Folk som säljer vuxna katter?

Loons

Trådstartare
Nu kommer en nybörjare fråga (jag har aldrig ägt katt förut, endast hund, men tänker tanken om en katt, tänkt det länge då jag saknar djur). Jag har kollat lite på vissa raskatter och kommit över att många verkar sälja dom till "fullpris" (detta är mest blocket) och för mig verkar det lite oseriöst, på så sätt att man haft en vuxen katt ett tag-tröttnat (dom säger allergi eller annat), och då försöker tjäna en slant på katten. Det kanske inte alls är så, men jag tycker seriöst hem borda vara viktigare. (och detta är inte katter till avel/utställning, men kompis)- så jag tycker det är lite konstigt att begära samma pris på en 6 månaders katt som en katt unge (när det inte är en utställningskatt). Men hur brukar det vara inom kattvärlden med sånt? (även från uppfödare som säljer vuxna katter)
 
Är det raskatter eller huskatter? Inom min ras säljs inte vuxna katter för fullt pris om dom inte säljs som avelskatter. Har nog bara sett nån enstaka och det är inte uppfödare då utan folk som inte har så mycket erfarenhet och kunskap om hur det funkar.
Raskatter, men inte till avel/utställning.
 
En kattunge på 6 månader är inte en "sämre produkt" än en kattunge på 12 veckor. Snarare tvärtom... Mina kattungar flyttar tidigast vid 16 veckors ålder. Det finns inte en enda god anledning till prissänkning bara för att kattungarna blivit lite äldre.

Fullpris för en vuxen katt dvs. på en som är 2-3 år har jag aldrig sett. Därmed inte sagt att de inte är värda fullpris. Jag omplacerar en 3-åring nu. Utöver alla rutinsaker är hon HD-röntgad 2 gånger (mild HD på en höft), hjärtat har ultraljudats 2 gånger (normalt), hon har bukultraljudats (normalt) nyligen och utöver detta är hon DNA-testad för ett antal ärftliga sjukdomar (normala). Förutom att hon är fysiskt färdig är hon även mentalt färdig. Köparen vet vad hen får. Det har väl ändå ett hyfsat stort värde eller? Vi vet ju mycket mer om den vuxna katten än om kattungen. Kattungen som kanske utvecklar hjärtsjukdom vid 2 års ålder eller vars njurar pajar vid 3 års ålder.
 
Jag har aldrig sett en vuxen burma såld för 'fullpris' varken en omplacering direkt från uppfödaren eller en från en annan ägare. Nu är omplacering/vuxna burmor sällsynta på Blocket utan de omplaceras oftast inom rasring/burmaklubben eller privata kontakter. Naturligtvis gäller det här endast rasrena burmor med stamtavla från seriösa uppfödare.

Jag vet också att en del uppfödare gärna hjälper till om en av deras katter behöver omplaceras från sin gamla ägare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Marty
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: Pancakes
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Lager
·
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp