För och nackdelar värpfoder

brukshund

Trådstartare
Ja som rubriken lyder :)

Vill gärna höra vad ni tycker här inne. Vad är skillnaden från andra foder? Finns ju ganska många olika sorters foder
 
Fördelen med ett värpfoder är att det är ett helfoder. Ger du det så måste du inte ge snäckskal eller andra tillskott, räkna på innehåll och så vidare. Jag ger värpfoder under full äggläggarsäsong, när det är mer vila och många som till exempel ruvar så ger jag bas eller start (till kycklingar).

Skillnaden mot andra foder.... Ja det är väl bara att se på innehållet? Men generellt innehåller värp mer kalk och proteiner än tex bas. Sen kan det ju så klart vara väldigt olika vilka ingredienser och hur många som ingår. Det är som med hundfoder. Tusen skolor. Du får välja en väg som du själv gillar och som dina höns funkar bra på.
 
Jag tycker färdigfoder till höns är slöseri med pengar. Säd är mycket billigare att ge och så kompletterar man med något proteinhaltigt.
Just värpfoder om vi talar om helfoder som innehåller kalk så gillar jag det inte eftersom hönsen är bättre på att regelera kalkintaget än foderproducenten. Risken är att de får för lite kalk och kalkar ur sitt skelett för att ha klak till äggskalen.
 
Värpfoder är för produktionshöns som ska värpa mycket under en kort livstid - det kan innebära att hönor som inte lever så får alldeles för mycket och blir feta och sjuka. Det finns "snällare" pelletsfoder att ge där det enda tillskottet som behövs är snäckskal.
 
det kan innebära att hönor som inte lever så får alldeles för mycket och blir feta och sjuka. .

Vad grundar du detta på? Det är inte samma foder som ges i hönserier som du köper på exempelvis Granngården. Mina höns av en mängd olika ickeproduktionsraser, har då aldrig varit nära att bli feta eller sjuka.
 
Värpfoder är för produktionshöns som ska värpa mycket under en kort livstid - det kan innebära att hönor som inte lever så får alldeles för mycket och blir feta och sjuka. Det finns "snällare" pelletsfoder att ge där det enda tillskottet som behövs är snäckskal.

Precis det har jag också fått lära mig - så jag ger mina Granngårdens basfoder (i pelletsform) och kompletterar med snäckskal samt skalen från de egna äggen. Sedan ger jag även helt korn, luzern, grönsaker samt matrester förståss! Det är ju VÄLDIGT tydligt hur mycket de uppskattar variation! Jag har en foderautomat för basfodret och ett fodertråg för grönsaker, matrester och äggskal. Då och då häller jag även lite pellets i fodertråget och då börjar de alltid äta som galningar av detta som om de inte sett pellets på år och dar - när de i själva verket har ständig fri tillgång fast då inte blandat med annat ätbart! :-D Luzern och korn strör jag ut på golvet (brukar dra ihop golvströ till en liten hög och sedan hälla dessa ovanpå) då har de sysselsättning LÄNGE med att leta igenom hela den spännande högen!
 
Helfoder är framtaget för att få en hög äggproduktion hos värphöns i kommersiell verksameht. En värphöna lever i en säsong, under den säsongen ska hon ge så mkt ägg som möjligt. Alla höns har ungefär lika många ägg att värpa under en livstid, så med en värphöna vill man få ut så många som möjligt av dessa ägg under det året hon får leva. Enkelt. Det är ett helfoder med högt proteininnehåll. Protein får höns i sig via sin naturliga föda, i hög grad under sommaren via insekter och grönska, dvs under hönans värpperiod. Protein är viktigt för hönans äggproduktion. En värphöna i kommersiell verksamhet får inte i sig detta (och andra saker) pga att hon inte lever under naturliga omständigheter, därför är det viktigt att hon får ett helfoder som ersätter det hon går miste om när hon inte får leva i naturen.

Varför man ger detta till hobbyhöns? Jag kan tänka mig att det handlar om rädsla att hönsen inte ska få i sig det dem behöver annars. Vi är vana att planera våra husdjurs kost in i minsta detalj och sätta ihop en lämplig foderstat baserat på analyser om fodrets innehåll. Så att låta ett husdjur (för hobbyhöns är numera ofta husdjur) leva på endast helsäd är för många inte ett alternativ. Man tror inte att det är bra för dom helt enkelt.

Jag tror att vi skapar svaga djur genom att hålla på såhär. Men det är min åsikt. Undantag för hobbyhöns som inte får komma ut i det fria då. Då kan ett helfoder vara till sin rätt, dock är det skillnad på HELFODER och VÄRPFODER. Djur som är tåliga och gjorda att klara sig på naturens resurser ska inte ges perfekta foderstater och tillskott sålänge dom lever under förutsättningar som ger dom möjlighet till att äta en naturlig kost. För att dom har blivit tåliga och starka pga att det förekommit naturligt urval. Svaga individer som inte klarar sig i naturen dör, och övriga överlever och fortplantar sig. Men då kommer man till kruxet, vi vill inte riskera mista en enda av våra husdjur. För vi älskar även dom svaga.
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 195
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 323
Kropp & Själ Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den? Jag kan ärligt säga att...
2
Svar
33
· Visningar
2 940
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp