Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista vändan till ridhus med Calle idag. Skulle kunna skriva en novell om den hästens fantastiska lynne, men tror inte folk tycker det är så kul att läsa om. Nöjer mig med att konstatera att jag vore dum om jag sålde en häst som är så snäll att hålla på med. :)

Jag fick gå på lite "bryskt" i hörnet, dels för att han gärna stannar där, det har även där han sprängde banden sist, sen tar han inte matte på särskilt stort allvar, jag brukar ju mest ge godis. :D
 
Hej

Jag har ett stoföl på 9 månader. Mamma häst har stått på ett stuteri sedan semineringen (ca 15 mil från mig). Hämtade hem henne för precis en månad sedan. Fölungen står kvar på stuteriet. De skiljdes åt i slutet av november. För 6 veckor sedan hälsade jag på dom båda och då tycke jag fölet var lite tunt. Idag var jag igen och hälsade på dem och fölet är fortfarande tunt, enligt mig mager. Man känner alla revbenen tydligt och de syns även under vinterpälsen när hon rör sig (de går på lösdrift). Jag kände på en del av de andra fölen och de kunde jag inte känna några revben på. Stuteriägaren fick jag inte tag på när jag var där idag men ska kontakta honom igen. Men nu undrar jag, i min värld är det inte bra att ett föl går länge och är tunt/magert. Men stuteriägaren har inte meddelat mig nånting utan allt är bara bra. Är det jag som överreagerar eller? Ska man kunna känna alla revbenen tydligt samt även att de är synliga när hon rör på sig?
 
Hej

Jag har ett stoföl på 9 månader. Mamma häst har stått på ett stuteri sedan semineringen (ca 15 mil från mig). Hämtade hem henne för precis en månad sedan. Fölungen står kvar på stuteriet. De skiljdes åt i slutet av november. För 6 veckor sedan hälsade jag på dom båda och då tycke jag fölet var lite tunt. Idag var jag igen och hälsade på dem och fölet är fortfarande tunt, enligt mig mager. Man känner alla revbenen tydligt och de syns även under vinterpälsen när hon rör sig (de går på lösdrift). Jag kände på en del av de andra fölen och de kunde jag inte känna några revben på. Stuteriägaren fick jag inte tag på när jag var där idag men ska kontakta honom igen. Men nu undrar jag, i min värld är det inte bra att ett föl går länge och är tunt/magert. Men stuteriägaren har inte meddelat mig nånting utan allt är bara bra. Är det jag som överreagerar eller? Ska man kunna känna alla revbenen tydligt samt även att de är synliga när hon rör på sig?
Jag vet ju bara precis vad som står här men jag misstänker att det gått till så här:
Man har på stuteriet dela på sto och föl när man delar på alla ston och föl. Fölet går idag i fölgrupp på någon typ av lösdrift. Detta är ett vanligt sätt på stora stuterier och mest till för att underlätta för oss människor.
Om det är på detta sättet så är det inte OK att fölet är tunnt. Dels verkar det som hon blivit av med din mamma innan hon var färdig för det. Räknar jag rätt var hon sex månader när dom blev delade. En så ung häst behöver mjölk fortfarande och får den inte det kommer den efter. Den kan också riskera att få magsår i värsta fall. Går den sedan i grupp och inte får individuell utfodring kommer den inte att äta upp sig förrän tidigast på sommarbetet. Klart att den då kommer efter i sin utveckling. Beroende på hur det ser ut med utfodring och antal hästar så kan det bli så att vissa helt enkelt inte får äta så mycket som behöver. Dom blir bortkörda innan dom ätit klart, det gäller inte bara föl utan även stora hästar på lösdrift om inte ätplatseran är anpassade till flocken och antalet hästar.
Att fölet är tunt kan bero på andra saker också så det behöver inte vara "fel" i hantering och miljö. Vissa föl växer fort i perioder och tappar under växtfasen för att äta upp sig igen när de inte växer så mycket. Fölet kan också ha mask vilket vissa individer är mer känsliga för än andra.
Hade det varit mitt föl hade jag inte låtit det vara kvar på det här stället om inte ägaren har en väldigt bra förklaring till varför fölet ser ut som det gör.
 
28276568_1090070267800060_7120835341164580164_n.jpg

Min växer så det knakar & har varit lite tunnare än andra jämnåriga i perioder (trots att hon får i sig mer än nog av foder med väl anpassade värden). Jag vill gärna vara med & parera så att det inte blir någon "katastrof", men att de kan se lite olika ut ibland är inget som gör mig superstressad så länge de är blanka, pigga & verkar allmänt välmående. Dock skulle jag inte tycka det var kul om de är så magra att revbenen sticker ut under vinterpälsen, så i ditt fall skulle jag nog i första hand ha pratat med den ansvarige för att se om denne har redan har reflekterat kring detta & har en plan, eller kanske redan börjat åtgärda det med enskild utfodring etc (förvisso utan att ha informerat dig innan..).
 
09C63EB3-5CF5-407D-BCF2-DFF39CDECE63.jpeg
Har hälsat på lillen idag, de har flyttat ut på lösdriften och blivit stora pojkar nu. Vår är lite rundare i formerna än flera andra, och är inte så hög, men fullt normal. Han är väldigt vänlig och verkade tack och lov känna igen mig. De är mysiga i flocken fortfarande. De andra låter oss stå och prata i fred och kom fram först efter ett tag. Ingen av dem är rädd men alla är sociala. Min tränares häst ville gärna följa med mig hem, och den är svart med Grand Prix-mamma, så Den får gärna tycka om mig :angel:
 
28238297_2396368457055485_3869309067727038383_o.jpg

Calle hälsar att det är kul med snö.
Jag undrar hur stor han tänker bli, när jag kollar på honom ibland så får jag känslan av att han kommer bli enorm. Inte så mycket på grund av höjden som när jag ser skuldran på honom, han har linjer som antyder att han kommer bli rejäl.
Väggen där han står är nästan lika hög som mig och jag är 1.64 iaf...
 

Bifogade filer

  • 20180226_084447.jpg
    20180226_084447.jpg
    215,2 KB · Visningar: 58
Jag gjorde bort mig häromdagen och det kunde slutat riktigt illa. :eek:
När snöovädret från h-t träffade oss med full kraft häromdagen, tänkte jag att jag skulle vara lite extra snäll och värma hästarnas vatten lite eftersom tom vattnet i deras spannar frös, så på morgonen var det slush med iskant. Jag orkade inte springa fram och tillbaka mellan stallet och boningshuset med spannar, utan kom på den briljanta idén att ta med vattenkokaren ut (har bara kallvatten i stallet). Värmde vatten medan jag fodrade och tog in och det gick bra en omgång, när nästa omgång vatten stod på värmning gick strömmen. :cautious: Jag såg att det lös i köket, så jag förstod att det var en propp. När jag kom in för att kolla, höll sambon redan på att lösa det och eftersom vi upptäckte att det var lite snedbelastning på faserna så struntade jag i att fortsätta med mitt projekt och när jag var ute för att kolla så att inga lampor var igång i stallet, så märkte jag inte att Tages boxdörr inte var helt stängd, bara tillputtad. Jag sa godnatt och kom tbx nästa morgon...
Och möttes av totalt kaos. Allt som hängt på krokar var nerrivet (några grimmor, ett träns och en longerlina), alla redskap låg huller om buller, den sista halmbalen hade han lyckats öppna och strö ut i den tomma boxen jag har som förråd, men allra värst var att han ätit upp maten jag förberett kvällen innan. 2 kg lucern och 0.5 kg betfor som var Mimmies, hans eget som är 0.5 kg lucern och lite betfor - detta var inte ens blötat :eek: + 1kg müsli och ett gäng morötter som oxå var Mimmies. Han hade druckit en del vatten, men jag var rädd att det var för lite. Han var pigg och glad, så jag slängde ut alla hästarna i hagen. Han var inte så intresserad av höet :angel: utan tyckte snön var mer spännande, vi hade fått massor över natten. Busade en stund för sig själv och åt sedan tillsammans med de andra. Höll koll på honom med jämna mellanrum, men har verkade helt opåverkad. Ibland har man verkligen tur...
 
Jag gjorde bort mig häromdagen och det kunde slutat riktigt illa. :eek:
När snöovädret från h-t träffade oss med full kraft häromdagen, tänkte jag att jag skulle vara lite extra snäll och värma hästarnas vatten lite eftersom tom vattnet i deras spannar frös, så på morgonen var det slush med iskant. Jag orkade inte springa fram och tillbaka mellan stallet och boningshuset med spannar, utan kom på den briljanta idén att ta med vattenkokaren ut (har bara kallvatten i stallet). Värmde vatten medan jag fodrade och tog in och det gick bra en omgång, när nästa omgång vatten stod på värmning gick strömmen. :cautious: Jag såg att det lös i köket, så jag förstod att det var en propp. När jag kom in för att kolla, höll sambon redan på att lösa det och eftersom vi upptäckte att det var lite snedbelastning på faserna så struntade jag i att fortsätta med mitt projekt och när jag var ute för att kolla så att inga lampor var igång i stallet, så märkte jag inte att Tages boxdörr inte var helt stängd, bara tillputtad. Jag sa godnatt och kom tbx nästa morgon...
Och möttes av totalt kaos. Allt som hängt på krokar var nerrivet (några grimmor, ett träns och en longerlina), alla redskap låg huller om buller, den sista halmbalen hade han lyckats öppna och strö ut i den tomma boxen jag har som förråd, men allra värst var att han ätit upp maten jag förberett kvällen innan. 2 kg lucern och 0.5 kg betfor som var Mimmies, hans eget som är 0.5 kg lucern och lite betfor - detta var inte ens blötat :eek: + 1kg müsli och ett gäng morötter som oxå var Mimmies. Han hade druckit en del vatten, men jag var rädd att det var för lite. Han var pigg och glad, så jag slängde ut alla hästarna i hagen. Han var inte så intresserad av höet :angel: utan tyckte snön var mer spännande, vi hade fått massor över natten. Busade en stund för sig själv och åt sedan tillsammans med de andra. Höll koll på honom med jämna mellanrum, men har verkade helt opåverkad. Ibland har man verkligen tur...
Oj då, skönt att allt gick bra!
 
Fritidsryttare- vad häftig han är. Supercool! Min är ju såld men står kvar hos tjejen som jag sålt stoet till. Ska förhoppningsvis ned och hälsa på snart. Ska försöka filma lite då. Har hört att han ska vara väldigt fin så blir spännande =)
 
Fritidsryttare- vad häftig han är. Supercool! Min är ju såld men står kvar hos tjejen som jag sålt stoet till. Ska förhoppningsvis ned och hälsa på snart. Ska försöka filma lite då. Har hört att han ska vara väldigt fin så blir spännande =)
Tack, jag älskar ju honom, men är väldigt partisk! Tar gärna mer info om din när du hälsat på honom, tyckte han såg riktigt fin ut i annonsen när han skulle säljas. :) Pmar dig imorgon! :)
 
@mira2013 Guud vilka sötnosar :love: "Vill ha"-effekt!

----
Idag har vi varit på äventyr! Jag tycker det känns otroligt lyxigt att ha en unghäst som man kan lasta själv & åka iväg med utan problem, hon är verkligen såå himla behaglig att ha & göra med. Hon blev lite ledsen i bussen första fem minuterna, sedan kopplade hon av och stod helt lugnt och åt hö resten av vägen. Första gången uppbunden och med mellanvägg dessutom, det var inga problem alls. Extremt stolt & glad över att hon verkar gå i sin storebrors fotspår vad gäller temperament och att man därför kan anta deras mamma på endera vis nedärver vad jag tycker är kanske viktigast av allt - en bra skalle!


28721633_10155148122366574_1590221885_n-168x300.jpg
Flawi.jog_-300x300.png
 
Pelle plutt här tog ett stort skutt för över en månad sedan och hittades i hagen med ett jämntjockt ben från bogen till kotan.
Inget jättesår, men djupt och hög feber, in till klinik där det blev akut operation, såret gick ända in till knäelden (syntes ej på röntgen) och där man också fann en liten liten benflisa från såret. 4 veckor på box och nu är han äntligen befriad och får gå ut igen sedan en vecka tillbaka. Mycket god prognos och vi hoppas på fortsatt grönt ljus!

26866335_356000991546100_6343754910525292544_n.jpg


28428593_219943271902676_2781853221017092096_n.jpg

Han har även skaffat sig en ny hobby, kast med mjuka markbommar. Kan man tävla i det? :D
 
Vilken mardröm att hitta dem så i hagen! Håller tummarna för att det inte blir några framtida men. :heart
 
Jag är så kär i vår lille Obsidian! Han är den keligaste och snällaste lilla häst jag någonsin har träffat:love: Han är så lugn och snäll att jag ibland funderar på om det är något fel på honom. :o Han liksom bara är.
Om man inte försöker känna efter om kulorna har trillat ned. Då blir hela han SUR som en citron! :laugh: Eller om man går förbi med ett sto, då vaknar han minsann. Hoppas verkligen att de trillar ned snart.
 
Jag är så kär i vår lille Obsidian! Han är den keligaste och snällaste lilla häst jag någonsin har träffat:love: Han är så lugn och snäll att jag ibland funderar på om det är något fel på honom. :o Han liksom bara är.
Om man inte försöker känna efter om kulorna har trillat ned. Då blir hela han SUR som en citron! :laugh: Eller om man går förbi med ett sto, då vaknar han minsann. Hoppas verkligen att de trillar ned snart.
Låter precis som min lille Anton, han var också så där snäll att jag tyckte att han nästan var tråkig, det måste komma från pappan för halvbrorsan är inte alls sån. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
673
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
255
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp