Folkomröstning i Grekland.

landsbygdsbo

Trådstartare
Råkade halka in på SVT;s debatt.

Där sitter folk som ska vara sakkunniga och talar om att Grekland ska rösta om EU;s förslag.

Såg en liknande diskussion ( från ett EURO-land) där ledande företrädare för både Grekland och deras motparter var företrädda.
Då Greken hävdade att man skulle ånyo förhandla efter valet, tittade hans motparter på varandra, ryckte på axlarna och skakade på huvudet.

Det verkade på dem som om tåget gått.

Och frågar man mig, så tvivlar jag på att Estland eller Ungern är kababla och/eller villiga att betala Greklans sjukvård o pensioner...
 
Kan någon förklara vad valet handlar om. Vad röstar grekerna om?
Dvs jag har förstått att de röstar om sparpaketet som ställs som krav för att få fortsatta lån? De dom röstar nej vill inte ha sparpaketet?
Och om de inte får fortsatta lån kan de inte betala sina andra skiulder?
Vad händer då om de inte kan betala skulderna?
 
Kan någon förklara vad valet handlar om. Vad röstar grekerna om?
Dvs jag har förstått att de röstar om sparpaketet som ställs som krav för att få fortsatta lån? De dom röstar nej vill inte ha sparpaketet?
Och om de inte får fortsatta lån kan de inte betala sina andra skiulder?
Vad händer då om de inte kan betala skulderna?
Vad grekerna röstar om?
Absolut ingenting eftersom den dealen brinner inne idag.
Sparpaketet och vidhängande lån existerar ju inte längre.

Men iom. att man röstar så visar man om man stöder vänster/högerregeringens velande eller om man vill vara kvar inom EUron

Vad jag är rädd för, är att Grekland riskerar att hamna i ngn form av inbördeskrig inom 5 år.

Deras regering verkar ju medvetet ha kört fram till avgrundens rand.
Det verkar som man i klassisk gammal kommunistisk anda först verkar kasta ner nationen i kaos, för att sedan bygga upp den nation man vill ha.

Man har, (hört ryktesvägen) förberett för att temporärt kunna hålla Grekland med en egen Euro-valuta.
Man skulle stansa ut ett hål eller stjärna i nya eurosedlar. Att skickas som gåva från Frankfurt till Aten.
Dessa skulle betalas ut som pension, lön etc i Grekland ,en inte kunna lösas in utanför Grekland.Bara värda papperet utanför Grekland
Det skulle ge landet tid att ta fram en egen valuta.
 
Det är så många obekräftade turer i den soppan så vem vet? Enligt en källa har Junkers erbjudit ett deal enligt en annan har Merkel sagt nej.
En riktig soppa, men effekterna på resten av EU är begränsade hur som helst. AB skrev igår att börsen "är i fritt fall" .. tja om man kallar -1.5% fritt fall då vetefasen ... :D

Senaste ryktet är att ECB ska diskutera höjt lånetak .... *suck^*
 
Det är så många obekräftade turer i den soppan så vem vet? Enligt en källa har Junkers erbjudit ett deal enligt en annan har Merkel sagt nej.
En riktig soppa, men effekterna på resten av EU är begränsade hur som helst. AB skrev igår att börsen "är i fritt fall" .. tja om man kallar -1.5% fritt fall då vetefasen ... :D

Senaste ryktet är att ECB ska diskutera höjt lånetak .... *suck^*
Det riktigt intressanta blir om den Grekiska regeringen lyckas sy ihop en deal. Man kommer du hem och kan triumferande säga att demokratin segrat. Vad som händer när parlament efter parlament hos de andra medlemsstaterna förkastar dealen. Undrar om demokratin står lika högt i kurs i Aten då?
 
Det riktigt intressanta blir om den Grekiska regeringen lyckas sy ihop en deal. Man kommer du hem och kan triumferande säga att demokratin segrat. Vad som händer när parlament efter parlament hos de andra medlemsstaterna förkastar dealen. Undrar om demokratin står lika högt i kurs i Aten då?

En riktig cirkus är det hur som helst. Den som lever får se, snart. Troligen syr dom ihop nåt och om 2 år till så är det dax igen.
 
Råkade halka in på SVT;s debatt.

Där sitter folk som ska vara sakkunniga och talar om att Grekland ska rösta om EU;s förslag.

Såg en liknande diskussion ( från ett EURO-land) där ledande företrädare för både Grekland och deras motparter var företrädda.
Då Greken hävdade att man skulle ånyo förhandla efter valet, tittade hans motparter på varandra, ryckte på axlarna och skakade på huvudet.

Det verkade på dem som om tåget gått.

Och frågar man mig, så tvivlar jag på att Estland eller Ungern är kababla och/eller villiga att betala Greklans sjukvård o pensioner...
Å inte vi hellerO_o
 
Vad grekerna röstar om?
Absolut ingenting eftersom den dealen brinner inne idag.
Sparpaketet och vidhängande lån existerar ju inte längre.

Men iom. att man röstar så visar man om man stöder vänster/högerregeringens velande eller om man vill vara kvar inom EUron

Vad jag är rädd för, är att Grekland riskerar att hamna i ngn form av inbördeskrig inom 5 år.

Deras regering verkar ju medvetet ha kört fram till avgrundens rand.
Det verkar som man i klassisk gammal kommunistisk anda först verkar kasta ner nationen i kaos, för att sedan bygga upp den nation man vill ha.

Man har, (hört ryktesvägen) förberett för att temporärt kunna hålla Grekland med en egen Euro-valuta.
Man skulle stansa ut ett hål eller stjärna i nya eurosedlar. Att skickas som gåva från Frankfurt till Aten.
Dessa skulle betalas ut som pension, lön etc i Grekland ,en inte kunna lösas in utanför Grekland.Bara värda papperet utanför Grekland
Det skulle ge landet tid att ta fram en egen valuta.
Ja men grekerna köper ju bitcoin i panik nu ;). Vad ska dom med egen valuta till O_o
 
"Euron - ett misslyckat projekt." Avsnitt 478 i en pågående följetong.

EU kan se sig om i stjärnorna efter en återbetalning av de där skulderna, det de gör nu är rent principtjafs, de vet att Grekland i själva verket aldrig kommer kunna betala tillbaka det och Grekland vet också att de vet det.

Antingen kommer EU acceptera att det inte blir någon återbetalning eller så kommer Grekland ta sig en ny valuta, så ser de enda långsiktigt hållbara alternativen ut om man är realist.
 
Hmm, är inte direkt så att grekerna lever lyxliv på andra EU medborgares pengar. Här är en artikel om vad EUs pengar faktiskt gått till. Mindre än 10% av bailout har gått till att reformera och skydda Greklands svagaste grupper.

Pengarna har gått till att betala räntor och skulder till de banker som lånade Grekland pengar innan den stora kraschen. Likt Grekland, Irland, USA och även till viss mån Sverige har skattebetalarnas pengar gått till att återbetala privata banker och låneinstitut och därmed flyttat Greklands skulder från privata aktörer till offentliga. Nödvändigt eftersom annars skulle många andra länders finansmarknader störtdyka när banker i länderna går i konkurs.

Greklands ekonomi har krympt betydligt, vilket leder till en ännu sämre betalningsförmåga vilket kräver ytterligare lån för att inte ekonomin ska krascha totalt vilket gör att Grekland inställer samtliga betalningar. Det är ett Moment 22.
 
Deras regering verkar ju medvetet ha kört fram till avgrundens rand.
Det verkar som man i klassisk gammal kommunistisk anda först verkar kasta ner nationen i kaos, för att sedan bygga upp den nation man vill ha.
Regeringen har kört? Grekland har haft en rejäl ekonomisk kris under flera år vid det här laget, det är inget som hänt nyss.

De har legat under EUs åtstramningspolitik länge och gått ner på sparlåga, fått väldigt svag ekonomi, de har haft det svårt under lång tid nu, den här krisen är liksom inget som dykt upp med regeringen.
 
Regeringen har kört? Grekland har haft en rejäl ekonomisk kris under flera år vid det här laget, det är inget som hänt nyss.

De har legat under EUs åtstramningspolitik länge och gått ner på sparlåga, fått väldigt svag ekonomi, de har haft det svårt under lång tid nu, den här krisen är liksom inget som dykt upp med regeringen.
Vad jag menar med kört? Diffen mellan vad man sagt till sitt folk och vad som sagts vid förhandlingarna.
Självklart ligger det största felet vig myglet som gav Grekland tillträde till euron. Sedan följde man upp med att bränna den bost som medlemskapet gav istället för att betala av på de dåvarande skulderna.
Nu ger man EU-staterna skulden för sitt eget misslyckande i förhandlingen. Man talar stort om demokrati men verkar inte inse att dem man förhandlar med har egna väljare som inte är intresserade av att curla Grekland längre.

Grekland har haft de regeringar man förtjänat, man har valt dem med de fagraste löftena...vänta ett tag, det påminner mig lite om det senaste valet i Sverige ;)
 
Jag undrar hur återbetalningsförmågan skulle kunna bli bättre av att köra landets ekonomi ännu mer i bott än den redan är. Hur ska staten kunna förbättra sin ekonomi om man krymper på löner vilket minskar efterfrågan vilket minskar ekonomin så att man måste sänka lönerna ännu mer? Fler och fler blir arbetslösa och den totala beskattningsbara inkomsten sjunker. Samma sak sker om man höjer skatterna, efterfrågan minskar och så är cirkeln igång.
Jag hörde på Studio 1 idag där nobelpristagaren i ekonomi Joseph Stiglitz uttalade att man var tvungen att vara ekonomisk idiot för att skriva på det avtalet eller skrev på det utan någon intention att fullfölja det.
Finns det någon stat som har kunnat idiotspara sig ur en kris på det här sättet som det inte gått åt helvete i senare?
 
Jag undrar hur återbetalningsförmågan skulle kunna bli bättre av att köra landets ekonomi ännu mer i bott än den redan är. Hur ska staten kunna förbättra sin ekonomi om man krymper på löner vilket minskar efterfrågan vilket minskar ekonomin så att man måste sänka lönerna ännu mer? Fler och fler blir arbetslösa och den totala beskattningsbara inkomsten sjunker. Samma sak sker om man höjer skatterna, efterfrågan minskar och så är cirkeln igång.
Jag hörde på Studio 1 idag där nobelpristagaren i ekonomi Joseph Stiglitz uttalade att man var tvungen att vara ekonomisk idiot för att skriva på det avtalet eller skrev på det utan någon intention att fullfölja det.
Finns det någon stat som har kunnat idiotspara sig ur en kris på det här sättet som det inte gått åt helvete i senare?
Att Grekland ska klara av att betala tillbaka är väl knappast troligt. Än större anledning att inte kasta bra pengar efter dåliga.
Stäng av kranen. Förklara Grekland som icke betalningskablal och låt dem lösa problemet med en egen valuta som avspeglar landets värde.
Det kommer att halvera köpkraften, fördubbla konkurrenskraften och på sikt få landet på fötter.
 
Jag undrar hur återbetalningsförmågan skulle kunna bli bättre av att köra landets ekonomi ännu mer i bott än den redan är. Hur ska staten kunna förbättra sin ekonomi om man krymper på löner vilket minskar efterfrågan vilket minskar ekonomin så att man måste sänka lönerna ännu mer? Fler och fler blir arbetslösa och den totala beskattningsbara inkomsten sjunker. Samma sak sker om man höjer skatterna, efterfrågan minskar och så är cirkeln igång.
Jag hörde på Studio 1 idag där nobelpristagaren i ekonomi Joseph Stiglitz uttalade att man var tvungen att vara ekonomisk idiot för att skriva på det avtalet eller skrev på det utan någon intention att fullfölja det.
Finns det någon stat som har kunnat idiotspara sig ur en kris på det här sättet som det inte gått åt helvete i senare?

Det är samma åsikt som Paul Kruger har. Andra ekonomer har andra åsikter för Grekland inte är en exportinriktad ekonomi (som vi) utan
lever i stor del på turism och viss fartygsindustri. Att Tsipras och Varoufakis har gjort sig till ovän med alla 18 euroländer på 6 månader sen valet är ju grekernas eget fel. De röstade på det blocket som lovade allt till alla. Påminner lite om Sverige där ....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp