Föl misstänkt hovböld. Avvakta till fredag eller köra till klinik imorgon?

Ardennern

Trådstartare
Hej på er!

Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en kraftig hälta i Måndags kväll. Vi tog ut veterinär dagen därpå som undersökte honom men som vill att en hovslagare ska kika på honom. Har ringt runt och jagat hovslagare i hela länet sedan igår och den tidigaste tiden dom kan komma är fredag morgon. Jag har som alternativ att transportera honom 18 mil till hästklinik med klinikhovslagare i morgon eftermiddag. Frågan är hur jag ska göra. Det känns inte optimalt att transportera honom så långt när han har såpass ont. Samtidigt som jag känner att det är illa att behöva avvakta till fredag morgon. (Ingen kan ju säkert säga varför han är halt)

Han går på bete tillsammans med sin mor och några andra hästar just nu. Han har haft som mest 38,7 i temp och han är inte blockhalt men jag skulle vilja kalla det en kraftig hälta på vänster fram. Han äter och "smågnabbas" med dom andra hästarna så han är sig själv i övrigt. Han sätter dock bara i tån på just det benet. Vi har hittat en misstänkt rodnad vid ballen. Han ömmar där och även uppe vid kronranden när man trycker.

Hur hade ni gjort? Ska jag ha is i magen till fredag morgon eller ska jag göra slag i saken och transportera honom till klinik i morgon eftermiddag? Om ni tycker det sistnämda hur ska jag transportera honom och modern på bästa sätt? Modern är skodd och jag är så nojig att hon ska trampa på honom under transporten.

jjjj.jpg
 
Jättesvår fråga... :( Det är ju inte optimalt om han, t.ex., springer runt med en fraktur. Det går inte att stalla in mamma och föl i väntan på hovslagare?
 
Jättesvår fråga... :( Det är ju inte optimalt om han, t.ex., springer runt med en fraktur. Det går inte att stalla in mamma och föl i väntan på hovslagare?

Skitsvårt :( Jo men då måste jag lasta och transportera hem honom. Ca 1,5 mil dock bara. Vet inte vad som är lämpligast :/
 
Worst case, fraktur. Andra alternativ: stengalla (högt upp), hög hovböld som går ut i ballen. Som jag tänker fram snabbt.

I första och sista fallet vill jag oavsett ha plåt för att fatta beslut. Jag hade kört, tror jag. Det är skitsvårt. Magkänslan hade fått avgöra.
 
Är du orolig så kör med honom.
Jättesvårt för andra att avgöra tycker jag. Har bara varit med om en häst som trampat på sitt föl på 30 +år.
 
Worst case, fraktur. Andra alternativ: stengalla (högt upp), hög hovböld som går ut i ballen. Som jag tänker fram snabbt.

I första och sista fallet vill jag oavsett ha plåt för att fatta beslut. Jag hade kört, tror jag. Det är skitsvårt. Magkänslan hade fått avgöra.

Okej även om det är en hovböld hade du velat ha en röntgen? Vad beror det på?
 
Okej även om det är en hovböld hade du velat ha en röntgen? Vad beror det på?

För att utesluta en fraktur så klart. Är fraktur med på risklistan vill jag ha en plåt. Billigaste alternativet i det fallet är ju att det INTE är en fraktur. Dessutom vill jag gärna se om det går att lokalisera var bölden sitter, ibland kan det ju vara fara för frätning på hovbenet (var)
 
Skulle valt det snabbaste.

Just bakre delen på hoven är lurigt med unga hästar som växer, tänker främst på risken för att få ballerinafot.
 
Worst case, fraktur. Andra alternativ: stengalla (högt upp), hög hovböld som går ut i ballen. Som jag tänker fram snabbt.

I första och sista fallet vill jag oavsett ha plåt för att fatta beslut. Jag hade kört, tror jag. Det är skitsvårt. Magkänslan hade fått avgöra.

Har fått tag i en transport nu. Inredningen går dock inte att plocka ut. Dvs det kommer att vara en fast mellanvägg. Om man lastar balar framför bommen och surrar fast så han inte kommer under bommen? Uppbunden? (Van vi det) Men jag tänker på om han lättare håller balansen lös.
 
Även om du inväntar hovslagare tror jag att det är stor risk att hon/han också föreslår röntgen. Och väntar du till helgen blir klinikbesöket bra mycket dyrare. Oftast jobbar inte heller klinikhovslagaren på helgen.
 
Även om du inväntar hovslagare tror jag att det är stor risk att hon/han också föreslår röntgen. Och väntar du till helgen blir klinikbesöket bra mycket dyrare. Oftast jobbar inte heller klinikhovslagaren på helgen.

Jag har bestämt mig för att ta den tiden imorgon på kliniken. Hoppas det inte är något allvarligt.
 
@Ardennern Hur har det gått/hur går det??

Han var mycket bättre i dag! I samråd med hästkliniken så kom vi överens om att låta hovslagaren komma ut imorgon bitti som avtalat. Finner hon ingenting som kan förklara hältan så har vi en tid på kliniken i morgon klockan 14 :) Har flyttat han och mamman till en sjukhage och lagt ett våtvarmt omslag på rekommendation av en av klinikveterinärerna.

Uppdaterar mer i morgon :) Tack för att ni tänker på oss :heart
 
Han var mycket bättre i dag! I samråd med hästkliniken så kom vi överens om att låta hovslagaren komma ut imorgon bitti som avtalat. Finner hon ingenting som kan förklara hältan så har vi en tid på kliniken i morgon klockan 14 :) Har flyttat han och mamman till en sjukhage och lagt ett våtvarmt omslag på rekommendation av en av klinikveterinärerna.

Uppdaterar mer i morgon :) Tack för att ni tänker på oss :heart
Hur gick det med hovslagaren? Är problemet löst?
 
Är ju tyvärr ofrivillig expert på hovbölder, och nog ser det ut som en hovböld som är på väg ut genom ballarna, den har säkert vandrat under sulan och då är det inte så mycket att göra mer än att vänta. Det kan ta upp till 2 veckor för den att spricka.
Animalintex är jättebra på hovböld, blött omslag. Och rörelse i lagom mängd, så den trampas ut, värsta man kan göra är att hålla dom stilla då kan den ligga där hur länge som helst.
Men de behöver vila oxå. Så lite rörelse och mycket vila, och ev lite butta för att hjälpa mot smärtan. (metacam gör att processen går långsammare, butta är bättre)
Det är trots allt ett bra ställe för bölden att spricka upp i ballarna då det läker snabbt där sedan
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 755
Hästvård Det var nog inte hovböld iaf... Idag var hovisen ute igen och vi skulle kolla om bölden har mognat, vilket vi väntat på sedan i tisdags...
Svar
13
· Visningar
1 942
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp