Fölpriser?

Jo. Jag funderar på om jag ska våga mig på att välja en fullblodshingst (Ibisco xx). Jag tror det skulle passa mitt sto väldigt bra, och hon har tidigare lämnat en riktigt fin avkomma i fälttävlan, men känns som fölet blir mer svårsålt utanför fälttävlanskretsar jämfört med om jag valt en hopphingst.
 
Jo. Jag funderar på om jag ska våga mig på att välja en fullblodshingst (Ibisco xx). Jag tror det skulle passa mitt sto väldigt bra, och hon har tidigare lämnat en riktigt fin avkomma i fälttävlan, men känns som fölet blir mer svårsålt utanför fälttävlanskretsar jämfört med om jag valt en hopphingst.

Ger den gröna papper i SWB? Tänker att grå papper sänker värdet på avkomman oavsett hur den blir.
 
Tror han går via ett-sto-licens. Han är godkänd i Holsteiner. Varför kollar man på färgen på papper?
 
Skulle vilja säga att det är mkt svårt att avgöra kvalité utifrån prissättningen på annonsforumen. Du kommer få göra ett omfattande detektivarbete själv. Jo om du köper på auktion så har du en fingervisning likaså om du köper av en etablerad uppfödare som förhoppningsvis prissatt utifrån kvalite´. Men i övrigt så kan de med helt omeriterade mödernen och kanske en kul hingst ligga högre i sin prissättning än en ur ett starkare möderne. Generellt är det en djungel, jag använde själv ifjol en gammal väl beprövad nu död elithingst på ett beprövat möderne med ngr av de tyska topparna representerade.. De som visat mest intresse för min fölunge är faktiskt USA och inte vad jag trodde svenska ryttare som borde sett hur många tävlingshästar fadern lämnat.. Jo jag har fått många frågor om han har rätt färg ;) Men när svaret är att han är brun, nu går det inte att ta miste på det, ja då är intresset inte lika stort längre :D Så vi får se om han går till staterna eller om han blir kvar hos oss och blir inriden innan vi hittar tävlingsryttare till honom. MEN han är rimligt prissatt och jag har sett betydligt dyrare föl med mindre meriterad stam dock yngre sådan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 193
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 475
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp