Fölpriser?

MiniLi

Trådstartare
Nyfiken fråga!
Då och då dagdrömmer jag om att köpa ett finfint föl och brukar kolla annonser. Har insett att välstammade dressyrföl är tokdyra.
Utan att lägga värdering i vad de borde kosta osv, är det vanligt att fölen säljs för sådär 100-120 000 kr eller är det något önskepris inkl prutmån?
Generellt nu alltså. Tänker att ni här på avel nog har bra koll :)

Jag har aldrig hållt på med avel själv och aldrig köpt unghäst/föl så har dålig koll :)
 
Ja det är ett ganska vanligt pris för välstammade gångartsföl. Hoppfölen ligger väl kanske 20' under i pris för de bästa.
 
Med lite tur kan man göra fynd. Visserligen några år sedan men jag prutade ner min (såld nu dock) JJ Rayban - D-day åring och fick loss han för 35'. Han har blivit en trevlig häst med stora gångarter med rejält tryck.
En annan i min omgivning köpte ett föl e Bellagio som var riktigt fin och blev otroligt härlig både gångartsmässigt, exteriört och temperament. Gick också för under 50' (och det var inte vad den låg ute för).

Så det går, med lite tur.
 
Tycker det där med prissättningen av föl varierar lite beroende på årstid, kön osv men 100' skulle jag kunna tänka mig att ge för ett riktigt välstammat stoföl inom gångartsaveln, då ska det vara välkända namn som jag gillar i flera led bakåt och prestation på mödernet.
 
Tycker det där med prissättningen av föl varierar lite beroende på årstid, kön osv men 100' skulle jag kunna tänka mig att ge för ett riktigt välstammat stoföl inom gångartsaveln, då ska det vara välkända namn som jag gillar i flera led bakåt och prestation på mödernet.
Ja vissa föl som man ser i den prisklassen kan jag förstå värdet i. Men det är ju nästan standard med den priskategorin på annonssidorna, och de flesta verkar snarare "bra" än "superbra".
Ser också att en del ligger kvar länge..
 
Fynd och fynd alltså.

De med bra mödernen och attraktiva moderna fäder så fyndar man inte för 35-50 tusen. Jag tycker pris runt 100' är absolut rinligt
 
Jag tycker mig se välstammade dressyrföl för kring 70 - 80 000:- vilket är helt rimligt för en normalfin och frisk fölunge med trevlig stam på papperet.
Föl ur prestationssäkra stammar som är välbyggda och rör sig bättre än den genomsnittliga dressyrhästen bör kosta kring 100 000 eller mer.

Det är min högst personliga åsikt kring den moderna sporthästen :)
 
Ja vissa föl som man ser i den prisklassen kan jag förstå värdet i. Men det är ju nästan standard med den priskategorin på annonssidorna, och de flesta verkar snarare "bra" än "superbra".
Ser också att en del ligger kvar länge..
Jag har nog inte sett så många över 100' faktiskt, och tycker att de man ser kan vara värda sitt pris många gånger. Många ligger i samma spann som min, runt 65-80', helt OK bra ungar med vettiga stammar, men kanske inte nya Totilas. Det är svårt att sälja föl om du inte rear ut dem eller har riktigt bra prestation bakåt. Det är en stor risk köparen tar, mycket pengar att lägga ut på en investering som du inte vet om den är värd sitt pris om några år. Jag kan förstå att det är svårsålt många gånger, jag hade själv inte lagt de summorna på en så pass oprövad 'produkt' om den inte uppfyllde precis de kraven jag vill ha. (Men så letar jag främst avelsobjekt, inte ridhästar, kan tilläggas).
 
Såg att en av de stora gångartsuppfödarna säljer sina (otroligt välstammade med genomtänkta mödernen) för mellan 60-300 beroende på kvalité. Det tror jag speglar marknaden rätt bra. Sen kan en alltid fynda om något hänt så säljaren måste sälja fort helt enkelt.
 
Såg att en av de stora gångartsuppfödarna säljer sina (otroligt välstammade med genomtänkta mödernen) för mellan 60-300 beroende på kvalité. Det tror jag speglar marknaden rätt bra. Sen kan en alltid fynda om något hänt så säljaren måste sälja fort helt enkelt.
Vilken uppfödare är detta?
Låter som en bra spridning i pris :up:

Fynd och fynd alltså.

De med bra mödernen och attraktiva moderna fäder så fyndar man inte för 35-50 tusen. Jag tycker pris runt 100' är absolut rinligt
Nä 35-50 låter ju inte så mkt.
Jag tycker dock 100 är jättemycket för ett föl. Och mina funderingar ligger väl i att så många föl ute på annons ligger i den prisklassen. Alla dessa kan ju knappast vara över medel i kvalitet..

Jag tycker mig se välstammade dressyrföl för kring 70 - 80 000:- vilket är helt rimligt för en normalfin och frisk fölunge med trevlig stam på papperet.
Föl ur prestationssäkra stammar som är välbyggda och rör sig bättre än den genomsnittliga dressyrhästen bör kosta kring 100 000 eller mer.

Det är min högst personliga åsikt kring den moderna sporthästen :)
Ja 70-80 har jag sett i en del annonser och det känns ju jätterimligt. Och som du säger så ska självklart föl som är bättre än medel kosta mer!
Tycker dock att det är väldigt många föl som ligger ute för 100 eller mer..

Ex så har jag sett via FB att Skovens Rafael verkar ha varit poppis i år och i princip ALLA föl efter honom jag sett på annons ligger på 100-120. Någon enstaka under. Men de kanske alla är toppklass, jag har inte undersökt saken närmare utan bara noterat den höga summan :)

Jag har nog inte sett så många över 100' faktiskt, och tycker att de man ser kan vara värda sitt pris många gånger. Många ligger i samma spann som min, runt 65-80', helt OK bra ungar med vettiga stammar, men kanske inte nya Totilas. Det är svårt att sälja föl om du inte rear ut dem eller har riktigt bra prestation bakåt. Det är en stor risk köparen tar, mycket pengar att lägga ut på en investering som du inte vet om den är värd sitt pris om några år. Jag kan förstå att det är svårsålt många gånger, jag hade själv inte lagt de summorna på en så pass oprövad 'produkt' om den inte uppfyllde precis de kraven jag vill ha. (Men så letar jag främst avelsobjekt, inte ridhästar, kan tilläggas).
Jag har kollat både annonssidor och sett annonser via FB och min uppfattning är att mer än hälften ligger kring 100 eller över i pris. Men jag vet ju inte om dessa föl kommer gå för de pengarna eller om de sen säljs billigare.

Tänker också som du, köpa föl är ju mer osäkert än att köpa äldre unghäst. Det är därför jag har höjt lite på ögonbrynen när jag sett så himla många för mycket pengar..
 
Skovens Rafael stod i Sverige förra året och fick förstås massor av ston, det är därför det finns så många på annons. De med bra möderne är absolut värt 100-120' men inte alla bara för att hingsten är fin.

Ex så har jag sett via FB att Skovens Rafael verkar ha varit poppis i år och i princip ALLA föl efter honom jag sett på annons ligger på 100-120. Någon enstaka under. Men de kanske alla är toppklass, jag har inte undersökt saken närmare utan bara noterat den höga summan :)
 
Tänker också som du, köpa föl är ju mer osäkert än att köpa äldre unghäst. Det är därför jag har höjt lite på ögonbrynen när jag sett så himla många för mycket pengar..

Så är det ju men de bästa hästarna säljs kanske som föl... då finns de inte ens på marknaden som unghästar. Det är det som trissar upp priserna och det syns i synnerhet på gångartssidan.
 
Så är det ju men de bästa hästarna säljs kanske som föl... då finns de inte ens på marknaden som unghästar. Det är det som trissar upp priserna och det syns i synnerhet på gångartssidan.
Ja det förstår jag!
Är ju betydligt färre 1-2 åringar än föl på annons, speciellt nu på sommaren :)
Skovens Rafael stod i Sverige förra året och fick förstås massor av ston, det är därför det finns så många på annons. De med bra möderne är absolut värt 100-120' men inte alla bara för att hingsten är fin.
Ja jag ifrågasätter inte att de föl som är bättre än medel har den prislappen. Men man börjar ju undra när det inte finns så mkt spridning utan de flesta ligger därikring..
 
Visst kan det variera. Fast jag köper nog hellre ett bra föl än en dito ettåring. Tycker det är lättare att bedöma fölet än den rangliga ettåringen. men så tillkommer ett års uppstallning på priset.

Målet för mig skulle vara att rida - alternativt avla. Då är de första två-tre åren bara uppstallningskostnad (ja, man hanterar självklart!) .

När jag födde upp var priserna sådana att det aldrig gick att få ut tillverkningskostnaden för fölet, oaktat att det var elitston och väldigt bra hingstar. Glad om det ökat så att det inte är rejäl förlust i alla fall.
 
Jag tycker det skiljer jättemycket i pris på föl, endel föl har fantastisk härstammning och bra resultat från fölbedömning och kostar bara 60 000, medans andra med sämre möderne kostar runt 100 000. Men det är ju inte säkert folk får ut vad de begär. Är det någon som vet hur mycket ett bra fälttävlansföl kostar? Hur är priset där jämfört med hopp och dressyrfölen?
 
Jag tycker det skiljer jättemycket i pris på föl, endel föl har fantastisk härstammning och bra resultat från fölbedömning och kostar bara 60 000, medans andra med sämre möderne kostar runt 100 000. Men det är ju inte säkert folk får ut vad de begär. Är det någon som vet hur mycket ett bra fälttävlansföl kostar? Hur är priset där jämfört med hopp och dressyrfölen?

Fälttävlansryttarna köper ganska sällan föl och har ganska ofta inte så mycket pengar. Egen empirisk studie ;). Fast jag talar lite emot mig själv nu inser jag mtp vilka föl jag sålt de senaste åren å till vilka ryttare :angel:... i prisklass med hoppfölen ungefär.
 
Det finns ju mycket mindre pengar i sporten, samtidigt som den är dyrare att utöva så jag förstår om priserna blir därefter. Är det rimligt att tro att ett föl med kanonstam för fälttävlan kan säljas för samma pris som ett ganska bra hoppföl, ca 75 000?
 
Det finns ju mycket mindre pengar i sporten, samtidigt som den är dyrare att utöva så jag förstår om priserna blir därefter. Är det rimligt att tro att ett föl med kanonstam för fälttävlan kan säljas för samma pris som ett ganska bra hoppföl, ca 75 000?

Ja det tycker jag men det finns betydligt färre köpare vilket avgör hur lätt eller svårt det är att sälja.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 166
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp