Folsyra - nödvändigt?

Kanintant

Trådstartare
Hur "farligt" är det att inte äta folsyra när man försöker/ är gravid? Jag började äta för ett par-tre månader sedan men misstänker nu att jag inte tål det.

Ungefär samtidigt (minns inte om det var före eller efter) jag började äta tabletterna har jag fått problem med skrivhud/dermografism som vägrar ge med sig. Det är väldigt besvärande, nässelutslag så fort kläderna skaver eller jag råkar klia mig på huden, både kliar och ser förskräckligt ut. Det kom som över en natt och är inget jag någonsin haft tidigare. Väldigt märkligt.

Det enda jag kan komma på att jag förändrat på sista tiden är ju folsyran (eller vitamintablett med folsyra för att vara exakt). När jag läser om folsyra på fass så står det att det i sällsynta fall kan ge just nässelutslag.

Jag funderar därför på att sluta äta tabletterna för att se om det blir bättre (kan möjligtvis vara något annat i tabletten som utlöser det också) men vågar man det när man försöker bli gravid? Samtidigt kan det ju knappast vara bra för kroppen med alla dessa utslag, det måste ju stressa en hel del.

*rådvill*
 
Kan bara svara för mig själv och jag började äta mitt val kvinna ca 14-15 v in i graviditeten nu med nr 2 och det gick bra. Tror jag började lite tidigare förra gången och det gick också bra.
Egentligen är det väl så att man ska äta folsyra rätt långt innan graviditet för att det ska ge effekt va?
 
Hur "farligt" är det att inte äta folsyra när man försöker/ är gravid? Jag började äta för ett par-tre månader sedan men misstänker nu att jag inte tål det.

Ungefär samtidigt (minns inte om det var före eller efter) jag började äta tabletterna har jag fått problem med skrivhud/dermografism som vägrar ge med sig. Det är väldigt besvärande, nässelutslag så fort kläderna skaver eller jag råkar klia mig på huden, både kliar och ser förskräckligt ut. Det kom som över en natt och är inget jag någonsin haft tidigare. Väldigt märkligt.

Det enda jag kan komma på att jag förändrat på sista tiden är ju folsyran (eller vitamintablett med folsyra för att vara exakt). När jag läser om folsyra på fass så står det att det i sällsynta fall kan ge just nässelutslag.

Jag funderar därför på att sluta äta tabletterna för att se om det blir bättre (kan möjligtvis vara något annat i tabletten som utlöser det också) men vågar man det när man försöker bli gravid? Samtidigt kan det ju knappast vara bra för kroppen med alla dessa utslag, det måste ju stressa en hel del.

*rådvill*
Köp tabletter med ren folsyra och prova, istället för nån kombinationsvariant.
Folsyra är ett ämne som är tämligen nödvändigt i processen för DNA-syntes när celler ska delas (utan att gå in på detaljer), det är inte särskilt bra om man råkar ha brist på det när fostret utvecklas.
 
Man kan kolla sina Folat-värden via blodprov också, kolla med din BM.

Mina är excellenta men jag äter ren folsyra ändå.
 
Köp tabletter med ren folsyra och prova, istället för nån kombinationsvariant.
Folsyra är ett ämne som är tämligen nödvändigt i processen för DNA-syntes när celler ska delas (utan att gå in på detaljer), det är inte särskilt bra om man råkar ha brist på det när fostret utvecklas.


Ja, jag tror att jag ska göra det och se om det försvinner, i så fall har det med någon av de andra vitaminerna/mineralerna att göra. Fortsätter problemen så får jag försöka ta blodprov och se.

Jag tror jag äter en del folsyra i maten också, äter mycket baljväxter och grönsaker (är vegetarian).

Kan man köpa ren folsyra på andra ställen än apoteket, t ex city gross? Jag jobbar så dumma tider så apoteket hinner alltid stänga.
 
Har aldrig ätit folsyra som tillskott vare sig före eller under graviditet, men vad skulle kunna vara "farligt" menar du?

Dåligt uttryckt kanske men jag tänker på hur hög risk det är för missbildning hos barnet om man inte äter folsyra.
 
Mina 3 är helt friska och fina utan missbildningar eller andra fel och personligen så tänker jag lite i stil med; varför äta tillskott om man inte lider stora brist på ämnet i fråga. Tanken gäller alltså alla typer av tillskott.

Nu är alla mina barn iofs födda innan dessa rekommendationer kom, men jag har alltid ätit bra med spenat, broccoli, rödbetor, rotfrukter, bönor, sallad, äggula, bröd och frukt som alla är bra med folsyra i så jag tvivlar på att jag lidit någon brist på just folsyra.

Vad jag läst är risken väldigt låg för div missbildningar om man inte äter tillskott, även om den finns men oavsett tillskott man äter så finns alltid en risk att något går fel under fosterstadiet liksom och skulle jag (hemska tanke) bli gravid i dagsläget så skulle jag inte äta något tillskott nu heller.
 
Hur "farligt" är det att inte äta folsyra när man försöker/ är gravid? Jag började äta för ett par-tre månader sedan men misstänker nu att jag inte tål det.

Ungefär samtidigt (minns inte om det var före eller efter) jag började äta tabletterna har jag fått problem med skrivhud/dermografism som vägrar ge med sig. Det är väldigt besvärande, nässelutslag så fort kläderna skaver eller jag råkar klia mig på huden, både kliar och ser förskräckligt ut. Det kom som över en natt och är inget jag någonsin haft tidigare. Väldigt märkligt.

Det enda jag kan komma på att jag förändrat på sista tiden är ju folsyran (eller vitamintablett med folsyra för att vara exakt). När jag läser om folsyra på fass så står det att det i sällsynta fall kan ge just nässelutslag.

Jag funderar därför på att sluta äta tabletterna för att se om det blir bättre (kan möjligtvis vara något annat i tabletten som utlöser det också) men vågar man det när man försöker bli gravid? Samtidigt kan det ju knappast vara bra för kroppen med alla dessa utslag, det måste ju stressa en hel del.

*rådvill*

Jag hade inte chansat.
Prata med din barnmorska, jag kan tänka mig att det är särskilt viktigt i början av graviditeten och att du kan utesluta tabletterna när bebisen är mer "färdig" - men jag vet inte säkert.
 
Mina 3 är helt friska och fina utan missbildningar eller andra fel och personligen så tänker jag lite i stil med; varför äta tillskott om man inte lider stora brist på ämnet i fråga. Tanken gäller alltså alla typer av tillskott.

Fast tre individer är inte ett tillräckligt stort underlag för att säga att folsyratillskott är onödigt.


Jag håller med om att många tillskott är onödiga, men inte folsyratillskott. Folsyra är absolut nödvändigt för att ett fosters nervsystem ska utvecklas normalt. Om man är osäker på huruvida kosten innehåller tillräckliga mängder ska man definitivt äta tillskott av folsyra minst en månad före beräknad befruktning och fortsätta med detta under de första 3 graviditetsmånaderna.
 
Naturligtvis är inte tre barn ett underlag, men tittar man på den stora bilden så ligger sverige väldigt lågt i fråga om fosterrisker pga folsyreunderskott eftersom vi har en god kosthållning och mig veterligen så är inte 90-talisterna eller folk födda före det missbildade i avsevärt högre grad än nuvarande generationer.

Onödigt är det om man inte har brist på det, det vidhåller jag vid. Kanske är jag gammal och omodern som inte gärna stoppar i mig tillskott "bara för att, om utifall att" men utan påvisad brist stoppar inte jag i mig något tillskott. Gravid eller icke gravid.
 
Ryggmärgsbråck har minskat kraftigt efter att rekommendationerna om att börja äta folsyra en månad innan man börjar försöka bli gravid. Det är under graviditetens första veckor som folsyran behövs. Så ja, det är ganska dumt att skippa den där tabletten...
 
Jag håller med om att många tillskott är onödiga, men inte folsyratillskott. Folsyra är absolut nödvändigt för att ett fosters nervsystem ska utvecklas normalt. Om man är osäker på huruvida kosten innehåller tillräckliga mängder ska man definitivt äta tillskott av folsyra minst en månad före beräknad befruktning och fortsätta med detta under de första 3 graviditetsmånaderna.

Men nu låter ni väldigt präktiga, måste jag säga. Hur ska alla de kvinnor känna sig som inte visste om att de var gravida, om ni porträtterar folsyran som livsnödvändig? Hur överlever barn i andra länder? 1 på 1000 utvecklar ryggmärgsbråck, betydligt fler har det utan att ens veta om det.
 
Men nu låter ni väldigt präktiga, måste jag säga. Hur ska alla de kvinnor känna sig som inte visste om att de var gravida, om ni porträtterar folsyran som livsnödvändig? Hur överlever barn i andra länder? 1 på 1000 utvecklar ryggmärgsbråck, betydligt fler har det utan att ens veta om det.

Folsyra är livsnödvändigt. Däremot har långt ifrån alla kvinnor så stor brist att fostret påverkas negativt. Kalla det präktigt om du vill, men om man försöker skaffa barn och vill minimera risken för ryggmärgsbråck så är det bra att ha koll på sin folsyrastatus.

Om man blir oplanerat gravid går det förhoppningsvis bra ändå. Allra bäst vore det om kvinnor i fertil ålder försöker att få i sig rekommenderat dagligt intag av folsyra :)
 
Jag hade inte chansat.
Prata med din barnmorska, jag kan tänka mig att det är särskilt viktigt i början av graviditeten och att du kan utesluta tabletterna när bebisen är mer "färdig" - men jag vet inte säkert.

det viktiga delarna hos fostret utvecklas tidigt. Det är därför rekommendationen är att man sä
Folsyra är livsnödvändigt. Däremot har långt ifrån alla kvinnor så stor brist att fostret påverkas negativt. Kalla det präktigt om du vill, men om man försöker skaffa barn och vill minimera risken för ryggmärgsbråck så är det bra att ha koll på sin folsyrastatus.

Om man blir oplanerat gravid går det förhoppningsvis bra ändå. Allra bäst vore det om kvinnor i fertil ålder försöker att få i sig rekommenderat dagligt intag av folsyra :)

Ja, och bäst vore om kvinnor i fertil ålder är normalviktiga innan de ens för för sig att ha sex. Eftersom övervikt kan leda till högre grad av fosterskador, syrebrist vid födseln, you name it... ;)

Skämt å sido, jag tycker inte att det är balanserat att tala om folsyretillskott i Sverige något livsavgörande för att få ett friskt barn. Det är helt enkelt felaktigt.
 
Ja, och bäst vore om kvinnor i fertil ålder är normalviktiga innan de ens för för sig att ha sex. Eftersom övervikt kan leda till högre grad av fosterskador, syrebrist vid födseln, you name it... ;)

Självklart finns det en oändlig mängd faktorer som påverkar hur ett barn mår när det föds. Att ta en tablett folsyra om dagen för minska en av alla risker känns (åtminstone för mig) som en lätt åtgärd. Alla väljer själva :)
 
Självklart finns det en oändlig mängd faktorer som påverkar hur ett barn mår när det föds. Att ta en tablett folsyra om dagen för minska en av alla risker känns (åtminstone för mig) som en lätt åtgärd. Alla väljer själva :)

Det handlar inte så mycket om det, som onödigt skuldbeläggande i relation till risken.
 
Även utan tillskott av folsyra, så är risken väldigt liten. Det är det som är poängen liksom..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 627
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Jag ligger här i sängen med feber och svullen hals för ca 3e gången i år och 5-6e gången på 6 månader. Jag har varit hos läkare tre...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: Magiana
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 763
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp