra småvägar mellan stallen när de ska flyttas så kan krypköra hela vägen. Har kamera och ser att de _alltid_ vänder sig och åker baklänges, de verkar ha bättre balans då och håller sig helt lugna.
 
Kan jag också räkna mig till ägare av ett föl född 2017:D:love:....
Ett kolsvart Welsh cob föl född 9 mars:heart.
Hon är född i Danmark och jag körde hem henne lös i en tvåhästars lastbil av stuterimodell. Det var en resa på knappt tre timmar. Söta lilla tjejen låg ner sista timmen. Fantastiskt lugn och välhanterad. Hon är också van vid att stå uppbunden men tycker att hon är alldeles för liten för att stå uppbunden i släp så lång tid. Tacksam att vi kunde hyra lastbil då jag hade tyckt att det hade varit obehagligt att ha henne lös i ett släp. Visserligen är hon inte så stor, ca 130 men det är ändå några kg om hon skulle fått för sig att hoppa runt i ett släp.
Åååå vad jag är glad över min lilla fölis:love:
Så roligt att få följa alla här med jämnåriga hästar:heart
Hade velat lägga in bild på min lilla stjärna men ingen aning hur jag gör:confused:
 
Jag kör alltid mina föl i den åldern lösa, har möjlighet att köra småvägar mellan stallen när de ska flyttas så kan krypköra hela vägen. Har kamera och ser att de _alltid_ vänder sig och åker baklänges, de verkar ha bättre balans då och håller sig helt lugna.

Tack för input!
Jag valde att köra henne lös & det funkade hur bra som helst. När vi stannade till trampade hon runt lite, annars stod hon som ett ljus med näsan framåt hela vägen. Så glad för hennes temprament som verkligen verkar hålla i sig, inga problem att ta från flocken & gå rakt in i släpet på första försöket! :)
 
24173577_2250661531626179_1016274881157507101_o.jpg
fine fine Calle. Han fick komma hem och gästspela lite då jag har ont om tid för honom när han står borta. Han har verkat nere på nåt vis sista tiden så nu fick han komma hem ett tag. Alla stona är dräktiga och blir han för hingstig så skär vi honom samma dag tänkte jag.
Jag är sugen på att behålla honom, dels för att han är mitt sista minne av stoet och även för att han är den avkomman som jag känner mest är "min". Han har ju varit lite speciell men jag känner verkligen att han är en mattegris. Vi får se hur det blir.

Det var inga problem att hämta honom i alla fall, bara att ta ur hagen och gå in i släpet trots fullt med hästar runtomkring och kompisar som skrek efter honom. Såg i kameran hur han ställde sig och sov nästan omgående när vi började rulla.

Stona här hemma körde värsta cirkusen, så klart... Calle vandrade bara in i hagen och ställde sig och började äta gräs, han kändes glad över att vara hemma. :)
 
24173577_2250661531626179_1016274881157507101_o.jpg
fine fine Calle. Han fick komma hem och gästspela lite då jag har ont om tid för honom när han står borta. Han har verkat nere på nåt vis sista tiden så nu fick han komma hem ett tag. Alla stona är dräktiga och blir han för hingstig så skär vi honom samma dag tänkte jag.
Jag är sugen på att behålla honom, dels för att han är mitt sista minne av stoet och även för att han är den avkomman som jag känner mest är "min". Han har ju varit lite speciell men jag känner verkligen att han är en mattegris. Vi får se hur det blir.

Det var inga problem att hämta honom i alla fall, bara att ta ur hagen och gå in i släpet trots fullt med hästar runtomkring och kompisar som skrek efter honom. Såg i kameran hur han ställde sig och sov nästan omgående när vi började rulla.

Stona här hemma körde värsta cirkusen, så klart... Calle vandrade bara in i hagen och ställde sig och började äta gräs, han kändes glad över att vara hemma. :)
Jag har funderat lite över hur jag ska göra framöver. Jag har ju oxå ett hingstföl och efter att hans mamma åkt till sitt nya hem, så kommer jag att ha min ponny (valack) och min ridhäst (sto) kvar tillsammans med Tage. Du säger att du skär Calle m en gång om det behövs och det är väl lite det som är min fundering. Är det lätt att hitta bete till våren för en ettårsvalack? Är inte "alla" ff hingstar då? Jag vill ju att han ska gå på bete över sommaren m jämnåriga, men funkar det att gå med andra hingstar om han själv är skuren?
 
Jag kommer nog skära Takeo nu i vinter också, tanken är att han ska gå kvar här hemma och gå med mitt sto -16 (och hennes mamma).
 
Jag har funderat lite över hur jag ska göra framöver. Jag har ju oxå ett hingstföl och efter att hans mamma åkt till sitt nya hem, så kommer jag att ha min ponny (valack) och min ridhäst (sto) kvar tillsammans med Tage. Du säger att du skär Calle m en gång om det behövs och det är väl lite det som är min fundering. Är det lätt att hitta bete till våren för en ettårsvalack? Är inte "alla" ff hingstar då? Jag vill ju att han ska gå på bete över sommaren m jämnåriga, men funkar det att gå med andra hingstar om han själv är skuren?
Skärs han så går han kvar på gården är min tanke, då får han gå på våra beten som är större än hingstbetet så det är ingen större katastrof, mer än att han kommer sakna jämnåriga kompisar. Tror dock inte att jag kommer behöva kastrera innan våren och i så fall åker han ut på det vanliga betet med grabbarna.

Jag skulle inte rekommendera att släppa en valack med ettårshingstar, de leker rätt tufft och det kan bli lite väl mycket även för de vekare okastrerade individerna ibland, är min erfarenhet. Jag vet inte hur vanligt det är med bete för så unga valacker, troligtvis är det som du skriver att de flesta är hingstar, men lägg ut en annons och fråga, det finns säkert fler som är i samma sits. :)
 
Skärs han så går han kvar på gården är min tanke, då får han gå på våra beten som är större än hingstbetet så det är ingen större katastrof, mer än att han kommer sakna jämnåriga kompisar. Tror dock inte att jag kommer behöva kastrera innan våren och i så fall åker han ut på det vanliga betet med grabbarna.

Jag skulle inte rekommendera att släppa en valack med ettårshingstar, de leker rätt tufft och det kan bli lite väl mycket även för de vekare okastrerade individerna ibland, är min erfarenhet. Jag vet inte hur vanligt det är med bete för så unga valacker, troligtvis är det som du skriver att de flesta är hingstar, men lägg ut en annons och fråga, det finns säkert fler som är i samma sits. :)
Tack för svar. Tage är ju född ganska sent(8/7), så min förhoppning är att jag hittar bete tidigt innan han blir för hingstig alt att någon har plats till honom tills betet börjar. Annars får jag skära honom i vår, det ska ju ändå göras förr el senare. Tänkte oxå kolla med henne jag hade dem på bete hos i år, hon har oxå ett hingstföl. Kanske kan vi tajma kastrering och bete...
 
Tack för svar. Tage är ju född ganska sent(8/7), så min förhoppning är att jag hittar bete tidigt innan han blir för hingstig alt att någon har plats till honom tills betet börjar. Annars får jag skära honom i vår, det ska ju ändå göras förr el senare. Tänkte oxå kolla med henne jag hade dem på bete hos i år, hon har oxå ett hingstföl. Kanske kan vi tajma kastrering och bete...
Sånt där brukar lösa sig, och min erfarenhet är trots allt att de är bebisar rätt länge. Ungen född -16 är snart 2 år nu och är fortfarande som en fölis i skallen. Nu finns det bara dräktiga ston på gården men tror inte att han hade kopplat även om de så stod och tokbrunstade framför honom.:)
 
Hästarna fick byta hage igår så nu är det lättare att plocka in dem och borsta. Calle är inte helt accepterad av stona, han håller sig på sin kant och verkar ändå rätt nöjd, han har den gamla travaren som han har vuxit upp med som är snäll mot honom. Jag band faktiskt upp honom idag när jag borstade. Jag brukar vara extremt restriktiv med att sätta fast de små men det var inga problem över huvud taget. Ska han stanna kvar så kan jag lika gärna hantera honom på samma sätt som stona redan nu. :)
 
Mitt ponnyföl är avvant och har flyttat in i hingstfölsflocken - han har tagit detta med ro - han är pigg, glad och busig som vanligt, hans mamma har flyttat till sin ryttare nu. Stofölet går kvar i stoflocken och det gör hennes mamma också, mamman kommer vänja av henne själv och har redan börjat säga ifrån till ungen.
 
Hästarna fick byta hage igår så nu är det lättare att plocka in dem och borsta. Calle är inte helt accepterad av stona, han håller sig på sin kant och verkar ändå rätt nöjd, han har den gamla travaren som han har vuxit upp med som är snäll mot honom. Jag band faktiskt upp honom idag när jag borstade. Jag brukar vara extremt restriktiv med att sätta fast de små men det var inga problem över huvud taget. Ska han stanna kvar så kan jag lika gärna hantera honom på samma sätt som stona redan nu. :)
Jag har haft Tage uppbunden i gången vid ett par tillfällen. Han har självmant stannat i gången vid insläpp och ville inte alls gå in i boxen, så jag tog och satte fast honom som jag gör med de andra och borstade honom. Han verkade mest tycka att det var kul och spännande och jag höll noga koll på om han verkade bli orolig, men tog det oerhört coolt och verkade mest bli glad över den extra uppmärksamheten. Mamma stod lugnt och åt bakom honom i sin box och min nya häst, som står bredvid, gjorde precis som hon brukar. Försöker stjäla tillbaka elaka mattes uppmärksamhet, hon vill helst inte att jag ska ägna mer än 30 sek åt någon annan. :D Eftersom alla går i samma hage känner de varandra väl och Tage hänger ofta med min nya häst istf med sin mamma.
 
23847511_1735661569801334_6391433726746537751_o.jpg


Här kommer bild på Tage när jag hade honom i gången för en dryg vecka sedan. Jag mätte honom häromdagen och om det blev rätt så är han ca 135 på rumpan och ca 132 över manken. Han blir 5 månader på fredag.

Och en bild på vad Mimmie tycker om att Tage går vilse när de ska in...
Hon är uppenbarligen inte beredd att bli sambo. :p
23845847_1732481646785993_6334770071288179331_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp