Status
Stängd för vidare inlägg.
Länge sedan jag kikade in här, mycket har hänt och va stora alla bebisar blivit =D

Jag mätte min kille igår, han mäter nu 134cm fram och 137cm bak och är 7 ½månad gammal.
Väldigt bebis i både huvud och kropp måste jag säga, men han börjar mer och mer se ut som en liten häst.

Han är just för tillfället otroligt busig och försöker busa med allt som rör sig, börjat nafsa på typ allt också (har dombåda iof) men han är värst.
Börjar inse att stofölet inte är tillräckligt med lekkamrat för honom längre och han försöker väl få igång dom andra stona med och leka men det är ingen som vill det direkt tyvärr.

Tycker inte det känns som det är redo och sära mor och son ännu då dom blivit så fästa vid varandra sen någon månad tillbaka, innan det trodde jag det inte skulle bli några problem men nu han skriker efter mamma när hon tas ut från hagen och hon skriker efter honom när han tas ut.

Det har hon typ inte gjort alls från första gången då vi började ta ut fölen från mammorna.
Så jag vet inte hur jag ska göra.

Har sagt att jag gärna har han kvar hos mamma tills det verkligen behövs säras på dom, men tycker synd om honom när han inte får busa av sig ordentligt. Jag har börjat låta han komma ur hagen och hänga med mig på gården när jag fixar med vatten lr dyliga saker bara för att han ska få komma ut och röra sig lite.

Vi har släppt ner hela bunten nere i sommarhagen ibland också så dom får kuta av sig, men det är inte tillräckligt.

Jag ska i helgen åka och kolla på en gård där jag får stalla in honom tillsammans med en annan hingstunge född 2017, det ser jag fram emot men jag vet inte, när är det dags egentligen?
 
Obsidian har ätit sitt kraftfoder i egen box bredvid mamma tre dagar i rad nu och det har gått jättebra. Varken han eller mamma bryr sig. Ikväll fick han stå tre timmar där innan sambon gick ut och flyttade över honom till mamma. Vi har haft koll i kameran och det har varit lungt. Ändå gången han blev upprörd var när mamma lade sig ned och "försvann". :D Då for han runt lite varpå mamma reste sig upp och allt blev lugnt igen.
 
Stor dramatik när vi särade på unghingstarna och deras mödrar :rofl:

26804591_527796030921976_2454170394509156540_n.jpg
 
Formidabel är ju "vuxen" nu, om man ser till att han varit utan sin mamma en dryg vecka. Han går med tre andra åringar och en äldre ponnygubbe som håller koll på dem. Sen ska det komma in två till, men den ena av dem är inte redo att flytta ifrån sin mamma ännu, så de kommer samtidigt, troligen om en månad eller så.

Rätt söt fortfarande (och van vid att ta selfies):
26805197_10160326463575497_6494412711845458576_n.jpg

26239695_10160326463715497_813085546194547571_n.jpg

26229975_10160326463855497_7831197127932328602_n.jpg

26731235_10160326463415497_1859896675795562701_n.jpg
 
@Amanda_F Han är ju så söt :love::love: Jättefin uppsyn, verkligen.
Tack, han är verkligen gullig på många sätt. Provade om han fick pussa mig i ansiktet som han fick som föl, men när han inte fick det var han nöjd ändå, och myste lite med min axel i stället. De andra i hagen var faktiskt ganska hänsynsfulla, just nu är det en gullig flock. Visst var de nyfikna, men inte påflugna och bråkiga som småpojkar ibland är. Lilla F är tydligen rätt ranglåg, vilket jag tycker är skönt. Hans mamma är rätt bestämd, så det gör mig inget att han är mjukare.
 
Formidabel är ju "vuxen" nu, om man ser till att han varit utan sin mamma en dryg vecka. Han går med tre andra åringar och en äldre ponnygubbe som håller koll på dem. Sen ska det komma in två till, men den ena av dem är inte redo att flytta ifrån sin mamma ännu, så de kommer samtidigt, troligen om en månad eller så.

Rätt söt fortfarande (och van vid att ta selfies):
26805197_10160326463575497_6494412711845458576_n.jpg

26239695_10160326463715497_813085546194547571_n.jpg

26229975_10160326463855497_7831197127932328602_n.jpg

26731235_10160326463415497_1859896675795562701_n.jpg
Vi var och hälsade på fölis igår. Han är himla söt och snäll för det mesta. Om en vecka flyttar mamma hem och då blir de bit för bit den flock som de kommer vara framöver. Min tränares fölis ska gå med honom, det känns extra kul.
25659783_10160250739200497_550166959861524795_n.jpg

26165789_10160250739430497_7638325315536278522_n.jpg

26167871_10160250739610497_820796927380326255_n.jpg

Och en liten bild på oss båda...
25994544_10160250739255497_5084924389509849146_n.jpg


Vad roligt Amanda_F, min minsting kommer och gör Formidabel och flocken sällskap i början på maj Han ska till att säras från mamma så håller tummarna för att han inte tycker det är allt för dramatiskt ☺️
 
Senast ändrad:
Vad roligt Amanda_F, min minsting kommer och gör Formidabel och flocken sällskap i början på maj Han ska till att säras från mamma så håller tummarna för att han inte tycker det är allt för dramatiskt ☺️
Vad kul! Vad är det för stam på din? (Sorry för kort minne)
 
Hihi ingen fara, kan rädda din misstro till ditt minne lite grann med att erkänna att jag inte har presenterat lillhjärtat här - ännu, kanske får ta och göra det ☺
Han är en liten spelevink efter Franklin - Florencio I
Spännande! Är han sent född eller varför skulle ni komma först till våren?
 
26758156_2323108624381469_8843392711522236898_o.jpg
Kamelen växer och växer och växer. Han har det gött där han går i "hönsgården". Mina ston är lite bittra på honom men det verkar inte bekomma honom det minsta. Han ska åka iväg två gånger här under februari och springa av sig lite i ridhus är tanken. Det är det enda jag kommer göra med honom innan betet.

Han ser ju ut som en lurvig pälsboll men ibland kan man se hur det skymtar till lite vuxna drag; då ser han riktigt fin ut. Det ska bli spännande att se hur han ser ut utan all päls sen i sommar. :)
 
Så var då dagen D här, eller K som i Kaos... :meh:

Leias nya ägare kom som de skulle på morgonen, de skulle låna mitt släp för det var ganska fruset och hon hade inte dubb på sitt. Det gick bra att lasta och de körde iväg. Mimmie (min ridhäst) och Tage blev, som väntat, mycket upprörda. Skrik och gråt och tandagnisslan. Efter ett tag hade de lugnat sig så pass att jag tänkte att jag kunde ta ut dem. Tog ut Mimmie och Tage, de sprang iväg och skrek och jag skyndade mig in efter ponnyn. När jag kom ut igen med ponnyn på släptåg, ser jag bara hur Tage dundrar igenom staketet. :eek::eek::eek: Hinner tänka att han springer ingenstans och fångar istället Mimmie och skyndar tbx till stallet med henne och ponnyn. Väl där så hör jag Tage runt hörnan (stalldörren var stängd, så han fortsatte vidare) och när jag öppnar stalldörren och släpper in de andra så kommer Tage. In med alla hästarna och ut och inspektera förödelsen. Han lyckades knäcka två stolpar, men det gick att få till staketet ändå med lite knep och knåp. Tage var oskadd, men ff upprörd.

Vågade inte släppa ut dem ensam igen, så ringde nya ägaren och kollade när de skulle komma. Det tog ca en timme och på den tiden lugnade hästarna ner sig lite till. När de väl kom hjälpte de till att hålla koll på Tage och Mimmie medan jag hämtade ponnyn. Denna gången var de betydligt lugnare, visst skrek de, men de var inte lika hysteriska. Efter bara en liten stund höll de ponnyn sällskap vid höet och jag kunde gå in och fortsätta mocka.

Efter ca 1-1,5 timme kommer sambon ut i stallet och visar en bild från FB - liknar inte detta Leia? En upphittad häst, drygt 6 km från där Leia ska bo. Sambon och jag hoppar in i hans bil och skyndar mot adressen där Leia finns, samtidigt ringer vi både nya ägaren och hon som Leia ska bo hos, för att dubbelkolla om hon är kvar i hagen eller ej. Det var hon inte och när vi kommer fram till gården där hon hittats kommer ägaren samtidigt. Vi konstaterar att det verkligen var Leia och ägaren kör iväg för att hämta släp och jag stannar hos hästen. Hennes nya hagkamrater har gått ganska hårt åt henne, hon har ett stort bitmärke vid ryggraden och flera små.:cry: Staketet i hagen är helt, så Leia måste ha hoppat över. Var vet vi inte, de kunde inte inte hitta spåren trots snö.

Nu ska Leia få stå inne på natten, istf att gå på lösdrift, och dela hage med en snäll valack ett tag, så får vi hoppas att hon kommer bättre överens med dem längre fram.

Tage och Mimmie var lugna resten av eftermiddagen, även om det skreks en del och Tage gick små rundor för att leta efter mamma. :cry:

Hoppas det blir lugnare imorgon...
 
Så var då dagen D här, eller K som i Kaos... :meh:

Leias nya ägare kom som de skulle på morgonen, de skulle låna mitt släp för det var ganska fruset och hon hade inte dubb på sitt. Det gick bra att lasta och de körde iväg. Mimmie (min ridhäst) och Tage blev, som väntat, mycket upprörda. Skrik och gråt och tandagnisslan. Efter ett tag hade de lugnat sig så pass att jag tänkte att jag kunde ta ut dem. Tog ut Mimmie och Tage, de sprang iväg och skrek och jag skyndade mig in efter ponnyn. När jag kom ut igen med ponnyn på släptåg, ser jag bara hur Tage dundrar igenom staketet. :eek::eek::eek: Hinner tänka att han springer ingenstans och fångar istället Mimmie och skyndar tbx till stallet med henne och ponnyn. Väl där så hör jag Tage runt hörnan (stalldörren var stängd, så han fortsatte vidare) och när jag öppnar stalldörren och släpper in de andra så kommer Tage. In med alla hästarna och ut och inspektera förödelsen. Han lyckades knäcka två stolpar, men det gick att få till staketet ändå med lite knep och knåp. Tage var oskadd, men ff upprörd.

Vågade inte släppa ut dem ensam igen, så ringde nya ägaren och kollade när de skulle komma. Det tog ca en timme och på den tiden lugnade hästarna ner sig lite till. När de väl kom hjälpte de till att hålla koll på Tage och Mimmie medan jag hämtade ponnyn. Denna gången var de betydligt lugnare, visst skrek de, men de var inte lika hysteriska. Efter bara en liten stund höll de ponnyn sällskap vid höet och jag kunde gå in och fortsätta mocka.

Efter ca 1-1,5 timme kommer sambon ut i stallet och visar en bild från FB - liknar inte detta Leia? En upphittad häst, drygt 6 km från där Leia ska bo. Sambon och jag hoppar in i hans bil och skyndar mot adressen där Leia finns, samtidigt ringer vi både nya ägaren och hon som Leia ska bo hos, för att dubbelkolla om hon är kvar i hagen eller ej. Det var hon inte och när vi kommer fram till gården där hon hittats kommer ägaren samtidigt. Vi konstaterar att det verkligen var Leia och ägaren kör iväg för att hämta släp och jag stannar hos hästen. Hennes nya hagkamrater har gått ganska hårt åt henne, hon har ett stort bitmärke vid ryggraden och flera små.:cry: Staketet i hagen är helt, så Leia måste ha hoppat över. Var vet vi inte, de kunde inte inte hitta spåren trots snö.

Nu ska Leia få stå inne på natten, istf att gå på lösdrift, och dela hage med en snäll valack ett tag, så får vi hoppas att hon kommer bättre överens med dem längre fram.

Tage och Mimmie var lugna resten av eftermiddagen, även om det skreks en del och Tage gick små rundor för att leta efter mamma. :cry:

Hoppas det blir lugnare imorgon...
Men gud, vilket ståhej. Vilken tur att allt gick bra! Men jag fattar inte riktigt, de som köpte Leia, hade de släppt ut hästen i sitt nya hem i en ny flock och åkt därifrån? Eller hände detta nån/några dagar efter att de hämtat henne?
 
Men gud, vilket ståhej. Vilken tur att allt gick bra! Men jag fattar inte riktigt, de som köpte Leia, hade de släppt ut hästen i sitt nya hem i en ny flock och åkt därifrån? Eller hände detta nån/några dagar efter att de hämtat henne?

Ska man vara riktigt noga, så bor ägaren i Schweiz, men hon har ett samarbete med en tjej här i Sverige. Denna tjejen har inte en egen gård, så avelsstona och unghästarna är installade hos en tredje person, där de går på lösdrift. Det är dit Leia har flyttat och därifrån hon rymde. Tjejen hade varit på plats ca två timmar för att se till att flocken lugnade sig och hade oxå lagt ut högar med hö på olika ställen i hagen för att Leia skulle få mat utan att behöva äta från höhäcken och komma i konflikt med de andra. När tjejen åkte därifrån första gången såg hon att Leia tittade upp och gnäggade efter släpet (det var ju mitt släp hon lånade när hon lämnade Leia första gången så Leia känner igen det väl). Förmodligen har hon stuckit strax därefter, det verkar rimligast med tanke på tidsspannet.
 
Ska man vara riktigt noga, så bor ägaren i Schweiz, men hon har ett samarbete med en tjej här i Sverige. Denna tjejen har inte en egen gård, så avelsstona och unghästarna är installade hos en tredje person, där de går på lösdrift. Det är dit Leia har flyttat och därifrån hon rymde. Tjejen hade varit på plats ca två timmar för att se till att flocken lugnade sig och hade oxå lagt ut högar med hö på olika ställen i hagen för att Leia skulle få mat utan att behöva äta från höhäcken och komma i konflikt med de andra. När tjejen åkte därifrån första gången såg hon att Leia tittade upp och gnäggade efter släpet (det var ju mitt släp hon lånade när hon lämnade Leia första gången så Leia känner igen det väl). Förmodligen har hon stuckit strax därefter, det verkar rimligast med tanke på tidsspannet.
Ok! :) Ibland går det galet, oavsett hur bra koll man har, tur det gick väl i slutändan!
 
Så var då dagen D här, eller K som i Kaos... :meh:

Leias nya ägare kom som de skulle på morgonen, de skulle låna mitt släp för det var ganska fruset och hon hade inte dubb på sitt. Det gick bra att lasta och de körde iväg. Mimmie (min ridhäst) och Tage blev, som väntat, mycket upprörda. Skrik och gråt och tandagnisslan. Efter ett tag hade de lugnat sig så pass att jag tänkte att jag kunde ta ut dem. Tog ut Mimmie och Tage, de sprang iväg och skrek och jag skyndade mig in efter ponnyn. När jag kom ut igen med ponnyn på släptåg, ser jag bara hur Tage dundrar igenom staketet. :eek::eek::eek: Hinner tänka att han springer ingenstans och fångar istället Mimmie och skyndar tbx till stallet med henne och ponnyn. Väl där så hör jag Tage runt hörnan (stalldörren var stängd, så han fortsatte vidare) och när jag öppnar stalldörren och släpper in de andra så kommer Tage. In med alla hästarna och ut och inspektera förödelsen. Han lyckades knäcka två stolpar, men det gick att få till staketet ändå med lite knep och knåp. Tage var oskadd, men ff upprörd.

Vågade inte släppa ut dem ensam igen, så ringde nya ägaren och kollade när de skulle komma. Det tog ca en timme och på den tiden lugnade hästarna ner sig lite till. När de väl kom hjälpte de till att hålla koll på Tage och Mimmie medan jag hämtade ponnyn. Denna gången var de betydligt lugnare, visst skrek de, men de var inte lika hysteriska. Efter bara en liten stund höll de ponnyn sällskap vid höet och jag kunde gå in och fortsätta mocka.

Efter ca 1-1,5 timme kommer sambon ut i stallet och visar en bild från FB - liknar inte detta Leia? En upphittad häst, drygt 6 km från där Leia ska bo. Sambon och jag hoppar in i hans bil och skyndar mot adressen där Leia finns, samtidigt ringer vi både nya ägaren och hon som Leia ska bo hos, för att dubbelkolla om hon är kvar i hagen eller ej. Det var hon inte och när vi kommer fram till gården där hon hittats kommer ägaren samtidigt. Vi konstaterar att det verkligen var Leia och ägaren kör iväg för att hämta släp och jag stannar hos hästen. Hennes nya hagkamrater har gått ganska hårt åt henne, hon har ett stort bitmärke vid ryggraden och flera små.:cry: Staketet i hagen är helt, så Leia måste ha hoppat över. Var vet vi inte, de kunde inte inte hitta spåren trots snö.

Nu ska Leia få stå inne på natten, istf att gå på lösdrift, och dela hage med en snäll valack ett tag, så får vi hoppas att hon kommer bättre överens med dem längre fram.

Tage och Mimmie var lugna resten av eftermiddagen, även om det skreks en del och Tage gick små rundor för att leta efter mamma. :cry:

Hoppas det blir lugnare imorgon...

Usch, nu blir jag nervös för när vi ska flytta iväg Pyssling, kommer bli samma upplägg ungefär... Dessutom är hon extremt svårlastad även i vanliga fall och stressar upp sig väldigt lätt... Och ägaren som hon ska åka tillbaka till bor bara 2 km bort "fågelvägen", så blåser på det fel håll finns väl risken att de kan höra varandra också :cautious:.
 
Usch, nu blir jag nervös för när vi ska flytta iväg Pyssling, kommer bli samma upplägg ungefär... Dessutom är hon extremt svårlastad även i vanliga fall och stressar upp sig väldigt lätt... Och ägaren som hon ska åka tillbaka till bor bara 2 km bort "fågelvägen", så blåser på det fel håll finns väl risken att de kan höra varandra också :cautious:.
Mina kan ju omöjligt höra varandra och visst kan det vara en slump att Leia sprang det hållet, men det kändes verkligen som om hon var på väg till Tage/mig igen. Har precis skrivit till tjejen som har hand om henne och frågat hur det har gått idag. Hon skulle ut och gå med Leia idag, för stackaren har väl träningsvärk efter den rundan hon tog igår. Så mycket har hon inte motionerat på 1,5 år... :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp