Fonder fär vetrinärvård?

Jag tycker att det är ett lite farligt råd att ge till någon som lever på en låg sjukpension.

Risken är väldigt stor att man aldrig kommer att ha ett framtida överskott som kan användas för att betala av.
Speciellt lån som har höga räntor och avgifter är olämpligt om man redan från början har mycket små marginaler i ekonomin - och dessutom vet att det kommer fortsätta vara så framöver.

Även ett dyrt lån kan vara värt det ibland. Jag litar på att TS har tillräckligt bra koll på sin ekonomi för att kunna avgöra om hen klarar av ett sådant lån.
 
Även ett dyrt lån kan vara värt det ibland. Jag litar på att TS har tillräckligt bra koll på sin ekonomi för att kunna avgöra om hen klarar av ett sådant lån.
Det kan det vara ibland, men det förutsätter att man har råd med det.
Har man inte råd så är det aldrig värt det.

Och jag tycker att TS beskrivning talar för att det med stor sannolikhet inte är ett bra val i hennes fall. Men jag har inte heller sagt annat än att TS bedömer det själv.

Dock kan det vara svårt med beslutsfattande om man är i en emotionellt pressad situation och dessutom sjuk redan innan. Så då bör man kanske hjälpa till med att nämna saker som är viktiga att tänka på när man föreslår ett sådant alternativ, tycker jag.
 
Det är nog inte tänkt som trevligt heller, jag tror knappast att TS tycker det är trevligt att vara tvungen att be andra om pengar för att kunna betala veterinärräkningen. Du kan ju bara strunta i att ge något så är det ju inget problem för dig.

Alldeles riktigt.
Men jag tycker att det är rätt trist att uppmuntra till tiggeri också.
Men igen: det är jag, det.
 
Är det någon som vet om det finns några fonder som man kan få hjälp med veterinära kostnader ifrån?

Min lilla kisse har troligen fått juvercancer:cry: och även om hon är helförsäkrad i Folksam vilket täcker både för vård och mediciner så har jag på grund av att jag nyligen legat på sjukhus och fortfarande är under utredning, plus att jag fått extra kostnader för hemtjänst och trygghetslarm svårt att få ihop pengar till självrisken.

Var vänder man sig för att få hjälp med detta?

Jag kommer skriva något jobbigt nu - juvertumörer på katt är för det mesta elakartade(till skillnad från hos hund). Min katt fick juvertumörer, jag hade avslutat hennes försäkring något år tidigare pga att den kostade så mycket i förhållande till vad den gav. Jag betalade ändå en operation, tror den gick på drygt 6000(detta var för några år sedan). Tumörerna var elakartade och ett halvår senare kom de tillbaka och spred sig snabbt i kroppen. Med facit i hand skulle jag avlivat så fort jag såg tumörerna igen. Jag skulle förmodligen kunnat kosta på en första operation igen - men jag hade inte lånat eller bett andra personer om pengar för att kunna göra det. Risken är alldeles för stor att man bara köper en kort tid innan det ändå är dags att ta farväl.
 
Vilken tråkig sist du är i.
Jag vill inte göra dig mer ledsen, men jag har haft katt med juvertumörer. Jag opererade katten, men efter ett halvår ca så kom nya tumörer så jag fick iaf avliva :( veterinären sa innan att prognosen var dålig, men jag ville så gärna. Så kanske är det bättre att din får somna in :heartcry:
 
Hon är en pigg och glad kisse och än så länge inte alls påverkad av knölen och jag tänker inte kasta bort hennes liv utan att ge henne chansen att bli frisk först.

Jag vet att prognosen inte är god men att inte göra ett försök först tycker jag är dumt det finns ju en chans att det inte är elakartat eller att hon blir frisk efter första operationen och hon förtjänar att jag gör mitt bästa för henne.

När en väns liv är på spel då är man beredd att göra allt man kan för dom även om ens ekonomi går åt skogen.
 
Jag hade låtit katten få somna innan operation med tanke på den dåliga prognosen och det lidande en så pass stor operation på katt innebär (man måste ta bort alla juver på den sidan där tumören finns).

Jag läste om detta (att alla juver på den sidan måste tas bort) då våran katt fick en juvertumör och övervägde då att låta henne somna in istället just för att det inte hade varit schysst mot henne med en så stor operation. När vi kom till veterinären var det inte tal om någon sådan jätteoperation utan de tog bort tumören (som var stor som en ärta ungefär) och det juvret bara. Katten fick sedan fem friska år till och dog av helt andra orsaker. Någon mer tumör fick hon aldrig.
 
Jag läste om detta (att alla juver på den sidan måste tas bort) då våran katt fick en juvertumör och övervägde då att låta henne somna in istället just för att det inte hade varit schysst mot henne med en så stor operation. När vi kom till veterinären var det inte tal om någon sådan jätteoperation utan de tog bort tumören (som var stor som en ärta ungefär) och det juvret bara. Katten fick sedan fem friska år till och dog av helt andra orsaker. Någon mer tumör fick hon aldrig.

Då hade hon en väldig tur! Vad skönt :)
 
Hon är en pigg och glad kisse och än så länge inte alls påverkad av knölen och jag tänker inte kasta bort hennes liv utan att ge henne chansen att bli frisk först.

Jag vet att prognosen inte är god men att inte göra ett försök först tycker jag är dumt det finns ju en chans att det inte är elakartat eller att hon blir frisk efter första operationen och hon förtjänar att jag gör mitt bästa för henne.

När en väns liv är på spel då är man beredd att göra allt man kan för dom även om ens ekonomi går åt skogen.

Det är alltid jättehemskt när ens tamdjur dör. En sorg som för många kan kännas lika stor som för vänner och släktingar. Men det finns en skillnad och det är just att det är ett djur, som inte förstår vad operation innebär, inte heller vad avlivning innebär.

Det är inte värt att köra ekonomin i botten för det! Bättre att vara utan husdjur sen tills du har en hög pengar undanlagda till självrisk, sen köper du en ny snäll katt att älska som kan ge dig samma tillbaka.
Du kan ju ändå ha kvar din katt tills hon får besvär av sin tumör om hon ännu är helt opåverkad, och sen ta det svåra beslutet.

Min åsikt.
 
Hur gammal är katten?

Jag är sån som hellre avlivar när djuret mår ''bra'' istället för att dra ut på det så djuret för leva i plåga eller ha ett helt ovärdigt liv. (Önskar att mina nära kunde få bestämma när det räcker på mig om jag blir väldigt skadad/alzheimer)

Jag tror du måste tänka igenom avliving istället för att bara skrika NEJ!
Tänk på vad som är rätt för KATTEN istället för vad som är bäst för dig som ägare, ingen vill avliva men ibland är det snällast.
Prata med vet och var inte rädd för tanken att avliva.
 
Min lilla kisse är bara 8 år och hon är inte utbytbar mot en annan katt, jag har haft många katter genom åren som har varit min vänner men ett band som jag har med henne har jag
bara upplevt en gång tidigare och jag tänker inte kasta bort hennes liv utan att ge henne en chans.

Ett liv är alltid värt mer en ens ekonomi.
Ekonomin går att fixa till även om det tar tid ett liv däremot är borta för alltid.

view

Har inte fått något svar från Snuffefonden än men jag hoppas att det kommer snart.
 
Inget djur är utbytbart.

Jag tycker absolut du ska ge det en chans om det känns rätt för dig.

Dock tror jag du måste frångå tanken att allt är värt det om hon får leva.
Hon kommer med stor sannolikhet få tillbaka skiten och då tror jag det vore det bästa för dig att bli helt ok med tanken att avliva, för kattens skull.
Tänk inte att du får ha kvar henne 10 år till utan tänk istället att hon är kvar så länge hon mår bra och är frisk.

Jag hade en släthårig foxterrier som jag köpte när hon var 7år, hon hade rätt mycket fel på sig. Ägarna kunde inte ha kvar så jag tog över istället för att hon skulle somna in.
Hon var frisk och glad men med historiken trodde jag att jag skulle ha henne kanske 2-3 år, hon somnade in när hon var 14 år ev epilepsi.
I efterhand har jag önskat att hon fick somna in ett år tidigare då hon faktiskt mådde bra.
 
Börjar bli desperat har inte fått något svar från Snuffefonden och alla mina andra försök att få ihop pengar har misslyckats, jag blir nog tvungen att använda en del av hyrespengarna till veterinären hoppas att hyres värden är förstående och låter mig betala av.

Finns det några andra fonder eller liknande där man kan söka hjälp?

Knölen har inte växt mycket och jag är inte säker på att det är juvercancer den sitter en bit från juvren och hon har inga knölar alldeles vid dom.

:cry:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 078
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 611
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 577
Senast: Tilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp