Folk som pratar i mobiltelefon

Skorpion76

Trådstartare
Jag stör mig på personer som sitter på bussen, tåget eller båten och pratar i mobiltelefon. Det är en sak att ringa viktiga samtal, men nu tänker jag framför allt på dem som har något uppslitsnde gräl med föräldrarna, syskonen eller partnen och lämnar ut hela sitt privatliv till alla andra som sitter i samma utrymme. Vem har lust att höra på deras privata gräl? Det är möjligt att jag har postat detta innan, men seriöst förstår jag inte grejen.
 
Det som stör mig är om folk pratar påtagligt högljutt, oavsett om det är i telefon eller med någon bredvid. Ett rimligt lågmält mobilsamtal på t ex bussen om något utlämnande har jag själv svårt att uppfatta som varken mer eller mindre störande än om samma samtal sker mellan två personer på plats. Men det är ju jag det. :)
 
Att mobilsamtal förekommer ofta kan man knappast komma ifrån idag.
Om folk vill lämna ut sig med vad de talar om får de väl välja själva, tänker jag.
Men att vara högljudd tycker jag är ofint och brist på hänsyn till omgivningen - speciellt om det är i begränsade utrymmen och tätt med folk som t.ex. i bussar. (det kan folk iofs vara med annat än prat som musik/spelljud etc. eller helt utan telefon också) Har helt klart blivit vanligare.

Tänk på den tiden folk LÄSTE på tåget och höll sig tysta. :)
Och besvärade genom att bläddra stora morgontidningar över sina bänkgrannar;)
 
Sen kan man välja om man vill lyssna eller inte. Väljer man att inte lyssna blir det en del av bakgrunds sorlet.
Om man inte kan koppla bort det och inte vill lyssna, antingen stoppar man i ett par hörlurar i öronen och lyssnar på någon bra musik eller om man är tillsammans med någon kan man prata med denne istället, osv.
Finns många lösningar. :)
 
Det som stör mig är om folk pratar påtagligt högljutt, oavsett om det är i telefon eller med någon bredvid. Ett rimligt lågmält mobilsamtal på t ex bussen om något utlämnande har jag själv svårt att uppfatta som varken mer eller mindre störande än om samma samtal sker mellan två personer på plats. Men det är ju jag det. :)
Det är ockspå rejält störande. Jag får ofta hära att jag är högljudd och mina föräldrar har försökt att säga åt mig att dämpa ner. Problemet är att de förmodligen är mer intresserade av att säga åt mig att sänka volymen än at klyssna på vad jag faktiskt har att säga.

Very Lazy Pethead
 
Enda gången jag stör mig på mig själv är när jag snackar med granntanten om ngt. Människans hörsel är KAOSSSS :rage::nailbiting: försöker minimera dessa samtal :meh:

I övrigt pratar jag mkt sällan i telefon öht och brukar isf ringa upp folk när jag kommer hem
 
Jag stör mig på personer som sitter på bussen, tåget eller båten och pratar i mobiltelefon. Det är en sak att ringa viktiga samtal, men nu tänker jag framför allt på dem som har något uppslitsnde gräl med föräldrarna, syskonen eller partnen och lämnar ut hela sitt privatliv till alla andra som sitter i samma utrymme. Vem har lust att höra på deras privata gräl? Det är möjligt att jag har postat detta innan, men seriöst förstår jag inte grejen.
Jag förstår ärligt inte problemet. Det är väl skitbra att folk pratar! Och speciellt bra är det att de löser eventuella konflikter. Konflikter skapar bara stress, så löser folk konflikter bidrar ju det till att hela samhället blir bättre.

Jag har inget problem med att andra människor finns till och pratar med andra människor. Gillar man inte andra människor kan man köra egen bil så man slipper se andra människor i kollektivtrafiken.
 
Det är ockspå rejält störande. Jag får ofta hära att jag är högljudd och mina föräldrar har försökt att säga åt mig att dämpa ner. Problemet är att de förmodligen är mer intresserade av att säga åt mig att sänka volymen än at klyssna på vad jag faktiskt har att säga.

Very Lazy Pethead

är det inte just detta du klagar på i trådstarten...?
 
Jag har aldrig förstått varför så många anser att ett telefonsamtal stör mer än ett vanligt samtal. I det förstnämnda hör du en tala, i det sistnämnda två. Det är enda skillnaden.
Jag tror att det blir mer störande iom att det inte är ett konstant surr. Någon hade även en teori om att man ofrivilligt/omedvetet försöker lista ut vad den andra säger vilket i sig ju blir ett störmoment.

Jag kan däremot inte riktigt se någon anledning till att lägga den energin på det riktigt. Jag väljer att prata i telefon på tåget ibland. Ibland inte. Är det för störande med andra som pratar i mobilen finns det hörlurar så att man kan lyssna på något slags lugnande läte i stället.
 
Jag stör mig inte på att folk pratar i telefon. Däremot tycker jag det är olämpligt när jag tex en gång hörde en person som ptatade negativt om sina anställda på ett sätt som var utlämnande.

Men rent allmänt får man ju ta att människor är människor i kollektivtrafiken dvs någon luktar rök och någon svett, barn skriker, folk pratar högt etc.
Ibland gör folk inte som man vill.
 
Jag ser ingen skillnad på att någon pratar så jag hör alla deras privata samtal om precis allt, och Facebooks alla privata saker och gräl som syns hela tiden.
 
Jag stör mig på kollegor som står i korridoren och pratar högt.
Varför inte gå in på ett kontor stänga dörren och pratar där?
Finns det några etikettregler när det gäller att prata i korridorer och störa andra som vill ha arbetsro?

En tjej valde att stänga sin dörr för att slippa allt sorl.
Hon möttes av lite sura :cautious: miner och frågor om varför hon stängt dörren.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp