För stor för rasen?

OliviaLillans

Trådstartare
Hej, jag har för exakt 2 månader sen skaffat min första häst någonsin, min första islänning någonsin. Jag har också sen dess börjat få ständiga kommentarer om hur liten hon är på sina ca 132 cm och hur alderles förstor jag är som är ca 165 cm. Detta tar verkligen på mig, jag blir fruktansvärt sårad. Hur tycker ni kring det här med längd och vikt fråga? Nu vet jag tyvärr inte hur man bifogar en bild, men men..
 
För lång är du ju verkligen inte. Om du är för stor är ju svårt att veta när man inte vet hur tung du är. Vissa som är storleken större har ju svårt att få plats i så små sadlar som små hästar med korta ryggar kan behöva, t.ex.
Men längden är inget att oroa sig för. Antar att det är storhästfolk som kommenterat det?..
 
Jag som in princip bara ridit Islandshäst i mitt liv har väldigt sällan känt mig stor. Jag är 1.76 cm lång och mina är mellan 130 och 138, en av den vill inte ha en tung ryttare, men längden bryr hon sig inte om.
 
om man är för stor för en häst ä int ebara längd. Synd att många tror det. Det handlar om hästens balans, styrka, ryttarens längd, ryttarens vikt, ryttarens balans. även som Mununn nämnde kan sadeln vara avgörande om det fungerar. :)
 
För 4-5 år sedan var jag medryttare på en 25årig islänning på 132 cm och jag var 168cm lång och vägde strax under 70kg. Det var aldrig några problem och jag kände mig aldrig stor. Fast sen beror det också på hur hästen är byggd, denna islänning var åt det mer rejäla hållet.

Rosti_3_Foto_Hanna_Bjorklund_hannabjrklund_zpsfzriztzp.jpg
 
För 4-5 år sedan var jag medryttare på en 25årig islänning på 132 cm och jag var 168cm lång och vägde strax under 70kg. Det var aldrig några problem och jag kände mig aldrig stor. Fast sen beror det också på hur hästen är byggd, denna islänning var åt det mer rejäla hållet.

Rosti_3_Foto_Hanna_Bjorklund_hannabjrklund_zpsfzriztzp.jpg
Rejäl? Feta hästar påverkas så klart också, man måste även se till hästens egen vikt. En överviktig häst ska inte bära tunga ryttare, nu handlar det inte om det i detta fall vill jag poängtera utan mer som en reflektion i den allmänna debatten. Tiden är också avgörande, känner man på sig att ekipaget blir lite väl tungt så kan man med fördel kapa tiden på ridningen, eller kliva av och går en bit osv.

Till TS, det här är tyvärr något du nu får dras med att du anses för stor för din häst.
 
Vikten behöver du nog inte fundera på så mycket. Se näst senaste numret av ridsport. mellan 25-29% av hästens totalvikt är ok för ryttaren oavsett ras, (Om jag minns artikeln rätt) det mindre om du själv har dålig balans etc skulle jag tro. Och alla ser väl stora ut på en islänning eller för den delen nomaderna i asien som också rider på små hästar/ponnier.
 
Låt folk tycka vad dom vill. Vi kommer alltid att få höra att vi är för långa och stora för den rasen.

Så länge man är uppmärksam på hästen så går det bra. Man får anpassa tiden i sadeln efter vad hästen orkar med precis likadant som med alla andra raser.
 
Rejäl? Feta hästar påverkas så klart också, man måste även se till hästens egen vikt. En överviktig häst ska inte bära tunga ryttare, nu handlar det inte om det i detta fall vill jag poängtera utan mer som en reflektion i den allmänna debatten. Tiden är också avgörande, känner man på sig att ekipaget blir lite väl tungt så kan man med fördel kapa tiden på ridningen, eller kliva av och går en bit osv.

Till TS, det här är tyvärr något du nu får dras med att du anses för stor för din häst.
Men va? Vem sa att hästen var fet och att det var därför jag red honom? Lugna ner dig.

Hästen har en sommarmage på bilden ja eftersom det var i slutet av sommaren, men han är grovare än de sportigare islänningarna. Inte någonstans har jag sagt att jag red hästen för att den var fet, att den var fet eller att det är ok att rida en fet häst.
 
Hej, jag har för exakt 2 månader sen skaffat min första häst någonsin, min första islänning någonsin. Jag har också sen dess börjat få ständiga kommentarer om hur liten hon är på sina ca 132 cm och hur alderles förstor jag är som är ca 165 cm. Detta tar verkligen på mig, jag blir fruktansvärt sårad. Hur tycker ni kring det här med längd och vikt fråga? Nu vet jag tyvärr inte hur man bifogar en bild, men men..
Kan man rida en 132a när man är 195 lång så kan du.
 
Fjordhästen på bilden var 137cm och jag är 160cm. Allt hänger väl på hur du tycker det känns när du rider, om du tycker det känns som om det är svårare eller inte. Islänningar bär ju längre ryttaren än dig, vissa har ju sina skänklar nere vid karpallederna.
 
Jag har ridit många små hästar, både syrrans ridponny på 138 och väns islänning på 135, båda fungerar alldeles utmärkt men jag känner mig olika stor på de två olika hästarna för islänningen är sportig och nätt mesans ponnyn är bred och rejäl. Båda bär upp mig bra och har fin balans :) jag är 173 cm lång och väger 57 kg
 
Men va? Vem sa att hästen var fet och att det var därför jag red honom? Lugna ner dig.

Hästen har en sommarmage på bilden ja eftersom det var i slutet av sommaren, men han är grovare än de sportigare islänningarna. Inte någonstans har jag sagt att jag red hästen för att den var fet, att den var fet eller att det är ok att rida en fet häst.
Föreslår att du läser mitt inlägg en gång till, jag vet inte hur du har lyckats få i hop den tolkningen. Varför du rider hästen lägger jag mig inte i, men din bild speglar verkligheten för många hästar. De är inte magra som oftast, utan tvärtom. De påverkar så klart hur mycket vikt de kan bära.
 
Vikten behöver du nog inte fundera på så mycket. Se näst senaste numret av ridsport. mellan 25-29% av hästens totalvikt är ok för ryttaren oavsett ras, (Om jag minns artikeln rätt) det mindre om du själv har dålig balans etc skulle jag tro. Och alla ser väl stora ut på en islänning eller för den delen nomaderna i asien som också rider på små hästar/ponnier.

Jag har ett annat minne från Ridsports artikel. Länken till avhandlingen finns här,

http://pub.epsilon.slu.se/12538/7/stefansdottir_gj_150827.pdf

och citatet nedan är intressant (ang hästarnas mjölksyratröskel):

"Vid viktsbelastningen 22,7 % nådde hästarna i genomsnitt 4 mmol/l men det var en stor individuell variation (17,0 -27,5 %). Det fanns ingen koppling mellan hästarnas storlek och mjölksyratröskeln men formen på ryggen verkade spela roll. Ju smalare över ryggen (se figur 1) desto lägre mjölksyratröskel"

Utan att ha läst hela avhandlingen tycks det som det gamla rådet om 17% av hästens vikt håller bra. Sen beror det givetvis på en massa faktorer. Dock har jag aldrig sett någon forskning som visar på långtidseffekter på hästar (t.ex. ledpåverkan) som rids av tyngre ryttare. Det vore intressant om någon kunde lägga upp en sån studie!! Inser givetvis att det är svårt.

Personligen har jag satt 60 kg som gräns för mig själv på min ponny. Det är mitt bästa bantningsmotiv;)
 
Föreslår att du läser mitt inlägg en gång till, jag vet inte hur du har lyckats få i hop den tolkningen. Varför du rider hästen lägger jag mig inte i, men din bild speglar verkligheten för många hästar. De är inte magra som oftast, utan tvärtom. De påverkar så klart hur mycket vikt de kan bära.
Jag har ingen aning om varför du ens citerar mig och drar in feta hästar när jag inte sagt ett ord om det.
 
Jag har ingen aning om varför du ens citerar mig och drar in feta hästar när jag inte sagt ett ord om det.
Nej men det är en viktig aspekt i den totala viktfrågan, den häst du visar på bild är inte direkt underviktig. Att hästen har en övervikt, här krävs en del från tänkbar ryttare. Bl a spelar då ryttaren vikt in såklart, men den kan samtidigt kombineras med tid, och ridsätt för att uppnå bästa effekt att få hästen att gå ner i vikt.
 
Vikten behöver du nog inte fundera på så mycket. Se näst senaste numret av ridsport. mellan 25-29% av hästens totalvikt är ok för ryttaren oavsett ras, (Om jag minns artikeln rätt) det mindre om du själv har dålig balans etc skulle jag tro. Och alla ser väl stora ut på en islänning eller för den delen nomaderna i asien som också rider på små hästar/ponnier.

20% är det väl som studien visar?
20% av 350kg (islandshäst på 132-134 har nog det som "matchvikt" om den är rätt i hull) är 70kg, inkl sadel. Så 70-75kg inkl utrustning ska väl vara max.
 
Nej men det är en viktig aspekt i den totala viktfrågan, den häst du visar på bild är inte direkt underviktig. Att hästen har en övervikt, här krävs en del från tänkbar ryttare. Bl a spelar då ryttaren vikt in såklart, men den kan samtidigt kombineras med tid, och ridsätt för att uppnå bästa effekt att få hästen att gå ner i vikt.

Generell synpunkt:
Bra att du tar upp det där med hästens vikt/hull!
Det är väldigt vanligt med överviktiga islandshästar i Sverige - och att de beskrivs som "kraftiga". Många islandshästar i Sverige skulle bli "den sportiga typen" om de var i korrekt hull (för definition av korrekt hull, kolla gärna hullbedömningsskalor och beskrivningar via SLU för att slippa tjafs om den saken, kortfattat dock ska revbenen kunna kännas när man STRYKER hästen över sidan, ryggen ska vara rund men utan någon "kanal" över ryggraden, inga depåer i ljumskar eller vid svansrot ska finnas, det ska heller inte finnas någon fettdepå bakom bogbladet; på en i övrigt vältränad och frisk häst kan synliga revben finnas och hästen fortfarande vara i korrekt hull).

Specifikt: det är svårt att ha så mycket synpunkter på den aktuelle hästens hull i och med att den står så böjd.
Nej, magerlagd eller smal är den inte, men antagligen inte så hemskt överviktig heller. Det är inga jättedepåer i ljumsken. Hästen på bilden är nog en av de mer "normala" islandshästarna man ser.
 
20% är det väl som studien visar?
20% av 350kg (islandshäst på 132-134 har nog det som "matchvikt" om den är rätt i hull) är 70kg, inkl sadel. Så 70-75kg inkl utrustning ska väl vara max.
Något sådant tänkte jag med när jag räknade på det, en bra vikt på en islandshäst på under 140 cm bör ligga på 350-370 kg. Sen om den väger 400 kg för att den är överviktig gör ju inte att den kan bära mer för det.
Därför ser jag mig själv som absolut max på en islandshäst. Då jag med sadel kommer upp till 76 kg. Men visst ser man många tyngre ryttare rida islandshästar. Men de är ju upp till dem och deras samvete. Sen det där med längden känns inte lika relevant, jag är hela 180 cm men har bra balans så tror inte en islandshäst på 133 cm och uppåt får några större problem med mig som ryttare pga av min längd.
Herren på bilden var 137 cm vid senaste mätning (men den kan vara lite sisådär eftersom det är med måttband) och jag tror inte min längd påverkar oss super mycket, dock hade verken hästen eller jag dött av att förlora några kg :angel:
tumblr_nxnubpI6Ae1sq3bujo2_1280.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 789
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp