Följer inte anvisad parkering

lady_vip

Trådstartare
Hur hade ni gjort för att komma åt de som inte följer anvisad parkering på privat område?

De gäller en brf, samtliga har gratis parkeringsplats, men framförallt två hushåll har satt i system att istället parkera på gatan utanför sitt boende. Detta medför att renhållningsfordon, snöröjning osv får svårt att ta sig fram.
Åtskilliga skriftliga uppmaningar från styrelsen har skickats ut, utan effekt.

Finns det andra åtgärder att ta till?
 
Anlita ett parkeringsvaktsbolag som får ta hela bötessumman? Lär väl inte ta så långt tid innan beteendet är borttränat....

----

Parkeringsbot på privatägd mark
På privatägd mark är det markägaren som bestämmer hur felparkeringar ska hanteras (ofta anlitas ett vaktbolag). På privat mark kallas p-boten kontrollavgift.

Om du inte betalar en p-bot utfärdad av ett privat företag fungerar det på i princip samma sätt som en obetald faktura.
---
www.korkortonline.se
 
Hur hade ni gjort för att komma åt de som inte följer anvisad parkering på privat område?

De gäller en brf, samtliga har gratis parkeringsplats, men framförallt två hushåll har satt i system att istället parkera på gatan utanför sitt boende. Detta medför att renhållningsfordon, snöröjning osv får svårt att ta sig fram.
Åtskilliga skriftliga uppmaningar från styrelsen har skickats ut, utan effekt.

Finns det andra åtgärder att ta till?

Det torde väl kunna prövas under "störande uppförande" reglerna BRF och kommunen har i området, varvid hyresgästen kan vräkas om förordningarna inte följs. Om det är kommunal gata och kommunen inte har reglerat parkeringen på stället, är det inte mycket ni kan göra,
 
Det torde väl kunna prövas under "störande uppförande" reglerna BRF och kommunen har i området, varvid hyresgästen kan vräkas om förordningarna inte följs. Om det är kommunal gata och kommunen inte har reglerat parkeringen på stället, är det inte mycket ni kan göra,
Området är privat och kommunen har inget med parkeringen att göra.

Tack för lite ideer!
 
Tycker det finns flera fördelar med att anlita utomstående bolag, det blir inget tjafs om att tjäna pengar på någon som MÅSTE stå där etc. En massa onödiga diskussioner kan avstyras genom att säga: "tyvärr, vi kan inte påverka så mycket, det är Parkeringsnissarna AB som har fått uppdraget, de ska följa upp att alla följer parkeringsanvisningarna. Det lättaste är helt enkelt att inte parkera fel".

Tjat och gnat blir ofta en vendetta (vi mot dem) och det blir ofta någon form av prestige i att "de" minsann inte ska tala om för mig hur jag ska parkera...
 
Tycker det finns flera fördelar med att anlita utomstående bolag, det blir inget tjafs om att tjäna pengar på någon som MÅSTE stå där etc. En massa onödiga diskussioner kan avstyras genom att säga: "tyvärr, vi kan inte påverka så mycket, det är Parkeringsnissarna AB som har fått uppdraget, de ska följa upp att alla följer parkeringsanvisningarna. Det lättaste är helt enkelt att inte parkera fel".

Tjat och gnat blir ofta en vendetta (vi mot dem) och det blir ofta någon form av prestige i att "de" minsann inte ska tala om för mig hur jag ska parkera...
Precis så blir det ju. De två hushållen bedriver någon slags parkeringskrig gentemot varandra, vilket irriterar samtliga andra hushåll.

Jag får helt enkelt ringa Parkeringsnissarna AB på måndag och fråga vad de ska ha för kalaset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp