Status
Stängd för vidare inlägg.
Länge sedan jag kikade in här, mycket har hänt och va stora alla bebisar blivit =D

Jag mätte min kille igår, han mäter nu 134cm fram och 137cm bak och är 7 ½månad gammal.
Väldigt bebis i både huvud och kropp måste jag säga, men han börjar mer och mer se ut som en liten häst.

Han är just för tillfället otroligt busig och försöker busa med allt som rör sig, börjat nafsa på typ allt också (har dombåda iof) men han är värst.
Börjar inse att stofölet inte är tillräckligt med lekkamrat för honom längre och han försöker väl få igång dom andra stona med och leka men det är ingen som vill det direkt tyvärr.

Tycker inte det känns som det är redo och sära mor och son ännu då dom blivit så fästa vid varandra sen någon månad tillbaka, innan det trodde jag det inte skulle bli några problem men nu han skriker efter mamma när hon tas ut från hagen och hon skriker efter honom när han tas ut.

Det har hon typ inte gjort alls från första gången då vi började ta ut fölen från mammorna.
Så jag vet inte hur jag ska göra.

Har sagt att jag gärna har han kvar hos mamma tills det verkligen behövs säras på dom, men tycker synd om honom när han inte får busa av sig ordentligt. Jag har börjat låta han komma ur hagen och hänga med mig på gården när jag fixar med vatten lr dyliga saker bara för att han ska få komma ut och röra sig lite.

Vi har släppt ner hela bunten nere i sommarhagen ibland också så dom får kuta av sig, men det är inte tillräckligt.

Jag ska i helgen åka och kolla på en gård där jag får stalla in honom tillsammans med en annan hingstunge född 2017, det ser jag fram emot men jag vet inte, när är det dags egentligen?
Om han är 7 1/5 mån o mamma inte är ombetäckt så är det hög tid nu.
 
Idag har Calle fått åka till ridhus. Gud vad bortskämd jag är med snälla hästar! Han var yngst av alla där vågar jag nog gissa, och skötte sig exemplariskt med allt runt hantering och lastning. Lastade honom hemma, sen stod han som en gammal valack i släpet. Lastade ur och han brydde sig inte ett smack trots liv och rörelse och andra hästar som gnäggade osv, kunde gå leda honom lite fram och tillbaka på vägen medan vi väntade på vår tur.

I ridhuset märktes det att han har nerv. När han gick med matte var han lugn som en ko, men första varvet blev han rädd för nåt på läktaren så då drog han genom avspärrningsbanden på bägge sidor. Det var dock inga problem att fortsätta sen; även om han var spänd. Han är en extremt bussig häst som verkligen försöker måste jag säga. Han skakade i hela kroppen av nervositet efter incidenten med banden men han litar på mig och då går det bra.

Sen var det bara att lasta in honom i ett halvmörkt släp och åka hem, då var han trött såg jag i kameran men väl hemma så såg han så nöjd och glad ut igen. Han har levt rövare i hagen sista dagarna så jag tror ändå att det var bra att han fick blåsa ur lite. Vi kör en gång till och sen väntar vila fram till hösten för honom.

Massa minusgrader här nere ikväll så matte var påpälsad som en Michelingubbe, vilket märktes när jag skulle springa med pisken...
27624762_2363629850329346_6388351529703413115_o.jpg
 
Idag har Calle fått åka till ridhus. Gud vad bortskämd jag är med snälla hästar! Han var yngst av alla där vågar jag nog gissa, och skötte sig exemplariskt med allt runt hantering och lastning. Lastade honom hemma, sen stod han som en gammal valack i släpet. Lastade ur och han brydde sig inte ett smack trots liv och rörelse och andra hästar som gnäggade osv, kunde gå leda honom lite fram och tillbaka på vägen medan vi väntade på vår tur.

I ridhuset märktes det att han har nerv. När han gick med matte var han lugn som en ko, men första varvet blev han rädd för nåt på läktaren så då drog han genom avspärrningsbanden på bägge sidor. Det var dock inga problem att fortsätta sen; även om han var spänd. Han är en extremt bussig häst som verkligen försöker måste jag säga. Han skakade i hela kroppen av nervositet efter incidenten med banden men han litar på mig och då går det bra.

Sen var det bara att lasta in honom i ett halvmörkt släp och åka hem, då var han trött såg jag i kameran men väl hemma så såg han så nöjd och glad ut igen. Han har levt rövare i hagen sista dagarna så jag tror ändå att det var bra att han fick blåsa ur lite. Vi kör en gång till och sen väntar vila fram till hösten för honom.

Massa minusgrader här nere ikväll så matte var påpälsad som en Michelingubbe, vilket märktes när jag skulle springa med pisken...
27624762_2363629850329346_6388351529703413115_o.jpg
Vad roligt att det gick bra. Jag hade nog oxå behövt åka och rasta Tage, men med tanke på hur upprörd han ff blir när jag åker iväg med min ridhäst, så vågar jag inte.
Jag stötte iaf på en tränare jag haft tidigare i förra veckan, så nu är betet fixat.
Såg en fundering från någon på FB och dennes 7,5 månaders började definitivt bli könsmogen. Jag har ju mina ihop och måste skära honom snart, men hur vet man om kulorna är nere? Har känt efter och det finns något, men det är inte så kulformat, mer som prinskorvar. Inte alls som på människor :o eller hundar. Skulle ha ringt vet idag för att få lite mer kött på benen, men pga en familjekris så glömdes det helt bort...
 
@Fritidsryttare Jisses så imponerad jag är av att du tar med din lille på tur! Jag har inte ens vågat mig på att leda min ensam till paddocken. :o:angel:

Bus med sin kompis i förra veckan:
Hehe han är extremt snäll faktiskt, han skötte sig bättre än de större hästarna t.o.m. Jag tänker att så länge han stannar kvar hos mig så får han väl haka på mina galna upptåg, men i betydligt mindre utsträckning än de vuxna hästarna. ;) Vi ska ut och åka nästa måndag också, kanske ångrar mig sen. :D
 
Hehe han är extremt snäll faktiskt, han skötte sig bättre än de större hästarna t.o.m. Jag tänker att så länge han stannar kvar hos mig så får han väl haka på mina galna upptåg, men i betydligt mindre utsträckning än de vuxna hästarna. ;) Vi ska ut och åka nästa måndag också, kanske ångrar mig sen. :D


Jag är fortfarande lite färgad av hur det var när vi skulle hämta hem sto och föl från betet (första november), fick jaga fölskrället runt halva hagen för att få tag på henne och sen vägrade hon gå in i transporten trots att mamman stod där inne redan och ropade på henne.
Nu är hon ju faktiskt betydligt mer hanterad och "fånga" är inga problem längre, hon är som ett plåster på mig, även om jag har grimman med. Ska nog ta och prova en liten promenad i veckan. Hög tid, har bokat besiktning av stoet på torsdag. :p
 
Jag är fortfarande lite färgad av hur det var när vi skulle hämta hem sto och föl från betet (första november), fick jaga fölskrället runt halva hagen för att få tag på henne och sen vägrade hon gå in i transporten trots att mamman stod där inne redan och ropade på henne.
Nu är hon ju faktiskt betydligt mer hanterad och "fånga" är inga problem längre, hon är som ett plåster på mig, även om jag har grimman med. Ska nog ta och prova en liten promenad i veckan. Hög tid, har bokat besiktning av stoet på torsdag. :p
Det kommer säkert gå bra, har man följt Calles och min resa från början så hade man nog aldrig trott att han skulle få följa med till ridhuset mitt i kalla vintern. ;) Som tur är mognar de även i knoppen och inte bara i kroppen. :)
 
Vad roligt att det gick bra. Jag hade nog oxå behövt åka och rasta Tage, men med tanke på hur upprörd han ff blir när jag åker iväg med min ridhäst, så vågar jag inte.
Jag stötte iaf på en tränare jag haft tidigare i förra veckan, så nu är betet fixat.
Såg en fundering från någon på FB och dennes 7,5 månaders började definitivt bli könsmogen. Jag har ju mina ihop och måste skära honom snart, men hur vet man om kulorna är nere? Har känt efter och det finns något, men det är inte så kulformat, mer som prinskorvar. Inte alls som på människor :o eller hundar. Skulle ha ringt vet idag för att få lite mer kött på benen, men pga en familjekris så glömdes det helt bort...

Jag är i precis samma läge... Är nog inne på att kastrera nu snart (om det går) men nojar om jag borde försöka hitta någonstans att ställa honom med andra hingstungar istället! Har också försökt känna men som du säger är det ju inga "kulor" precis utan mer avlånga utbuktningar...
 
Jag har också haft huvudbry för hur jag ska göra med Calle och lösdrift haha... Jag har ju en lösdriftsplats som har funkat, men det har ändå blivit att jag har suttit och kört varje dag för tillsyn och i nuläget funkar inte det då jag har så mycket annat i livet.
Vi har perfekta möjligheter där jag har stona att ha unghästar också, men jag kan inte ha en ettårsvalack gående med ston och nyfödda föl. Det är riktigt svårt att hitta en bra lösdrift häromkring; speciellt om du har lite tidspress. Alternativet jag har är att sälja honom, men det bär mig också emot, i dagsläget iaf.

Lösningen för mig har blivit att köra iväg Calle rätt långt upp, till Sörmland. Där finns en anläggning som erbjuder fullservice i lösdrift med allt från hovslagare, vaccinationer m.m.. Jag har bekanta som rekommenderar det stället varmt och det ser och framstår som mycket välskött så jag hoppas verkligen att det uppfyller mina förväntningar.
Jag har sneglat på det stället sedan min första avkomma föddes men då jag har kunnat lösa det bra på annat vis fram tills nu så har det inte blivit av att jag hört av mig dit. Jag skrev iaf igår kväll och det verkar som att Calle kan få en plats redan här i mars, så nu lutar det åt att han blir sörmlänning ett tag framöver.
 
Jag har också haft huvudbry för hur jag ska göra med Calle och lösdrift haha... Jag har ju en lösdriftsplats som har funkat, men det har ändå blivit att jag har suttit och kört varje dag för tillsyn och i nuläget funkar inte det då jag har så mycket annat i livet.
Vi har perfekta möjligheter där jag har stona att ha unghästar också, men jag kan inte ha en ettårsvalack gående med ston och nyfödda föl. Det är riktigt svårt att hitta en bra lösdrift häromkring; speciellt om du har lite tidspress. Alternativet jag har är att sälja honom, men det bär mig också emot, i dagsläget iaf.

Lösningen för mig har blivit att köra iväg Calle rätt långt upp, till Sörmland. Där finns en anläggning som erbjuder fullservice i lösdrift med allt från hovslagare, vaccinationer m.m.. Jag har bekanta som rekommenderar det stället varmt och det ser och framstår som mycket välskött så jag hoppas verkligen att det uppfyller mina förväntningar.
Jag har sneglat på det stället sedan min första avkomma föddes men då jag har kunnat lösa det bra på annat vis fram tills nu så har det inte blivit av att jag hört av mig dit. Jag skrev iaf igår kväll och det verkar som att Calle kan få en plats redan här i mars, så nu lutar det åt att han blir sörmlänning ett tag framöver.

Hoppas att det är ett bra ställe som du har blivit rekommenderad när det är så långt ifrån så måste det fungera.
 
Idag bestämde jag mig för promenad, och det slutade med att fölis lasttränade sig själv!

Hon har letts till och från hagen själv när mamman stod inne på grund av hovbölder, och vi har tränat ledning i paddocken med mamman framför, så hon kan det där med att gå fram när man smackar och tar i grimskaftet. Idag var första gången jag tog henne bort från mamman i hagen. Det svåraste var faktiskt att få ut henne ur hagen utan att de andra två huliganerna följde med, de är som de tre musketörerna hon och hennes jämngamla kompis och stallägarens 3-årssto. :p

Sen gick vi till stallet, lät bli att jaga stallkatten, tittade på hästarna som var inne och ut på andra sidan. Här hade vi en diskussion angående om man får springa över och/eller förbi mig... Sen kom vi runt ett hörn och fick syn på min hästtransport som stod öppen efter att jag varit och tränat med en annan häst.
Då hade vi en liten fight angående om man får vända och springa tillbaka när man känner för det. Lyckades hålla henne kvar, så jag vann! Sen gick vi fram och kollade in transporten, jag bad bara att hon inte skulle springa ner mig eller dra iväg. När hon väl vågade sig fram och slutade försöka rymma så gick hon fram och tillbaka några gånger, sen dängde hon hoven i lämmen två gånger och sen gick hon in i transporten och kollade läget. Det hade jag inte väntat mig! Jag stod kvar utanför och efter en liten stund backade hon ut igen lugnt och fint och så gick vi tillbaka till hagen igen. :love:

Hon försökte dra igen på väg tillbaka men jag lyckades hålla kvar och sista biten ut i hagen gick hon så snällt bredvid mig med hängande grimskaft. Känns som att hon lärde sig många nyttiga saker idag!
 
Jag har också haft huvudbry för hur jag ska göra med Calle och lösdrift haha... Jag har ju en lösdriftsplats som har funkat, men det har ändå blivit att jag har suttit och kört varje dag för tillsyn och i nuläget funkar inte det då jag har så mycket annat i livet.
Vi har perfekta möjligheter där jag har stona att ha unghästar också, men jag kan inte ha en ettårsvalack gående med ston och nyfödda föl. Det är riktigt svårt att hitta en bra lösdrift häromkring; speciellt om du har lite tidspress. Alternativet jag har är att sälja honom, men det bär mig också emot, i dagsläget iaf.

Lösningen för mig har blivit att köra iväg Calle rätt långt upp, till Sörmland. Där finns en anläggning som erbjuder fullservice i lösdrift med allt från hovslagare, vaccinationer m.m.. Jag har bekanta som rekommenderar det stället varmt och det ser och framstår som mycket välskött så jag hoppas verkligen att det uppfyller mina förväntningar.
Jag har sneglat på det stället sedan min första avkomma föddes men då jag har kunnat lösa det bra på annat vis fram tills nu så har det inte blivit av att jag hört av mig dit. Jag skrev iaf igår kväll och det verkar som att Calle kan få en plats redan här i mars, så nu lutar det åt att han blir sörmlänning ett tag framöver.
Kan du ha hingst hos er om du har en till?
 
Kan du ha hingst hos er om du har en till?
Kan kan vi säkert, frågan är vad stallägaren vill ;). Mark finns det gott om, mitt älskade "hingstbete" har väl varit just det en gång i tiden, men vi har bara ston, föl och får där nu för tiden. Om du har tumme med personen i fråga så kolla, jag har liksom förutsatt att Calle ska bort till våren. :) Antar att du tänker på din Bernstein?
 
Jag är i precis samma läge... Är nog inne på att kastrera nu snart (om det går) men nojar om jag borde försöka hitta någonstans att ställa honom med andra hingstungar istället! Har också försökt känna men som du säger är det ju inga "kulor" precis utan mer avlånga utbuktningar...
Hittar du ett bra bete och det finns plats till ytterligare en slyngel så säg till, vi bor ju inte så långt ifrån varandra...
 
Mitt sto är sålt nu och åker om en dryg vecka, så passade på med lite aktivering idag också. Satte fast Merida i stallgången för första gången. Hon stod alldeles lugnt och stilla, medan mamman som stod en bit bort höll på att riva stallet, steppade runt, viftade och slog med frambenen och galopperade på stället i grimskaften. :grin: Tog ut dem och släppte dem i paddocken en stund så att de fick rasta av sig. Merida brukar nogsamt undvika hinderna, men idag styrde hon glatt på ett av dem och hoppade! :bump:

Jag byggde ett hinder längs staketet och gjorde lite infångare, visade mamman hindret och sen fick hon dra med sig sin unge.
IMG_2676.JPG


 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp