Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bestämt att jag tar hem mitt föl. Hon är fortfarande mager så vill ha henne hemma och se så hon får det hon behöver. Men nu undrar jag över en sak. Jag har ju fölets mamma hemma. De har varit åtskilda i ca fyra månader. Vill gärna ha alla mina hästar ihop så nu undrar jag om det är möjligt att stoet kan börja producera mjölk igen om de går ihop igen?
 
Jag har varit fruktansvärt seg med hanteringen av lillen. Han är väldigt snäll men jag har inte varit iväg nåt med honom och har inte gjort något fenomenalt heller för den delen :o
Han går fortfarande med sin mamma och får fortfarande dia, något han gör till och från. Han ska egentligen gå med killarna men då jag har tänkt att betäcka stoet i år så ska killarna istället få gå in till stona. Sist kom stoet inte i ordentlig brunst förrns tredje försöket så nu kommer hon få lite pepp. Hon är riktig brunstmärr annars men bara ihop med killarna. De är rätt oförstående men hon backar till och med mot dem när hon brunstar (vet det då alla gick ihop från början när hon kom hit) :meh:
 
29497709_1108716502602103_2349350851756534726_n.jpg

Äntligen börjar det kännas som om det finns hopp om vår och förhoppningsvis inte alltför sent släpp på sommarbete (bilden är dock ett par veckor gammal, nu har vi barmark). Vi flyttar våra till ett superfint sommarbete i blandflock med främst unghästar, ska bli så härligt när det väl är dags! Min lilla är ju åt det lite tuffare hållet mot jämnåriga, så det känns skönt att veta att det finns ett par äldre, stabila hästar som sköter chefandet i hagen så hon inte får hybris.

Hur gör ni andra, har ni bete hemma? Har förstått att det är lite brist på bete i år eftersom att många markägare inte tar emot p.g.a förra årets torka & "gräs-kris" (i alla fall i Stockholmstrakten).
 
29497709_1108716502602103_2349350851756534726_n.jpg

Äntligen börjar det kännas som om det finns hopp om vår och förhoppningsvis inte alltför sent släpp på sommarbete (bilden är dock ett par veckor gammal, nu har vi barmark). Vi flyttar våra till ett superfint sommarbete i blandflock med främst unghästar, ska bli så härligt när det väl är dags! Min lilla är ju åt det lite tuffare hållet mot jämnåriga, så det känns skönt att veta att det finns ett par äldre, stabila hästar som sköter chefandet i hagen så hon inte får hybris.

Hur gör ni andra, har ni bete hemma? Har förstått att det är lite brist på bete i år eftersom att många markägare inte tar emot p.g.a förra årets torka & "gräs-kris" (i alla fall i Stockholmstrakten).
Gud så fin hon är!
Jag ska åka upp och hälsa på Calle sista 30/4-1/5 är tanken. Det är betessläpp första maj, och då är det tydligen så att alla samlas med sina unghästar och går i samlad tropp till betet. Själva betet ska vara gigantiskt, tror hon skrev nånstans mellan 20-30 ha för unghingstarna. Har inte hört nåt om betesbrist, men sen står ju Calle där permanent så han har kanske förtur, ingen aning.:)
 
Gud så fin hon är!
Jag ska åka upp och hälsa på Calle sista 30/4-1/5 är tanken. Det är betessläpp första maj, och då är det tydligen så att alla samlas med sina unghästar och går i samlad tropp till betet. Själva betet ska vara gigantiskt, tror hon skrev nånstans mellan 20-30 ha för unghingstarna. Har inte hört nåt om betesbrist, men sen står ju Calle där permanent så han har kanske förtur, ingen aning.:)

Tack, jag är väldigt nöjd med hur hon utvecklas :love:

Men vad härligt med så stort bete! Vi hoppas också på att få släppa i början av maj, men hon som har betet vill avvakta och se om våren faktiskt kommer på riktigt så det finns något bete att släppa på. Jag vet minst tre personer som vanligtvis erbjuder unghästbete som har "stängt" i år p.g.a förra årets katastrofbete, samt ett par stycken som inte öppnar förrän senare i sommar p.g.a att de inte kan erbjuda eventuell stödutfodring med tanke på stråfoderbristen... Vi får verkligen hålla tummarna för att det blir bättre på den fronten i år!
 
Här händer det både inget och mycket. Vi har ju delat på Formidabel, jag och en kompis. Men nu kommer jag gå in som fodervärd på hennes halva, och vi har en överenskommen summa som jag köper ut henne för, den dagen jag vill. Dessutom ska han få flytta till en bekant i Skåne, det är billigare för mig och eftersom jag ändå inte hinner besöka honom vidare ofta så får det bli så här. Det känns bra att det är beslutat, och ett nytt litet kapitel.

Han är vaccinerad mot botulism och lyckades charma veterinären som sa att han är väldigt söt, om än inte så maskulin. Stallägaren där han står nu sa att han kanske var till salu (eftersom jag inte bestämde mig för än häromdagen att jag skulle ta över hela ansvaret) och veterinären var intresserad av att veta vad han kostade. Sånt är alltid kul!
 
Pratade med min tränare (GP-ryttare och duktig unghästutbildare) om Mirre igår och hon tycker att han är fin. Både rörlig och snygg. I övrigt händer det inte mkt...

Kul!
Nej, är ju inte så mycket att göra med dem. Jag försöker borsta bort päls några gånger i veckan, och släppa henne en stund i paddocken ibland för att få springa lite mer. Tog en första längre promenad för några veckor sedan, hade med min andra häst som trygghet. Merida följde snällt med överallt, vi provade även att hoppa över ett litet dike med rinnande vatten, det tyckte hon var spännande. Träffade en hel flock med stora kronhjortar.

Stallägaren berättade att häromdagen hade hon hoppat en rejäl stenmur i hagen, kom i galopp och blev lite genskjuten av en av surtanterna, så då tog en ett jättesprång över stenmuren och såg sedan väldigt nöjd ut med sig själv.

Idag tittade vi lite på transporten och gick in och ut några gånger, snart dax att åka til betet igen.

30709305_10156166461095429_2926351683315880415_n.jpg
 
Jag har inte postat på ett tag här då Sören åkt till sina nya ägare och Sunes framtid såg mycket osäker ut. Men idag friskförklarades vår Sune äntligen! Så nu väntar sommarbete, modellerande för bild och film, och förhoppningsvis försäljning. Han får vara hingst i alla fall till i höst, så får vi se hur landet ligger då.
 
Igår var jag uppe i Stockholm för betessläpp av Calle. Det blev en lång promenad med lite hanteringsövningar längs vägen. För att inte ha blivit hanterad av mig på 2 månader så skötte han sig som en pärla. Jag är väldigt nöjd med beslutet att skicka upp honom, det är suveränt skick på anläggningen och Calle såg mycket välskött ut, bortsett från att han var lerig.
Han är så lik sin mamma i beteende och uppsyn att jag nog aldrig lär kunna sälja honom, han har kommit att bli en riktig älskling.
Det blev inte några bilder tagna av mig, förutom under fikapausen. Blev djupt imponerad av hur lugnt Calle stod uppbunden, han sov hela tiden.
Nu går hela flocken på ett kanonfint kuperat bete à 35 hektar. Medan resten av flocken drog repor så nöjde sig Calle med gräset. Också ett drag från mamman...
DSC01997.JPG
 
Tänkte inte på att mitt förra inlägg kunde ses som smygreklam :p Idag har vi i alla fall lastat och åkt med Sune till ridbana för att försöka få lite trav på film, vilket gick rätt bra förutom att han bara sprang fram till mig när jag höll i kameran, så jag fick driva istället. Gullungen. Tog lite halvfula kort också, trots att han har en del vinterfäll kvar och har magrat en del under pälssättningen.

31946928_10155648619853215_2896826982975143936_n.jpg

31520960_10155648620478215_6574216069580324864_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp